{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.965 visninger | Oprettet:

Allergi og katte. {{forumTopicSubject}}

Min kæreste har voldsom allergi overfor katte, hvilket er rigtig trist - han lider meget af det når vi besøger folk med katte og bruger dagligt astmaspray. Der er dog nogle få tilfælde hvor han ikke har haft gener - og endda har kunnet sidde med katten og kæle den, uden der har været den mindste reaktion. De tilfælde har ingen sammenhæng. Den ene kat har været en maine coon, den anden en blanding.

Jeg har rigtig svært ved ikke at have katte omkring mig og ville ønske vi kunne finde en løsning. Kan man blive testet for om der er bestemte katte man ikke kan tåle, eller skæl som jeg har ladet mig høre det er. Eller er der overhovedet nogen mulighed?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Allergi og katte.
  • #1   13. nov 2012 Der er ikke nogen katteracer man er allergisk overfor og nogen man ikke er..
    Hvis din kæreste er meget medtaget bare det i besøger folk med katte, så er der nok ikke rigtigt noget at gøre, så må du nok acceptere at kat ikke kan være en del af jeres dagligdag smiley
    Jeg er selv katteallergiker, og det er ikke noget man spøger med, ja jeg har selv katte, men min allergi har jeg haft fra barnsben og fået behandlinger, så det er knap så udtalt mere og mine egne er ikke noget problem, men jeg har haft det som din kæreste, og jeg har det sådan med hunde nu, når jeg er sammen med hunde så klør øjnene, næsen løber og jeg har vejrtrækningsproblemer, men jeg har også tilfælde hvor jeg godt har kunnet være sammen med hund uden at reagere, jeg har dog bemærket at forskellen ligger i om dem jeg besøger har gulvtæpper, hvis de har det, så er løbet kørt indenfor en time, med mindre det er sommer og der er døre og vinduer åbne, så går det også nogenlunde..


  • #2   13. nov 2012 Øv øv. Rigtig træls lidelse at have. Det er nemlig meget alvorligt ja, hans tidligere kæreste trodsede alle odds og fik en kat alligevel. Det blev så slemt, at han en dag tog til lægen som bad ham med det samme komme af med katten, i det at han kan risikere at stoppe helt med at trække vejret i søvne. Havde bare et lille håb om at der måske var en lille chance i og med han har været steder hvor der intet har været.

    Men tak for svar smiley


  • #3   14. nov 2012 Ja man håber jo altid, men desværre, jeg kan ikke give en mirakelkur.. smiley


  • #4   14. nov 2012 Min mand er allergisk overfor langhårede perser og andre langhårskatte med meget fin pels. Han fik en priktest ved hudlæge, som viste katte-allergi.
    Men han har ingen gener ved korthårskatte. Heller ikke ved vores korthårs-persere (som jeg sørger for at rede hver dag, så der ikke er for mange løse hår).
    Er vi på besøg ved venner med langhårede persere, løber både øjne og næse efter kort tid.


  • #5   14. nov 2012 Jeg har hørt at man reagere mindre overfor sorte katte end andre katte... ved ikke om det har noget hold på sådan videnskabeligt plan men min katteallergi reagere på ingen på med vores Lunte selvom han sover ved mit hoved hver nat og altid er ved mig..

    Tror også tit det har noget at sige hvor meget du faktisk gør rent i dit hjem om du tit støvsuger kattehårene m.m væk så der ikke er baktusser fra katten over dele hele i stort omfang.. Stadig selvfølgelig uden at være rengøringsfanatisk for det er synd for misser....


  • #6   14. nov 2012 Vi var meget i tvivl om vi skulle have kat netop fordi jeg havde allergi men vi testede det bare da vi besøgte det sted vi skulle at killingen fra.. kunne jeg nusse med den og have den tit og ved mit hoved - reagerede jeg på nogen måde.. det gjorde jeg så ikke overfor luntemanden.. så det ville måske være en måde at teste det på..

  • #7   14. nov 2012 Ja for mit vedkommende, kunne jeg ikke komme hos min søster da hun havde siameser, men da hun fik en Main Coon kunne jeg godt, mine piger fik der efter 2 Main Coon hver, de var vilde med endelig at kunne have et dyr, jeg besøget så en bekendt som havde birma'er flere gange, og efter 2 år tog jeg springet, jeg fik en birma, jeg havde en aftale med den ene datter, at skulle det gå galt, måtte den bo hos hende, det gik fint og har så siden haft flere katte,, jeg kan ikke være i et hjem med huskat eller Britter smiley ,, min datter har fået hund, dem er jeg også allergisk over for, men de hunde som har " klippe pels " går det meget godt med, men jeg kan mærke det hvis hunden trænger til at blive vasket, eller den er for tæt på mig i flere timer.

  • #8   14. nov 2012 Der er forskel på at have allergi over for pelsen, og allergi over for det protein, som er i spyttet (og dermed også i pelsen når de slikker sig). Stor forskel.

  • #9   15. nov 2012 Thilde - Er det noget man kan få testet? Er egentlig også lidt nysgerrig på emnet - og det er min kæreste da også smiley ang. det med sorte katte, så holder det ikke stik i det her tilfælde. De slemmeste udbrud han får, er ved hans søster som har to katte, hvoraf den ene er kulsort.

  • #10   15. nov 2012 Ja man kan få det testet. Og man kan faktisk også vaccineres mod det (det virker dog ikke i 100% af tilfældene) og man kan selvf. få medicin imod det.

  • #11   15. nov 2012 Medicin mod allergi er ikke godt i det lange løb hvis det skal tages på daglig basis, der er en risiko for at man bliver imum overfor medicinen samt at det er ikke alle symptomer medicinen virker mod..
    Din kæreste skal hunske på at det er hans helbred han sætter på spil, hvad er vigtigst, hans liv eller en kat du ikke har endnu???


  • #12   15. nov 2012 Så er jeg åbenbart heldig smiley min medicin har virket i 18 år eller mere, jeg kan ikke se problemet i at behandle symptomerne? Hvad med birkepollen dem kan du jo ikke undgå og de er aller øverst på min liste over allergi og det bliver da behandlet,, jeg er enig i at man skal tænke sig om, jeg kunne ikke drømme om, at have et birke træ i haven, men der vil altid være et i nabolaget.
    Jeg har levet det meste af mit liv uden dyr, og med dårlig medicin, nu har jeg 3 katte og god medicin og har aldrig haft det bedre med min allergi og astma, det kan kun vurderes af den enkelte selv, og vi kan komme med råd og erfaringer i stribe vis, de kan nok ikke hjælpe så meget smiley jeg er 55 år og blevet behandlet for astma og multi allergi lige så længe.


  • #13   15. nov 2012 Nu er symptomer på allergi jo forskellige, jeg har også selv allergi bla mod pollen, hund, kat og husstøvmider, og ja jeg tager også allergi medicin men ikke på daglig basis, kun efter behov, pollen og kat reagere jeg med snot og kløe i øjnene, det tager midicinen fint, men jeg kunne aldrig finde på at anskaffe mig en hund for der reagere jeg med åndedrætsbesvær, som gør det svært for mig at trække vejret, nøjagtig som TS kæreste også gør..
    Men der er også stor forskel på selv at afgøre om man vil sætte sit helbred på spil og lade andre afgøre om man vil..
    Jeg havde aldrig anskaffet mig kat igen hvis jeg skulle tage medicin hver dag for at kunne være i mit eget hus, da er mit helbred squ vigtigere..
    Men sådan er vi jo forskellige og det er jo fint.. smiley


  • #14   15. nov 2012 smiley ja jeg skal så have medicin hver dag, så kan jeg spise, trække vejret og holde min hud ud, og den medicin og behandling jeg får nu har givet mig et liv som jeg aldrig oplevede som barn og ung, og er lykkelig for det, at der heller ikke er røg så mange steder er også et +
    Min læge siger der er alt for mange som under behandler deres allergi og astma og det kan være farligt, og forringe deres liv.
    Men det er en individuel ting.


  • #16   19. nov 2012 Det er så fin at kunne prøve det, uden det bliver et problem, at stå med et levende væsen som akut skal have et nyt hjem smiley det gjorde du godt Anette

  • #17   19. nov 2012 Jeg vil altså sige, at hvis man ikke har kat i forvejen og er helt vild med kæresten, ja så må katten sorteres fra.
    Det er bedre end at skulle skille sig af med den få måneder efter ankomst.

    Mht. medicin, så har jeg taget astmamedicin incl. prednisolon i perioder i 22 år og jeg er ikke immun overfor medicinen - men min katteallergi er væk og kommer den igen, ja så må jeg jo skrue op for blusset")
    Jeg har truffet det valg at katte skal være en del af min hverdag og sådan vil det altid være.
    Jeg har også prøvet at have så lav en lungefunktion så vejrtrækningen næsten var indstillet. Nu er den i normalområdet:)


  • #18   19. nov 2012 Ja er kæresten ikke lige så vild med at få kat, går det slet ikke, og noget andet er, at det ikke er godt at anskaffe fælles dyr, hvis parforholdet ikke er 100% stabilt smiley
    Du/I finder ud af en løsning på det hele.


Kommentér på:
Allergi og katte.

Annonce