{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.072 visninger | Oprettet:

Katte og allergi {{forumTopicSubject}}

Jeg har i flere år nu haft katteallergi - jeg bor med 2 korthårede hankatte som er også færdes udendørs. Det er ikke noget der generere mig andet end at min næse stortset altid er stoppet til.
Jeg vil rigtig gerne have kat når jeg flytter ud, men er også bekymret for at jeg ikke vil kunne købe en racekat når nu jeg har allergi. Jeg bryder mig ikke om, at de ikke ved at jeg har allergi, for det virker jo ret tarveligt hvis man ikke siger det.
Er der nogle af jer andre der har erfaring med katte/hundeallergi og hvor meget påvirker det jeres hverdag?
Og hvad synes I? Kan man tillade sig at købe en kat når man ved at man er allergisk?

(Jeg bliver tit foreslået at jeg bare kunne vælge at have hund i stedet, men jeg er cynofobisk - Hunde erfare ikke mig)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Katte og allergi
  • #2   7. sep 2015 Jeg har tænkt på Sibirsk Skovkat, men har oplevet før at jeg reagerer mere på langhårede katte - ellers har jeg været helt over nettet for at finde dem de kalder "hypoallergenic cats" - Har kigget meget på Balineseren, da jeg virkelig elsker farverne og de "talende" katte. Men det er lidt svært, da de forskellige sider nogle gange har forskellige racer - og hvad skal man så stole på?
    Jeg har også græsallergi, og oplevet faktisk også at jeg reagerer mest om sommeren når sæsonen kører - men jeg nyser måske højst 4-5 gange om dagen med lidt kløe i øjnene på en RIGTIG dårlig dag. Ellers er det kun den stoppede næse.

    Jeg føler også selv at man virkelig ikke kan tillade sig at "glemme" så vital information som allergi når man kontakter opdrættere for at høre om deres katte og mulighederne.


  • #4   7. sep 2015 Jeg tænkte også at en katteudstilling ville være god til at opleve racerne og se høre om dem alle ^^
    Jeg har det desværre sådan, at jeg har nogle fysiske problemet, som pt. begrænser mig meget mht at komme ud og besøge opdrættere
    Jeg har en del angst og holder mig meget til mit hjem smiley

    Det er blevet bedre, men jeg har en begrænsning på cirka. 3 timer uden for hjemmet.
    Men der er måske nogle opdrættere i nærheden - det må jeg hellere undersøge smiley


  • #5   7. sep 2015 Jeg har også katte allergi og en masse andre, bla træer, græs og bynke, så hele høfebersæsonnen er sæson for mig smiley jeg får behandling med antihistamin hele året, men om sommeren får jeg også Avamys, den er forebyggende, næsespray og virkelig god, jeg tror så ikke det er den man starter med smiley
    En ting som altid kan hjælpe på reaktion i næsen er, at skylle/rense næsen hver aften, du kan få skylle vand ( saltvand) på apoteket.
    Hvis du ikke kan få ro på fin allergi nu, så ville jeg ikke råde dig til, at anskaffe kat i fremtiden, og du må ikke være stoppet i næsen hele tiden.


  • #6   7. sep 2015 Det er blevet værre det sidste halve år - jeg tror jeg vil snakke med lægen om evt. medicinering smiley Det er virkelig dejligt at høre, at man godt kan have lidt allergi uden at man behøver skille sig af med sin kat, eller helt bliver udelukket fra de dejlige væsener.

    Skyllevand, kan det bruges ligesom en næsespray?


  • #7   7. sep 2015 har allergi og astma.
    tåler ikke hunde (og mange andre ting) - katte kan jeg godt tåle
    men kender en del som ikke kan tåle langhårskatte. faktisk solgte vi flere katte på kv til folk med den type af allergi.

    hvad med en siam? den er da meget talende og har ikke så meget pels


  • #8   7. sep 2015 Jeg syntes godt man kan tillade sig at anskaffe sig kat selvom man har allergi, du er jo bevidst om det og må tage de forholdsregler der er gældende for dig..
    En ting du blot skal have med i dine overvejelser er at hvis du overvejer racekat så overvejer du også indekat og med indekat kan din allergi godt reagere anderledes end den gør nu..

    Jeg har selv allergi for kat samt en hel del andre ting deriblandt pollen, tidligere havde jeg kat som havde adgang til det frie liv og dengang havde jeg ingen gener ved min katte allergi, jeg reagere kun på alt det ændret jeg har allergi for, men for 8 år siden fik jeg kat igen efter mange år uden kat og samtidig blev det en indekat jeg fik, dette betyder at jeg reagere oftere på katte hårene særligt når jeg er træt og når der er andre ting i luften som jeg reagere på, så klør mine øjne og jeg nyser, ved svære angreb så begynder jeg at få vejrtrækningsproblemer og nogle gange får jeg et anfald som gør at min næse bare løber og løber og intet medicin hjælper der, jeg må bare pænt venter til det er overstået, det sker ikke særligt tit måske hver anden måned..

    Jeg reagere ofte mere ved langhårskatte men overvejer selv i fremtiden en sibirisk kat da den ikke skulle producere så meget af det enzym i spyttet som man reagere allergisk over for.

    Om opdrætter skal vide det må være op til din samvittighed.


  • #9   7. sep 2015 Jeg må skuffe jer med hensyn til sibieren den produgsere ikke mindre af det allergene stof, der bliver holdt fast i den påstand trods det, at der mange steder oplyses, at der var fejl i testen.
    Men nogle retnings linier er der.
    1. Der er ikke nogen rase som kan frikendes for allergenet, der kan være stor forskel blandt individerne.
    2. Fertile katte er mere allergene.
    3. Hankatte er mere allergene en hunkatte.

    Jeg har så kun kunne tåle de langhårede katte, deres hår ses måske mere, men er så bløde, at de ikke bore sig ind i stoffet.
    Jeg har altid reageret mere den første tid med ny kat, så er kroppen faldet til ro igen ( jeg bruger den medicin der er nødvendig i den periode)
    Nogen reagere også mere på killinger end på voksne katte, det har jeg ikke oplevet.
    Jeg ved jeg har reageret stærkt på, huskat, siameser ( min søster havde dem) og brite, men andre faktorer kan spille ind, at jeg ikke bor sammen med dem, rengøringen i hjemmet, eller andre allergener i hjemmet, eller hvordan man lige selv har det den dag, så det er ikke let.
    Jeg har hørt om få opdrættere som har udlånt en kat i en periode, men det er ikke noget ret mange gør.
    De opdrættere jeg har købt kat af, har alle vidst, at jeg havde katteallergi.


  • #10   7. sep 2015 http://ny.abilddyreklinik.dk/fileadmin/artikler/1295179385katteallergi.pdf
    Fandt lige denne artikel fra min gamle dyrlæge, fra før jeg flyttede uden for storbyen smiley


  • #11   8. sep 2015 Jeg har kat og allergi/astma.
    Jeg lever udfra den devise, at man lever kun 1 gang og man kender (gudskelov) ikke udløbsdatoen.
    Så ja, jeg har katte og det bliver jeg ved med. Jeg tager 4 slags medicin (katteallergi er det mindste) og har det godt med det. alt kan blive en vane.
    Lokalbehandling med binyrebarkhormon - hvilket jeg synes at du skal prøve i næsen skader ikke. De store bivirkninger opstår først når man kommer i langtidsbehandling med tabletter, så sker der ting og sager.
    Du kan faktisk købe en næsespray i håndkøb der heder Flixonase.
    Prøv det og se om ikke der kommer luft i næsen efter 14 dage smiley

    Hvis man frygter allergi overfor katte og ikke vil behandles medicinsk, så lad være med at anskaffe dig en kat.


Kommentér på:
Katte og allergi

Annonce