{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.465 visninger | Oprettet:

Når katten angriber ejeren {{forumTopicSubject}}

Jeg vil lige starte med at gøre opmærksom på, at det ikke er min egen kat det drejer sig om men en venindes. Hun har pt. problemer med at komme på internettet, så derfor spørger jeg.
De drejer sig om en huskat på 8 - 9 år, mener jeg. Min veninde er kattens 2. ejer. Han er indekat og har sommetider været lidt ude på enten terrasse eller i gården. Halsbånd ikke fritløber.
I foråret begyndte han at tisse ved siden af bakken. Min veninde mente der var stress forårsaget af, at hun startede i aktivering. Hun fik senere tilbudt et vikariat det pågældende sted, hvilket ikke gjorde det bedre, fordi hun nu gik fra 23 til 37 timer om ugen. Hun havde selv svært ved at klare 37 timer og det hjalp på katten, når hun havde en sygedag.
Men den har også bidt hende nogle gange. I torsdags bed han hende 3 gange i benet, så hun måtte til lægen og have en stivkrampe vaccination og penicillinkur. Fredag var hun nødt til at blive under dynen - ved ikke hvor længe - fordi han havde lagt an til at angribe hende smiley Dyrlægevagten har rådet hende til at lukke ham inde i et rum med mad, så nu er han i soveværelset. Som jeg har forstået det, angriber han ud af den blå luft.
Hun havde snakket med dyrlægen, som mente hans jagtinstinkter var vågnet, og han skulle ud, men han ville ikke ud i halsbånd.
Hun har prøvet at putte specialgrus i hans bakke, for at lægen kunne tjekke urinen, men han ville ikke tisse i det grus. Hun har også prøvet noget beroligende loxicom, tror jeg det hedder. Også uden virkning.
Besøgte hende for en uge siden, og da lå han i vindueskarmen og kiggede ud, og han var også henne og hilse på gæsterne. Hun mente, han blev stresset af at der var så mange mennesker - vi var 4 i alt og der blev ikke danset på bordene eller spillet høj musik. Han tissede på gulvet i køkkenet, mens vi var der, og blev flov bagefter.
What to do? Hun ringer naturligvis til dyrlægen på mandag.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når katten angriber ejeren
  • #1   20. aug 2016 1. Jeg ville få dyrlægen til at tage en urinprøve og tjekke den.
    2. Jeg ville få en gennemgribende sundhedsundersøgelse af katten. En kat der pludselig bliver aggressiv har oftest meget ondt.


  • #2   20. aug 2016 Jeg holder på at den er blevet syg.
    Hvor længe fik den Loxicom? Min dyrlæge har sagt, at smerter kan blive til en "smertespiral" så det kræver sin tid for at katten bliver smertefri.

    Hvis alt sygdom bliver udelukket med blodprøve (stor profil) og evt. røntgen, så ville jeg altså prøve ude-taktikken.
    Har hun mulighed for en løbegård??


  • #3   20. aug 2016 Helt enig med de andre, en kat som ud af det blå opfører sig sådan her skal til dyrlægen - jeg er absolut ikke enig i pladderet "hans instinkter er bare vågnet"
    Ved tisseriet er det altid godt at få tjekket om der er urinvejsproblemer.
    Han kan også kede sig, men så tror jeg mere han ville angribe hendes ting når hun ikke var hjemme.
    Vores ene kat (hjemme) bliver altid meget agressiv overfor os og andre katte når der er noget galt - flere gange har det faktisk været det eneste tegn på at der var noget galt.


  • #4   20. aug 2016 har han altid været indekat?
    hvor meget er han ude? og de dage hvor hun er på arbejde?


  • #5   20. aug 2016 Jeg mener altid, at han har været indekat, og kun ude på nogle korte ture sammen med ejeren.

  • #6   20. aug 2016 Den har fået loxicom siden midt juni

  • #7   20. aug 2016 Loxicom er smertestillende. Hvis loxicom ikke virker på adfærden efter længere tids brug, vil jeg vove den påstand, det ikke virker.

  • #8   21. aug 2016 umiddelbart tror jeg at det som er galt er at han mangler stimulering. noget han får når han er ude.
    jeg har desværre set det nogle gange da jeg var på kattens værn. og resultatet var det samme hver gang. Nemlig at katten valgte at overfalde ejeren. desværre kostede det katten livet hver gang. den ene ejere endte faktisk på sygehuset 2-3 gange.

    hun skal sørger for at han kommer ud hver dag, og det er lige meget om det regner eller hvad. hvis han vil med ud, ja så må hun tage sig den tid.

    han er i hans hovede ikke længere indekat.
    det er nemlig noget man skal passe meget godt på. når man har en indekat så skal man IKKE begynde at tage den med ud - ikke engang bare lidt engang imellem. For resultatet er at nogle katte får lyst til mere. og så står man lige pludselig med problemet




  • #9   21. aug 2016 Hmmm katten skal 100% tjekkes for urinvejslidelse og for smerter, evt via røntgen for at se om der er en begyndende gigt eller lignende (alderen taget i betragtning) for de symptomer kan enten være smerter eller også handler det om understimulering for problemerne startede jo ved din venindes begyndende arbejde og dermed kan begge dele gøre sig gældende.

    Men få undersøgtsygdom først og udelukkes dette så skal katten aktiveresnoget mere og evt skal den ud ( og her håber jeg du mener i sele og ikke i halsbånd som du skriver) så den kan få brændt noget krudt af og brugt alle sine sanser


  • #10   22. aug 2016 Tak for alle jeres svar. Katten får fred i eftermiddag

  • #11   22. aug 2016 ????? Uden at finde ud af om den er syg???

  • #12   23. aug 2016 Med den adfærd har den vel fejlet noget. Nok en kombination af frygt for katten, den havde det ikke godt og heller ikke penge til en hel masse undersøgelser smiley

  • #13   23. aug 2016 Dette ikke for at være hård ved nogen.
    Men hun skal ikke have dyr før hun er sikker på at hun kan betale dyrlægeregninger der inkluderer undersøgelser.

    Hun skal heller ikke have kat hvis hun kan blive bange for den adfærd.
    ja, den har vel været syg, men jeg skal også love for at den beslutning blev hurtigt taget - IMO for hurtigt.


  • #14   23. aug 2016 nu lyder jeg så nok lidt for hård
    men det er netop derfor jeg skrev. har mødt de sødste dejligeste katte hvor ejeren ikke har kunne se hvad de gør forkert - nemlig det med at man lukker sin kat ud engang imellem, for så at den så bare skal være indekat.
    og så ender man altså med en kat som overfalder en. For hvad skal den ellers gøre? den har sikkert forsøgt at sige til noget før.

    den ene som kom og fik passede kat hos os på kv, gjorde det samme nummer 2 gange. Begge gange endte hun med at aflive katten, fordi hun ikke kunne forstå hvorfor katten overfaldt hende.
    dette skete på trods af at vi forsøgte at forklare hende at det med at man lukker katten ud i haven om sommeren, bare ikke er OK. så gør man det hele året eller også skal man slet ikke begynde at gøre det.
    værste er at hun faktisk fik kat nr 3 inden jeg holdt - men tvivler på at hun har lært noget

    så jeg håber at din veninde har lært noget af det.

    det kan godt være at der har været noget med katten, men i dette tilfælde tror jeg nu mest på det med at man gør noget forkert.


  • #15   24. aug 2016 Katten får fred i eftermiddag

    - Nå? Men det er jo også en måde at løse en udfordring på... vi afliver den sgu bare... herregud, det er jo bare en kat.....

    smiley


Kommentér på:
Når katten angriber ejeren

Annonce