{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.798 visninger | Oprettet:

Flytning af kat . {{forumTopicSubject}}

Jeg er flyttet med min steriliserede hun kat her for 14 dage siden for at komme tættere på min datter som er ramt hårdt af infantil autisme og andre handicap. Efter flere år lykkedes det at få en bolig i samme område som hende, hvor man må have kat og hvor der er lidt have. Min kat Silla har været ude/inde kat i 2 år med fri adgang gennem kattelem. Bortset fra de første 3 måneder, hvor hun var i katte gård. Jeg tog chancen nu selv om det var med tvivl og trist at udsætte hende for flytning og stress. Så skulle det dog være nu inden hun blev ældre med en flytning. Hun er vant til at gå meget ude lige fra hun kunne sammen med sin mor og søskende. Hun trives derfor ikke godt som inde kat. Hun går dog aldrig ret langt væk og kommer ind hver dag og sover. Hun har aldrig strejfet, aldrig været væk en eneste dag. Hun er begyndt at gå små ture uden snor på. Dog kun på rolige tidspunkter og følger der mig rundt i området. Jeg går med hende på alle ture. Det er dog tydeligt at se hun er forvirret og at alt er nyt. Vi går mange små ture dag og nat, hvor jeg kan se hun er afhængig af at jeg er med. Hun er glad når vi går ud, når vi kommer hjem slapper hun af indenfor bagefter. Hun spiser, bruger sin bakke. Ligger meget i vinduet og kigger ud. Jeg kan sagtens åbne vinduet når jeg er hjemme for hun går ikke ud uden jeg er med. Mit spørgsmål er hvis nogen altså ved noget om det, hvor længe hun vil være om at falde til. Hun bruger stadigvæk sin bakke dog noget mindre nu. Her er mange fritgående katte men de fleste er meget fredsommelige ud fra de møder vi har haft. Mit eget gæt er at hun mindst skal bruge en måned eller to. Jeg har prøvet at søge på nettet og kan se nogle bare lukker katten ud efter en uge mens andre siger mindst 12 dage for en ude kat. Men jeg kan jo se hvor nyt alt er og at hun ikke er faldet til og ofte sætter sig og drejer hovedet som om hun tænker hvor pokker er jeg henne og hvad vej går jeg nu. Så jeg tænker det er alt for lidt tid. Jeg tør ikke slippe hende før hun viser sig meget mere sikker. Er der overhovedet nogen viden om hvor længe det tager for en kat efter flytning. Vil det være realistisk at regne med en måned eller to


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Flytning af kat .
  • #1   16. okt 2016 Jeg vil foreslå at indhegne haven smiley www.katteindhegning.dk

  • #2   16. okt 2016 Ja, det ville jeg såmend også hjertens gerne hvis ikke det var sådan at hun reagerer temmelig desperat på at være spærret inde. Hun er født som udekat og har været det i to år og bevæger sig ikke langt væk. Hun er også min sidste udekat. Så vidt jeg kan læse herinde skriver folk også at man ikke kan spærre en udekat inde efter den i årevis har rendt frit. Men mit spørgsmål går slet ikke på ude kontra inde kat for vi bliver slet ikke uenige om at kattene er mest sikre i indhegning men mere på hvor længe en kat er om at oprette et nyt territorie . Der må vel være nogle med ude katte der har prøvet at flytte Det er forøvrigt meget sandsynligt at jeg hegner en del af som før med hjælp fra en tømrer. Så hun har en kattegård. Men glad for den bliver hun nok ikke.

  • #3   16. okt 2016 Tillykke med ny bolig smiley

    Jeg har aldrig selv flyttet udekatte, så har desværre ingen erfaring. Mon ikke det vigtigste er, at der er en kattelem eller åbent vindue, når hun begynder at komme ud uden følgeskab af dig....

    Håber din kat snart falder til i de nye omgivelser!


  • #4   16. okt 2016 Tak Tinka, du har nok også ret i at det vel kommer stille og roligt. Hun bruger meget tid i vinduet, hvor hun har plads og stativ. Det er nok bare mig der er lidt utålmodig efter at se hende helt som før. Hun er begyndt at putte og lege og gemmer sig ikke. Det er måske også individuelt, hvor lang ti.ur og på 14 dage kan man vel heller ikke forlange hun ligefrem skal føle sig hjemme. Det gør jeg ikke engang selv endnu.

  • #5   16. okt 2016 Jeg forstår godt utålmodigheden efter at se sin kat som "sig selv" igen.

    Jeg hÅÅÅÅber snart at kunne flytte, men indimellem bliver jeg da lidt bekymret for, om mine efterhånden gamle katte kan finde ud af at finde sig til rette i ny bolig smiley

    Hvordan reagerede din kat de første dage efter I var flyttet ind?


  • #6   16. okt 2016 Jeg havde planlagt alt meget nøje. Så der forhåbentligt var så lidt flytte stress og rykken rundt på hendes ting allerede længe inden flytningen. Hun lagde mærke til flyttekasserne rykkede ind og tjekkede ofte de nye kasser og omrokeringer men det virkede ikke som om det var noget problem. Tilsidst indrettede jeg et værelse, hvor alt kunne blive til sidste øjeblik. Hun blev så meget kort i huset i soveværelset indtil alt var rykket ind i den nye lejlighed så der ikke var kasser og en massen flytten rundt når hun ankom . Så blev hun hentet og gik i soveværelset under min seng, hvor hun havde en plads i forvejen der lugtede af hende selv. Der sov hun så de første 3 nætter under sengen. Vi var dog ude og gå hver dag. Der har ikke været meget vræl bare jeg gik med hende. Så begyndte hun at udforske lejligheden mere efter de første 3 dage og ligge andre steder. Det er mest det med at komme ud der er problematisk . Jeg gik så med hende allerede fra første dag i sele ellers blev hun meget frustreret. Nu virker hun bare meget forsigtig og går til kanten af min have og sidder der, så hopper hun ind igen, hvis ikke jeg tager tøj på og går med. Men den er jo heller ikke indhegnet. Hun holder sig meget til mig og det er mig der viser hende rundt udenfor. Jeg tror hun ved hvor vi bor nu og hun holder sig her. Måske også fordi vi har gået rundt om huset 50 gange. Det er en hård omgang. 3 dagen virkede hun lidt depressiv men vi gik så ud nogle timer og hun blev glad igen, så vidt jeg kunne se. Men når dine er indekatte vil jeg tro det er mindre traumatisk. Jeg har selv følt mig meget ond. Og synes egentlig også det er forkert at flytte en udekat. Og har haft meget dårlig samvittighed. Det rene sjov har det ikke været. Det blev ikke til meget nattesøvn den første uge.


  • #7   16. okt 2016 Flytning er under alle omstændigheder stressende i en eller anden grad. Og med kat - pyha, det praktiske omkring kattens flytning og spekulationerne om hvordan katten vil tage det... jeg kan næsten ikke overskue det.

    Uha, 3 nætter under sengen smiley det ville jeg godt nok blive ked af, selv om jeg godt ved, det kan vare meget længere, når man flytter kat.
    Da dejligdrengene flyttede ind her, tilbragte de de første par dage bag reol og under sofa - normal adfærd for flyttede katte, men jeg var alligevel bekymret - og det var tidligere ejer også.

    "Men når dine er indekatte vil jeg tro det er mindre traumatisk".

    Ja, det tænker jeg nemlig også, men de ER jo et par overbeskyttede curlingkatte :-S som måske vil tage på vej over nyt.

    Med udekat ville jeg være bange for, om den ville komme til at forvilde sig for langt væk i det nye område smiley men nogle uger inde + evt. ture ude i snor, skulle jo være nok.

    Eftersom du selv mener at kunne se, at din kat er afhængig af dig på turene i området, så tror jeg det er fornuftigt nok at blive ved med at gå med hende ud et godt stykke tid endnu. Hun lyder også til selv at være fornuftig ved blive tæt ved huset.
    Og måske når du selv føler dig hjemme, at det smitter af på hende efterhånden...


  • #8   16. okt 2016 på kv sagde vi altid at man skulle se på sin kat. den skal være rolig og tilfreds - ikke noget med at stresse rundt.
    den skal virkelig vant til at bo i hjemmet inden man lukker den ud.
    nogle katte er hurtige og skal bare bruge 2 uger andre 2 mdr. det kommer an på katten og dens evne til at falde til.

    det med at man ikke kan sætte udekatte i indlukning/løbegård, passer ikke
    har 14 som har løbegård. har 5 som er indleveret på internat som tilløbere og har været voksne da de flyttede ind hos mig. har selv flere gange haft voksne tilløbere hankatte som bare er flyttet ind. ingen af de dem jeg har nu, eller dem som jeg har haft, har haft problemer med at være i løbegården

    men man skal lade være med at sætte en udekat ind i lejlighed uden nogen mulighed for at få lidt luft under poterne. her er løbegården løsningen


  • Bente N
    Bente N Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
    #9   16. okt 2016 Da det virker til, at din kat er fortrolig med dig, så lad vinduet stå åbent når du er hjemme. Katte er nysgerrige, så tror hun vil kravle ud af vinduet når hun føler sig tryg.
    Min kat blev holdt inde i 14 dage. Åbnede så et vindue og gik ud og kaldte på ham. Jeg startede med at gå lidt med ham i haven og efter nogle aftener, lod jeg ham være alene ude. Kaldte så på ham efter ca. 10 min. han "svarede" og derved havde jeg en fornemmelse af hvor han var.
    Derved fik han lov til selv, at udforske området samtidig med jeg havde styr på, hvor han var. Selvfølgelig skal du ikke bruge denne model, hvis du oplever din kat som meget nervøs. Det ville være synd for hende.
    At sætte tid på projektet er nok meget individuelt, tænker jeg. Med min kat gik der små 14 dage, så havde han luret hvor man kunne gå og hvor der var "farligt"


  • #11   17. okt 2016 Hun har altså aldrig bare været sat ind i en lejlighed men har haft halvdelen af min have indhegnet . Hun lavede ikke andet end at forsøge at komme ud og sad og plagede konstant om det. Selv om det ikke lykkedes. Hun lignede ikke en glad kat derude i mine øjne.Da hun kom ud faldt der ro over hende. Det er muligt udfaldet havde været anderledes såfremt jeg havde taget en killing mere, så hun havde haft en at tumle med. Eller måske mere fornuftigt også havde valgt en der ikke var vant til at gå som det passede den. Hun gik i starten med min Silke i kattegård. Silke gik kun i huset og haven . Måske har jeg ikke været vedholdende nok, det er da muligt. Jeg er heller ikke lykkelig over fritløb. I går mødte vi en af kvarterets få fertile katte . Han lå rigtig og rullede og gjorde sig til og stokede os et stykke indtil jeg fik ham væk. Hun har haft åbent vindue hele natten og det er gået fint med små bitte ture ud og ind.. Jeg har selvfølgelig holdt øje med hende. Jeg lukker så når jeg ikke er hjemme . Andet tør jeg ikke endnu, så hun ikke flakker om uden oppsyn.

  • Bente N
    Bente N Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
    #12   17. okt 2016 Det skal nok gå Britt, lige pludselig er der tryghed hos jer begge. Alle har jo behov for at tilvende sig til nye omgivelser. Og lader du hende kun være ude, når du er hjemme, falder hun hurtigt til, tænker jeg.

  • #13   17. okt 2016 # 8 "det med at man ikke kan sætte udekatte i indlukning/løbegård, passer ikke"

    Lad være med at generalisere. Det gælder jo ikke for ALLE udekatte (eller alle katte i det hele taget) at de kan trives med at nøjes med løbegård.
    Nogle kan, andre kan ikke!


  • #14   17. okt 2016 Jeg takker meget for alle jeres råd og går i tænkeboks med hensyn til muligheden for at få lukket af i den ene side af haven. For det har været rart at have et sted. hvor man vidste kattene bare kunne gå ud i fred selv om Silla så ikke synes at sætte meget pris på det. Så må vi jo se om katten synes det samme her. Hun kommer dog ikke i kattegård, hvis hun mistrives der. Nu holder vi eftersferie og falder vel så efterhånden på plads i det nye her. Jeg var til syn i den gamle lejlighed og fik det sidste kig til vores gamle have/ kattegård som nu skal huse 3 katte og en hund. Men det er da rart at vide andre vil få glæde af den.

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #15   17. okt 2016 Hej Britt. For mange år siden kom en vild missemor og hendes killing pludselig ind i min have, tror killingen var ca 5 md. Så de boede i min have i et par år, til missemor pludselig forsvandt og killingen blev. "Det var Pusserpigen" som kan ses i min profil, Killingen blev efterhånden mere og mere tam og kom indenfor også og var så udekat i mange mange år, til jeg flyttede og der blev haven hegnet ind og Pusser var slet ikke interesseret i at komme ud i det fri efter alle de år som udekat, hun befandt sig rigtig godt i den lukkede have. smiley Så det kan godt lade sig gøre, man kan kun prøve. smiley
    Pøj pøj med det, for det er nu det bedste man kan gøre for sin/sine katte synes jeg, at beskytte dem for alle de farer der er ude i den "farlige" verden smiley


Kommentér på:
Flytning af kat .

Annonce