{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.378 visninger | Oprettet:

Nicklas J
Nicklas J
Tilmeldt:
3. feb 2017
Følger: 13 Emner: 2 Svar: 3

Forkert mad eller syg kat? {{forumTopicSubject}}

Hejsa, er så heldig af have fået mig en killing.

En bette hunkat på godt og vel 4 måneder ca (Ukendt da hun kommer fra dyrehjem og fundet på gaden)


Hun skulle gerne være rask, og har været helt glad og fin i en uge nu.

Har givet hende det mad min anden kat også normalt spiser, der var så tilbud på noget madpakke fra whiskas sammen med noget af deres mad. (Min anden kat er også hunkat og er ikke meget ældre)

Har nu givet hende en skål af det blandet med det andet man kan blande i. (Igår)


Idag har hun det både dårligt og godt, hun har kastet op to gange indenfor en time først gang med mad anden gang kom der ikke noget.


Hun går bare videre efter og er faktisk glad, har googlet og snakket rundt det kan være så mange ting men jeg er næsten sikker på at det fordi hun ikke kan tåle maden.

Nogen der kan give mig lidt mere ro og sige hvad der nogenlunde kan være? Dyrelæge tjek skal jeg nok få ordnet men ikke muligt lige nu.

For hvis det er maden ryger den ud og jeg tager ned og køber noget bedre (Gerne anbefal noget til en killing)


Skal også siges jeg har fjernet alt maden omkring hende, og har ikke givet hende noget.

Nu ved jeg ikke om det forkert? Men ville meget gerne vente med og give hende noget igen til jeg har fået svar eller fået noget bedre mad (Ved ikke om det fra whiskat er "ordenlig)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forkert mad eller syg kat?
  • #1   3. feb 2017 Man skal være lidt forsigtig med brat at skifte foder. Det skal helst gå langsomt med en 1/4 del af det nye og så langsomt forøge det ,så maven følger med. Når hun er så ung synes jeg du skulle vælge noget andet end whiskas. Prøv at kigge på zooplus.dk der er masser af godt foder at vælge imellem. Ved du ikke hvad hun har fået der hvor hun kom fra. Måske er det bedst at fortsætte med det lidt endnu.

  • Nicklas J
    Nicklas J Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 13 Emner: 2 Svar: 3
    #2   3. feb 2017 De anbefalede at jeg gik efter noget der lignede whiskat da de selv har givet en bladning der hvor hun kom fra men nu kiggede jeg på fodret og kiggede på det hun kom af med og tænker at det jo sikkert er alt for stort? Stykkender er nemlig hele, ikke en detajle jeg lagde mærke til men de store stykker i det foder hun har fået var hele de små var spist.

    før gav jeg hende en blanding mellem det fra tidligere passer og mit eget da jeg kun fik en pose med til en uge.

    Men vil helt klart gå ind og kigge på zooplus takker for det.

    For det helt sikkert noget forkert foder, der nemlig ikke nogen tegn på stress så hvorfor det ikke bliver tykket helt vides ikke men tænker virkelig at det fordi maden er for stor.

    Blev anbefalet og give hende noget A38 / tykmæk i lidt tid og nogen meget små stykker fodder i mellem tiden og intet vådkost, er det noget der lyder rigtigt?


  • Nicklas J
    Nicklas J Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 13 Emner: 2 Svar: 3
    #3   3. feb 2017 Der nu gået en time siden sidste opkast, der gik 10 min mellem det først og andet.


    Hun har fået "hakket" tørkost med lidt vand oven i så hvis det skulle sluges er det bedre.


    Nu krydser jeg fingre for at hun kommer til og få det godt igen, har aldrig oplevet det før og er rimelig ny katte ejer og må sige jeg virkelig elsker min bette ven så jeg har det selv dårligt lige pt.


  • #4   3. feb 2017 Helt ærligt så tror jeg ikke det er fordi hun ikke kan tåle maden, ofte når man skifter foder for hurtigt så giver det katten splatmave = tyndskid.
    Når hun kaster op (og jeg formoder det er kort efter hun har spist) så skyldes det nærmere at hun har forspist sig, mange katte når de får nyt foder så syntes de at det nye smager så godt og spændende at de hugger det i sig og der med spiser mere end der kan være i mavesækken. Tørfoder fungere sådan at fra katten spiser så går der ca 15 minutter så begynder det at udvider sig i mavesækken, og først derefter opdager katten at den har forspist sig og får det dårligt med efterfølgende opkast, ligesom når vi mennesker har forspist sig.

    Men når det er sagt så syntes jeg at du skal kigge på et bedre fodre at god kvalitet, Whiskas er ikke særligt godt, det indeholder alt for meget korn og mætter ikke nok så katten spiser ofte mere end godt er for at blive mæt. Men foder skifte skal selvfølgelig stadig gå stille og roligt hen over noget tid.
    Du må også meget gerne supplere med vådmad, det mætter super godt og indeholder en del væske så man er med til at vedligeholde væskebalancen hos katten, katte er nemlig ikke så gode til at huske at drikke vand.

    A38 er sikkert fint, men hvem frarådede vådmad?? Det forstår jeg ikke, vådmad er meget mildt for maven, og jeg ville nok vælge at blande A38 med dåsemad, for A38 alene kan katten ikke leve på.
    Jeg ville nok ikke komme tørfoder i A38 så bliver det blødt og fordærver i løbet af et par timer.



  • #5   3. feb 2017 Du skal ikke komme vand på tørkost, det forringer holdbarheden af tørkosten og den fordærver hvis den står opblødt i mere end et par timer.
    Så er det langt bedre at tilbyde lidt vådmad i små portioner flere gange om dagen og så også tilbyde tørkost i små portioner så hun ikke forspist sig, indtil hun finder ud af hvor meget hun kan spise.


  • Nicklas J
    Nicklas J Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 13 Emner: 2 Svar: 3
    #7   5. feb 2017 Hejsa har ikke lige læst jeres svar da jeg lige er kommet hjem, men takker for i gider og bruge jeres tid.


    Satte hende af ved en ven som hans far er dyrelæge, gav maden med samt hende den bette.


    Han har fundet ud af at i det foder hun har fået er der nogen gule "korn" ting som hun ikke kan tåle og har svært ved og fordøje det ordenligt derfor kommer det op igen.


    Det ligesom nogen mennesker ikke kan tåle gluten osv så kan hun ikke tåle dem, det er gået over da jeg brugte hele dagen på og fjerne næsten alle af dem fra det sidste forder jeg sad inde med.

    Og skal siges til det med om det var skiftet for hurtigt, skrev lidt længere oppe at jeg blandede det sammen med det andet jeg lå inde med smiley Fik kun med til en uge så blandede det sammen for og få længere tid.

    Men hun er helt rask nu og har det fint, min anden hunkat fik også lettere dårlig mave af det så det foder købes aldrig igen og jeg er nu gået over til det gode Royal Canin han anbefalede mig smiley


Kommentér på:
Forkert mad eller syg kat?

Annonce