{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.196 visninger | Oprettet:

Mette H
Mette H
Tilmeldt:
22. dec 2019
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11

Maincoon, Norsk skovkat eller gadekryds ?? {{forumTopicSubject}}

Nu håber jeg jeg ligger dette rigtigt op ?? det er nemlig første gang jeg laver et opslag.

Jeg er mad-mor for 2 gutter (brødre) på 5 måneder.
De er “gadekryds” ?? (ja det lyder ikke så pænt) men jeg knus-elsker dem uanset hvad man vil kalde dem.
Dog er jeg lidt i vildrede, for man kender ikke rigtig deres baggrund, da missemor er tilløber til min søsters veninde. Missemor var mega tynd, så ikke ud til at være særlig gammel og besluttede sig for at flytte ind hos min søsters veninde (laaangt ude på landet)
Da de beslutter at beholde hende, tager de hende til dyrlæge for at blive steriliseret og vaccineret, og finder ud af at hun er gravid, den lille stakkel.
De har set en stor rød/hvid hankat som holder til i området, som de pga killingerne mistænker for at være far.

Nu til mit spørgsmål (langt om længe ??)
Hvordan skal jeg “behandle” de 2 gutter? Som maincoon/norsk skovkat, eller som en huskat?
Altså mht foder osv...
jeg spurgte dyrlægen, da de skulle revaccineres, men han vidste ikke helt hvad han skulle sige til det, og sagde bare de var i fin foderstand, og jeg bare skulle holde øje med om de blev for tykke eller tynde (men ønsker jo ikke de skal komme ud i nogen af de to ydre-punkter før man kan se det) ?? og måske er det mig der er pjattet, måske har de slet ikke behov for andet end en helt almindelig huskat, men tænk hvis de har?
Når jeg studerer foder, så er der stor forskel på hvor meget mad, og hvad de bør få alt efter race.

Der er stor forskel på de 2 gutter, og jeg synes den ene ligner en maincoon mere og mere, efter at have læst og læst og kigget billeder igen og igen, men jeg har slet ikke stor nok forstand på racekatte, til at vide om jeg kan gøre noget forkert.
De får lige nu en blanding af happy cat kitten og concept for life maincoon kitten (Tørfoder), og concept for life kitten (vådfoder).

-mon nogen af experterne herinde kan råde mig?

Vedlægger lige et billede så det måske kan hjælpe ????

Og lige et tillægs spørgsmål: bruger i en speciel foderskål til langhårede katte? Synes min Dexter får mad i skægget når han spiser ?? (Morgan gør ham heldigvis altid gladelig ren efter hvert måltid ??)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Maincoon, Norsk skovkat eller gadekryds ??
  • #1   22. dec 2019 Som en kat !!!

    Alle katte har samme basale behov for kød. smiley

    Jeg bruger store flade skåle uden ret meget kant til vådfoder, da katte hader at få deres knurrehår ned mod kanten, og drenge har jo lidt store hoveder. smiley


  • Mette H
    Mette H Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
    #2   22. dec 2019 Kød... altså tænker du KØD? Eller foder med højt indhold af kød? Bare så jeg helt forstår hvad du mener Susanne smiley
    Jeg fodre stadig med det happy cat fordi det er hvad de er vokset op med, og er gradvis begyndt at komme lidt concept for life maincoon kitten i, og vådfoderet er også fra concept for life.

    Men skal jeg være ligeglad med hvilken race (altså den endelige voksen-størrelse) de er? Tænker du ikke det har betydning?

    Jeg har forsøgt med forskellige foderskåle, tallerkener, store som små osv men han VIL åbenbart dyppe skægget i maden smiley
    Men alle råd modtages med kyshånd, så jeg har mulighed for at gøre, hvad der er bedst for dem.



  • #3   22. dec 2019 KØD.

    Bedst er at fodre med råt kød.

    Næstbedst er at fodre med vådfoder.

    Dårligst er tørfoder.


    Katte får det meste af deres vædske sammen med foderet i naturen. Dvs. en mus indeholder ca. 70% vædske.

    Vådfoder indeholder ca. 80% vædske.

    Tørfoder indeholder ca. 7% vædske.

    Mange er ikke specielt gode til at drikke vand. En kats daglige behov ligger på 33 cl. vædske dagligt, hvilket svarer til en dåse cola. smiley


    Katte der udelukkende lever af tørfoder får ofte problemer med nyrer og urinveje, da de ikke bliver renset godt nok igennem pga. for lidt vædske. Tørfoder er kun opfundet pga. menneskenes dovenskab.


    Her hos os får de alt det vådfoder, de kan spise to gange om dagen. Råt desværre kun en gang om ugen, og så har de tørfoder stående. Men havde jeg råd, så fodrede jeg slet ikke med tørfoder.

    Skal man fodre med tørfoder, så vær sikker på, at det indeholder mindst 20% fedt og mindst 30% protein fra kød og ikke fra korn.



  • Mette H
    Mette H Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
    #4   22. dec 2019 Jeg fodre 2 x dagligt med tørfoder jeg tilsætter vand, når så det har stået lidt, så blander jeg vådfoder i, og drysser lidt tørfoder i så der er lidt at gnaske i.
    De har 2 vandfontæner, vandskåle og kattegræs stående overalt i huset, hvor de kommer forbi, netop fordi de er kastrerede og jeg er så bange for de skal få problemer med nyrene.

    Men tænker du det vil være bedre helt at gå over på vådfoder? (Og er der noget du kan anbefale?)

    Når du fodre med kød, hvad giver du dem så?

    Jeg undskylder virkelig alle mine spørgsmål... men har ikke haft kat i en del år, og vil så gerne at de to gutter, får det bedste liv de overgivet kan få, og synes det er en jungle at finde rundt i, når man læser alt hvad der står på nettet omk foder. For der står der forskelligt omkring racer, kød, fedt, hvornår en kat er for tyk/tynd, våd-tør-foder osv. det er til at blive helt rundtosset af....
    Og jeg kan slet heller ikke finde ud af det med at have tørfoder stående, for det ene sted står der det er bedst at fritfodre, det andet sted står der det er bedst at fodre 2-3 gange dagligt.... jeg ville egentlig gerne kombinerer det, men tør ikke rigtig fritfodre, fordi jeg er så bange for at de bliver fede og alt hvad der følger med at være en for tyk kat.


    smiley er helt rundtosset....


  • #5   22. dec 2019 Katte spiser mange mange små måltider om dagen. Det er derfor, at jeg har tørfoder stående 24/7. Det er svært at skulle give dem så mange små måltider, med mindre man ikke har meget andet at lave. smiley

    Jamen de får daggamle kyllinger, kylling, oksekød, oksefars eller fisk, hvad jeg nu lige har. Fisk skal bare have været frosset ned mindst 24 timer og tøet op.

    Det er i grunden ikke så svært, som det lyder. smiley

    Vi fodrer med hele 5 slags tørfoder pt., så vores katte har forholdsvis stærke maver, og de tåler fint, at vi skifter det ene mærke af og til, så de ikke kører trætte i det. smiley


  • #6   22. dec 2019 Vores er rigtig glade for deres vandfontæne.

    Det får helt sikkert vores misser til at drikke mere, end de ellers ville. Jeg har desværre mistet en kat til akut nyresvigt, fordi hun ikke spiste hverken råt eller vådt. smiley


  • Mette H
    Mette H Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
    #7   22. dec 2019 1000 tak for alle dine fine svar... jeg vil helt klart få mig taget mod til, at prøve at ha tørfoder stående.
    Udover deres morgen og aftensmad...
    Det føles så forkert ikke at de selv kan spise i løbet af dagen, de katte jeg før har haft har altid kunnet styre det, men jeg har ikke turdet med disse to gutter, fordi de blev fodret 2 gange dagligt hvor de kommer fra, så ved ikke om de kan administrere det... jeg må jo prøve det af og se.

    Vandfontænerne er jeg også bare så glad for jeg investerede i, først tænke jeg det var dyrt for en vandskål, men det var alligevel en af de første ting jeg købte inde de to kom hjem, og da jeg så hvor vilde de var med den, uden de to gutter nogensinde havde set eller hørt sådan en før, så brugte de den fra dag 1, så købte en til smiley

    Årh hvor er det synd for dig, du mistede din kat til så ondt et problem, det må være det værste at vide hvad der skal til, og så ikke kunne gøre noget.

    Min forrige kat fik problemer med nyregrus, på sine helt gamle dage. Og jeg opdagede det kun, fordi jeg lagde mærke til, at han begyndte at bruge kattebakken mere og længere af gangen. Heldigvis hjalp det ham at få flere vandsteder, og at få en pille hver dag.
    Men det er jo umuligt, at tvinge en kat til at indtage mere vand, end den vil...


  • #8   22. dec 2019 Ja Dine katte vil måske spise for meget lige i starten, men de aller fleste lære hurtigt at styre fast tørfoder.
    Jeg ville så aldrig give opblødt tørfoder? Og jeg har altså 2 tandløse katte smiley mine får lidt af det kød som jeg selv skal have, og så får de vådfoder 2-3 gange om dagen, netop fordi de ikke kan tvinges til at drikke,er det varmt om sommeren får de lige lidt ekstra vand i, bare en skefuld eller 2.
    Det med foder til forskellige racer er ikke nødvendigt, og læg mærke til, det altid koster mere, så brug hvad du har råd til, på så godt et foder som du kan få for pengene, helst med kød på de 3 første pladser på indholdslisten og mindst 20% fedt.
    Og nyd du bare dine gadekryds/blandingskatte/huskatte smiley


  • Mette H
    Mette H Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
    #9   22. dec 2019 Jette jeg opbløder det ikke som sådan, jeg kommer ca 1-2 spsk vand på, og så står det imens jeg finder vådfoderet frem, som jeg så blander i, så ja jo, det ender nok med at blive semi-opblødt. Kommer så de sidste gram tørfoder ovenpå og servere det for missemændene.

    Har gjort det fordi jeg tænkte det gav dem lidt extra væske.
    Men hvis det gør dem noget dårligt, så sig det endeligt... smiley


  • Mette H
    Mette H Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
    #11   23. dec 2019 Tak for svaret Lotte, det vil jeg gøre smiley

  • #12   26. dec 2019 Tænk på hvis kattene levede vildt. Så ville alle racer spise den samme type mus og fugl smiley

    frit tørfoder, så spiser de det de har behov for - store som små katte. Og så suplér med vådt nogen gange om dagen, som du nu har tid til, som de andre skriver smiley


  • Mette H
    Mette H Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
    #13   26. dec 2019 Tak for alle jeres svar og input smiley jeg tror jeg har været for fokuseret på hvor mange gram, fordi jeg ikke ved, hvor store jeg skal regne med de bliver (deraf overskriften omk race, det var egentlig mere for om jeg kunne få et hint om, hvor store jeg skulle regne med de bliver, når de er udvokset. Men kan godt se det er umuligt at svare på, fordi de er skønne gadekryds)

    Jeg gik straks igang med at fritfodre tørfoder i sådan et aktivitets-tårn de har, så de skal arbejde lidt for det, og ikke bare æder det hele på en gang (de gram jeg normalt giver dem blandet i deres vådfoder) og serverede deres normale vådfoder morgen og aften, uden at blande det med deres tørfoder.... DET var en rigtig dårlig ide! eller det var ihvertfald FOR brat en overgang! Da det resulterede i mega diarre og den ene af gutterne kastede op 2 gange (tænker opkast, er fordi han åd hele sin egen Dags-ration PLUS det meste af sin brors, i løbet af kort tid, da han ikke har samme stopklods, endnu da...)

    Så det kostede næsten juleaften, og jeg blev lidt klogere igen. Det var for brat en overgang for de her 2, maverne er ok igen, og jeg fodre som jeg har gjort indtil nu, bortset fra at jeg nu tager lidt af tørfoderet fra deres ration, og kommer der i fodre-tårnet og lader dem spise det der, når de vil...

    Jeg blev næsten helt ked af, at jeg havde/har kommet vand på deres tørfoder (gjorde det jo i god tro, for at de var tvunget til at få det extra væske ned, når de spiste deres mad) og nu da jeg er tilbage på samme sted (efter den store dramatiske diarre-nat) har jeg lagt mærke til hvad jeg gør og hvor meget.
    Måler tørfoder af og kommer i skålen, hælder mellem 1-2 spsk vand på, vådfoder ovenpå, og det bliver serveret... altså det knaser stadig helt normalt, når de får det.
    Det jeg blev lidt ked af (for vil jo ikke gøre dem ondt!) var at alle skrev det var dumt, men jeg kom egentlig aldrig til at forstå, hvad der var dumt ved det? Og har tænkt over siden, hvad det er der er galt med det? Eller hvad det er, der kan ske?
    Det ville jeg så gerne, have haft et svar på smiley

    Jeg skal nu (eftersom de åbenbart har lidt sarte maver, de 2 gutter) have fundet en langsommere overgang, for jeg vil og har hele tiden gerne villet have dem til at kunne fritfodres delvist, fordi det er mere naturligt for dem, at kunne småspise, og det jo også er lidt nemmere for mig, hvis ikke jeg lige kan være hjemme, en enkelt gang, til deres spisetider. Så ikke de “dør af sult” i mellemtiden.

    Jeg ville blive super glad hvis nogen har tid og lyst til at fortælle hvilke mærker af tør og vådfoder, man synes er bedst, og også evt hvor mange gram (hvis man måler af) og evt hvor man køber det.

    OG smiley lige et sidste spørgsmål... hvor længe bør man fodre med killingefoder? Jeg synes det er svært at finde ud af, fordi der står forskelligt fra 6 mdr til 1 år når jeg forsøger at finde ud af det.

    smiley Jeg bliver vist aldrig god til at lave korte opslag smiley beklager...


  • #14   26. dec 2019 Jeg ved ikke hvad der er galt med at hælde vand på foderet - udover at det er unødvendigt og temmelig omstændigt for dig selv - og Evt kattepassere i fremtiden smiley du skriver at de er glade for fontænerne og spiser vådfoder flere gange om dagen, så de burde få dækket behovet for vand smiley

    Killingefoder er lidt en smagssag. Igen, i den vilde verden spiser killinger og voksne katte de samme mus og fugle. Så i princippet behøver man ikke killingefoder, bare man har noget foder med højt fedt og protein indhold. smiley så, om du skifter til alm foder nu, om en måned eller om 6 mdr, har ikke den store betydning hvis du bare køber et godt foder smiley

    Jeg kører selv med kingsmoor adult chicken (køber i petworld), og forskellige varianter af vådfoder fra Aldi (deres eget mærke topic). Jeg vælger foder uden sukker og korn. Tørfoderet står fremme 24/7 og vådfoder får de morgen og aften. - og den ene sørger så selv for mus ved 23 tiden næsten hver aften smiley
    Hverken tør eller vådfoder har jeg mål på. Jeg hælder 2 skålfulde tørfoder op, de holder cirka 1,5 døgn (2 katte). Og vådfoder får de også bare en god portion af i 2 skåle og så smider jeg rester ud når jeg kommer hjem om eftermiddagen og når jeg går i seng.

    Jeg kunne ikke drømme om at veje og måle medmindre en af dem begyndte at blive overvægtig. smiley Jeg tænker også at du bare skal fodre der ud af, du skal nok opdage hvis de begynder at blive runde i stedet for store, inden de når en svær overvægt smiley


  • #15   26. dec 2019 En af ulemperne ved afvejning af foder, er jo at de vokser og slutresultatet er meget forskelligt, din ene kat kan vokse i perioder, hvor den anden måske står stille.
    Vand på tørkost kan give vækst af bakterier og skimmel, hvis det ikke spises straks.
    Ja den gang dårlig mave og opkast kan man nu og da se ved en grovæder, og han lære at styre det efter hånden, men hvis du giver lidt mere i tårnet, hver dag, så får du en overgang, og du kan dele op på deres vådfoder, over flere gange.
    Jeg fylder noget i skålen med tørkost morgen og aften, uden at veje, så ved jeg ca hvad de spiser (de er så voksne) men det er for, at fodret er så friskt som muligt, hele tiden.
    Vådkost får mine 2-3 gange om dagen, mest om sommeren, og i øjeblikket spiser de ikke altid op,
    Min ene kat er til den slanke side, og den anden er lidt rund, men jeg har skiftet foder, efter jeg brugte purizon, som hovede foder, fordi jeg ikke længere kunne få Orijen på zooplus, det gik ikke 18% kartoffelmel fik Røde til, at tage på i rekord fart smiley men tilbage på Orijen 50% og ziwi peak 50%, så går det den rigtige vej, han har tabt 1,5 kg på knapt 3 måneder.


  • #16   30. dec 2019 Da Berte havde tænder, prøvede jeg alverdens råt på hende. Det absolut eneste hun ville have, var kalkun. Mener der var fra Rigtig hundemad. Der var kråse, lever og reelle kødstykker i. Kyllingehalse faldt også i god jord og en overgang var kyllinge underlår også et hit. Alt andet spændene kunne jeg godt pakke sammen.

  • #17   30. dec 2019 De skal jo også vænnes til råt fra de er små. Det er sjældent en succes at starte, når de er voksne. smiley

  • Camilla L
    Camilla L Tilmeldt:
    sep 2009

    Følger: 1 Katte: 2 Svar: 5
    #18   30. dec 2019 Jeg har valgt RC mco tørfoder til mit dejlige gadekryds (mco uden papirer). Det gør jeg da jeg har læst i div kattebøger og fora, om de større kattes mund. (MCO, Ragdoll, Norsk skovkat) Den er som regel længere og gør at de kommer til at sluge tørfoder uden at tygge, hvis bidderne er for små. Min dyrlæge har også været glad for de manglende tandsten smiley
    Udover det er der altid adgang til vandfontæne og en kæmpe massiv vandskål, da de galopperer på skålene.
    Mine misser har altid haft hver deres favoritter og mest no goes på snacks udenfor tørfoder. Det har taget årevis at finde noget de overhovedet vil spise andet en deres RC, så prøv dig lidt frem. Min nuværende mco er pjattet med min nupo Shake med cafe latte - men kun den variant.
    God fornøjelse med dine dejlige drenge smiley


  • #19   30. dec 2019 Camilla, jeg ser hellere, at de sluger fodreret, end at det sætter sig i deres tænder, desuden er RC noget dyrt bras, hvis du spørger mig. For lidt fedt, for lidt protein fra kød og dyrt pga. mærket.

  • Mette H
    Mette H Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
    #20   30. dec 2019 Hvor er det bare FEDT, at så mange har kommet med deres meninger og måder at gøre tingene på!
    Jeres input og viden gør det altså meget nemmere, at føle man kan lave en plan for hvordan man skal bære sig ad og ikke føler så meget tvivl.... så 1000 tak, for alle jeres svar.
    Jette de får deres morgenmad og aftensmad (tørfoder, og ja den sjat vand og vådfoder) når jeg selv skal spise (dig ikke kattemad smiley ), det bliver serveret med det samme og de spiser op på 5 minutter så der når på ingen måde at vokse en eneste bakterie i smiley men din forklaring giver total mening, hvis det skulle stå en time eller mere.
    Jeg er ret opmærksom på vigtigheden af både fedt og protein, kortfristet. Salt og sukker og også de knap så gode ting, man læser omk mange af de “fine kendte mærker” og mærker til steriliserede dyr der ikke er ensbetydende med at de gør noget som helst gavn.
    Men er glad for at i nævner mærker der fungerer for jer, som vist nævnt før, så får de lige nu (tørfoder) en blanding af det de er vokset op med (happy cat) og concept for life kitten og maincoon kitten. Og concept for life vådfoder...
    men har gentagne gange hørt at orijen skulle være rigtig godt, så det må jeg have fat i noget af, og ha kigget lidt på det.
    Mht råt kød, så ved jeg simpelthen ikke hvad det er der sker oveni hovedet på mig, men det skræmmer mig lidt i forhold til salmonella, og andre bakterier man hører om der er i dansk råt kød, men må hellere komme over det, og se hvordan jeg skal gribe det an... vil jo helst de ikke bare bliver kræsne sofakartofler smiley mus får de nok ikke held af, de er ikke gamle nok til at komme udenfor, og jeg vil heller ikke de skal løbe frit rundt og blive sparket til af sure naboer, bidt af en sur hund eller bliver kørt over, så lige nu har de hele huset, en stor udestue med store vinduer, masser af klatre-muligheder overalt i mit hjem både i træer, og hylder på væggene og udsyn til haven, og så snart vejret bliver bedre så man kan støbe, så bygger jeg en kæmpe løbegård i forlængelse af udestuen, så de også får fornemmelsen af at rigtigt komme ud, og måske får de held af at fange en mus derude smiley indtil da må jeg lige , hvordan jeg skal få startet op på en sikker måde med råt kød.

    Jeg er ihvertfald taknemmelig for hver og en af jeres tips og tricks, og alt i har budt ind med i tråden smiley det er guld værd, så tak for det


  • #21   30. dec 2019 Du kan jo give lidt af det kød, som du selv skal have, så bliver det ikke dyre og mere besværlig, end du selv vil.
    I dag er der ikke mange som tør give katten rester fra bordet, men så længe det er kød, ikke rent fedt afskæringer, og ikke vildt mange krydderier, så er det ok, feks kan du pille kød af kyllinge skelettet til kattene, du må ikke give tilberedte knogler, og det bliver jo ikke kæmpe mængder, men god protein,, det meste af det katten får, skal være fuldfoder (75%) men du må supplere 25% som ikke er fuldfoder, og det kan være råt kød ( katte bliver ikke syge af salmonella, de har en kort tarm, hvor det ikke kan nå at opformere sig, men det er heller ikke det store problem i dansk kød.
    Men kan du ikke klare tanken om daggamle kyllinger og musseunger og råt kød, så kan du også tilberede kød til dem.
    Jeg piller lidt kylling til mine, nogle gange spiser de det ogandre gange ikke, mørbrad er de vilde med, jeg kan næsten ikke ordne det, uden at de hænger over mig ?? men svinekød bør ikke gives råt.
    Nogle katteejere giver godbidder, de skal ikke opfylde nogen betingelser overhovedet, så spar på dem, nogle kattekan lide ost, mine kan lide en smugle smør, men ikke kattemalt smiley nogle katte stjæler brød/boller, det har jeg ikke haft problemer med, men min datter havde en kat som gnaskede rugbrød, selvom det var i en pose smiley
    Tørkost er en ny opfindelse, og det er indekatte så også, før fik kattene rester og fangede selv mus, ja jeg kan stadig huske min barndoms kat, den fik leverpostejmadder som eneste mad fra os, men den var så også ude og jage,,, utroligt de klarede sig smiley
    Men indekatte er altså 100% afhængig af det vi giver.


Kommentér på:
Maincoon, Norsk skovkat eller gadekryds ??

Annonce