{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.189 visninger | Oprettet:

Hvor går grænsen? (Ang. kat med knude) {{forumTopicSubject}}

Jeg har en kat, hvor vi nu for tredje gang indenfor et år har fundet en knude.. Hun er blevet opereret 2 gange for det og skal nu til den tredje hvis vi vælger det.. Ellers vil hun dø af det..
Vi har fået afvide de vil komme igen ..
Men hvor går grænsen ? Hvornår skal man stoppe ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor går grænsen? (Ang. kat med knude)
  • #1   18. nov 2008 Spørg din dyrlæge om han mener katten lider, - for så går grænsen helt sikkert der.
    Katten kan godt se ud til at have det fint, - og så alligevel være i smerter.
    Men har katten det fint nok, så går grænsen vel ved hvor længe du kan blive ved med at betale for operationer.
    Se på din mis og spørg dig selv om den lever et værdigt katteliv.....
    Men det er altid svært at tage beslutning om liv og død.. snak med dyrlægen for han har ikke nogen følelser for din kat, - jeg ville nok også ringe til en anden dyrlæge for at sikre mig en andens mening


  • #5   18. nov 2008 Vi ved godt hun har levet et langt og godt liv.. Men det siger så også at jeg har haft hende siden hun blev født og det er svært at sige farvel..

    Narkosen er ikke noget problem.. De siger at hun fejler intet andet end dette, og hun ellers virker til at være yngre..

    Men denne sygdom vil komme igen, jeg har det bare sådan at man også gerne må forlænge liv hvis de ellers lever i bedste velgående og det gør hun jo..


  • #6   18. nov 2008 Catja A

    Hvor længe er det siden hun blev opereret - hvor tit eller hvor hurtigt kommer knuden igen?
    Selvom hun er en gammel kat, så kan hun stadig godt at have 2-4 år at leve i.

    Felis F: fordi det er en gammel kat er det jo ikke ens betydende med at man skal opgive den hvis den har et godt liv.


  • #7   18. nov 2008 Hun er blevet opereret i julen sidste år og for 4 mdr siden.. Så en tre gange om året.. Og det syntes jeg bare er rigtig meget.
    Og ja de har faktisk sagt at hun nok er en af dem der bliver gamle, hvis ikk hun havde denne sygdom smiley


  • #8   18. nov 2008 åhh hvor er det trist at du skal stå i den situation. men forestil dig at du skulle opereres tre gange om året og derefter bruge tid på at komme dig. hvor meget af året har du så tilbage at nyde livet i.

    Jeg ville nok vælge at sige farvel, for jeg synes ikke man kan byde et væsen man elsker, at de skal gå med operationssmerter og den udtrætning en operation medfører i flere måneder om året.

    Hun har været glad og elsket og det er det vigtigste, lad hende komme herfra på samme måde. elsket og glad...


  • #9   18. nov 2008 Catja A

    Det er mange gange at blive opereret inden for et år - så kan kun sige det samme som Nina P.


  • #10   18. nov 2008 Når det kommer igen med så korte mellemrum er hoved-cysten ikke identificeret, dvs. den knude/cyste som laver disse små afstikker som i troligt fjerner.
    Dvs. at et eller andet sted inden i hende er der noget i ikke kan finde, som vil fortsætte med at sprede sig og lave ravage.

    Ud fra dne betragtning vill ejeg lade hende få den gode tid hun kan, og når hun bliver mærket af det, ville jeg tage en værdig afsked.

    Vi tog afsked med en elsket kastratpige for 1½ måned siden. Hun havde mængder af små knuder i mælkekirtelvævet, og sådan som det sad vidste vi godt vi ikke kunne identificere hovedcysten. Hun fik 1½ år efter vi fandt de første knuder, og da det kom til at sige farvel kunne vi konstatere at der var kræft i alle hendes indre organer. Operationer af de små knuder ville ikke ha købt os nogen tid overhovedet, kun udsætte hende for lidelse.


  • #11   18. nov 2008 Jeg har i skrivende stund en hunkat på 8½ år med kræft i den bagerste mælkekirten. Den ene knude er MEGET stor, og der sidder en mindre ved siden af.

    To dyrlæger, der har undersøgt hende, fraråder operation, hvilket jeg ellers overvejede og var stemt for pga. hendes unge alder. Den form for kræft danner hurtigt metastaser til de andre organer, men først og fremmest lungerne, men er i øvrigt smertefri.

    Jeg har derfor besluttet mig for at følge dyrlægernes råd og lade min kat få den tid, hun har tilbage, i fred og ro, vel at mærke kun så længe, hun har det godt. En operation er stressende, og det kræver ressourcer for katten at komme sig bagefter, og det vil jeg ikke byde hende, især da en operation kun er en stakket frist.

    Når hun begynder enten at tabe sig eller hoste, kommer dyrlægen hjem og lader hende sove ind i sine vante, trygge omgivelser.

    Jeg tog imod hende, da hun blev født; Hun har haft et godt liv, og det skal hendes sidste tid også være.
    Det skylder vi vores 4-benede venner, hvor ondt det end gør at sige farvel til dem!


  • #12   18. nov 2008 Hej Catja ;o)
    Jeg har selv været i samme båd som du er nu)) Jeg lage min bamse til og sov sidste år 24/3-07 hun havdede også knuder og jeg valgt at hun skulle have fred :o(( jeg havede hende i 13 år og hun var min lille Bamse)
    Det er en Meget svær beslutning men du må tage den.. Mit råd er giv hende den tid hun har tilbage og nyd den med hende Føler virkelig med dig
    knus og kram


  • #13   18. nov 2008
    Catja A og Mega. Det gør mig ondt for jer.

    Det er virkelig en svær situation, når operation måske - måske ikke - helbreder, og katten har det jo godt trods sygdom. Så skal man lade katten gennemgå operation? Og hvornår er det tid til aflivning? Uh, det er noget af det sværeste i verden, synes jeg.

    Jeg har desværre måttet aflive tre hunkatte (alle p-pille-katte) netop pga. kræftknuder i mælkekirtlerne. Den første var Stine, som vi overtog da hun var 18 år gammel, allerede da havde hun en stor knude - større end en bordtennisbold. Men hun virkede ikke generet af det.
    Der skete for resten det mystiske engang, at hun forsvandt nogle dage og da hun kom tilbage, var knuden skrumpet ind til en lillebitte "ært". Men i løbet af nogle dage var den vokset til sin sædvanlige størrelse igen.
    Efter et års tid gik der hul på huden over knuden, og hun virkede stadig ikke generet af det, men det kunne jo ikke blive ved med at gå, så vi fik hende aflivet.

    Så var der søstrene Spip og Tut. Tut var 7 år, da vi opdagede en lille knude. Vi valgte ikke at operere (i dag ville jeg have ladet katten operere, knudens størrelse og kattens alder taget i betragtning). Knuden voksede desværre meget hurtigt, og efter et års tid gik der hul. Hun var stadig glad og veltilpas, men hun blev aflivet (forfærdelig aflivning i øvrigt - dyrlægen var en idiot og Tut var ikke klar til at komme herfra smiley Vræl ).

    Et års tid senere fik Spip en lille knude smiley . NU havde jeg lært det: Denne gang skulle der opereres straks! Første operation gik godt. Men der var en lille (lidt spids) knude til (helt oppe ved "armhulen"), som dyrlægen havde overset. Så endnu en operation - som jeg tror, Spip helst havde været foruden. Uh, denne anden operation var en hård omgang.
    Spip kom sig heldigvis .... Men ak, et ½-1 år efter fik hun leverkræft - sikkert mælkekirtelkræften der havde spredt sig. Dét var slemt smiley Og hun blev aflivet. Det gode der er at sige om Spips forløb er, at hun om ikke andet var klar til at komme herfra, da hun fik den sidste sprøjte.

    Efter disse oplevelser har jeg bestemt, at jeg fremover ikke vil lade en kat gennemgå mere end én kræftoperation. Hvis kræften først har bredt sig, så vil jeg spare kattene for alle de operationer. Og jeg kommer aldrig til at give katte p-piller igen.

    Nå, det blev en længere smøre smiley prøvede ellers at gøre det kort.


  • #14   18. nov 2008 Hej Tinka ;o)
    Hvor ligner din historie ..
    Bare med bamse min egen :o(( Jeg vidste hellere ikke på det tidspunkt at P.piller havede den virkning at de gav kræft :O((( ville ønske bamse aldrig havede fået dem, Jeg er også færdig med P.piller ...


  • #15   18. nov 2008 Kære Katja............Det er en hæslig situation du står i men hvis der ikke er fremtid i endnu en operation og samtidig med at din elskede kat er gammel så ville jeg ikke være i tvivel............hvorfor udsætte hende for et smertehelvede for det er det uden helbredelse og for din egen skyld få fred i sjælen............din kat vil takke dig for en knude er ikke smertefri.............jeg har selv lige måtte tage afsked med min dejlige old lady Kira på 15 år fordi hun havde fået kræft i kæben som er en meget udbredt sygdom hos katte og der var heller ingen fremtid for hende og hun var til sidst meget plaget af sygdommen , så jeg uanset hvor svært der var at give slip på hendet kunne jeg se langt ind i hendes øjne at hun ønskede at vi skulle sige farvel. Jeg har det godt med mit valg og at vi stoppede i tide inden hun blev for afkræftet og mere syg......sig farvel mens hun har det godt for det andet bliver for svært når du skal aflive en meget dårlig kat og det sidder på nethinden.....jeg savner min elskede pige og trøster mig selv med at jeg har hende på min computerskærm så jeg kan se hende lidt endnu...........et godt råd tag dig nogle gode dage sammen med hende og forbered det mest praktiske så du ikke er stresset og ikke stresser hende.............det giver en hvis ro i sindet på jer begge og måske få det arrangeret i hendes egne omgivelser så du kan være sammen med hende under nogle bedre forhold............det har jeg gjort med begge mine piger selvom det koster ekstra............men et kæmpe kram til dig og din dejlige kat kh. Løverne

  • #16   18. nov 2008 Jeg ville nok også vælge ikke at operere hende mere men nyde den sidste tid hun har tilbage og så tage en værdig afsked med hende når den tid kommer.

    Jeg ved godt det er en svær beslutning at tage, men det synes jeg man skylder sit kæledyr. I har haft 15 gode år sammen og jeg synes det ville være synd hvis hun fortsat skal igennem den ene operation efter den anden. Jeg har flere gange selv måtte tage afsked med uhelbredelige dyr og det gør utrolig ondt, men jeg synes det er synd hvis dyret skal lide for vores skyld. Håber du træffer det rigtige valg for din elskede kat.


  • #17   19. nov 2008 Tusind tak for alle jeres indlæg..
    Mig og min kæreste tog et valg igår om at få hende opereret en sidste gang.., Jeg kan ikke overskue lige nu og skulle til og tænke på hun snart er væk.. Mig og min kæreste er lige flyttet og jeg er 6 måneder henne i min graviditet.. Og skulle miste hende lige nu eller lige om snart ville være lidt for hårdt for mig.. Hun skal på operations bordet imorgen, men det bliver sidste gang, og så vil vi ellers lade hende leve det sidste..


  • #18   19. nov 2008 Jeg vil selvfølgelig krydse fingre for i morgen, men jeg mener, at du med den beslutning tager mere hensyn til dig selv end til din kat.

  • #19   19. nov 2008 Hvis hun kan leve et halvt år mere, så syntes jeg det er det værd... både for hende og mig..

  • #20   19. nov 2008 Catja **Og skulle miste hende lige nu eller lige om snart ville være lidt for hårdt for mig.. Hun skal på operations bordet imorgen, men det bliver sidste gang, og så vil vi ellers lade hende leve det sidste..**

    Det er selvfølgelig din egen (og dyrlægens) beslutning , og jeg håber virkelig operationen går godt. Men jeg vil alligevel sige, at bl.a. på baggrund af det forløb jeg beskrev med Spip ovenfor, ville jeg ikke lade katten gennemgå flere operationer, og da slet ikke en kat på 15 år. Det er at udsætte det uundgåelige og det mener jeg ikke er til glæde for katten.

    Det er en forfærdelig stor sorg at miste en kat, så jeg kan sagtens følge dig. Men før eller siden SKAL hun herfra og det vil blive hårdt for dig, om det er i morgen eller om et halvt eller helt år.


  • #21   19. nov 2008 Håber ikke det lød for hårdt - det var i hvert fald ikke ment sådan. Det er en rigtig møgsituation smiley

    Men kom lige til at tænke .... hvis katten har det godt nu trods knude ... og dyrlægen siger at knuder vil komme igen .... hvorfor så egentlig operere nu?


  • #22   19. nov 2008 Hej Igen Catja :o))
    Krydser finger for hun klare det og kommer sige hurtigt... Pas på hende og dig selv Det bliver hårdt den dag hun skal herfra men sådan er det jo desvære :o(( Men det er din beslutning og ikke andres hvis du har det godt med det er det jo du skal gøre :o)
    Mvh laila


  • #23   19. nov 2008 Jamen dyrlægen ville lade mig tage beslutningen .. Det eneste minus hun så var faktisk at huden bliver strammet op..
    Er fast på min beslutning og jeg ved hun klarer det, for hun er super stærk..

    Ved godt det ville skabe delte meninger om jeg gør det rigtige eller ej.. Men jeg føler det er det rigtige..


  • #24   20. nov 2008 Så har vi lige sat hende af ved dyrlægen .. Og han støttede os fuldt ud.. Han ville tage et røngten billede af hende, og hvis den havde bredt sig til lungerne ville han ikke operere hende.. Ellers syntes han at det var det rigtige vi gjorde i forhold til hendes stand.. Han mente også at dette skulle være sidste gang..
    Så nu venter jeg egentlig bare på at han ringer..


  • #25   20. nov 2008 Hej Catja ;o)
    Jeg krydser da finger for hun klare sig godt :o) Skriv gerne hvordan det er gået :o)))
    Mvh laila


  • #26   20. nov 2008 Hej alle sammen..
    Hun har klaret operationen godt og den havde heldigvis ikke bredt sig til lungerne.. Hun har det self lidt små skidt nu, men havde heller ikk regnet med at få en super sprinter med hjem.. Så nu tager vi den bare med ro smiley


  • #27   20. nov 2008 God bedring!

  • #28   20. nov 2008 Hej Catja :o)
    Dejligt og høre :o)) God bedring til den smukke mis :o)
    Mvh laila


Kommentér på:
Hvor går grænsen? (Ang. kat med knude)

Annonce