{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
359 visninger | Oprettet:

Kat 9 år TR {{forumTopicSubject}}

Hej med jer alle,

Jeg ved der har været emner omkring dette, men jeg føler alligevel godt jeg kunne bruge et godt råd.

Min kat Karla på lidt over 9 år har været til tandrensning og i dem forbindelse er der blevet opdaget TR, i hvertfald skal hun have hevet næsten alle tænder ud undtagen 4 (2øvre og 2under) i venstre side skal blive også de små for og undertænder. Hun var i fuld narkose i torsdags, og er stadig lidt svækket og øm. Mit spørgsmål er egentlig: vil hun få et godt liv efter? Eller er det mere for “min skyld” at hun skal gennemgå noget så voldsomt i hendes alder? Det ville gøre mig så ulykkelig hvis jeg skulle give hende fred men samtidig vil jeg ikke have hendes livskvalitet falder.
Og hvis hun gennemgår sådan en operation er det så dumt st beholde 4 tænder ift. hendes bid, og er det forsvarligt at tage dem alle på en gang? Synes der er lidt forskellige svar ift. hvordan man kan gøre det bedst for katten?
Dbh, Tanni


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat 9 år TR
  • #1   25. feb For at starte med fremtiden:
    Karla kan sagtens leve et godt liv - også selvom hun er tandløs, for gummerne bliver nemlig hårde med tiden.
    Havde en kat i min spæde ungdom der ikke havde en pløk i munden og hun spiste killingetørkost - hun blev 16 år.

    Så det er altså ikke etisk ukorrekt i min verden med mindre at hun har en lang sygdomshistorie og det lyder det jo ikke til smiley
    Så gammel er hun jo heller ikke smiley

    Hvordan de skal fjernes skal jeg ikke gøre mig klog på, men det er jo en større omgang og narkose belaster jo katten, så derfor er der nogle der del deler det op.
    Vigtigst er dog, at du har en dyrlæge der har styr på tingene smiley




  • #2   25. feb Mange tak for dit fine svar, det gør mig tryg og rolig smiley

    Jeg ringer til Jens Ruhnau imorgen, ham er der flere der har anbefalet. Det skal selvfølgelig være gjort ordentligt så hun får de bedste vilkår fremadrettet.

    Hun har ikke haft en længere sygdomshistorik, for et par år siden urinsten, og ellers kun lidt overvægt vi har fået lidt buk med smiley hun er nemlig en indekat, så forhåbentlig har vi hende i mange år endnu.

    Igen mange tak for dit svar!

    Rigtig god aften


  • #3   26. feb Jeg har en kat tilbage, men ind til januar havde jeg to tandløse drenge, de havde begge TR, og var tandløse før de fyldte 4 år, Mitti blev 10,5 år, og du kunne ikke mærke det på ham.
    Hvor Røde på nu 12 år, var mere mærket at de mange operationer, de fik 5 operationer hver, da de ikke bare fik fjernet alle tænder på en gang.
    Det er godt du kontakter Ruhnau, min dyrlæge har også modtaget undervisning af Ruhnau, og havde jeg boet i nærheden så var de nok også blevet set af ham.
    Selvom Røde har større problemer end Mitti havde, så har han et godt liv, og har vænnet sig til, at han har lidt svært ved at samle mad op, og skal helst have det i en skål, så han bedre kan klare det.
    Ingen af dem har knaset tørkost efter de blev opereret, og kan kun slikke kød af et kyllingelår, og derfor køber jeg kattemad i små bidder, for ellers får Røde det i den gale hals.
    Mine får Orijen, det er et godt foder og heldigvis i små bidder.
    Røde er også til den gode side, når det kommer til vægten, og vil absolut kun have paté når det gælder vådkost, ellers slikker han kun sovsen af, og røre ikke dem med gelé.
    Det er en hård omgang, og jeg må sige, at jeg er langt fra sikker på, at jeg ville gøre det samme igen? Og det selvom jeg ved det bliver godt i sidste ende, men der er nogle ting man kan tage som en pejler på, hvad man vil gøre.
    Jeg havde nogle krav, før hver operation.
    1. Kattene skulle være raske, altså ikke fejle noget kronisk ved siden af.
    2. Jeg skulle have råd, så jeg ikke fik gæld, så det blev 35000 i løbet af under 3 år.
    For mig har det så været de billigste katte jeg har haft, og de ældste, da jeg har haft flere katte med kroniske lidelser, med mange dyrlæge besøg og indlæggelser, det har disse 2 ikke.
    3. Mine var jo unge, så jeg ville nok tale om kattens alder med dyrlægen? Og hvorfor beholde nogle få tænder? Med mindre det er fordi de ikke fejler noget? Mine fik hvergang fjernet dem det var galt med, og min dyrlæge holdt hver operation på 2- 2 1/2 time, fordi risikoen stiger hvis operationen bliver for lange.
    Næst sidste operation har hvergang været den værste, fordi de sidste tænder ikke var nok til at spise med og faktisk var i vejen for en god funktion i munden, så det er noget jeg vil høre om ved dyrlægen, vi havde så troet, at de kunne beholde hjørnetænderne, men de blev også angrebet, de små fortænder var de første de mistede, ja de tabte nogle før vi vidste det var TR, og det var det som gjorde, at det blev røntgenfotograferet.


Kommentér på:
Kat 9 år TR

Annonce