{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.905 visninger | Oprettet:

kontraktbrud? {{forumTopicSubject}}

Har set en annonce herinde med en der søger en hankat til at parre hendes hunkat med lukket stamtavle, fordi hun ikke kan få fat i opdrætter og bede om at få den åbnet, ønsker hun at parre alligevel.

1. synes jeg det er underlig opførsel at købe en hunkat med lukket tavle, for så at ønske at parre. Så skulle man fra start have spillet med åbne kort og spenderet det mere for en med åben tavle. Og når nu man har indgået en aftale, kan man da ikke bare gøre noget andet. jeg ved godt det er hendes kat nu, men den er jo erhvervet under bestemte forudsætninger som så åbenbart ikke er mere værd end det papir det er skrevet på..

2. Igen en grund til at neutralisere killinger inden salg, den lukkede bog er der tilsyneladende ikke meget respekt omkring.

3. er der ikke tale om kontraktbrud? og hvis opdrætter opdager det kan de så på nogen måde handle på det? Eller betyder det bare at killingerne ikke kan stambogsføres?

lidt nysgerrighed, blandet med lidt harme fra min side smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kontraktbrud?
  • #1   2. aug 2010 Der kan ikke udstedes stamtavler efter en kat der har lukket stamtavle.

    Man må gå ud fra ud over selve stambogen er lukket - står det også i kontrakten.

    Der bør også stå at katten stal steriliseres inden xx.xx.xx

    Og ja, er det på plads - så er det kontraktbrud.




  • #2   2. aug 2010 ja jeg har også lige set den og er rydstet
    jeg har såp valdt at skrive til personen om hun er klar over at det ikke er lovligt at pare en kat med lukke tavle og at der nok er en grund til at den er lukke for måske har opdratteren vuderet at katte ikke kan bringe noget godt til racen


  • #3   2. aug 2010 Jeg synes godt nok det var mærkeligt, men dejligt at nogen har skrevet det til hende. Jeg blev også bare nysgerrig på hvad man som opdrætter gør ved det? det er jo ikke en race som er så udbredt, så man kunne frygte at hun enten parrer med en huskat, eller andet, eller metop som du siger Michelle, avler på en kat som egentlig ikke er avlegnet.

    Jeg mener da at når man indgår en kontrakt så må den vel være bindede, om ikke andet så moralsk..jeg kan ikke forstå at man pludselig mener man kan ombestemme sig og så bare vælge at få åbnet stambogen, for det kan man vel ikke bare sådan lige få?

    og kan man ikke det så undlader man bare at holde den aftale i hævd man har indgået. Mærkeligt synes jeg.


  • #5   2. aug 2010 nina
    jeg kunne simpelhen ikke lade være med at skrive for jeg syndtes sku at det er så usmalig at handle såden
    jeg ved faktis ikke om der er en lov eller en for for straf hvis man gør såden noget men det håber jeg sku godt nok der er for ja jeg mangler sku ord for det jeg føler:o(

    jeg har ikke forstand på avl men kan da ikke forstille mig at hvis katten er solgt med lukket tavle at man så bare lige kan lave den om til oppen

    den gang jeg købte nico fik jeg ikke lave en købs krontrag da opdrætteren sage at det ikke var nødvindig og det bare var en masse papir arbejde, den gang vidste jeg ikke det jeg gjorde i deg. så jeg tænkte at hun måtte jo vide hvad hund snakket om.
    nico var ikke kastreret da jeg fik ham så alt andet lige kunne jeg lade ham pare nogen hun katte, men ja havede givet mit ord til opdrettern at han ville blive kastreret når han var faldet til og var tryg så en god månede efter jeg harved fået ham hjem´blev han kastreret

    jeg må lære tilstå at jeg tit undre mig og bliver meget sokeret over hvor lidt ærlig andre mennesker er :o(


  • #6   2. aug 2010 Det ene er en tråd og har intet med denne tråd at gøre og det andet er en person der har en lukket stamtavle på sin hunkat, som alligevel søger parring.

    Men jo det er ulovligt.


  • #7   2. aug 2010 jeg vidste ikke at der var en tråd, jeg har oprettet dette fordi der idag er oprettet en annonce med dette.



  • #8   2. aug 2010 alt forladt heidi N smiley vi kan alle tage fejl. Men du har helt ret, det kunne have været.

    Til Nina, jeg ville helt klart ikke åbne en stambog hvis det var mig, for var den lukket, ville der være en grund. Og blev kontrakten brudt, så ville der falde brænde ned.


  • #9   2. aug 2010 da jeg købte min han kat stod der jeg skulle katerære ham enden et halv år ellers havde selger rat til at hente katten igen

  • #10   2. aug 2010 **DK Healing Heart.* *

    Man kan jo skrive hvad man vil i en kontrakt - men hente en "váre" der er betalt for det kan man ikke, det er selvtægt - den holder ikke i rettet - så at skrive sådan en omgang bavl er formålsløst.

    Var det så vigtigt for opdrætteren var det jo bare at få det gjort inden killingen flyttede ...


  • #11   2. aug 2010 Det er fint nok at diskutere et emne, men at ville videregive private beskeder osv, det er IKKE tilladt! Så hold jer venligst til det overordnede emne og lad være med at udhænge nogen.

  • #12   2. aug 2010 ja men når det står på sort hvid og jeg som køber har skreved under på det så er ratten da på selgers side det vil jeg da mende

  • #13   2. aug 2010 Nej sælger har ikke retten på sin side - og kan ikke hente katten.

  • #14   2. aug 2010 oki det er da på en måde forgalt det står jo sort på hvid og folk ved jo de skriver under på det hvorfor så skrive det vis det ikke gælder .

    så når jeg skal til at skrive kontrakt på mine killinger en gang så kan køber bare tag det for tomme or eller hvad


  • #15   2. aug 2010 Det kan da godt være du syntes det er for galt - så må du lave loven om.

    Ja, det er tomme ord skriver du du henter katten bliver den ikke steriliseret - du kan ikke hente en "vare" der er købt og betalt. Længere er den ikke.

    Der er ingen grund til at skrive noget der ikke holder alligevel ...

    Mn kan sætte en bod ind - som aldrig kan overstige kattens værdi - overholdes kontrakten ikke. Atlså sælger man katten for 5000 - kan man ikke sætte ind at der er en bod på 5000 for hvert punkt der ikke overholdes - boden kan max udgøre 5000


  • #16   3. aug 2010 oki trode bare når man skrev en kontrakt så gælte den, men det da godt at få bekrafted at det ikke forholder sig sådan så man ikke står med en lang næse en gang vis det ikke bliver overholdt og man tror man har ratten på ens side

  • #17   3. aug 2010 ja jeg tænker også at der må være en grund til at man lukker tavlen, som den nye køber måske ikke lige har forståelse for, men som ikke er til skade for katten.

    Og så bare af princip så synes jeg simpelthen det er frækt at skrive under på nogle betingelser og købe en kat med lukket bog, og så alligevel avle på den. Det koster jo flere penge at købe en avlskat, så man burde jo så have betalt det fulde beløb. Derudover ligger der en masse arbejde i at forfine racen, som man risikerer at smadre ved at avle på katten, da man jo ikke ved hvorfor tavlen er lukket.

    men man kan reelt ikke gøre noget som opdrætter? Eller er det et spørgsmål om hvordan kontrakten er formuleret?


  • #18   3. aug 2010 En lukket stambog i sig selv tror jeg ikke er nok at gå i retten med. Men med en kontrakt der er formuleret godt vedr. den lukkede stambog - og en bod for ikke at overholde kontrakten - så holder den.

    Årsager til at lukke stambogen kan være mange - det kan vi kun gætte os til.

    Jeg ville blive grumme ked hvis nogen af mine katte skulle formere sig i ukyndige hænder - det sker ikke - for de er neutraliseret.

    Fordi man har en åben kat er det ikke ensbetyndende med man har den fornødne viden til reproduktion - langtfra...


  • #19   3. aug 2010 Hvis opdrætter har lukket tavlen på en kat, pga. den måske har navlebrok eller andre defekter, som gør den ikke bør avles på, så håber jeg da de også informere køber om det. Det bør man, så tror ikke der er en eller andet hemmelig grund til, at katten har lukket stamtavle.

    De allerfleste katte med lukket tavle fejler ikke noget og kunne godt bruges til avl. Køberen har bare ikke betalt det som en avlskat koster og derfor kan man ikke tillade sig at avle på den. Igen en god idé til tidlig neutralisering, så er man sikker på at katten ikke kan bruges til avl..


  • #20   3. aug 2010 jeg tænkte heller ikke at der var nogen medicinsk grund, jo måske bærer af noget arveligt, som ikke har betydning for katten selv, men som kan få betydning for afkom.

    Hvis jeg nogensinde skal være avler, så skal alle mine killinger ihvertfald neutraliseres inden, hvis hverken køber eller loven har mere respekt for en lukket stambog..


  • #21   9. nov 2010 hej med jer.
    Har ikke lige læst alle beskederne herinde,men står selv med en hankat,til salg som ikke må avles på ifølge opdrætter,har så en mulig køber,og spurgte hva hun skulle bruge ham til.
    hun skrev udstilling,kælekat eller måske avl uden stambog.
    jeg rådførte mig med min opdrætter og hun siger at det må man ikke når der er avlsforbud på katten.
    så har lovet at hvis jeg ikke føler køberen spiller med åbne kort skal jeg nok lade være med at sælge ham til hende.


  • #22   9. nov 2010 Maria s - Den bedste måde du kan sikre han ikke bliver brugt til avl alligevel er simpelthen at kastrere ham inden han flytter.

    Der går INTET ud af mit hus til kæl/udstilling som er fertilt.


Kommentér på:
kontraktbrud?

Annonce