{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
665 visninger | Oprettet:

Udekat til indekat {{forumTopicSubject}}

Min kæreste og jeg flytter pr 1 februar til en 70 kvm lejlighed i centrum, og mine katte vil derfor ikke have mulighed for at komme ud.

Jeg bor lige nu et sted, hvor mine katte har fri mulighed for at komme ud præcis, når de vil, hvilket de er rigtig glade for. Når jeg engang i mellem lukker, så de ikke kan kommer ud, kan de godt finde på at skabe sig lidt, indtil jeg åbner, og de igen kan komme ud.

Min ene kat er en 2,5 årig kastrat, som altid har været vant til at komme ud. Den anden er en 7 årig steriliseret hunkat, som jeg fik, da hun var 4 år. Dengang boede hun i et rækkehus med mulighed for at komme ud i en lille, lukket have, men hos mig er hun vant til at rende frit.

Jeg kan virkelig ikke finde ud af, om det ville være synd for dem at hive dem med i en lejlighed, der ikke er enormt stor til to katte, og at de ikke får mulighed for at komme ud

Kommentarer på:  Udekat til indekat
  • #1   4. jan Ofte vil kattene acceptere ændringer i deres rutiner i forbindelse med miljøskifte (som fx nyt hjem). Jeg ville give dem en chance for det

• #2   4. jan Det kan være utrolig svært at vænne udekatte til at være indekatte, derfor bør man altid nøje overveje, inden man lukker katte ud.

• #3   4. jan Det vil aldrig komme til og fungere , katte som har været ude kat , og i så mange år vil aldrig kunne acceptere at de pludselig ikke kan..
    jeg forstår ikke at du eller i har kunne finde en lejlighed hvor kattene ikke kan komme ud.. jeg ved godt det er svært bare og finde en lejlighed hvor dyr er tilladt, men vi er jo nødt til og tænke på kattenes bedste også..

Jeg tror eller ved næsten med sikkerhed at du risikere en masse adfærds problemer når kattene finder ud af de aldrig får lov og komme ud igen..

Enten må i takke nej til lejligheden eller også må du finde et nyt sted til kattene hvor de kan beholde deres frihed ..

Jeg synes andet vil være synd for begge katte

• #4   4. jan hvis I har mulighed for at lave noget udendørs mulighed så er det en dum ide.
    det er synd for kattene når de har været vant til at gå inde og ude.
    hvis der er en altern så kan man jo lave en "løbegård" og vil det kunne lykkes.

ellers må jeg sige at I bør finde et nyt hjem.

• #5   5. jan Jeg vil så sige, at det godt kan lade sig gøre - kommer selvfølgelig an på kattenes temperament og hvad man tilbyder dem af aktivitetsmuligheder i den nye lejlighed. Men jeg havde da også engang i en fjern fortid fritløbende katte, og jeg oplevede overhovedet ikke problemer, da jeg besluttede at nu var det slut med det frie liv. Havde omkring 15 katte på det tidspunkt, og det gik helt gnidningsløst. Selvfølgelig prøvede de at smutte med ud af døren de første mange måneder - men ellers accepterede de det uden videre...

• #6   5. jan Lotte: der er bare risiko for at TS ikke er lige så heldig som dig ... og det er synd for kattene og fratage dem udelivet når først de har prøvet det... synes jeg ...

• #7   5. jan Da Otto blev lavet om til indekat, havde vi ingen problemer

• #8   6. jan Han blev jo heller ikke ren indekat men havde adgang til en stor løbegård.

• #9   6. jan Ja, der er da en risiko - men det opdager man jo kun ved at prøve...

• #10   7. jan Du skal være forberedt på at kattene ikke vil syntes det er en god ide at de ikke må komme ud, og du skal derfor have en plan B.
    I starten vil de sikkert acceptere det fordi alle omgivelser, lyde og lugte vil være nye så de vil bruge meget energi på at blive bekendt med omgivelserne og føle sig trygge i de nye omgivelser. Men når først de er faldet til så er der stor risiko for at udetrangen vil melde sig og når de så bliver nægtet den så kan der opstå visse adfærdsændringer, så som urenlighed, aggressiv adfærd enten mod hinanden eller mod jer, de kan blive stressede og begynde at gemme sig eller blive destruktive og ødelægge møbler eller vægge ved at kradse på den.

Du kan være super heldig og dine katte vil acceptere de nye forhold, men jeg tror desværre chancen er yderst lille og det vil kræve en hel del af dig som ejer ved at du indretter lejligheden så den tilgodeser kattenes behov for at klatre og komme op i højden, samt en masse aktivering for og med dem.

Principielt syntes jeg det er en rigtig dårlig ide at forsøge at gøre udekatte til indekatte, man beder nærmest om ballade, kan man give kattene mulighed for begrænset adgang til det udendørs live via et voliere, indhegnet have, løbegård eller aflukket altan så er chancerne større og kattene har nemmere ved at acceptere begrænsningen, da de stadig bliver stimuleret af de udendørs lyde og dufte samt kan kigge på fugle og fange insekter så jagtinstinktet bliver holdt ved lige.

• #11   10. jan Han blev jo heller ikke ren indekat men havde adgang til en stor løbegård.

- Fuldstændigt rigtigt - men det er alligevel en enorm begrænsning at sætte for en kat, der ellers hele tiden har været vant til at kunne komme og gå som han selv ville. Og gå hen lige præcist hvor han ville. Han tog det rigtigt pænt, da vi valgte at holde ham på matriklen.

Men ligesom med mennesker, er det nok meget forskelligt fra kat til kat, hvordan de reagerer på store forandringer.

Kommentér på:
Udekat til indekat