{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
348 visninger | Oprettet:

Livlig vuffi og ny kat {{forumTopicSubject}}

Så er det sørme lige oppe over, hvor det begyndet at blive alvor mht at anskaffe kat.

Både min kæreste og jeg vil rigtigt gerne have en kat - men der er lige en lille bekymring. Han hedder Kalle.

Kalle er alletiders skønne, sjove, dejlige og ret egenrådige Dansk-Svenske Gårdhund på 6 år. Og han elsker alle og vil gerne lege med alle. Han er ret livlig, pænt energisk og aldrig sur. Altid glad i låget (undtagen når han finder ud af, at han skal være alene hjemme - så ligner han en hund på sin vej op til skafottet).

Men vi tænker, at når først at "ny-unavnegiven-kat" og Kalle får vænnet sig til hinanden, så kan de have rigtigt meget glæde af hinanden.

Så overvejelserne går i følgende retninger:

Killing:
Fordele: Er ikke "farvet" af andre dyr og har ikke frygt for dem - endnu.
Bagdele: Kan blive skræmt under sofaen og være meget svær at få ud derfra igen.

Voksen:
Fordele: Kan "slå" fra sig / sige fra og sætte Kalle på plads.
Bagdele: Være usocial og for mærket af tidligere tilværelse

Vi hælder meget til at finde en voksen/ung kat på et internat/kattehjem, men frygter det kan være lidt katten i sækken og risikere en dårlig oplevelse.

Som nævnt er Kalle en ret livlig hund, der ikke ejer frygt for ret meget før han får én over næsen.

Hvad er rådene herinde - helt pragmatisk? Jeg er klar over, at det er mest politisk korrekt at redde en kat på et internat - men hvad er den gængse opfattelse ift til en succes? Killing eller voksen?

Kommentarer på:  Livlig vuffi og ny kat
  • #1   29. dec 2018 Jeg ville nok vælge en killing som er vokset op med en hund i hjemmet. Det har vi haft stor succes med her.

• #2   29. dec 2018 Ungdyr der er vokset op med hund. Den er også større og kan lettere løbe væk fra hunden.

• *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 269 Katte: 6 Emner: 3 Svar: 310
    #3   29. dec 2018 min erfaring siger mig,at hunden allerhelst skal være vænnet til kat fra hvalp af.
    så jeg ville ikke anbefale en killing,men enten en ungkat eller voksen,som er vant til hund,men stadig vil være i stand til at forsvare sig .

• #4   29. dec 2018 det er vigtigst at I forstår hvordan I skal sætte dem sammen

for at det skal gå nemmest er det vigtigt at katten får lov til at bestemme over hunden. det lyder mærkeligt men det virker.

når man så sammefører dem så start med at gå en lang tur med hunden, sådan at den er godt træt. behold den i snor når man kommer hjem
    imens hunden er væk, så lader man katten gå løs i hjemmet.
    og så lader man dem møde hinaden. hunden stadig i snor. for den må ikke løbe efter katten. hvis katten går i hundens seng ja så er det helt ok.

men ellers hvis I vil have en internatskat så prøv at snak med Sonja fra Min ven katten i Odense s. hun skal nok vejlede Jer når det drejer sig om at få en kat som vil kunne bo sammen med en hund. det har hun gjort mange gange med gode resultater.
    hun er hammer god til at se hvilken kat som vil være den rigtige

og ellers Husdyrenes vel i ringe. de får ind imellem katte ind sammen med hund. kan dog ikke lige set om de har nogen pt. her må I prøve at kigge forbi

• #6   29. dec 2018 start med at gå en lang tur med hunden, sådan at den er godt træt. behold den i snor når man kommer hjem

Sorry jeg lige griner - du kender vist ikke til racen Dansk-Svensk Gårdhund. Man skal være toptrænet Ironman, for at køre de hunde trætte

Men tak for dine gode råd, de lyder rigtigt fornuftige Og Odense er jo ikke langt fra Sydfyn, så det er noteret. Takker

• #7   29. dec 2018 Jah jeg tænkte også mit. Sådan en dsg er ikke lige at køre træt.

• #8   29. dec 2018 jo tak kender dem godt. har selv haft en rundkørsel som man kunne have gået fra skagen til københavn og tilbage igen, for så at gå til paris. uden at hunden var træt

men det er ikke sådan at den skal have halvdød af træthed bare sådan at den har været ude og opleve en masse. den tid man har været fra hjemme med hunden er jo for at få katten til at godkende hjemmet uden at være forfuldt af en hund..

men kan helt sikkert anbefale min ven katten. det er det tidligere kattens værn som har fået nyt navn. det er samme internatsleder.

• #9   30. dec 2018 Holder med Anja's opskrift på sammenføring (bortset fra det med træt) Og i skal nok også holde dem adskilt hvis i ikke er til stede, i hvert fald indtil i er sikre på at hunden ikke jagter katten - de der små "bæster" er nogle gange udstyret med et ret kraftigt jagtgen... Og jeg vil nok også sige, at en ca. 6-mdrs ungkat vil være det rigtige, og gerne en der er vant til hund.. Det ville jo være super hvis i kunne få et par mdrs returret hvis det ikke går, og en anden fordel kunne være at tage hundedyret med når i skal ud og se på katten - så vil det være nemmere at bedømme begges reaktion, selv om man i sådan et tilfælde altid vil se katten hvæse, når der pludselig står en hund på dens domæne. Dette er dog en fuldt acceptabel reaktion, men man kan så fravælge en kat der f.eks. bliver panisk bange el.lign. Desværre har jeg ikke selv lige sådan en kat "på lager", for ellers kunne i med garanti godt have fået lov at købe kat her -- men ønsker jer held og lykke med at finde den helt rigtige kat, og glæder mig til at se ham/hende herinde, og læse dine historier om hele projektet

• #10   30. dec 2018 Mange gode råd, men alfa og omega, -- ET meget stort/højt klattertræ hvor katten kan se rovdyret an fra. og kan have sin mad/vandskål i fred på.

• #11   30. dec 2018 Vi har et par MCO ungdyr gående, der er vant til hund. De er 7 måneder.

• #12   30. dec 2018 Jeg håber i finder en kat som passer ind,, men jeg ved at min bimseopdrætter aldrig mere sælger en kat/killing til et hjem med en Jack R, den eneste som har boet med den race, havde det fint i 3 år, hvor kat og hund, var gode venner, og tit sov sammen, men så kom de hjem en dag, hvor der var tydelige spor efter, at hunden havde dræbt katten,, på en eller anden måde, har katten trigget hundens jagt instinkter, det var et stort sjok for familien.
    Ja find en kat som ikke løber i panik, så går det forhåbentligt.

• #13   30. dec 2018 Katten skal selvfølgelig altid har adgang til et sted, hvor hunden ikke kan komme, ellers kan det selvfølgelig gå galt med en hund, der har store jagtinstinkter.

• #14   30. dec 2018 Vi har selv lavet en låge, så kattene har et rum, hunden ikke kan komme ind i, det har så også en fordel, at hunden ikke kan komme til deres mad - win win.

• *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 269 Katte: 6 Emner: 3 Svar: 310
    #15   30. dec 2018 ja jeg må indrømme,at jeg ikke selv ville være glad for at sende en killing herfra ud til en dsg,som er voksen og aldrig været sammen med katte ,de har nemlig et udpræget stort jagtinstinkt ....

• #16   30. dec 2018 Der er jo kun én måde at finde ud af det på, og det er at sætte dem sammen gradvist og under kontrollerede forhold.

Lykkes det ikke, så må vi jo levere katten tilbage....

Kommentér på:
Livlig vuffi og ny kat