{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
231 visninger | Oprettet:

Flytte med ældre kat- bekymringer {{forumTopicSubject}}

Vi overtog en hunkat på 12 år tilbage i januar. Hun har været lejlighedskat hele sit liv, og også her hos os nu. Tidligere ejer har ikke steriliseret hende, men hun er chippet.

Vi har nu været så heldige at vi skal flytte til rækkehus, men jeg bekymrer mig lidt for hvordan det vil gå i forhold til katten.

Jeg er allerede nu bange for om hun vil stikke af, vi er jo nødt til at lufte ud og vil nok have havedøren åben her om sommeren.

Jeg ville aldrig turde have hende som udekat, og hun er jo heller ikke steriliseret. Dyrlægen sagde at han helst vil have hun skal tabe 1 kilo inden han vil sterilisere hende, men vi kan ikke rigtig få hende til at tabe sig. Men tænk hvis hun stikker af, kan en ældre hunkat godt blive drægtig?

Min kæreste er meget imod at vi skal dække alle vinduer ind, og med de løsninger jeg har set, er det vist også kun muligt at have vinduet på klem med kattesikring. Samtidig er jeg også nervøs for hvordan hun vil tage flytningen, det er jo en ret stor omvæltning fra hvad hun er vant til.

Er der nogen som har nogle gode råd til hvad vi kan gøre? Eller nogen som har stået i samme situation med en ældre kat? Jeg ved ikke helt hvordan vi gør det bedst for os alle..

Kommentarer på:  Flytte med ældre kat- bekymringer
  • #1   19. maj Hvad fodrer i med? Vådfoder mætter godt og feder minimalt.

• #2   19. maj Hun får orijen tørfoder, og så får hun vådfoder af mærket topic 2 gange om dagen.

• #3   19. maj Hvad vejer hun, siden dyrlægen mener, at hun skal tage sig?

• #4   19. maj Kan du ikke give hende P-piller indtil hun har tabt sig?

Vores den gamle skulle af med tre kg. Han fik taget foderskålen, og får stadig idag maden i en bold. Så spiser han ikke bare for at spise, han skal arbejde for føden og bliver hurtigere mæt. Alle tre katte herhjemme får mad på den måde, hvilket fungerer fint. Den gamle var syv år da han lærte det, det tog lidt tid, men når man er sulten, så er man mere motiveret - idag er den noget sværere at fået ud af end i starten.

• #5   19. maj P-piller hindrer ikke drætighed. Og jeg har set hunkatte, der bare bliver væk en del tid, hvor de skulle have haft pillen, og så kommer de drægtige hjem. At få killinger første gang som 12-årig kan være livstruende.

Jeg ville få en anden dyrlæges mening.

Må i hegne haven ind?

• #6   19. maj Jeg kan ikke huske om det er 6,5 eller 7,5 kg hun vejer. Hun er norsk skovkat, og hun har taget på efter vi overtog hende. Tidligere ejer gav os hendes madskål med og sagde at de plejede at fylde den op 1 gang om dagen, og det var rigeligt til hvad hun kunne spise, men her spiser hun nærmest 2 af de skåle om dagen vil jeg tro + vådfoder.

Hun har været avlskat før, så hun har haft killinger, men det er mange år siden. Vi må ikke vegne haven ind, der er ret strenge regler derude i forhold til haven og hæk/hegn. Men udover killinger vil jeg også være meget bange for hvad der kunne ske hende, hvis hun stak af. Hun ved jo f.eks ikke hvad en bil er, og har aldrig været udenfor før.

• #7   19. maj Hvad med en netdør foran altandøren? Og det samme foran vinduerne? Net der er beregnet til at holde katte inde vel at mærke.

• #8   19. maj 6,5 kilo lyder ikke unormalt for en hunkat, der er tidligere avlskat, når vi taler om Norsk Skovkat. Måske er din dyrlæge ikke vant til store racer? smiley

• #9   19. maj Min kæreste er meget imod at der skal net for vinduerne, fordi det ser så grimt ud, men det må jo evt blive sidste løsning. havedøren ved jeg ikke helt med.. Hvordan sætter man net for? Vi skal jo kunne komme ud og ind, og vi har også en hund som skal kunne komme ud og ind. Ved du hvor man finder sådan noget net, så kan jeg undersøge sagen.. Jeg er bare ikke sikker på, jeg får lokket kæresten med på det.

• #10   19. maj Og mht vægten, så har hun taget på imens hun har boet her. Hun har en del fedt på maven, og derfor dyrlægen sagde det med vægttab, fordi det besværliggør operationen. Det var noget med at han har svært ved at se og finde rundt derinde, hvis der er meget fedt.

• #11   19. maj Prøv at Kik på fluenet.dk mener jeg det hedder, de har fine løsninger, men de koster jo mere end hvis man selv laver det, men de har også bid fast net i rulle, så man selv kan lave noget, alt efter hvor finger nem man er.
    Tidligere ville jeg til hver en tid, have lavet noget selv, men nu er det mere hvad jeg kan finde ag færdig løsninger smiley

• #12   19. maj Hvis det er kastratdellen, din dyrlæge er bekymret for, så har rigtig mange katte den delle. Det har endnu aldrig hindret mine i at blive neutraliseret. smiley

• #13   19. maj Det lyder altså lidt underligt, den nyere metode med at gå ind fra siden kunne så være en fordel her, men det har din dyrlæge ikke sagt noget om? Den “delle” er helt naturlig (hvis det er den dyrlægen mener) og bliver kaldt en primordial pouch, det er et beskyttende lag fedt som giver en fordel hvis katten skulle komme op og slås da det beskytter deres organer mood bagkløer (f.eks).
    Måske kunne du spørge en anden dyrlæge for at få en second opinion?

Ellers ville jeg anbefale en foderbold eller andet som sløver indtaget af mad. Og øge indtaget af vådfoder smiley og ikke give godbidder, men bruge tørfoder som godbidder

• #14   19. maj Jeg tror jeg spørger en anden dyrlæge til råds. Vi skifter alligevel dyrlæge når vi flytter, da der er en som ligger tættere på, og de er rigtig søde og dygtige og har oveni købet dyrlægevagt. Men uanset hvad må operationen vente lidt, da vi også er i gang med noget udredning, da hun har haft nogle lidt voldsomme hoste/hive efter vejret anfald, som dyrlægen mente kunne være irritation/infektion i luftvejene, så hun er på medicin nu, men hjælper det ikke skal der nogle flere undersøgelser til.

• #15   19. maj Nej det er godt lige at få ro på, stress er aldrig godt smiley Lyder som om din nye vil være rigtig god

• #16   21. maj Din kæretse vil ikke dit og din kæreste vil ikke dat .... hmmm, det er et familiemedlem der er tale om; ham skal du vist have opdraget lidt på smiley

Jeg kan fuldt ud forstå din bekymring. Der findes fine løsninger til både vinduer og døre, så din kat bliver inde.
    Man kan tage de dyre færdiglavede løsninger, eller finde en tømrerlærling der kan lave det billigt.

Er iøvrigt enig med de øvrige skribenter herinde; du skal have en second opinion på den sterilisering.

Held og lykke med både kat - og kæreste !!

• #17   21. maj Jeg ville nok skifte kæresten ud. smiley

• #18   21. maj Ja, det ville jeg faktisk også overveje smiley

• #19   21. maj Ps.
    Til gengæld kære trådstarter (Louka) så viser alle dine overvejelser i denne tråd, at du er et fint menneske, der er dit ansvar for at have et dyr voksent.
    Stor anerkendelse for det, herfra.

De bedste ønsker fra
    missemor

• #20   29. maj Jeg har tænkt meget på siden mit spørgsmål, om det ikke ville være meget nemmere at lave en kattesikker løsning i haven. På den ene side og i enden er der stakit cirka 180 cm højt og ind til naboen er der tæt hæk i samme højde tror jeg. Jeg ved ikke hvad der er tilladt at sætte op, men jeg har læst at man kan sætte noget hegn som drejer lidt indover haven, eller sådan en lang "ruller" så katten ikke kan hoppe ud. Er der nogen som har erfaring eller idéer til hvordan vi lige kan gøre det?

• #21   29. maj Ja jeg har 5x5 cm huller i hegnet, det er grønt og bukket ind, Mitti er meget interesseret i en solsort med unger, de fløj fra reden hurtigt efter, at mine katte opdagede hende, dette billede er fra første dag i forhaven, efter den blev hegnet ind.
    Jeg har endnu ikke haft en kat over hegnet, men Mitti løber gerne op ad det, til han kommer til buket.
    De fleste steder har jeg bare de jernstænger til trådhegn, det gynger ret meget, så de kommer ikke så langt.
    Der hvor der ikke er hæk, har jeg brugt runde stolper, og kramper, de steder med jernstænger, er nettet sat fast med el-strips.
    Min erfaring fra min datters udbryder konge, er det altid ved fast hegn og bygninger han kommer ud, men han er forsvarligt lukket inde nu, med låg smiley lidt ærgerligt, for så kan han ikke være fri med familien i haven, og ikke hoppe i trampolin smiley ja det gjorde han altså, er sjovt syn, han kunne selv komme ind i den, og var kun i den, når barnebarnet ikke var der,,, han fangede insekter på sikkerhedsnettet, mål den måde han lærte at hoppe i trampolin smiley

profilbillede
  • #22   30. maj Vi har brugt det meste af foråret på at kattesikre vores have. Både eksisterende hegn og det nye er 180 cm. Det nye er trådhegn 5x5cm. Der er lavet indfald foroven (30cm) både på det nye og de eksisterende hegn. For mange er det tilstrækkeligt til at holde katten i egen have. Vi har valgt også at sætte strøm i toppen på hegnet som ekstra sikkerhed, og så holder det formentlig fremmede katte ude af vores have. Billedet er fra før vi satte strømtråd på.

profilbillede
Kommentér på:
Flytte med ældre kat- bekymringer