{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
679 visninger | Oprettet:

Min killings adfærd ?? {{forumTopicSubject}}

Hej!
Det er første gang, at jeg opretter et indlæg herinde, så jeg beklager, hvis kategorien ikke er rigtig smiley
Jeg fik mig en dejlig killing, 12 uger gammel, her i starten af november. Blid, kælen, social og bare rigtig dejlig. Der er så bare langsomt sket en ændring i hendes adfærd - det skal siges, at det er første gang, jeg har kat, og jeg har googlet røven ud af bukserne for at tage mig ordentligt af hende og aflæse hendes adfærd osv. Og jeg har prøvet at gøre det rigtige - ikke afstraffe hende ved uønsket adfærd, lege med hende over korte omgange - flere gange om dagen, prøve at aktivere hende med andet end bare jagtlege og stimulere hendes sanser, stoppe hende når hun går efter mine hænder og fødder. MEN.... smiley Hun er alligevel gravist begyndt at bide i hænder, når jeg kæler hende. Hun griber fat med klør og bider. Der går ikke hul, og jeg tor, at det er kæleaggression.. men jeg kæler hende kun, når hun selv kommer og smider sig foran mig og spinder som en brummemaskine. Jeg opsøger hende ikke selv med kæleri hele tiden - så hun kan vel ikke være overstimuleret..? Men der går ikke mere end 5 sekunder, så har hun fat i mig med lør og tænder. Der har ikke været nogle tegn forud for det, hverken hended hale har pisket, ørene har hun heller ikke trukket tilbage. Nå, men nu er hun så begyndt med endnu en ting.. åh altså. Hun vækker mig altid om morgenen og spinder og vil kæle - hvillet jo resultere i bideleg fra hendes side. Men nu er hun simpelthen begyndt at gå direkte hen og bide mig i min kind. Umotiveret, så vidt jeg kan se. Så jeg vågner altså ved, at hun spinder og bider mig i kinden. Og hun stopper ikke, og jeg prøver at sige "nej", rykke hende væk, flytte mig fra hende, men hun stopper bare ikke lige sådan. Hun går direkte efter mit ansigt.
Hvad kan jeg gøre? Og hvad kan årsagen være..? Vi har haft et par hårde uger - hun blev konstateret positiv for giardia, så hun har nok en lidt urolig mave, og jeg har skulle give hende piller hver morgen i en periode, plus et par enkelte gange give hende et bad på bagpartiet, hvilket alt sammen vel kan være stressende?:-( Hun er en ragdoll - uden stamtavle. Og ja, jeg kender godt risiciene ved en "racekat" uden stamtavle, men trods giardia - så var hun så rolig, tillidsfuld og kom fra et fint hjem med fine katte og var vant til børn.. så hun kommer ikke fra en eller anden garage.. Og det er jo adfærd, der begyndte langsomt efter de første par uger jeg fik hende. Så ja.. måske har jeg gjort noget galt?
Håber ikke beskeden er for lang, og at den er til at forstå!
Tak på forhånd smiley

Kommentarer på:  Min killings adfærd ??
  • #1   10. dec 2020 Bid igen
    Det gøre de ved hinanden når de er i den alder. Vi tåler det bare ikke på samme måde
    Det virker. Har 3 i alderen 5 og 6 mdr
    Alle har lavet det nummer

Hvis du måhave 2 katte så kan det helt sikkert anbefales at få en legemakker til din smukke pige. Så vil du undgå meget af det bideri

• #2   10. dec 2020 De er flytter for tidlig hjemmefra og især til et liv som enekat viser adfærdsproblemer - bidning er er af dem

Ved godt hvad loven siger - ændrer ikke på det er for tidligt for mange

• #3   10. dec 2020 Jeg har faktisk også selv tænkt tanken, om hun mon alligevel kom for tidligt hjemmefra. Og er det eneste rigtige og den eneste løsning så at give hende en jævnaldrende legekammerat?

Og ved ikke, om jeg er helt tryg ved at bide min kat hehe smiley

• #4   10. dec 2020 Hun er smuk smiley .
    Jeg tror Anja har fat i noget af det rigtige.
    Med fare for at blive sat på plads har jeg dette forslag.
    Kan du ikke "bide" hende med et par fingre når hun gør det ?
    Ikke vildt hårdt men alligevel så den fornemmer hvem der bestemmer.

• #5   10. dec 2020 Hej Morten.
    Jeg har prøvet at nive en en smule, men det hjælper ikke.. så tror måske der skal mere til og vil helst ikke ødelægge båndet til hende, hvis du forstår..
    Mht. hvis jeg skulle anskaffe mig en killing mere - ville det så være bedst med en han- eller hunkilling?
    Der står mange modstridende ting på nettet, nogle siger de leger forskelligt og derfor burde man vælge af samme køn, andre skriver at det ville være en fordel med en kat af det modsatte køn. En værre videnskab smiley

• #6   10. dec 2020 Og jaa, hun er en smuk pige smiley

• #7   10. dec 2020 Bedst ville være en hunkat

• #8   10. dec 2020 Lotus R.
    Det gør du heller ikke, det er jo kun når hun går over grænsen.
    Desuden er der som sker nu mere ødelæggende for "båndet" hvis du spørger mig.
    Men uanset så kræver det både tålmodighed og kærlighed med en killing.
    Heldigvis bliver de hurtigt større smiley

• #9   10. dec 2020 Det kan du selvfølgelig have ret i smiley Jeg må prøve det og se hvilken effekt det har. Og du har ret i tålmodighed. Og så skal man jo også være konsekvent. Åh ja, hvad man ikke må igennem af prøvelser smiley smiley

• #10   11. dec 2020 Håber du har lyst til og mulighed for at have endnu en kat, hvor du bor. Alternativt (og det lyder nok voldsomt) finde et nyt hjem til din kat, hvor hun ikke skal være enekat.
    Andre kan måske?.... men jeg kan faktisk ikke erindre at have hørt om en eneste enekat, der er "vokset fra" den slags bideri.

Jeg ville vælge en jævnaldrende hunkat (og selvfølgelig må begge neutraliseres).

Mht. det med at nive, så tror jeg, der er risiko for at ødelægge noget tillid, og tænker også, at det kan virke modsat, og få katten til at bide mere. Det ville jeg da gøre, hvis jeg blev nevet. smiley

Og det der med at blive vækket på den ene eller anden måde ... min erfaring er, at sådan er det at have kat :-S . Men det er da træls ligefrem at blive bidt! Og så ville det være rart at kunne lukke døren til sit soveværelse, og have sine to katte til at sove sammen i stuen.

• #11   11. dec 2020 Hej Tinka smiley
    Jeg må finde en legekammerat til hende. Og det må blive en pige, kan jeg forstå smiley
    I morges pev jeg som en killing da hun startede med at bide, og det hjalp smiley så jeg er positivt indstillet, men jeg kan godt se, at en katteven ville hjælpe hende smiley

• #12   11. dec 2020 Især fordi disse coronatider jo ikke varer ved for evigt, så selvom jeg har mange korte arbejdsdage, så er det selvfølgelig bedst, når man ikke kan være hjemme alle døgnets 24 timer smiley

• #13   11. dec 2020 Det er meget hyggeligere at være to

profilbillede
  • #14   11. dec 2020 Anja n - det ser såå hyggeligt ud smiley

• #15   11. dec 2020 Pippi er i hvert fald helt sikkert ikke flyttet hjemmefra for tidligt.

Men killinger skal jo opdrages på som alle andre dyr. Og hun lyder mig lidt understimuleret ts.

• #16   11. dec 2020 Susanne - det er jeg begyndt at forstå. Så må lede efter en veninde til hende, så snart jeg er sikker på at giardia er helt væk smiley

• #17   11. dec 2020 Her er mine to drenge på 6 mdr. Begge smidt af. Dog ikke sammen men det må an sige at de er nu

profilbillede
  • #18   11. dec 2020 Vores enekilling gør det samme, og det er ikke lykkedes os at stoppe ham i det, desværre. Men det meste af tiden gør han det, hvis han er gearet op af leg eller lignende. Så handler det bare om at stikke ham en mus/kickaroo i munden, og så ellers lade ham være, til han har gearet sig ned igen smiley

• #19   11. dec 2020 Mht. køn - er det så et temperamentspørgsmål, der afgør, hvorvidt det er bedst at have hunner og hanner sammen? Har kun læst at de leger forskelligt, og at hankatte er mere til "tumleleg". Fordi det er min pige også. Har aldrig set nogen lave så mange kolbøtter i træk, og hun elsker at "grave" ting ned bag puder og andet fordi det så er en udfordring at få dem ud igen smiley smiley
    Jeg spørger udelukkende fordi jeg er interesseret i at forstå hvorfor smiley

• #20   11. dec 2020 Det er som udgangspunkt sådan, at hunner og hanner leger forskelligt. Derfor er det som regel bedst at sætte hunner sammen med hunner, fordi man risikerer, at en han vil være for voldsomt til hunnen smiley

Desuden er det vidst noget med, at hannerne er "killinger" længere end hunnerne. Og at hunnerne hurtigere falder til ro. Hvilket giver et problem med en af hvert køn, da den ene så stadigvæk vil lege vildt, mens den anden ikke vil smiley

• #21   11. dec 2020 Tusind tak for svar! smiley

• #22   11. dec 2020 Det var såmænd så lidt smiley

Og til alle andre: Ret mig endelig, hvis jeg har forstået det forkert smiley

• #23   12. dec 2020 Tillykke med din smukke killing - hvor er hun flot smiley

Jeg tænker på at når du har leget med hende - hvordan du gør - bruger du legetøj (kattelegetøj) ?
    Man må nemlig ikke bruge sige hænder når man leger ellers kan de syntes at det er ok at lege/bide i dem - Måske er hun opvokset med at nogen har leget med hænderne ??

Find legetøj som er godt væk fra hænder og prøv at lege hende træt - ros hende når hun gør det godt - og vris af hende når hun bider (som andre også skriver) smiley

Min den ene kan også finde på at gå efter hånden når han skal kæles - her venter jeg med at kæle et stykke tid - gør han det igen - venter jeg igen - til sidst er han super kælen og ligger bare og nyder det smiley

• #24   12. dec 2020 Katte bider ikke igen hvis deres legekammerat bider får hårdt. I stedet giver de et højt og kort piv. Så den anden slipper.
    Det har virket på mine hver gang.

Jeg tror der er flere ting du skal tage højde for.
    1. Du kan have problemer med play-aggression. Hun forbinder dine hænder med leg.
    - Erstat altid din hånd med legetøj når hun begynder så hun finder ud af hvad der er legetøj og hvad der ikke er.

2. Det kan være for meget ubrugt energi.
    Din kat er simpelthen ikke træt nok til at ville putte så i stedet ser hun hver situation som en legestund. - Du skal huske at det ikke nødvendigvis er en ragdolls temperament og energiniveau du har købt dig.
    Når folk avler uden tavle har de typisk ikke øje for racespacifikationerne. Så de sortere ikke avlsdyr efter hvordan en Ragdoll bør opføre sig og derfor får man ikke nødvendigvis en ragdoll. Det er nogle år siden man stoppede med at sælge Ragdolls uneutraliseret.
    Nu er killinger neutraliserede når de flytter så derfor er det ældre linjer der løber i de tavleløse og de er derfor blevet udvandet mere og mere når man ikke er opmærksom på avlskat-udvælgelsen.

Det er ikke for at sige det er en dårlig kat du har. Hun er helt sikkert virkelig skøn. Tror bare du skal passe på med at have Ragdoll-forventninger til hende smiley
    I så fald ville jeg anbefale at du bruger meget mere tid på at aktivere hende. smiley

3. Det kan også være adfærdproblematikker fra indavl du døjer med.
    Ragdolls er en nyere race så genpuljen er ret lille. Jeg her selv 3 (med tavle) en fra Sverige en fra Sjælland og en fra Jylland og de deler alligevel så meget genmateriale at de ikke ville kunne parres.
    Så når tavleløse parre en "ragdoll" og en "ragdoll" så kan de sagtens være alt fra far datter, til halvsøskende eller andet. Man har intet overblik over kattens gener.
    Der er desværre nogle af de tavleløse der har store problemer med aggression.
    I så fald må jeg indrømme at jeg desværre ikke har nogen råd der kan hjælpe dig.

Jeg skriver overhovedet ikke dette for at sige noget ondt om din kat, sådan håber jeg ikke du forstår det. Jeg prøver kun at hjælpe dig med at forstå din kats udfordringer.
    Forstår man udfordringerne kan man typisk bedre afhjælpe dem. smiley

Håber du får styr på det og hun alligevel finder ind til sit ragdolltemperament for ragdolls er i sandhed fantastiske uanset tavle eller ej smiley

• #25   12. dec 2020 I forhold til kønsspørgsmålet så har jeg altid hørt at lige børn leger bedst. Altså dreng dreng og pige pige.
    Jeg har 2 drenge og en pige.

Bounty - 2,5 (hankastrat)
    Blue - 1,5 (hankastrat)
    Flora - 7 måneder (fertil hunkat)

Jeg oplever virkelig ikke forskel i deres legemetoder. Har hørt det samme som Hippie skriver men jeg oplever det ikke selv.

Personligt vil jeg altid vælge hankat. De har bare mere sådan en "okay så affinder jeg mig med det hvis det er det du siger" hvor hunkattene er mere "ha. Det kommer du ikke til at bestemme!" Men det kan sagtens være mine fordomme for min pige finder sig nu i rigtig meget - men hun finder sig altså ikke i nær så meget som mine drenge gør smiley

• #26   12. dec 2020 To der elskede hinanden

profilbillede
  • #27   12. dec 2020 Århh, et smukt foto # 26 smiley

Jeg poster også lige et foto af to (brødre), der elskede hinanden smiley .

profilbillede
  • #28   12. dec 2020 Lotus R.
    Hvis jeg gør sådan med min hånd på maven af Gustav som du gør på billeder i dit galleri sker følgende.
    Først synes han det er dejligt..
    Efter kort tid begynder han at bide og tærske min hånd med bagbenene og sætte kløerne i.
    Jeg tror det er fordi de føler sig angrebet når man gør det på maven. Eller det kilder..
    Så undgå det, eller kun ganske kort nus på maven..

• #29   12. dec 2020 Enig med Morten. Maven er altså bare nix pille. Det er ikke en hund smiley

• #30   12. dec 2020 ok - mange beskeder at svare på på én gang smiley

Jette R - hun gik aldrig efter mine hænder den første tid jeg havde hende - så det er ikke noget, der stammer fra før, jeg fik hende. Jeg leger altid med hende med legetøj - og er nu begyndt, hvis jeg leger med legemus el. andet tilsvarende, at binde det fast på en pind, så hun ikke misforstår og tror at mine hænder er med i legen. Så jeg prøver, netop som du skriver - så langt så godt smiley

DKLalunaMoonlight - Jeg har nu også erfaret, at hun stopper, når jeg "miaver" som en forskrækket/utilfreds killing smiley Og så tror jeg også, at det nok er ubrugt energi - de sidste to dage har jeg så prøvet, når hun stopper med bideriet, efter jeg har miavet, at rose hende og så begynde at lege med noget legetøj, indtil hun ikke gider mere. Det ser altså ud til at virke. Hun bider allerede meget mindre - og stopper med det samme, når jeg miaver.
    Jeg er godt klar over, at jeg ikke kan forvente Ragdoll-temperantet, nu hvor det ikke er med stamtavle - og det kan der være mange grunde til, som du også skriver. Men synes nu stadig, at hun har en hel del af det i sig - hun følger mig overalt og snakker og vil være med - selv når jeg er på toilettet hehe. Hvilket jeg nu synes er så hyggeligt smiley Men selvfølgelig er alle katte også forskellige, så det kan jo også spille ind smiley Men har uden tvivl lært meget af denne tråd - det er rigtig fedt! Og tak for det gode og detaljerede svar!

Morten - haha, ja det har jeg efterhånden lært. Den første uge jeg havde hende, kunne hun ligge sådan, og jeg kunne kæle hende i 20-25 minutter, hvor hun bare spandt og "rullede" med forpoterne. Men kan godt fornemme, at hun ikke synes, det er ligeså sjovt længere. Hun udvikler sig jo også - og jeg lærer hende stadig at kende. Men jeg beholder billedet - det vækker minder smiley smiley

Alt i alt, så finder jeg en veninde til hende, så snart jeg har fået overstået hendes Giardia og dyrlægen siger go for det.

• #31   12. dec 2020 Mht. den kommende kat - er det så en dårlig idé at få en Ragdoll med stamtavle til hende, hvis nu hun alligevel er lidt for "vild"? Er det så bedst at finde et anden mix, eventuelt et mix af en Ragdoll eller en anden blid racekat, der bliver solgt på dba?
    Nu er det ikke for at træde nogle over tæerne - jeg ved, at mange er meget beskyttende overfor deres racer, nu er det udelukkende fordi, jeg vil det bedste for min kat og den kommende misling smiley

• #32   12. dec 2020 Du kan godt finde en ragdoll med tavle men jeg ville nok snakke med opdrætter om den kat du har og så prøve at finde en af de lidt mere energiske killinger i kuldet som godt kan lide at lege lidt vildt frem for en af de mere forsigtige killinger smiley

• #33   12. dec 2020 Hihi, ja god idé smiley

• #34   13. dec 2020 Kattemor napper sine killinger i øreflippen.
    Så jeg napper killing/katten i øret og siger NEJ.

En god bog: "Forstå din kat bedre på 100 måder"
    Skevet af: Roger Tabor.
    kattekiv.dk
    Fortsat god søndag.

• #35   13. dec 2020 Tusind tak for tippet - både om øret og bogen smiley

• Tina O
    Tina O Tilmeldt:
    jul 2007

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 7
    #36   16. dec 2020 Jeg har tidligere avlet racekatte. Min anbefaling er helt klart, at sætte hende ned på gulvet (afvisning) HVER gang du oplever uønsket adfærd, det kan godt blive rigtig mange gange.
    Jeg har altid fået ros for at mine killinger har været utroligt nemme at håndtere. Og jeg har aldrig bidt igen.
    Jeg har også bedt killinge købere om at lade være med, at lege vildt med killingerne, og forklaret, at selvfølgelig kan være fristende, men når katten pludselig vejer 6-10 kg, er det ikke sjovt længere.
    Jeg kan bestemt også anbefale en legekammerat, men samme regel gælder.
    Jeg har ALDRIG oplevet en kat der ikke har ændret adfærd på denne måde. Men nogle katte krævet flere gentagelser end andre, så du skal være tålmodig og konsekvent.
    Det har også virket på voksne katte, hvis jeg har købt nye voksne avlskatte.

Kommentér på:
Min killings adfærd ??

x