{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.517 visninger | Oprettet:

Eks på tøsemiddag :o) {{forumTopicSubject}}

Appetitvækker

Carpaccio - oksefilet med ost
Tilberedningstid: 30 min.
Forret eller snack til 2

100 g rå oksefilet i meget tynde skiver

1½ spsk olivenolie
2 tsk friskpresset citronsaft
25 g Kvibille Präst ost 31%
groftkværnet peber

Pynt
friske basilikumblade
Tilbehør
ristet brød

Få slagteren til at skære oksefileten ud - eller skær selv så tynde skiver som muligt - evt. af et lidt større stykke filet. Læg 1-2 skiver ad gangen i en plastikpose, egnet til madlavning. Bank kødskiverne endnu tyndere med håndroden eller med den flade side af en bredbladet kniv.

Anret de tynde skiver oksefilet på et fad. Dryp olie og citronsaft på kødet. Fordel osten på kødskiverne. Drys med peber og server straks. Server tynde skiver ristet brød og/eller grissini til.

Krydderurtelaks på pasta
Tilberedningstid: 45 min.
Hovedret til 4

4 stykker laksefilet uden skind (ca. 400 g)
1 dl hakket bredbladet persille
1 dl hakkede friske basilikumblade
1 tsk groft salt
½ tsk citronpeber
2 tsk smør & olie

400 g tørret spaghetti
3 liter vand
1 spsk groft salt
400 g broccoli i små buketter
200 g forårsløg i skrå stykker

2 tsk friskpresset limesaft
150 g Karolines Køkken pasta- & gratineringsost

Tilbehør
limebåde

Rens laksestykkerne for eventuelle ben. Bland krydderurterne og vend laksen heri. Drys med salt og citronpeber. Lad smør- & rapsolien blive gylden i en pande. Steg fisken ved kraftig varme ca. 3 min på hver side (ca. 6 min. i alt). Tag laksen af panden og hold den varm.

Kom imens spaghettien i en stor gryde med kogende vand tilsat salt. Kog pastaen ved jævn varme og uden låg i ca. 6 min. Tilsæt broccoli og lad det koge i ca. 2 min. Tilsæt forårsløg og kog i yderligere ca. 1 min. Spaghettien skal være mør, men ikke blød.

Kog panden af med limesaft og 1 dl pastavand. Lad pasta og grønsager dryppe af i et dørslag. Kom pasta og grønsager tilbage i gryden sammen med kogevandet fra panden. Vend godt rundt og smag til. Kom retten i en stor, varm skål og drys med lidt ost. Fordel laksen på toppen og server resten af osten i en skål ved siden af.

Chokoladedessertkager
Tilberedningstid: 60 min.
Kage til 20 - ca. 40 stykker

400 g mørk chokolade (ca. 55% kakao)
2 dl stærk kaffe
300 g sukker
250 g blødt smør
6 æg - evt. pasteuriserede (ca. 3 dl)
125 g hvedemel (ca. 2 dl)
½ dl orangelikør, fx grand marnier
75 g hvid chokolade

Marinerede frugter
500 g jordbær i halve
½ melon i mindre stykker, fx galia (ca. 250 g)
200 g friske blåbær
3 spsk akaciehonning

Tilbehør
2 liter vaniljeflødeis

Bagetid: Ca. ½ time ved 200°.
Drikkevarer: Sød madeira, fx malmsey.

Beklæd en lille bradepande (ca. 4 x 18 x 25 cm) med bagepapir. Bræk chokoladen i mindre stykker og smelt dem i en skål i vandbad. Pisk kaffe og sukker i. Pisk smørret i lidt efter lidt. Tag skålen op af vandbadet og pisk æggene i ét ad gangen. Vend melet (drysset gennem en sigte) i chokoladeblandingen, skiftevis med orangelikør. Hæld dejen i bradepanden og bag kagen midt i ovnen - kagen er fugtig efter bagning. Lad kagen køle lidt af og stil den derefter tildækket, stadig i bradepanden, i køleskabet i mindst et døgn. Løft den kolde kage op. Skær kanterne af og del kagen i 40 stykker (ca. 3 x 3 cm).

Bræk den hvide chokolade i mindre stykker og smelt dem i en skål i vandbad. Hæld chokoladen i en plastikpose, egnet til madvarer. Klip et lille hul i et hjørne af posen og pynt kagestykkerne.

Marinerede frugter: Vend forsigtigt frugt og honning sammen og lad det marinere tildækket på køkkenbordet i ca. ½ time.

Stil chokoladedessertkagerne på tallerkener sammen med de marinerede frugter. Server isen til.

Kagen kan opbevares i køleskabet i 3 døgn. Den kan skæres ud dagen før og pyntes.

Tip: I stedet for jordbær, melon og blåbær kan man marinere frisk ananas og passionsfrugter.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Eks på tøsemiddag :o)
Kommentér på:
Eks på tøsemiddag :o)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce