{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
848 visninger | Oprettet:

DEBAT! Stemmeret til 16-årige? {{forumTopicSubject}}

<b>Flere kommuner har indført prøvevalg, så de helt unge også får lov at sætte kryds. Flere mener, at valgretsalderen skal sættes ned, men hvad mener du?

</b>Når man er fyldt 16 år, er man gammel nok til at stemme til kommunalvalg.

Det mener kommunalbetyrelsesmedlem Morten Klessen (S) fra Jammerbugt Kommune, som derfor foreslår, at man i kommunen afholder prøvevalg for de helt unge ved kommunalvalget i november.

Erfaringerne skal på længere sigt bruges til at tage stilling til, om valgretsalderen bør sættes ned, siger Morten Klessen til DR Nyheder.

Modne nok til at stemme
Og Morten Klessen er ikke den eneste, der synes, at de het unge skal have lov til at stemme med. Ni kommuner har indført prøvevalg ved næste kommunalvalg, og det er Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) glade for. De arbejder nemlig for, at valgretsalderen nedsættes til 16 år, og anser prøvevalgene som et skridt på vejen.

- Unge er tildelt stadig flere pligter i samfundet, men har ikke fået de tilsvarende demokratiske rettigheder. Hvis ikke de som 16-17-årige oplever, at der er sammenhæng mellem demokratiske pligter og rettigheder, så finder man dem næppe i stemmeboksen når de bliver 18 år, har Martin Justesen, formand for DUF tidligere sagt.

På DUFs hjemmeside argumenter foreningen for, at man får stemmeret som 16-årig:

- 16-årige er i demokratisk forstand akkurat lige så modne som 90-årige, og modenhed har aldrig været et kriterie for tildeling af valgret.

- Unge er i gennemsnit 16,1 år når de afslutter Folkeskolen, man er derfor klar til at stemme som 16-årig fordi man da har opnået den grundlæggende uddannelse, som er fælles for alle andre vælgere, skriver de blandt andet.

Kilde EB

<b>Men hvad mener du? Skal valgretsalderen sænkes, eller er man for ung til at stemme som 16-årig? Hvornår er man egentlig gammel nok til at stemme?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  DEBAT! Stemmeret til 16-årige?
  • #1   27. apr 2009 jeg syntes at aldersgrænsen er fin som den er nu, (nar man bliver myndig, må man stamme) på den anden side er det måske ikke en dum ide at lade de "unge" stemme, så får vi nogle flere "unge" på banen og nogle andre synspunkter på tingene.. spørgsmålet er så om de 16-årige overhovdet vil stemme. tror jeg ikke jeg havde gidet hvis jeg havde chancen i den alder..

• #2   28. apr 2009 Helt seriøst, så synes jeg ikke at 16 årige skal kunne stemme. Langt de fleste på den alder i dag er efter min mening langt fra modne nok til at stemme. Synes man kan stemme når man er blevet myndig og ikke før.

Kommentér på:
DEBAT! Stemmeret til 16-årige?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce