{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.063 visninger | Oprettet:

Fandt minkbaby ved vejen {{forumTopicSubject}}

hej alle.. Jeg vil lige dele en smuk men oss en sørgelig oplevelse med jer.. I dag skulle jeg følge min kæreste til bussen og på vejen finder vi en overkørt hun mink.. tænker ikk mere over det og vi går over på den anden side af vejen hvor der ligger en babymink der oss er kørt over, men der ligger oss en ved siden af der er krøllet sammen og den var ikk død.. jeg prikkede til den og den åbnede øjnene., Gik helt amok og råbte Andy Andy den er ikk død, den er levende og dens mor ligger der henne og dens søster ligger der og,.... Jeg vil ha den med hjem.. jeg tog den op og tjekkede den for skræmmer.. den var sund og rask og havde ikk en eneste skramme.. jeg kiggede køn og så at det var en pige. Kaldte den med det samme Frida,, og Andy begyndte at grine og sagde at det var typisk mig at bryde naturens lov, Han syns både det var sødt men oss lidt skørt, Jeg tog hende med hjem og fik at vide at den ikk ku bo hos min mor der hvor jeg bor. jeg snakkede med en ven og han syns det var for fedt og sejt af mig at jeg gjorde det der for den. Han ville gerne ha at den boede hos ham hvis jeg ville ha det, jeg takkede pænt ja og Frida skal nu bo hos ham,., Selvom den er min mink.., smiley er så glad for har aldrig måtte få sådan et dyr og nu fandt jeg en. Hun er fræk og hurtig. Det helt sikkert,, smiley hehe så nu har jeg lige fodret hende med rå sild og mælkeerstatning der passer til en killing men jeg forsøger,,, smiley den bor i en lukket picnic kurv lige pt så smiley den er bare på toppen hehe.. det dejligt. Ville lige dele min oplevelse med jer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fandt minkbaby ved vejen
  • #2   12. jul 2009 <b>Det er godt i reddede den. men jeg sys du skal snakke med en vildt pleje station. den er født som et vildt dyr. også sys jeg det er lidt synd at i tager den ind i en picnic kurv og prøver at gøre den tam.
    det kan være en vildt pleje station tilfældigvis har en mor mink der kan tage sig af den. ellers sørger de for at tjekke den og slippe den fri når den er klar. selvom i ikke kan se nogen skrammer på den, kan den meget vel have indre kvæstelser. så det er altså meget vigtig at du kontakter nogen der har forstand på det. det er trods alt det bedste for den.


  • #3   12. jul 2009 <b>Og desuden ved du ikke hvor gammel den er og om den skal have speciel føde endnu..

  • #4   13. jul 2009 JEg vil give de andre ret - det ville være godt med et dyrlægetjek og nogle gode råd ... Det kan ende med at den dør fra dig, hvis du ikke behandler den efter dens levevilkår ...

    Men dejligt at høre, at der ude i verden stadig findes dyreelskere, som gør alt for dyr smiley


  • #5   13. jul 2009 Sesse smiley . og jer andre
    Den har ikk indre kvæstelser for den er slet ikk ramt af nogen bil. Det er sådan med både mår og mink at de løber over vejen en ad gangen- Det samme her. Denne var den sidste og nåede slet ikk over kørebanen. Jeg ved godt wha de spiser og jeg ved ca hvor gammel den er.,
    Jeg ringer til en minkfarm i dag og spørger opdrætteren til råds om de små ting jeg er i tvivl om.
    Ja den er født vild men den bliver ikk lukket fri igen.. Den skal blive her sådan er det. I må gerne syns det er forkert men den har ikk andre end mig og man kan ikk sætte den ind til en vildt fremmed mink og regne med at hun tager sig af den da det er et rovdyr og de tager sig ikk bare af hinanden. smiley Alle mink er født "vilde" hvis man kan sige det sådan og giver jeg den til en opdrætter så jeg sikker på der er en eller anden tøs der om nogle måneder render rundt med Frida om halsen eller andre steder og det skal ikk ske,, Thats it,, Jeg har styr på wha jeg laver for rent faktisk ved jeg en del om dyr og min far er jæger og kan godt nogenlunde se hvor gammel den er.. Den er ca en månede da den både har øjne og kan gå.
    Hende her bliver ikk svær at gøre tam da den allerede elsker at ligge og putte ved mig. smiley Sorry jeg ikk lige følger jeres råd om det men jeg spurgte jo heller ikk efter dem. jeg ville bare fortælle om min dejlige oplevelse.. Ved godt wha jeg laver smiley ved godt en del om mink så.. rolig folkens..


  • #6   13. jul 2009 Sanne A
    Den bliver behandlet som den vil smiley
    Vasker den med en opvredet klud så den bliver vasket for det kan mor mink jo ikk mere nu.:) den har det godt og opfører sig normalt. vi har tjekket den for skræmmer.. Ved hvorn jeg skal gøre smiley hehe.. så den er ok og ringer oss efter råd nu.


  • #7   13. jul 2009 <b>det er for pokker ikke altid du kan se om den er blevet ramt af en bil. nogengange kan de se helt normale og raske ud udenpå. men har alligevel fået indre kvæstelser. og da du ikke er dyrlæge kan du ikke se om dette er tilfældet.
    og det er meget muligt du mener de er løbet over vejen en efter en, men det er da underligt at både mor og søster/bror er ramt så. du kan jo ikke vide om den har prøvet og komme over vejen, da du ikke var til stede da de blev dræbt. og det er vel logik hvor hvem som helst at et vildt dyr ikke skal leve indendørs og da slet ikke i en picnic kurv. meget muligt at alle er født vilde engang. men det gør det ikke mere retfærdigt det du har gang i. hvis man absolut vil have et vildt dyr som ''kæledyr'' så skal man skabe så naturlige omgivelser for den som muligt. dvs. mulighed for en ordentlig stor udendørs anlæg. muligvis med andre af samme art.
    og ingen sagde du skulle aflevere den til en opdrætter. for det sys jeg da er en dårlig idé. det får den det ikke bedre af. men et vildt resavat. jeg kan kun forestille mig at der findes steder der tager mink unger ind. ligeså vel som nogle tager pindsvin ind.

    ja du må sørme undskylde at jeg ikke sidder og siger det er godt det du gør. for det mener jeg på ingen måde det er. jeg mener det er direkte synd. det ville være det samme som at spærre dig inde på dit værelse resten af dit liv. selvom du får mad og bliver snakket med. så ville du nok heller ikke sys det var rart når du er vant til at gå ud og ind stortset som det passer dig.
    ved du har gjort det i en god mening. og rigtig godt du ikke bare lod den ligge. og at du tog den med dig. men man er nogen gange nødt til at se ud over sin egen næse og gøre hvad der er bedst for dyret


  • #8   13. jul 2009 Det kan godt lade sig gøre at tage en vild mink ind, man skal bare være indstillet på, at det er et kæmpe arbejde. Og ja, selvfølgelig er minken tam nu, det er en lille unge, der ikke kan klare sig selv. Sådan bliver det ikke nødvendigvis ved med at være. Jeg ved godt, I lige har fundet den, så I har ikke haft mulighed for det endnu, men en mink kræver meget plads, og meget tid.
    Jeg har selv to ildere, så jeg kender lidt til mårdyr.
    Når det så er sagt, så forstår jeg udemærket, at I har taget hende til jer. På ilderkliken.dk og ilderforum.dk findes der folk, der kender til mink. Nogle har endda haft en selv (jeg er ikke sikker på, om de stadig har den)


  • #9   13. jul 2009 Hmm, jeg mente, at I endnu ikke har haft mulighed for at skaffe et bur til hende. Beklager, hvis det er usammenhængende. Jeg er vist lidt træt :-S


  • #10   13. jul 2009 Sesse
    nu var det jo i går jeg fandt den og derfor har jeg ikk noget stort bur til den. Har lige snakket med en opdrætter af kælemink og hun er en ældre dame der har gjort det i mange år og mener at det er det mest rigtige nogen gør for sådan en lille en... Vælger at stole på en der har styr på det.. smiley Der bliver meget snart bygget noget til den så den kan komme udenfor og når den er så lille så glemmer den hurtigt at den har været et vildt dyr,,, og du må meget gerne syns det er synd. Den skal jo heller ikk bo i en picnic kurv resten af sit liv vel.. jeg er sådan set ikk dyreplager, Den kommer til at få et meget normalt liv og jeg skal ha anskaffet en anden hun sóm den kan bo sammen med.. Der er mange andre der bakker mig op om dette og det betyder ikk noget for mig om du gør eller ej... Det må du om for så længe min søster, far, svoger og bror og en masse andre gør ja så det godt nok til mig... SLUT på den diskussion. det var ikk det vi skulle ha ud af det vel, Jeg ville bare dele en oplevelse med jer og regnede med at man ku gøre det for en gangs skyld uden at blive rakket ned på.. Slut herfra. Skriv wha du vil... Det er MIN beslutning og ikk din..

    Af og til ku man fristes til at tro at andre er jaloux over sådanne ting.. Latterligt måske men helt ærligt?? Det er det der oss: ej men det et vildt dyr og det må man ikk, det er synd og bla bla bla..,
    Jaer det VAR et vildt dyr.,., Det var katten oss, hunden og hesten, det var minken oss inden menneskene i england startede minkfarmerne,,, Det er bare sådan det var,, ja jeg bryder måske naturens lov men hellere det end at lade den ligge, eller gi den væk og ikk vide wha der sker den. Når den er hos mig for altid så ved jeg wha der sker med den... Sesse, det sted kan du nok ikk sætte dig ind i hvis du ikk har prøvet det...Slut herfra


  • #12   13. jul 2009 <b>Vil lige bede jer alle om at holde en ordentlig tone - jeg gider ikke igen læse "sgu, fanden osv" i denne tråd. Trine har skrevet tråden for at fortælle os noget herinde og det er dejligt - at man ikke er enig i hendes beslutning er en anden sag. Og selvom man ikke er enig, skal det skrives på en pæn måde.

    Da jeg ikke synes Trines tråd er fornærmende eller stødende på nogen måde vil jeg ikke slette tråden pga grimt sprog - derfor vil indlæg med sådan et sprog blive slettet med det samme.

    Forsat god debat :o)

    Og tillykke med dit lille nye vilddyr - håber du ved hvad du gør! :o)


  • #13   13. jul 2009 Jeanette Z
    tak jeanette.. ved præcis wha jeg gør smiley og tak for opbakningen,

    Natascha - Katte ville vælge Whiskas smiley I
    jaer min far ved hvorn man skyder dem men han ved oss en del om dyret. Du skal vide noget om det du skyder og ikk bare plykke løs. Jo der er nogle der er misundelige.., måske ikk her. ja der er nogle der står klare med bure og sådan men jeg har ikk et og den lå i grøften og sov.. den skal for pokker jo ikk leve i kurven for evigt,, og resten vil jeg ikk iretsætte dig i for det gør jeanette godt...
    OG det er mere uansvarligt at lade den ligge og dø..


    *Amigo *
    ja selvfølgelig er der forskel på dem? smiley det jo to forskellige dyr.. så tæt i familie er de ikk men har snakket med en dame for et par timer siden der sælger kælemink og hun siger jeg har sat et godt projekt i gang og skal fortsætte det gode arbejde. og at der burde være flere af mig. jeg er forberedt på et en mink aldrig bliver 100% tam smiley


  • #14   13. jul 2009 Natascha

    Ved wha jeg gør... har jeg gjort fra start af...


  • #17   14. jul 2009 Trine smiley
    -Synes det er meget sødt af dig, at du har taget den til dig smiley
    Nu kan den få et godt liv igen, fordi kan se du elsker den meget højt, og vil gøre en masse ting for den, det er meget godt af dig, held og lykke smiley


  • #18   14. jul 2009 <b>Nu er det sådan at det her er en gruppe, hvor alle skal kunne være og jeg personligt gider ikke læse sætninger som denne " , eller hvad fanden du skrev" - det kan sagtens skrives på en pænere måde. Husk på at det skrevne ord er nemmere at misforstå end det talte.

    Desuden er talesprog og skriftsprog langt fra det samme.

    Fordi man ikke er enige behøver ordene og sætningerne ikke blive forværret.

    Jeg håber det vil bliver overholdt fra nu af.



  • #20   14. jul 2009 Har overvejet at sælge hende.. Får ikk tiden til hende i længden.. desværre og derfor skal hun hen til nogen der kan give hende mad hver 4 time som en Mink kræver

  • #22   14. jul 2009 Sælger hende heller ikk til alle og en hver- giver hende til nogen der har styr på mink.. smiley er kræsen med dette...

  • #23   14. jul 2009 <b>Hvis du snakker med dyrenes beskyttelse eller forhøre dig rundt omkring, kan de måske hjælpe med at finde et vildt resevat den kan komme ud i. self. når den er færdig med at blive madet op

  • #24   14. jul 2009 Sesse nu har jeg givet den mad. dens mor er død så ingen ka lære den at jage derfor ville den dø i naturen. den skal forblive kælemink,..,

  • #25   14. jul 2009 <b>Sådan nogle steder slipper jo ikke bare et dyr ud i det fri hvis de ikke mener den kan klare sig. de kan nok bedre vurdere det end dig. mange steder har de også bare kæmpe indhegninger til dem hvor de så får stilt mad ud hver dag. vil mene de er ti tusinde gange bedre end kælemink. det er stadig et vildt dyr. og d har jo heller ikke haft den så længe

  • #27   15. jul 2009 Sesse
    jeg syns du bliver ved med at skrive i sådan en nedladende tone til mig.. Hader det.. Jeg har altså styr på wha jeg laver og jeg ved godt hvorhvidt man kan sætte hende ud nu eller ej.. Det kan man ikk... Hun er for det første for lille nu.. for det andet er hun vandt til at føden kommer til hende og ikk at hun kommer til den.. Du aner slet ikk noget om hvor meget jeg ved om de enkelte dyr,, ved rent faktisk en del og det jeg stolt af.,. vidste jeg ikk noget tog jeg ikk en chance som denne.. OG jeg sælger hende IKK! Hun skal bare hen til et sted til nogen der oss har styr på den slags dyr om det så endte med zoo eller noget. Ingen dyrehandel og ingen baboom salg, ingen DBA eller gul og gratis.. jeg havde stadig ikk brug for alle jeres iretsætninger om wha der er rigtigt og forkert og wha i mener jeg ved og ikk ved.. Jeg har styr på wha jeg laver og det skal i da bare være glade for.. At jeg ikk er 100% ekspert gør mig ikk til en dårligere ejer.. jeg er heller ikk katteekspert men mine katte har det godt.. og det er vigtigst. Lad mig om at tage de beslutninger der skal tages og så være glad på mine vegne fordi jeg finder glæde i at ku hjælpe sådan et lille dyr...


  • #29   15. jul 2009 Amalie S
    Vil helst bare ha frida kommer til nogen der kan styre en mink,,, hun skal ikk sælges og det har der slet ikk været planer om på nogen tidspunkter,., SLET IKK! smiley hun skal bare hjem til en der har styr på dem,.,


  • #30   18. jul 2009 <b>Det er ikke en børnehave - netop derfor skal der skrives pænt. Vi er alle voksne nok til at tiltale og skrive til hinanden på en ordentlig måde, også selvom man er uenig. Der skal ikke skrives i nedladende toner eller direkte grimme ord. Hvis ikke det kan forstås må i holde jer væk fra denne tråd.

    Tak.


  • #32   18. jul 2009 Det er da utroligt! ikk et eneste galleri kan man oprette en tråd på uden der sidder en eller anden gimbe og får ondt bagi.. ja undskyld mig men det er jeg efterhånden godt træt af.. Ens tilværelse må da være lidt sølle hvis man skal sidde her og svine andre til for det. jeg reddede en mink og den oplevelse ville jeg dele med alle oss dig Natascha, men du er åbenbart ikk stor nok til at deltage i en voksen samtale,, ville nu mere mene det er dig der burde tage tilbage i børnehaven med det sprog du fører, og at du så ikk stopper efter en advarsel fra admin er da lidt vildt. Det viser bare hvem der er den lille her,! Vor herre bevares...!

    Jeanette hvis der kommer mere negativt ud af det kan du bare slette tråden da jeg ikk ønsker flere negative kommentarer for den gerning jeg ser værende meget god. Frida er heller ikk hos mig mere. Hun er blevet givet til en dame der har holdt mink i mange år,, Så flere gode ting ku jeg ikk gøre for hende..


    Og til Alle jer der sidder her og spiller så kloge om wha jeg burde ha gjort og ikk gjort i skal bare tie stille for i havde helt sikkert gjort det samme og når i så er så kloge og sidde og lukke noget ud om at jeg bare kan slippe hende fri igen så må jeg skuffe jer med jeres viden om dyr. Ikk alle dyr der er blevet fodret op er i stand til at klare sig selv efter dette,. Jeg er så træt af alle de klogehoveder der er rundt omkring. Altså kan i ikk for en gangs skyld være en smule glade på andres vegne? Vilde katte lever oss i DK og fandt i en killing og en død mor til den ville i nok tage killingen med hjem og højst sandsynligvis beholde den. Altså kan i ikk være mere positive så syns jeg bare ikk i bør deltage i de forskellige tråde. Det er oki at være kritisk men man behøver ikk tvivle på andres viden fordi det ikk lige er det man selv vidste om dyret. Rent faktisk kan jeg glæde jer med (eller det jo så spørgsmålet om jeg kan det) at de var ret imponeret over at jeg havde passet hende så flot og hun har skiftet pelsfarve mens hun var hos mig. Det er gode tegn. Hun er vokset og tænderne var sunde. hun havde det godt og er 100% stabil. Det må jo sige lidt om at jeg ikk er helt dum..!


  • #33   21. jul 2009 Natascha det er tiden for dig at forstå budskabet nu...

Kommentér på:
Fandt minkbaby ved vejen

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce