{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.321 visninger | Oprettet:

Slut med kristendom i folkeskolen... {{forumTopicSubject}}

<b>Slut med fadervor og kristendom i folkeskolen.

Socialdemokraterne vil sætte en stopper for Fadervor og kristendomsundervisning i den danske folkeskole. Bønner hører til i kirken - og eleverne skal undervises i alle religioner, siger partiets uddannelsesordfører, Christine Antorini, til DR Nyheder.

</b>- Det er vigtigt, at folkeskolen er for alle. Vi har religionsfrihed her i landet, og derfor skal man respektere, at der er børn med forskellige religioner. Der er kristne, muslimske og jødiske børn, siger hun.

<b>En del af kulturen
</b>Langhøjskolen i Asp er en af de skoler, hvor de beder fadervor flere gange om ugen. Og her mener de, at Fadervor er en god tradition.

- Det er en tradition herude. Og det har været dejligt at holde fast i, og det er en del af kulturen på den her skole, siger Dagny Madsen, der er skoleleder på Langhøjskolen, til TV AVISEN.

Undervisningsministeren er kritisk over for idéen om at forbyde fadervor.

- Danske skoleledere og forældre har altid kunnet finde ud af det, uden at vi har haft en eneste sag, som jeg kan huske, hvor der har været problemer. Og det skyldes den fornuftige model, at alle kan fritages, siger undervisningsminister Bertel Haarder til TV Avisen.

<b>Ingen tvang
</b>Sagen om Fadervor i folkeskolen opstod i januar måned, da flere forældre klagede over, at der blev bedt fadervor på skolerne. Efterfølgende valgte række skoler at bibeholde bønnen, dog valgfrit for eleverne. Og det skal netop være op til de lokale skolebestyrelser, mener undervisningsministeren.

- Der sidder børnenes forældre. Lad dog dem afgøre det. Men man kan ikke tvinge nogen til religionsudøvelse, siger Bertel Haarder til TV AVISEN.

Alligevel mener Socialdemokraterne, at det nu er på tide at forvise både kristne, muslimske og alle andre bønner fra de danske folkeskoler.

- Religiøse bønner hører til i kirken. I folkeskolen skal man undervises om religion, ikke i religion, siger Christine Antorini.

/Dr

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Slut med kristendom i folkeskolen...
  • #1   14. aug 2009 Den holdning havde jeg allerede da jeg selv gik i folkeskole. Jeg ville lære om de andre religioner også. Det er ok at vi har en "officiel" religion, som er grundlaget for vores kultur, men det er vigtigt at lære, at der findes andre religioner og hvad de går ud på, så man selv bliver i stand til at tage stilling. Vi har trods alt religionsfrihed. Min søn har ikke fået påduttet noget hjemmefra, men klager over at hans dansklærer "prædiker" og kører rundt i en bil, hvor der stå "Jesus lever - det er sandt! " hen ad siden. Det synes jeg også er forkert i en folkeskole.
    Religionsundervisning er spændende og lærerigt, men der må absolut ikke prædikes. Og jeg troede faktisk man var ovre de dage hvor børnene skulle sige fadervor i skolen, udover til konfirmationsforberedelse, hvilket heldigvis også er frivilligt. Der står faktisk i undervisningsbekendtgørelsen at religion ikke må have prædikende karakter men skal være oplysende. Kan kun give Christine Antorini ret.

• #2   14. aug 2009 Jeg syntes det er ok da det er meget tørt stof og ikke fik en pind ud af det i skolen smiley

• #3   15. aug 2009 nu er vi begge kristne,og kan ikke se at Fadervor er så slemt at lære.
    og da det er frivilligt om eleverne vil deltage,så kan jeg ikke se problemet i det,så syntes at det skal være op til eleven selv.
    jeg syntes at vi i Danmark har glemt hvilken religion vores samfund,er bygget op omkring,og det syntes jeg er sørgeligt.
    specielt med de mange muslimer der er her,de må jo syntes at vi er mærkelige,for vores land siges at være kristent men ingen steder og heller ikke til højtiderne,kan det ses at vi er kristne.
    og jeg syntes at det er helt ok at man i skolerne lære om alle religioner,bare man husker at DK er bygget op om kristendommen.
    i kristendommen er det meget svært ikke at være forkyndende,da det var det Jesus pålagde enhver kristen om at gøre,at alle skal høre budskabet om ham.
    jeg syntes personligt at det er utrolig svært at sige at man er kristen,og tror på alt det omkring Jesus,fordi at mange vil sige at man er rablende gal at man godtager sådan noget.
    men jeg er altså kristen og tror 100% på det om Jesus.
    at i så syntes at jeg er skør,er der ikke noget at gøre ved... : )

anne

• #4   15. aug 2009 Bravo Julie ,hvorfor har jeg ikke tænkt på det hmm smiley

• #5   15. aug 2009 kan ikke forstå hvad problemet er med at der er religionsundervisning i skolerne.
    så kan de også fjerne mange andre fag,så kun dansk,matematik,engelsk,historie og geografi er tilbage.
    og det der med kirkeskat er jo ikke det sammen som at blive pådutten en tro,det er to vidt forskellige ting.
    at tro er et frit valg,som du selv tager.
    men kan godt se at her bliver vi aldrig enige,og er også helt ok.
    vi skal være her alle sammen.

anne

• #6   16. aug 2009 Uha det er altid lidt "farligt" at debattere religon, men jeg er af den mening, at vi er blevet et samfund, hvor vi er os selv nok og det er trist.
    Uanset om man er kristent eller ej så vil jeg til hver en tid mene at de næste generationer har godt af at lære om "byggestenen" for vores kultur, historie og religion.

Jeg synes det er en god ting at vide noget om alle religioner, så man selv kan danne sig en mening. Dog synes jeg at vi burde lære de unge mere om vores lands religion, så de ved hvad de kommer af/fra og måske får større forståelse for eller stiller spørgsmål til hvorfor vi er hvor vi er idag.

Uanset om vi vil det eller ej er kristendommen en stor del af vores kultur og historie . Det er sørgeligt at nogle børn ikke ved hvorfor vi holder jul eller andre helligdage, men måske er det endnu mere sørgeligt at deres forældre ikke kan fortælle dem det.

Jeg er ikke opdraget til at være kristen, men min mor har altid kunne svare på mine spørgsmål og jeg har idag både læst biblen og koranen, da det er vigtigt for mig at vide hvad jeg taler om, og har dermed også mulighed for at tale for og imod ting der står deri - har fået min egen holdning til det.

Jeg er fuldstændig ligeglad med hvad folk tror på eller ikke tror på - bare de ved hvorfor og at det giver mening for dem og deres liv.

Jeg går ikke ind for bøn i skolerne ej heller salmer- men jeg går ind for, at alle i DK kender deres lands historie og religion. Vi skal bevare det og det gør vi kun ved viden.

• #7   16. aug 2009 Jeanette Z.

ja,religion er et meget følsomt emne det kommer vi ikke udenom.
    jeg har heller ikke altid været kristen,jeg kom til tro for 6 år siden,og det kalder de kristne for at blive "omvendt",man kommer til tro på Jesus.
    jeg er helt enig med dig Jeanette at danskere har nok i sig selv,det hele handler om mig,mig og så lige mig,selvfølgelig er ikke alle sådan men mange er.
    og det du nævner om at mange unge ikke ved hvorfor vi holder jul og de forskellige helligdage,er jo nok også fordi forældre ikke står ved det de siger ja til når deres barn bliver døbt,så kan man spørge sig selv hvorfor får de barnet døbt?
    er det fordi at det skal barnet,fordi at forældrene selv er blevet det,eller hvad er grunden.
    jeg har som dig også læst bibelen men ikke koranen,men har tænkt på at læse den,men er ikke kommet så langt endnu fordi at bibelen er den vigtigste for mig.
    men vil gerne læse koranen,for at forstå hvorfor muslimer er som de er.
    og det med at værne om den danske kultur,historie og religion er bare så vigtigt for alle,også når der er så mange muslimer her i landet.
    kunne godt frygte at de måske engang har lavet Danmark om til et muslimsk land.
    håber aldrig at det sker.

anne

• #8   16. aug 2009 Jeg tror folk får deres børn døbt, konfirmeret og holder jul af en eneste grund - traditioner....jeg synes bare det er vigtigt at man ved hvorfor man bliver døbt, konfirmeret eller holder jul. Det er ikke nok at vi "bare" gør det fordi det er tradition her i landet. Vi holder jul, muslimerne aid osv osv og jeg vil gerne kunne svare på mine børns spørgsmål når den tid kommer, om forsk ting. Det er rigtig vigtigt for mig.

Mht muslimer, så synes jeg det er en meget god ide at læse koranen, netop fordi vi har en del af dem her i DK og for at vi kan opnå forståelse for dem og deres religion, samt deres kultur. På den måde er jeg sikker på at integrationen ville gå meget bedre. Og hvis jeg var "fremmed" i et land, så ville jeg bestemt læse om det lands religion, kultur og historie - mener det er en meget vigtig del - det er jo derfor menneskene er som de er. Med det mener jeg, at jeg synes det ville være en god ide for muslimerne i DK at læse biblen - men når størrestedelen af danskerne ikke har læst den, så kan vi jo heller ikke forlange at de gør.... det ville bare give meget mere gensidig respekt og forståelse.

Jeg er ikke "bange" for islam - jeg ved hvem jeg er og hvor jeg kommer fra, hvad jeg mener og hvad jeg tror på - jeg vil give min viden videre til mine børn og håber de finder ud af hvad der giver mening for dem og deres liv. Så er jeg tilpas.

• #9   17. aug 2009 Jeanette Z

tror bare ikke at vi ville få muslimer til at læse bibelen,selvom at alle danskere læste koranen.
    de ser jo os som vantro og nogle slemme nogen,der helst skulle blive muslimer,og derfor tror jeg ikke at de vil læse bibelen.
    jeg vil gerne læse koranen,også fordi at jeg er temmelig nysgerrig og skal også få det gjort,så må vi se hvor meget jeg fatter af den.... : )
    for meget i bibelen forstår jeg ikke,og må sige at "det gamle testamente" er noget tørt og sejt stof at komme igennem,i hvert fald noget af det.
    er nødt til at spørge dig Jeanette,er koranen svær at læse og forstå?

anne

• #10   17. aug 2009 Jeg synes det sværeste ved biblen er alle de navne man læser - alle de personer...kunne slet ikke følge med, så måtte læse forfra og forfra hehe

Jeg synes ikke koranen var særlig svær at læse, jo der er også mange personer i og mange navne man skal huske. Jeg synes det "værste" ved den var at nogle af sætningerne er direkte skræmmende, ikke fordi det er ondt det der står - men det står på en anden måde end i biblen. Det er svært at forklare og skal nok læses for at forstå det...den bedste måde at forklare det på ( og det her er absolut kun min fortolkning) er at Allah virker mere "vred" end Gud gør i biblen. Kan selvfølgelig også være oversættelsen der gør det....og der er jo mere end en koran der udgivet på dansk, så kan godt være man finder en hvor det ikke er oversat på samme måde....ved det ikke...

• #11   17. aug 2009 ok,hvad er det så for en dansk oversættelse du har af koranen,for vil gerne læse den samme som dig,så jeg kan spørge dig til råds... : )
    vil prøve at se om jeg kan finde et sted på nettet,hvor man kan bestille den,nu jeg er online alligevel.
    vil give dig ret i at alle de navne i bibelen er toatl håbløse at huske,og vil gerne tro at Allah virker mere arrig end Gud...

anne

• #12   17. aug 2009 Jeg har ikke lige taget mig sammen til at nærlæse det hele af jeres sidste indlæg, men vil alligevel kommentere:

Selvom julen fejres p.g.a. en påstand om jesus' fødsel, har julen altid været en fest i norden. Det var først da Luther m.fl. kom og omvendte det nordiske folk til kristendommen, at julen blev en kristen højtid. Jeg er sk... ligeglad med hvornår jesus blev født, men vi fejrer en jul med nisser og hvad der ellers hører sig til, fordi det er dansk kultur - men ikke religion, for mit vedkommende.
    Vi har demokrati og bestræber os på at være medmenneskelige, og det kan godt være nogle af ideerne stammer fra kristendommen, men man kan godt tro på idealer uden at tro på en eller anden "almægtig gud".

Det er fint at vores børn skal lære, hvilken religion, der er den mest hærskende i DK og på mange måder danner grundlag for vores samfund, Grundlov, idealisme og kultur. Men de skal saft suseme ikke tvinges til at undervises på en sådan måde at læreren giver indtryk af at det er sandhed! Objektiv information om de store religioner synes jeg vil være fint pensum i folkeskolen.

• #13   17. aug 2009 Anne - jeg lånte den på biblioteket i sin tid - har aldrig købt koranen. Det er mange år siden jeg læste den, men vil da godt prøve at se om jeg kan finde ud af hvem der har oversat den jeg har læst.

• #14   17. aug 2009 Miemiv - ja vi har altid haft jul - men før kristendommen kom hertil var det for at fejrer midvinteren i Januar måned. Og vinterskikkene og de kristne juleskikke blev "slået sammen". Idag hører nisser julen til - men det har de ikke altid gjort. De nisser vi "kender" idag kommer af de gamle gårdnisser, som bragte lykke i kirken, på gården og i skoven.

Og uanset hvilket grundlag man holder jul på - så fejrer vi i DK jul pga Jesu fødsel.

• #15   17. aug 2009 Jeanette Z.

må du meget gerne,søgte på den igår og fandt koranen til forskellige priser og oversættelser.
    så hvis vi går hen og køber den bliver det først,til september er temmelig flad i øjeblikket... : )

anne

Kommentér på:
Slut med kristendom i folkeskolen...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce