Slagteren blander svin i lammekødet {{forumTopicSubject}}
<b>Det er ikke kun datoen, man ikke kan stole på, når man køber hakket kød. Der kan også være kød fra "forkerte" dyr, hvis man handler hos f.eks. Super Best.
</b>Hvis man køber hakket lammekød i Danmark, så kan man ikke være helt sikker på, at det kun er hakket lammekød, der kommer med hjem. Måske har slagteren blandet svinekød i.
I hvert fald hvis kødet er købt i Super Best og Magasins delikatessesupermarked Mad og Vin.
<b>Lammekød fra andre dyr
</b>DR-udsendelsen Kontant har gjort stikprøveindkøb i de to forretninger i flere omgange og siden fået analyseret kødet på Fødevareregion Østs laboratorium i Ringsted.
Her har de bestemt det nøjagtige fedtindhold og konstateret hvilke dyrearter, der findes i det hakkede kød.
Og det viser sig, at kødet ikke er, hvad det giver sig ud for at være. Testen viser, at det hakkede kød i køledisken både indeholder "fedt i uanede mængder" og kød fra helt andre dyr end det, der står på pakken.
<b>Fødevarekontrollen forarget
</b>Konstants fund har endnu engang fået Fødevarekontrollen til at rykke ud i en lang række butikker, og deres kontrol bekræfter billedet af, at der fuskes bag kølediskene.
Der er tale om overtrædelse af bestemmelserne om vildledning, konstaterer fødevarechef Bjørn Wirlander fra Fødevareafdeling Rødovre.
- Jeg synes ikke, det er lækkert, jeg er måske oven i købet lidt forarget, siger Bjørn Wirlander til Kontant.
Vildledning af forbrugerne betyder, at kontrollen har udstedt tre bøder af 10.000 kroner og to indskærpelser til butikkerne
/JP
feb 2009
Følger: 52 Følgere: 50 Katte: 13 Emner: 102 Svar: 2.071
syntes tit at man høre om fusk med fødevarer.
kan bare ikke passe i et land som DK.
at de kan få sig til det.
anne
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 35
Ja gu er det noget svineri med blandet kød, det der går galt er at slagteren ikke renser kødhakkeren når han skifter over til at hakke en anden kødtype, det man gør at man starter med svine kød, tager så lam ( har ca samme farve så kan ikke ses), så tager man kalv (igen samme farve) og tager så okse til sidst.
Kan fortælle at kalv og flæsk sjælden indeholder kalv, er som regel fed oksekød da det digver en flot lys farve.
Vedr: fedt procent er det meget svært at vurdere ude i butikkerne da man mange gange står med 50 kg og har ikke mulighed for at måle fedt procenten, derfor køber jeg næsten altid centralt pakket hakket kød (bedre kvalitet) det er det vackum pakket kød man bla finder hos discount butikkerne.
Bare lige en oplysning fra en fagmand, nu ikke slagte mig
apr 2008
Følger: 90 Følgere: 84 Katte: 9 Emner: 81 Svar: 7.349
Hm... dvs det ikke er fx halvt lam halvt svin osv, men bare "en smule"? Kan man ikke stole på fedt % i kødet? Fx hvis man køber i fakta?
jun 2009
ja det er bare spor af kødet de kan måle, nogle gange mere end andre kommer an på hvor omhyggelig slagteren er til at få "renset" kødhakkeren før næste produkt kommer i.
Jo fakta, netto, aldi, kiwi osv de har alle centraltpakket kød, deres fedtprocent er jeg sikker på passer + - 1 procent, de køber kun kødet til hakning og de måler det inden det bliver sendt i butikkeren, egen kontrol og egen dyrlæge ansat til det, samme mulighed har de butikker ikke som hakker i butikken.
nov 2008
Følger: 82 Følgere: 90 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.088
Jeg så også engang en udsendelse om det med kød - og det bedste kød var i discountbutikker såsom Netto, fordi de i de store kæder har mulighed for at lave kødet om til andet end hvad det oprindeligt er.
Og det har et sted som Netto ikke mulighed for, derfor får man det man (troede) det bedste kød der.
Synes virkelig at folk er blevet nogle svin med mad - alle de artikler og programmer der bliver lavet om svindel på det område, det er næsten ikke til at tælle. Råden kød, gammelt kød, forkert datomærkning osv. Skammeligt!
jun 2009
køb ALDIG marineret kød fra en disk som selv pakker, 9 ud af 10 gange er det dato kød som er blevet sminket... bare så i ved det
apr 2008
Følger: 90 Følgere: 84 Katte: 9 Emner: 81 Svar: 7.349
Men Jeanette, ja det er rigtigt alle de programmer hvor man finder ud af, at kød osv bare ikke er i orden og de laver dato om osv,:(
nov 2008
Feks. kan man ikke både have en flæskesteg og en and i ovnen på samme tid, hvis der skal sidde en muslim til bords.
jun 2009
Jeanette og Berit: hmm mener ikke det skal gøres til en religions debat, uanset om man vil/må spise forskellige slags produkter skal man kunne regne med at man får hvad man betaler for.
Vidste i for øvrigt at vingummi indeholder svine hud og lakrids okseblod hehe
nov 2008
Jeg synes så ikke, at det er ulækkert, det er bare fup og fidus. Vil hellere købe svinekød med lidt lam, end gammelt kød.
Men det er jo heller ikke så længe siden Operation X lavede et program om kyllingefileter...det indeholder jo faktisk mere vand end kylling. Efter jeg så det program er jeg begyndt at kigge rigtig meget på ingredienser ect. på fjerkræ. Det er sgu fandme snyd, at betale for kylling og så få vand !
Undskyld mit franske hehe
mar 2008
Følger: 184 Følgere: 181 Katte: 9 Emner: 19 Svar: 4.991
Slagteren blander svin i lammekødet
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside