{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.734 visninger | Oprettet:

Skal muggen mad smides ud? {{forumTopicSubject}}

<b>Osten og rugbrødet har fået grøn pels. Skal maden smides ud? Læs her, hvad du bør gøre med fordærvet mad.

</b>Skal muggen mad smides ud, eller kan man nøjes med at skære den lodne plet væk, og så gemme resten af rugbrødet?

Hovedreglen er, at muggen mad skal smides ud, fortæller Elin Kirkegaard lektor ved Metropol Ernærings- og Sundhedsuddannelserne, der førhen hed Suhrs Seminarium.

"Mug er en art skimmelsvamp, der kan indeholde giftstoffet mykotoksiner, der ofte er kræftfremkaldende. Derfor bør man som princip smide muggen mad ud.

<b>Mad skal smides ud
</b>Især alt flydende eller halvflydende madvarer som frugt, leverpostej eller saft skal kyles ud, så snart der er tegn på mug.

Det er nemlig skimmelsvampenes "rodnet", det vil sige den del, der er under overfladen, der skaber de giftige mykotoksiner.

<b>Giften kan ikke smages
</b>Flere steder, f.eks. på den norske side Dinside.com, hævdes det, at man godt kan gemme et mugangrebet rugbrød, hvis man bare skærer det grønne fra. Men Elin Kirkegård foretrækker, at også disse varer kasseres.

"Man godt kan gemme faste fødevarer som hårde oste eller rugbrød, hvis man skærer mugpletten og en luns på minimum et par cm væk. Men det officielle råd er, at man smider det hele ud," understreger hun.

Man kan nemlig ikke smage mykotoksinerne. Den harske fordærvede smag kommer af de affaldsstoffer, som væksten udskiller, ikke af giftstofferne, fortæller hun. "Og der er heller ingen akut reaktion, hvis man spiser muggen mad. Men skimmelsvampen hober sig op i kroppen og kan være kræftfremkaldende. Derfor skal det smides ud."

/JP

<b>Hvad gør i? Synes i godt at man kan nøjes med at skære den "grønne pels" væk og så spise resten? Eller har i gjort det, men gør det ikke mere? Eller har i aldrig gjort det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal muggen mad smides ud?
  • #1   21. okt 2009 har engang siddet med noget muggent rugbrød i hånden og det eneste jeg fik ud af det var en omgang høfeber jo jeg vil gerne skrive under på at det er skimmelsvamp smiley haha er mega allergisk overfor det, men ja jeg smider alt der har den midste mugplet ud!

  • #2   21. okt 2009 selvfølgeligt skal man smide det ud, prøv at tænk på at på brødet kan det være bageren ikke har vasket hænder og derfor bliver brødet dårligt, bare en tanke ewwww

  • #3   21. okt 2009 Ad for en take Kaj M yrk:(. Ja ud med muggen mad. Kunne ikke drømme om, at spise det.

  • #4   21. okt 2009 Ja, alt muggen mad ryger bestemt også ud her i huset. Skal ikke nyde noget. Adrr!

    Men min mor har fortalt at mine oldeforældre altid bare skrabede muggen af maden og serverede det - simpelthen for ulækkert. Men måske var tiderne anderledes dengang.....


  • #5   21. okt 2009 Nette, ja min bedstefar rørte også rundt i marmeladen hvis der var hår på toppen.
    hmm gad vide om jeg er blevet rørt i toppen siden håret svinder hmm smiley


  • #6   21. okt 2009 Jeg tror først senere de lærte det med at der er mugsporer langt ned, så det ikke hjælper at skrabe mug af. Tror endda min mor gjorde det i en del år hm...

  • #7   21. okt 2009 Det er lidt ulækkert at tænke på, at de spiste det....

    Men altså min oldemor blev 84 år, så hun døde da ikke "før tid" af at spise det hehe

    Kaj - hihi det kunne selvfølgelig være grunden *G*


  • #8   21. okt 2009 nææ Nette men de vidste heller ikke det vi ved idag.
    nej dør måske ikke af det men ulækkert er det da ewww
    gad vide om blomster supstral kan hjælpe på håret, hmm tror jeg starter en tråd om det emne hehe


  • #9   21. okt 2009 Tror i ikke også at folk for mange år tilbage var mere resistente end vi er idag? Netop fordi vi faktisk ikke indtager noget som helst som kan have det mindste dårlige bakterier i sig, vi vasker os dagligt i alle mulige midler osv.

    Det er lidt ligesom børn der vokser op uden feks dyr eller ikke må blive snavsede, de har også langt større risiko for at udvikle alverdens allergier.

    Nu siger jeg ikke, at man skal spise mug hehe Men at vi måske nogle gange ved lidt for meget, end hvad godt er :o)


  • #10   21. okt 2009 Nette
    jeg tror mere det drejer sig om at dengang vidste man ikke hvorfor man var blevet syg, blot at man have fået feks: dårlig mave, man tænkte ikke over at det kunne være maden, man sagde mere såsom at man havde mave influenza, hvor idag hvis du får en meget dårlig mave tænker man straks på hvad man har spist


  • #11   21. okt 2009 Ja du har nok ret, Kaj - idag kan vi selv spore os ind på det der er galt, hvis vi får nogle symptomer på evt mavekramper, opkast osv.

  • #12   21. okt 2009 Godt så... jeg er gammeldags

  • #13   21. okt 2009 Smider du ikke muggen mad ud, Trine?

  • #14   21. okt 2009 jeg smider det ud med det samme der er det mindste tegn på at det ikke er friskt mere.
    har osten fået en lille skårpe eller safter den lidt eller kommet en lille mug plet på smider jeg det ud....
    men mange mener jo at det ikke skader noget bare muggen er væk.... dem ville jeg ikke spise hos....
    jeg syntes det er klamt, men der med ikke sagt at de mennesker der gør det er klamme, de har måske ikke kendt til andet og har ikke lige fylgt helt med i medierne om det emne..


  • #15   21. okt 2009 Nej jeg smider aldrg mad ud.
    Alt efter graden af mug, bliver det skåret fra (f.eks. på ost som jo skimler naturligt), kød med "en tanke" får kattene og i sidste ende får grisene eller hønsene resterne, også det afskårne fra det jeg så selv spiser det bedste af.

    Jeg smider heller ikke mad ud (eller lader det gå videre i fødekæden) fordi datoen er udløbet. Jeg tjekker om det reelt er ok og spiser så lystigt af det.
    MHT er jo kun vejledende.


  • #16   22. okt 2009 Jeg kunne aldrig finde på at skære mug af og spise resten. Dog spiser jeg stadig rugbrød der ikke lugter helt frisk, men hvor der ikke er mug på. Det kunne heller ikke falde mig ind at give kattene noget jeg ikke selv ville spise.. Hvis jeg fx har noget kødpålæg i køleren som jeg er i tvivl om hvorvidt det egentlig er ved at være for gammelt, smider jeg det enten ud, eller tager en bid selv inden jeg giver det til kattene.

  • #17   22. okt 2009 Jeg kan sagtens forstå hvis man giver høns og grise rester, men selv at spise det - det kunne jeg ikke.

    Vil sige ligesom Zabrina, mine katte får heller ikke noget jeg tror er dårligt eller som jeg ikke selv ville spise. Det gør min hund heller ikke.

    Det er helt korrekt at noget mad sagtens kan holde sig til efter mindst holdbar datoen, man skal bare sørger for at kigge og lugte til maden inden man tror man kan spise det. Feks. så er hamburgerryg (pålæg) eller andet fra svin noget af det værste man kan spise, hvis det er for gammelt. Hvis påægget "glinser" så skal det ud! Det må ikke være fugtigt.

    Jeg er især hys omkring mælkeprodukter og brød. Og jeg spiser ikke særlig meget pålæg selv, men det ligger max i køleskabet åben i 3 dage og så ryger det skralderen, hvis hunden ikke kan spise det.

    Tænk at vide, at man spiser skimmelsvampssporer?!

    Ost er ikke muggent - jo men det er gode bakterier, altså ligesom gorgonzola. Det er sund og dyrket mug under kontrollerede forhold. Mug der kommer fordi det er gammelt er sundhedsskadeligt.


  • #18   22. okt 2009 Nu laver jeg selv en del af min ost, så jeg kan godt se forskel på de gode og de knapt så gode skimler. De gode bliver spist og de knapt så gode bliver skåret af og så bliver resten spist.
    Jeg kan ikke overbevises... Jeg VED jeg er gammeldags smiley


  • #19   22. okt 2009 Hehe Trine, du er sej! smiley

    Laver du virkelig din egen ost? Har i mejeri eller hvordan gør du lige det? Er nysgerrig :o)


  • #20   22. okt 2009 Jeg bor i "Den selvforsynende Landsby" og vi har, blandt mange andre dyr, 2 køer. De producerer for meget mælk til at vi kan drikke det hele, så vi har lært os at lave ost... Det er faktisk ikke så svært. Lån en bog om det på biblioteket, hvis du vil prøve... Eller kom ned forbi til foråret, der er der masser af mælk igen smiley

    På torsdag slagter vi 3 store svin :jubler: så er der flæskesteg til alle *gg*
    Og kommende weekend slagtes 60 kyllinger og 2 udtjente malkekøer. Så er der spegepølse til ungernes madpakker OG lækkert hakkekød til alverdens farsbrød.
    Det bliver en fest smiley


  • #21   22. okt 2009 Okay er det den på sydfyn ved Hundstrup? Det er meget kollektivt er det ikke? Kan være at jeg kigger ned engang til foråret - tror ikke jeg skal begive mig i gang med at lave ost hehe

    Lyder lækkert med alt det gode kød! Ikke dårligt når man selv har dem til at gå :o)

    Lige et meget nygerrigt spørgsmål - er det ikke dyrt at købe hus / grund der?


  • #22   23. okt 2009 jeps det er netop lige præcis den ved Hundstrup.
    En grund koster omkring 40.000 i indskud og en andel i foreningen 25.000. Umiddelbart tror jeg ikke du kan finde andre steder så biligt.

    Jeg betaler 3500,- om måneden for jordlodsleje, andelsbidrag OG fuld kost for 1 voksen og 1 barn under 7år.
    Jeg har endnu ikke bygget hus, men det påbegyndes nok et af de nærmeste år smiley

    Du skal være hjertelig velkommen.
    Jeg har planer om at afholde et par kurser med forskellige "selvforsynings-temaer".
    Syltning, smør, ost, marmelade og saft og så måske en med mirabeller i fokus. Dem er der så ,mange af at man knapt ligger mærke til om man træder på et par hundrede på en lille gåtur.
    Dem med mælk kommer nok i foråret og de andre efterhånden som årstiden passer.


  • #23   23. okt 2009 Nej det er faktisk ikke galt at bo der så - troede sgi det var meget dyrere...

    Men hvordan lever i så - tænker på om i spiser sammen eller om i har "privatliv"? Ved godt at i bor i hver jeres huse, men forstå mig ret :o)

    Og er det ikke meget at skulle lave alle ting selv, samtidigt med at få en alm travl hverdag til at fungere? Jeg tror ikke jeg kunne orke, at stå og lave sylte, smør, saft, brød osv hele tiden. Køber i ikke noget eller er det "bandlyst" hvis man køber marmelade i Brugsen?

    Lyder spændende med de kurser - tror der er mange som godt kunne bruge det, om ikke andet, så bare for at kunne det :o)

    Og ja vi har også mirabeller i haven - to træer. Får dem aldrig spist - plukker et par skåle og så går resten til fuglene :o)


  • #24   23. okt 2009 Vi har fællesmad hver dag, men man kan tage maden med hjem. Det gør jeg i hverdagene for ellers spiser min datter (snart 3år) ikke noget. Hun er for distræt.

    Vi har fællesindkøb (får det hele leveret) og som sagt skiftes vi til at lave mad, så man laver mad 2x om måneden til alle (knapt 50 inkl.børn). Madlavning er inkl rengøring af køkken og opvask.

    Vi ligger alle 8 timers arbejde i landsbyen om ugen. De 8 timer fordeles efter interesser i de forskellelige grupper, der laver årsplaner og så er man med i gruppen et helt år.
    Nogen passer dyr, nogen passer køkkenhave, andre fylder huller i vejen, atter andre reparerer på vores gamel fællesgård. Og der er mange flere grupper end det.
    I de 8 timer er også madlavningen, som vi så alle skiftes til.

    Hvor lang tid bruger du om ugen på at handle, lave mad og vaske op?
    Jeg brugte mere end 8 timer og derfor føles det ikke urimeligt og "for meget". Det er bare andre ting vi laver end lige alle at købe ind.

    Vi køber noget, men prøver hele tiden at se om der er noget vi selv kan dyrke og lave der minder om.

    I sidste uge lavede jeg 7kg smør, 15liter koldskål og 20glas marmelade på 6 af mine timer. De sidste 2 gik til at passe høns og grise.
    I næste uge går al min tid til at slagte grise og få dem pakket i fryseren.


  • #25   23. okt 2009 Okay så der er meget fælles ved det, altså man ses næsten hver dag med de andre i landsbyen, altså mere end bare "hej, og hvordan går det", ligesom man ville hvis man havde en nabo i et villa kvarter.

    Hvad så hvis man ikke passer det man skal? Hvis man nu får en diskosprolaps eller andet der gør at man ikke kan deltage ?

    Jeg ved ikke hvor mange timer jeg bruger om ugen, men det bliver da til lidt :o) Vi har så opvaskemaskine, så det tager ikke så meget af vores tid.

    Det er alligevel meget du kan lave på 6 timer! Står du så bare hjemme i dit eget køkken og laver det?

    Ligger du ikke nogle billeder ind fra der hvor du bor? Det er da helt vildt spændende, selvom jeg nok ikke selv kunne leve sådan :o)



  • #26   23. okt 2009 Man kan blive sygemeldt, vi har også nedsat/fritaget for arbejde ved barsel (3måneder for kvinden og 3 uger for manden) Og arbejdsnedsættelse for små børn (f.eks. 20% for børn mellem 1år og 3år)

    Ja vi ses mere end bare et hej over hækken. Det er en del af det super dejlige ved at bo her smiley
    Vi har også opvaskemaskiner... men de skal alligevel fyldes og tømmes, renses og vedligeholdes.

    Nej jeg står ikke hjemme i eget køkken, for jeg bor i skurvogn og har et køkken på størrelse med et legekøkken *fnis*

    Måske kommer der nogle billeder. Har mest med folk på og dem vil jeg ikke bare ligge ind.
    Hmm vi har da en wikiside med billeder... hmm skal lige finde linket imorgen.

    Nu er det altså sengetid smiley

    Godnat og drøm smukt.


  • #27   23. okt 2009 Det skal helt bestemt smides ud ,til hønsene smiley

Kommentér på:
Skal muggen mad smides ud?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce