{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.784 visninger | Oprettet:

Findes kærlig mobning? {{forumTopicSubject}}

<b>Er det egentligt sjovt, når ens kæreste, siger, at man er sød som buttet, eller man driller sin far med at være blevet halvblind med alderen?

</b>“Du skal være mundskænk, for du er lettest at undvære,” driller min faster og rækker min far et stykke jordbærtærte med mazarinbund. Hun er dog ikke klar over, hvad hun har sat i gang…

Efter første bid tager han sig til halsen og falder rallende ned ad stolen. Snart erklærer han dog, at desserten smager skønt, bortset fra at bunden er lidt hård, hvilket viser sig at være en underdrivelse…

De ældre i selskabet har svært ved at tygge igennem, og der er ligesom gået hul på høflighedsbylden: “Undskyld, kan du række mig saven?” lyder det fnisende fra bordenden, mens en anden skubber hunden væk med ordene:

“Nej, du må ikke tigge, du knækker bare dine tænder eller får en slem hjernerystelse, hvis jeg taber en krumme.” Alle griner. Også bagermesterinden – om end anstrengt.

<b>Vi er dumme svin
</b>Vi fastholdes i roller, og vi spiller dem gerne. Dét er kærlighed. Vi kan kun tale sådan, fordi vi i grunden elsker og respekterer hinanden. Det fortæller vi i hvert fald os selv. Hvis kritik bliver sagt med et smil, så har man værsgo at grine … af sig selv.

Ordsproget ’Den, man elsker, tugter man’, frigør os til at være dumme svin!

For af og til er der nemlig en brod af alvor i det sagte, der stikker og generer længe efter, at latteren forstummer.

Den kærlige mobning binder dog også folk sammen, fordi det er svært at sige store ting i konflikt- og følelsesforskrækkede Danmark.

<b>Kærlighed igennem mobning
</b>Når en kollega tørt konstaterer, at det er som at besøge Zoologisk Have at arbejde sammen med mig (fordi jeg ubevidst laver dyriske lyde, når teknikken driller), så ved jeg for eksempel, at det er en måde at sige, at hun holder af mig og mine særheder på.

Og når jeg med falsk omsorg i stemmen spørger, om hun græder, da hun nynner, så bekræfter jeg, at følelserne er gengældt.

Men hvor ville det være befriende, hvis vi en gang imellem lod mazarinbund være mazarinbund og blot sagde tak, og jeg holder af dig, præcis som du er! (Men måske lidt kedeligt).

<b>Er det i orden at mobbe hinanden, hvis det gøres med kærlighed? Og er nogle kritikpunkter lettere at påpege, hvis de siges med et smil?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Findes kærlig mobning?
  • #1   23. apr 2010 Nej det er ikke ,for det kan godt såre alligevel ,det gør det ihvertfald mig smiley

  • #2   24. apr 2010 jeg synes ikke det er okay - det kan være så smertefuldt hvis ikke man ved 100% at det er for sjov - det er jo netop en af grundene til at man BESTEMT skal lade være med at bruge ironi og sarkasme når man snakker med børn for de skal faktisk være ret gamle før de lære at det ikke har noget med dem at gøre. Det kan faktisk ødelægge et barn voldsomt ogs senere hen i livet hvis man taler til dem som man taler til andre voksne mennesker..

    Jeg synes sagtens man som voksne kan ha et særligt sprog når man er sammen med bestemte mennesker - der er da nogle i min omgangskreds hvor vi kan sige lidt mere til hinanden end andre men så ved vi begge at vi gør det med et glimt i øjet og vi sørger ogs altid for at gøre opmærksom på at det ikke er ondt ment..


  • #3   24. apr 2010 Pia - jeg er helt enig. Nogle mennesker, tætte venner eller familie er det okay at gøre det.

    Jeg kan feks. godt mobbe min lillesøster i sjov, for hun ved 100 % at har jeg et problem med noget så ville jeg sige det til hende i alvor og ikke ironi. Så hun ved at mobber jeg hende med smil på læben, så er det udelukkende i sjov - hun kan gøre det samme.

    Kunne aldrig finde på at kærligt mobbe Tante Oda som jeg kun ser til de årlige familiefester. For vi vil ikke snakke udover de familiefester. Så ved ikke hvordan hun ellers har det.



  • #4   25. apr 2010 Ja der er nemlig dem man er tættere på end andre - man har jo forskelligt forhold til hver af dem man kender..

Kommentér på:
Findes kærlig mobning?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce