{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
838 visninger | Oprettet:

Anders Juul J
Anders Juul J
Tilmeldt:
14. aug 2017
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 2

inde / ude ... {{forumTopicSubject}}

Hejsa

efter, at have haft hund i næsten 10 år (dværg pincher) er vi i familien ved, at være klar til det næste 4 familie medlem (vi har datter på 9)...

vi er en familie der bor i lille provinsby mellem Hillerød og Skævinge og bor i et 2 plans rækkehus med ca. 30kvm have.

vi har kigget og forelsket os i en Maine Coon Killing og var MEGET tæt på handel. Der var bare en lille hurdle...

jeg havde den personlige (måske naive) opfattelse af, at en kat selvfølgelig skal have lov til, at udforske, jage og derved være 'fri'. ...

sælgeren vil dog ikke sælge til fritløb hvilket med argumentationen som 'kat = egen matrikel', Trafik og meget andet giver fin mening.

Det præsenterer mig dog så med et dilemma... FOR det, at købe en kat er jo en 10 års beslutning (eller mere) og jeg vil så nødig købe et kæledyr for, at skulle afskaffe det igen pga. en dum uoplyst beslutning fra min side.....

Hvad jeg læser fra mange er det ikke et problem, at katte er indekatte ... særligt Maine Coons fordi de er meget nysgerrige og derved bringer sig i bekneb.... men hvad gør jeg så?

er det ikke synd, at lade en kat bo alene i et rækkehus på 86kvm? Kommer den ikke til, at være alene? (vi er her selvfølgelig) ....

Hvis jeg lukker den ud, er det så bedst, at indhegne haven eller tage katten i snor?

Jeg tænker, at katten vel skal have en eller anden form for motion ?

Pft. for jeres input...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  inde / ude ...
  • #1   14. aug 2017 Det bedste er at hegne haven ind. Hvis den kattesikres korrekt, er det pludselig heller ikke svært at få lov til at købe en kat.

    Jeg vil så sige, at jeg sælger meget ugerne en Maine Coon som enekat. Og her har du hvorfor.


    profilbillede
  • #2   14. aug 2017 er enig med sælger.
    jeg har arbejdet for kv i flere år, og vi fik jævnligt efterlysninger på langhårskatte. vi havde faktisk en kraftig mistanke om at folk "stjæler" dem, når de går løst. langhårskatte er jo temmelig populære.

    når det så er sagt, så vil jeg anbefale dig at lave en løbegård eller få hele haven indhegnet.
    jeg har selv løbegård på ca 40 m2. Men jeg har så 14 husmisser (en enkel siameser bor her også), så jeg skal bruge lidt mere plads. vi har lavet det sådan at vi kan sidde sammen med katten. løbegården er lavet i forbindelse med udestuen. jeg har valgt at overdækken ca halvdelen. for kattenes skyld
    jeg har et album med billeder af den
    e
    men der er flere muligheder for at have katten på egen grund.


  • #3   14. aug 2017 Det er desværre ikke kun langhårskatte, der stjæles. Alle katte der ser specielle ud, og katte der ligner en race er i farezonen.

    En af mine bekendte købte to Siameserkrydsninger. De blev stjålet efter 14 dage.


  • #4   14. aug 2017 Jeg er sådan set enig med sælgeren af den Maine Coon killing i så på, der er alt for stor risiko for tyveri af en langhårskat, risiko for at blive uvenner med naboer fordi de ikke gider katteregister i blomsterbede, sandkasser, kattepoter på biler m.m. og så skal du finde en løsning på at holde katten på egen grund der hvor du allerede har lært katten hvad frihed betyder, det er ikke gavnligt for nogen parter.
    Husk på at når du vælger en indekat så skal den være født inde og aldrig have oplevet livet som fritgående.
    Var jeg dig ville jeg vælge at indhegne de 30 kwm grund i har, det er ikke særligt meget og vil dermed være til størst glæde for både jer selv og katten, frem for at have den i snor.
    Jeg vil også klart anbefale dig at få 2 katte på samme tid med samme alder og lignende temperament og sind, de behøver ikke være samme race.
    Men husk at selv om man har indekatte så er neutralisering, øremærkning/ chip og vaccinationer stadig meget vigtig. Og det kræver lidt mere af ejer at have indekat hvad angår aktivering, men der var i Jo en pige på 9 til at hjælpe med det smiley


  • #5   16. aug 2017 Jeg vil til enhver tid argumentere for at katten skal kunne leve det frie liv - problemet er bare at visse racekatte/mange racekatte har det med at forsvinde. Om det er fordi de render væk, eller om de bliver snatchet skal jeg ikke kloge mig på. Jeg havde selv en NFO der forsvandt sporløst i 2013.

    Så skal du have en fritløber, så få en "almindelig" kat, som ingen har interesse i at snuppe - så er du ihvertfald ude over det ene risikomoment.

    De øvrige risikoer ved at lade katten løbe frit, er du jo helt sikkert bekendt med med - eller bare søg her i forummet, så finder du alen lange lister fra folk med indekatte smiley


  • #6   18. aug 2017 Vi er kommet til den konklusion, at vi får 2 killinger, (bror og søster) og får dem begge neutraliseret. De vil være indekatte også får vi seler, en pløk i jorden og giver dem mulighed for, at komme ud og 'rende rundt' og opleve elementerne.

    De killinger vi har reserveret er til afhentning 1/10. Far er ren maine coon og mor er halv NS og halv MC. De er super søde og livlige killinger og vi glæder os meget.

    MANGE tak for alle jeres kommentarer og input.


  • #7   18. aug 2017 Er der nogle beviser for hvilke mennesker der stjæler katte? Er det udenlandske der sælger dem videre på det sorte marked eller hvordan ? Og hvilke lande sælges de til ? Romanien? Polen?

  • #8   18. aug 2017 Christian E

    Aner det faktisk ikke, om der er beviser på at katte stjæles - det er muligvis den mest komfortable tanke, når katten forsvinder. Ingen bryder sig om at sidde og tænke om katten ligger og sulter/tørster ihjel, eller er blevet såret ved en påkørsel. Men det er som om der er en tendens til at racekatte forsvinder i større grad end ikke-racekatte.



  • #9   18. aug 2017 Lige præcis og det var der min tanke kom på udenlandske bander som stjæler og sælger i udlandet smiley


  • #10   21. aug 2017 Køb to killinger istedet for en.

    MCO er meget sociale katte


  • #11   21. aug 2017 Jeg giver lena ret - det er altid en god ide at have to katte - især hvis de skal være inde. Det vil du ikke fortryde....

Kommentér på:
inde / ude ...

Annonce