{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
893 visninger | Oprettet:

Generelt om min Maine Coon {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg var så heldig, at adoptere en dejlig Maine Coon hankat på 4 år for en uge siden. Vi er stille ved, at vænne os til hinanden.. Jeg har dog lidt spørgsmål til Maine Coon kyndige mennesker ??

1. Han var en tur ved dyrlægen allerede 3 dage efter jeg havde fået ham, han havde øremider. Hun tjekkede ham, vejede ham bl.a. her sagde hun, at han ikke måtte veje over 4 kg!? Han vejer 7,6 kg.. Alle steder jeg læser, står der at en Maine Coon hankat vejer mellem 6 og 9 kg .. Skal jeg have ham ned i vægt?

2. Han skal gerne være både inde og udekat når engang han har vænnet sig til lejligheden. I mellem tiden har vi dog problemer med larm om natten, han er vildt doven og sover dagen væk. Kan ikke vække ham og stimulere ham gennem leg, prøver ellers virkelig jeg kan ikke kalde på ham, hvilket jeg sagtens kan om aftenen. Om aftenen er han helt oppe og køre og natten er lang uden så meget søvn.. Ville have det dårligt med, at lukke døren til soveværelset, da det er der han finder sikkerhed under sengen..

3. Han kommer fra en hjem med andre dyr, bl.a. en anden kat og to hunde. Han gad på ingen måde de andre dyr. Vil jeg på sigt, vi snakker ikke nærmeste fremtid, kunne bringe en anden kat ind i hjemmet? Med større succes end tidligere, hvis jeg benytter mig af tålmodighed i sammenføringen af dem? Erfaringer med Dette?

Det blev et lidt langt indlæg, men håber der er nogle med lidt erfaringer


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Generelt om min Maine Coon
  • #1   11. sep 2017 1. En Maine Coon han vejer alt mellem 6 kilo og 14 kilo !!! Så se på ham i stedet, om han er overvægtig.

    2. Det er en kat. Katte er nataktive.

    3. Det skal du ikke regne med, at du kan, hvis han har vist, at han ikke gider andre dyr.

    4. Jeg ville ikke lade den leve som fritgående. For det første er en Maine Coon så laid back, at den som regel ikke er bange for noget - heller ikke for biler. For det andet er den et yndet mål for kattetyverier.


  • #2   11. sep 2017 Tak for svar smiley

    Fornemmer ikke han er overvægtig..

    Den med at katte er nataktive er nu ikke helt sandt, de er skumrings aktive.. De katte jeg har haft har sovet om natten, fordi de var aktive om dagen..

    Min dreng er nu lidt en bangebuks og syntes ikke det er fair, hvis nu han er vant til, at komme ud..


  • #3   11. sep 2017 Mine sover bestemt ikke om natten. smiley

    Men du må selvfølgelig gøre op med dig selv, om du ønsker ham stjålet eller kørt ned.


  • #4   11. sep 2017 Nu er der jo også forskel på katte smiley Vores har aldrig været natte aktive..

    Nu er det jo ikke garanteret, at han bliver kørt ned eller stjålet hvis jeg gør ham til udekat igen.. Han har da overlevet snart 5 år som udekat..


  • #5   11. sep 2017 Nu er han jo et andet sted - et andet nabolag og andre mennesker.

  • #6   11. sep 2017 Ja indekat bliver han ikke, når han er vandt til, at være ude, så en Gorm for udeliv skal han have, og han har nok været vandt til, at rende ude om natten.
    Jeg personligt vil ikke tage en tidligere udekat til mig, for jeg ville ikke kunne leve med risikoen, men du har vel taget stilling til det område du lever i,,, jeg bor i en lille by med mark og skov omkring, og jeg har set flere mco'er eller blandinger her i området, men det er ikke dem jeg møder 1-2km uden for byen.


  • #7   11. sep 2017 hvor er det bare typisk dyrlæger... normalt vægt for en kat 4 kg.... Jeg har flere som ligger på 6,7 og 8 kg uden at de er overvægtige.
    min gamle dyrlæge sagde altid: KIG på katten INDEN man kigger på vægten
    desværre er mange dyrlæger mere obs på vægten fremfor at kigge på katten
    så du glemmer bare alt om hvad vedkommende sagde, og så kig på katten.

    jeg ville nok ikke vælge at få en kat mere ind til ham. Og slet ikke hvis der går flere år inden. Hvis man skal have noget godt ud af det. så skal de komme mere eller mindre samtidigt, sådan at det er deres hjem fremfor en af dems hjem. Især når han ikke er interessesert i andre

    nu har jeg 13 katte, og alle sover om natten. det plejer kun at være den første uges tid eller to at vi må slås med dem. Men ellers plejer vi at lege godt og grundigt med dem den sidste time inden vi går i seng. og så får de godt med vådfoder, sådan at de er godt mætte. og så plejer det altså ikke at være det store problem. det er bare vigtigt at legen foregår om aftenen inden sengetid, og de skal virkelig lege.


  • #8   11. sep 2017 Tak for svar Jette, jeg har selvfølgelig gjort mig mange overvejelser i forhold til ude/inde kat.. Jeg bor i et roligt kvarter og her er en del katte.. De er en god blanding af flere racer, en er endda en Maine Coon blanding.. Ingen af dem har mistet livet i de nu 2 år jeg har boet her.. Har den mulighed, at lade ham gå i vores gård/have, den er lukket sådan, at han ikke kan komme ud..

    Hej Anja, tak for svar til dig også.. Jeg mener slet ikke selv, at han er overvægtig, han er så fin men med meget pels.. Vi har bare burmeser katte hos mine forældre, så det er en helt anden størrelse katte jeg er vant til smiley

    Jeg vil ikke gøre det mod ham, at få en kat mere ind, hvis der ender med at gå ud over hans trivsel.. Valgte ham, han valgte ikke mig, så må jeg indordne mig på hans betingelser smiley

    Jeg må prøve, at lege med ham selvom han altid kigger dumt på mig når jeg forsøger..


  • #9   11. sep 2017 prøv lidt forskelligt. nogle er til drillepinde, andre bolde.
    mine er godt nok til Laserpointer
    det er dog delte meninger omkring den. jeg bruger den kun en gang imellem.
    drillepinde: her er det især dem med fjer som er bedst. Og her skal man huske: fjer=fugl, og fugle flyver
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/drillepind/med_fjer/182742

    og så er noget af det bedste:
    http://www.jekas.dk/Webshop/Category/16869-1-1042/

    andre:
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/beskaeftigelseslegetoej/472671

    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/beskaeftigelseslegetoej/431466

    smart sæt med flere forskellige ting
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/beskaeftigelseslegetoej/563685

    mega sjovt legetøj
    http://www.jekas.dk/16825-1/?p=48711/

    det skal lige siges at jeg normalt handler hos zooplus.de fremfor den danske. den er nemlig billigere.
    jekas har super meget lækkert legetøj. Og flotte ting




  • #10   11. sep 2017 Min kat er heller ikke stor fan af kattelegetøj. Men drillepinde og bordtennisbolde er et hit her smiley

  • #11   12. sep 2017 Mange tak Anja, jeg vil da helt klart bestille lidt forskelligt hjem..

    Anette, jeg tænker ikke at bolde har det store interesse hos ham her, har en der endda kommer godbidder ud af, han fatter igen interesse og står og glor dumt på mig der begejstret ruller den afsted ??


  • #12   12. sep 2017 katte er da bare så flinke når man forsøger at lege med dem.
    man ved ikke rigtig om de tror man er helt dumme eller sådan noget.

    mine gider overhovedet ikke de der bolde med godbidder. de har nemlig tørkost stående 24/7. så den må jeg godt lege med selv.

    mange af mine kan man kun få i omdregninger hvis det er noget "naturligt" - fjer = fugle, eller naturlegetøjet.
    jeg har faktisk købt en minkhale og sat den på en af de lange drillepinde. så det er rigtig godt. drillepindes legetøj var gået i stykker.


  • #13   12. sep 2017 Hej Nini
    Min gider heller ikke foderbolde — arbejde for føden aldrig smiley Den gider kun bordtennisbolde og er f.eks. glad for at drøne den ind i væggen ude på badeværelset.


  • #14   12. sep 2017 Man behøver da ikke at arbejde for føden pga. en foderbold, siger vores Garfield. Han hægter en klo i det ene hul, og så ryster han bolden, indtil der ligger en passende mængde godbidder. smiley

  • #15   12. sep 2017 Tak for gode ideer alle sammen.. Jeg har i dag fået nogle forskellige ting med hjem der skal afprøves.. Min niece og nevø valgte forskellige ting til ham.. Så nu får vi se smiley han gad ihvertfald ikke, den med fjer på en stang tidligere, han vendte mig bare ryggen og gik væk..

    Vi er stadig ved, at lære hinanden at kende, jeg syntes det er så Svært, at han virker glad og kælen den ene dag og så mere reserveret igen den næste.. Men en uge er slet ikke nok tid til, at drage nogle konklusioner.. Tror han bliver den skønneste lille mis med tiden..


  • #16   12. sep 2017 1 uge er ikke lang tid
    han skal jo lige vænne sig til dig. Og så skal leg også nok komme


  • #17   12. sep 2017 Nej en uge er nemlig ingen tid og har også besluttet, at det skal være på hans betingelser smiley Vi havde også en noget hektisk start, da jeg måtte have ham til dyrlægen med øremider efter to dage.. Hun sagde dog, at han ikke virkede som en stresset kat.. Det lettede ret meget..

    Nu er der købt legetøj og Baldrian dråber, så håber jeg, at han i det mindste får lidt fornemmelsen af at være hjemme smiley


Kommentér på:
Generelt om min Maine Coon

Annonce