{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.431 visninger | Oprettet:

At vænne sig til et nyt hjem? {{forumTopicSubject}}

Har haft min birmapige i 4-5 dage nu. Hun kommer til os som halvandet år gammel og med et par ubehagelige oplevelser i bagagen så i følge den tidligere ejer skulle hun have et lidt specielt hjem hvor hun kunne være alene kat og, hvor man kunne give hende tid... Så skulle man efter sigende få en ven for livet. Jeg håber meget på at vi kan gøre hende tryg og, at hun kan genopbygge sin tillid til omverden. Hos den tidligere ejer blev hun banket af en anden kat og hun har også fået et kuld killinger i sommer, hvor alle killinger døde.

Der har været gode tegn... Hun har flere gange nærmet sig os og slikket os på hænderne, givet os et kærligt nap og ladt os nusse hende. MEN det er alligevel få gange, at hun har gjort det og forholdsvis stor del af tiden gemmer hun sig alligevel væk... Nu har hun for eks. ligget gemt under vores seng hele dagen Og kommer ikke umiddelbart ud... De andre dage har hun også fundet et gemmested og ligget der i laaaang tid.

Jeg ved jo, at det kan være normalt, når man kommer til et nyt hjem, at man måske helst gemmer sig lidt væk i starten... Men jeg er meget i tvivl om hvornår det er "normalt" og hvornår det er "for meget" så man skal reagere lidt på det... Er det noget der normalt kan foregå i ugevis uden at man behøver at blive bekymret for om man aldrig får god kontakt til katten eller...? Og jeg er så meget i tvivl om hvorvidt man skal prøve at "tvinge hende ud" ind imellem og vise hende, at man er sød og gerne vil være sammen med hende / nusse hende...? Eller om det er vigtigt, at man lader hende være så hun netop IKKE føler, at man tvinger sig på hende? En meget svær balance kan jeg mærke...

Ind imellem kan man komme tæt nok på hende, når hun ligger gemt til at man lige kan få en hånd frem og kan ligge og nusse hende derinde... Det har jeg gjort nogle gange... Hvor hun ikke rigtig viser tegn på at hun ikke vil have det men heller ikke tegn på, at det skulle være noget hun sætter pris på. Hun accepterer det ligesom bare med et pokerface...

Men samtidig så er der jo de der få gange, hvor hun så faktisk er kommet frem til én frivilligt og har ladet sig nusse og slikker en og stryger sig imod en og spinder. Men det er så måske kun én til to gange per dag at dette mirakel sker og der har jeg jo så jublet og har siddet stille på gulvet og ladet hende kæle med en indtil hun ikke længere gider. De fleste andre gange hvor man kommer gående så flytter hun sig altså væk fra en og/eller løber hen til et af hendes gemmesteder...

Spørgsmålet er hvor tålmodig man skal være her i starten og hvor meget man skal eller ikke skal lade hende være? Jeg er jo bekymret for enten at være for meget "efter hende" men også bekymret for at evt. give hende for meget plads til at bare ligge alene så det bliver forkert af den grund og jeg netop giver hende en følelse af, at være helt forladt?

Hvad er mon det rigtige, at gøre her...? Ville blive super glad hvis nogen kom med deres tanker, selv om jeg er klar over, at det måske kan være svært, når man ikke kan se katten...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At vænne sig til et nyt hjem?
  • #1   27. nov 2011 Jeg har selv haft overtaget en kat med "problemer" ...

    Så lidt erfaringer har jeg på området, selvom "problemerne" nok ikke er helt de samme smiley

    Du må aldrig tvinge hende til noget hun ikke vil, nyd de gange hun selv kommer og vil have opmærksomhed...
    Vil så sige at med leg og godbidder kan du også komme rigtig langt med hende... en drillepind kan lokke hende frem fra hendes skjul og godbidderne kan måske lokke hende lidt tættere på dig smiley

    En sky kat kræver alverdens tålmodighed og pas på med hurtige bevægelser og høje lyde.

    Min kat Cassi som er en "problem"kat overtog jeg da hun var 9 måneder, hun gemte sig under sengen de første 3 uger, kom kun ud derfra når hun ville kæles og før man måtte kæle hende skulle man sidde i sengen med benene trukket op under en og ens bevægelser skulle være meget meget rolige... En pludselig bevægelse kunne få hende til at stritte med alt hvad kunne strittes med og hun ville fare ind under sengen og rive alt og alle hvad der stod i hendes vej.

    Det var ikke så meget de andre katte hun havde et problem med, men derimod mennesker....hun har ikke haft en nem opvækst.

    Nu har jeg haft hende i 3 år og i dag kommer hun glad og hilser på alle nye mennesker, hun er meget kontaktsøgende, men tingene skal helst foregå på hendes præmisser, hun bliver forsat forskrækket ved pludselige bevægelser men ikke i samme omfang som før..

    Så du må finde din tålmodighed frem og lade katten styre tempoet smiley


  • #2   27. nov 2011 Hvis du er bange for at hun skal føle sig forladt, ved at du ikke giver hende den opmærksomhed du gerne vil give hende...
    Så kan du sætte dig på gulvet i nærheden af hende hvor hun kan se dig, uden at røre hende, men måske bare sidde og læse en bog...

    Det kan godt være lidt omsont at have en sky kat, men nyd de småsejre og så skal det nok gå smiley


  • #4   27. nov 2011 Åh, hvor bliver jeg lettet over at høre, at andre har været ude i dette og nu har katte der virker helt trygge og kærlige. Det er enormt rart, at høre andre historier for så får jeg troen på, at der måske er lys forude et sted, selv om det måske tager lang tid. Man bliver hurtigt usikker og modløs og tænker om katten måske aldrig vil gide én...Vi har lige fået lokket hende ud fra soveværelset ved hjælp af en godbid og har nu tilladt os, at lukke døren lidt til soveværelset for at have hende lidt tættere på os men alligevel lade hende være i fred uden at opsøge hende. Så lige nu ligger på en stol under spisebordet og får så lov til at ligge der og blive "ignoreret" lidt. Men pyha, det er godt nok svært at vide hvordan man håndterer denne situation bedst... og svært at vide hvornår man skal lade hende være og hvornår man skal melde sig lidt på banen. Men måske skal man være MEGET tilbageholdende i fht, at presse hende... og stort set bare lade hende være og kun lade hende komme, når hun vil og ellers ikke... Det er bare meget svært med tålmodigheden nogle gange... og man er bange for, at det er en fejl, at hun bare bliver helt overladt til sig selv. Men det er måske det bedste, at bare lade hende være selv om det nærmest er 99 % af tiden... Det er i hvert tilfælde dejligt med andres erfaringer og input og jeg modtager gerne flere, hvis nogen gider... smiley

  • #5   27. nov 2011 En kat, der har været ude for grimme ting, tager lang tid at få til at falde til igen. Dens tillid til mennesker og verden som sådan har lidt et knæk og det eneste du kan gøre er at give tid, ro og kærlig omsorg. Der kan gå mange uger og måneder inden hun finder ud af at du og jeres fælles hjem er trygt og godt.

  • #6   27. nov 2011 4 - 5 dage er ingenting smiley Der kan gå flere måneder.. Vi har en kat, der tog 10 mdr. om at falde til, så hav tålmodighed, så vil du få din belønning senere. smiley Hvis ikke hun til den tid er faldet til, så er der andre ting galt og så falder hun nok aldrig til, men i hvert fald et par mdr. skal der gå, før du kan afgøre noget... Nogle katte tager meget lang tid om at få opbygget et tillidsforhold til en ny ejer smiley Held og lykke med hende og skriv gerne en opdatering her i tråden om et par mdr. :))

  • #7   28. nov 2011 Er super glad for at høre at andre har haft succes, selv om det forholdsvis længe har set lidt "sort" ud. Så ved jeg, at der kan være håb forude selv om det evt. skulle vise sig, at tage lang tid også her. Vi må jo se... Som der er nævnt så kan man selvfølgelig intet vide allerede efter 4-5 dage... Var bare usikker på hvordan jeg skulle håndtere, at hun mest gemte sig væk. Om man skulle kæmpe for at få kontakt hele tiden eller bare lade hende være eller en mellemting... Håber i hvert tilfælde meget at hun ender med at trives her. Har lige haft en hyggestund med hende på gulvet hvor miraklet skete og hun faktisk brugte 5 min. på frivilligt at komme hen til mig og stryge sig op ad mig, slikke mig, lade sig nusse og begyndte at spinde. Så jeg må jo huske på de små sejre. smiley Hun går ellers lidt uroligt rundt og mjaver men det er vel også ok, når man er ny i huset går jeg ud fra. Og jeg er bare glad for, at hun KUNNE henvende sig til mig en sjælden gang. Så er der måske håb forude. smiley Men det er utrolig hvor lidt der skal til, før man bliver usikker på om hun nogensinde falder til, selv om man inderst inde VED, at det tager tid og at det er ok. Men bliver bare hurtigt usikker, når hun har en dag hvor hun bare lukker sig inde i sin hule... Vil prøve at tage den mere med ro og stole på, at det vil løse sig.

  • #9   28. nov 2011 @Felis: Det lyder godt. Det er dog ekstremt få gange... I 99% af tilfældene smutter hun, når jeg nærmer mig... Men så er der de der få gange... Måske er det sket 4 gange totalt i de 6-7 dage vi har haft hende... hvor man så kan sidde på gulvet og stille og roligt kommer hun faktisk frem til én. Man ville ikke kunne få hende op på skødet men der går hun gerne rundt om en og stryger sig hen imod en, tager imod nus bag øre og under hage, begynder at spinde og slikker måske ens hånd. Og de 5 minutter er man jo i himlen og tænker, at det nok skal ordne sig til sidst. Når man så oplever de andre 99% af tiden i et stykke tid kan man så desværre blive usikker igen... Men jeg forsøger at tænke sådan, at når hun kommer frem til én OVERHOVEDET selv om det er ekstremt sjældent - ja, så er der sandsynligvis håb... Det er også hvad jeg har forsøgt at sige til mig selv. Så det er dejligt, at andre ser det ligesådan. smiley

  • #10   28. nov 2011 Og nej, hun behøver ikke at være en klisterkat, selv om jeg håber, at hun da vil ønske vores selskab og ønske at blive kælet med i et vist omfang. Men hun behøver ikke at være over én hele tiden. Vil bare være sikker på det ikke er fordi der er noget hamrende galt, hvis hun i lang tid evt. ynder at ligge og gemme sig under sengen store dele af dagen... og at der er mulighed for, at det bare er en normal ting i starten, som godt kan gå over. Og så har jeg været i tvivl om hvorvidt jeg skulle forsøge at presse hende en smule til at komme ud og/eller blive lidt nusset og snakket til eller om jeg bare skulle lade hende være alene til 100% og KUN interessere mig for hende, når hun selv opsøgte mit selskab. Det kan være lidt svært, når denne situation er ny for en. Og vil bare gøre det bedst mulige for at hun kan trives hos os, og ønske vores selskab i et vist omfang så hun ikke kun holder sig for sig selv hele tiden i sidste ende. Men hvis det bare bliver ok til sidst så kan jeg sagtens give hende tid. smiley Jeg krydser fingre for at det nok skal gå og at hun vil få det godt hos os, når hun har vænnet sig til det nye smiley

  • #12   28. nov 2011 Lyder godt! Nu er det jo så kun i meget meget lille procentdel af tiden, at hun har gjort som oven anført... Og resten af tiden er hun MEGET sky... Men jeg får på fornemmelsen, at bare det at det SKER (om det så kun er i 5 min hveranden dag, at hun kommer og vil være sammen og slikker én) er et godt nok tegn på nuværende tidspunkt. Sådan forstår jeg i hvert tilfælde meldingerne her og det er jeg super glad for så jeg håber at det er et godt tegn, at det i hvert tilfælde KAN ske, om end kun i korte glimt lige nu. Og jeg er super glad for alle meldinger, jo flere der skriver og bekræfter, at det virker ok jo mere tryg føler jeg mig. Det er faktisk meget værd, når man er lidt sårbar og ked af, at katten måske ikke trives. Så det er en god trøst med de positive kommentarer, tak for det. smiley

  • #13   30. nov 2011 Lykke! På 8.dagen her oplevede jeg i morges da jeg lagde mig tilbage lidt i sengen efter mand og børn var taget afsted, at min dejlige kat kom og håbede op til mig i sengen og gerne ville nusses og lagde sig tilrette indtil mine ben. Så jeg lukkede fornøjet mine små øjne og faldt i søvn lidt mere med min spindende kat ved siden af mig, glad over, at hun søgte mit selskab helt af egen fri vilje. Jubi!

  • #14   30. nov 2011 Nååårh dejligt at høre :)...

Kommentér på:
At vænne sig til et nyt hjem?

Annonce