{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.279 visninger | Oprettet:

kat der tager hævn? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle. Jeg håber jeg kan få lidt gode råd - det har i altid været så søde til!
Min veninde har en maincoon hankat på halvnandet år. Han strinter ikke (og er neutraliseret), og er en ellers sød og kærlig kat.
Nu til problemet, som jeg sætter op i et meget typisk scenarie hjemme hos hende:

Joey (katten) hopper op på køkkenbordet og ejer tager ham i nakken og løfter ham ned på gulvet med et bestemt nej. Joey brokker sig og "diskutere" nærmest med sin ejer og hopper op på bordet igen. Da ejer går hen mod ham hopper han selv ned. efter mere brok fra kattens side går han simpelthen på angreb på ejer, og bestemt ikke i leg.

Det sker udelukkende når han bliver irettesat, men det frusterer ejer og jeg kan godt forstå hende, da hun jo da bliver lidt usikker på sin ellers dejlige kat. Der er forsøgt med vand og lyde til at irettesætte men det har ikke virket..
Hjælp smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kat der tager hævn?
  • #2   19. dec 2011 Ligesom med en hund skal en kat vide hvem der bestemmer. Det er meget normalt for min race især og med meget dominante katte af alle racer. Hun må for alt i verden ikke tabe de kampe, de SKAL vindes af hende. Hun må ikke vise ham at hun er bange.

    Når det så er sagt, så må man ALDRIG løfte en kat i nakkeskindet og slet ikke en voksen hankat. Det gør frygteligt ondt på katten og man kan kom til at gøre stor skade på katten, med operation til følge.


  • #3   19. dec 2011 jeg vil lige rette - hun Løfter ham ikke i nakken. hun tager han i nakken og løfter ham på gulvet som normalt.. Tjaa, måske det med staniolen var en god idé - det må hvertfald testets

  • #4   19. dec 2011 Jeg lader mig lige høre nu at staniol er prøvet af før, i forskellige varianter og det tog han nærmest som en leg i stedet smiley

  • #5   19. dec 2011 Stadigvæk - ikke noget med at tage den i nakken.
    Bare tag katten op som normalt, og så sæt den ned på en mere "bestemt" måde og sig NEJ.

    Vores gamle misser var også en værre bølle, og han var også slem til at gå til angreb på os det første års tid.
    Men så indså han jo, at vi ikke bare sådan gav os, og så accepterede han det.
    Nogle katte er bare mere "fremme i skoene", og vil ikke bare acceptere et nej første gang.

    Den med sølvpapiret har jeg nu aldrig hørt - men god ide smiley


  • #6   19. dec 2011 Prøv med vandforstøver smiley Og så altid rose katten når den er nede igen - katte kan ligesom hunde godt forstå tonefald.

    Og hvis det er muligt så ret katten i det LIGE FØR den skal til at gøre det. Det gør jeg og det virker utrolig godt. Så får man lige et par miav "Nå altså moar.." og så går han væk og videre i sin færden smiley


  • #7   19. dec 2011 ja- det giver jeg dig ret i Tilde.

    Lige inde den vil hoppe op - den kan kigge noget så bebrejdende på en, men beskeden synker skam ind til sidst.
    Katte elsker at blive rost - eller få noget lækkert hvis de har opførst sig pænt smiley


  • #8   19. dec 2011 Altså......man kan godt ruske uden at det kræver operation efterfølgende ;
    Men er selvfølgelig enig i, at det kun er småbitte lette missekattekillinger, man LØFTER i nakkeskindet smiley

    Hvis min kat havde angrebet mig, ville jeg være gået hen imod ham rusket i nakken og talt hårdt samtidig.....
    Jeg havde ikke flået pelsen af ham, men bare markeret, at vi var to om at bestemme...
    Men syns faktisk, at det lyder sært, at han pludselig opfører sig sådan; spekulerer på, om der er sket noget i hans liv ?


  • #9   19. dec 2011 Tja..... måske er katten ved at være kønsmoden??

    Men ja, de dør jo nok ikke af en kort rusketur - men man skal jo helst undgå det, hvis man kan.

    Min mand fandt en genial teknik.
    Han tog katten i nakken - og lagde sin arm (uden at presse - det er nok at lade katten føle den er der) hen over ryggen på katten.
    Så kiggede han katten ind i øjnene, og fortalte hvem der bestemte.

    Bare det - at katten får fornemmelsen af, at den ikke kan komme væk, og den ikke kan kigge væk, er meget effektivt.
    Man skal selvf. ikke hverken presse eller yde smerte på katten - bare give den fornemmelsen af hvem der bestemmer


  • #10   19. dec 2011 Enig - udelukkende for at gi katten indtryk af, at den ikke bestemmer alt....
    Og det kan nemt gøres uden vold:

    Jeg har egentlig aldrig behøvet at skælde ud på min hankat; et "nej" eller et "fy" er nok....
    Han bryder sig ikke om, at man ikke taler pænt til ham.
    Går ud over hans værdighed... ;))

    Min 13 år gamle hunkat som startede sit liv som vildkat i Tyrkiet er anderledes stædig; HUN har haft svært ved at forstå et "nej", men hendes viljestyrke har så været grunden til, at hun overlevede..
    Hun er bare SÅ ihærdig smiley

    Men faktisk mener jeg slet ikke at skældud eller andet voldsomt er nødvendigt - hverken i forhold til katte, hunde - eller børn... smiley


  • #11   19. dec 2011 Forøvrigt er det med "øjenkontakten", som du beskriver, Maiken meget betvingende...

  • #12   19. dec 2011 Ja - katte (og hunde) kan ikke lide, at de ikke kan kigge væk.
    Så kan de ikke undgå eller undvige - for skælder man ud, og katten ikke kigger på en, kan du være sikker (næsten) på, at den ikke tager dig alvorligt.

    Vi har kun Molly, der ind imellem får en "løftet" pegefinger.
    Hun står og strækker sig, og vil kradse klør i stolen - så siger vi "nej", og så kigger hun på os med det der udtryk "Nårrrrhhh nej - det er da rigtig det må jeg ikke".....
    Og ind imellem kan hun simpelthen ikke lade Mathilda være - og så går jagten igennem huset, men et ragnarok til følge.
    Ok.... Mathilda er også ret "sippet", så hun hvæser, bare Molly kigger på hende, men derfor behøver Molly jo ikke at starte den helt store kamp/slåskamp.

    Katte er nogle gange nogle meget STORE personligheder - og det giver mange sjove og pudsige oplevelser smiley


  • #13   19. dec 2011 Men nej - ellers skælder vi heller ikke ud...

    Molly kan være lidt fræk, men hun kan høre på vores tonefald, når hun er på vej ud i noget der ikke er så heldigt smiley


  • #14   19. dec 2011 Ja, de er faktisk meget lærenemme:
    jeg plejer at sige, at man "ikke kan få en kat til at gøre noget, men at man kan få den til at lade være med at gøre noget".
    Men faktisk er jeg ved at komme i tvivl, om man alligevel ikke kan få dem til at gøre noget:

    Pjevsen er begyndt at komme hen og blive tørret, når jeg står med håndklædet udbredt efter, han har været ude i regnvejr. Han hyler lidt men kommer så smiley
    Han er osse begyndt at spise sine penicillinpiller af hånden; jeg kalder ham simpelthen hen til mig, og så spiser han pænt sin pille.... morgen og aften smiley
    Men når han er udenfor, er han HELT sin egen !!


  • #15   20. dec 2011 IKKE dårligt med en kat der spiser pillerne selv.... Bean er rimelig ok til det, Molly er god nok, bare man blander dem med lidt slik( Whiskas de der små treats), men Mathilda..... hun er totalt umulig!!

    Den gamle Børge lærte jeg både at gå i seng, at have tålmodighed når jeg lavede noget knap så behageligt på ham (for det gav godbidder), ikke gå på bordene og meget mere....


  • #16   20. dec 2011 Pjevsen gør det, fordi han har lært at det er uungåeligt. Så lige så godt få det overstået.
    Da han var yngre måtte jeg proppe pliller ned i halsen på ham og stimmulere synkerefleksen, for at få ham til at synke...

    Det er ligesom det med at blive tørret; han kan lige så godt bide i det sure æble...
    Sådan er voksne katte og det er rigtig sjovt smiley
    Han har osse haft et sår jeg behandlede gennen længere tid, og det vænnede han sig osse til. Han hylede lid, når han så vatklumpen, men fandt sig i det .)


  • #17   20. dec 2011 Børge (den gamle misser) lærte også, at der ikke var nogen vej udenom - enten så fik han tvunget pillerne i sig, eller så tog han dem selv.
    Det tog da nogle år, men til sidst gav han sig - stædige asen!!
    Han fik jo altid godbidder bagefter smiley


  • #18   20. dec 2011 Pjevsen blir osse båret i håndklædet ud til køleskabet, hvor vi finder noget godt til ham...
    Men jeg tror nu ikke, det med godbidden er så væsentligt for ham...
    Han ved godt at tørreriet holder op, og så er han en fri kat igen smiley


  • #19   23. dec 2011 hmmmm.... Er fan af dyrepolitiet på animal planet... Der kommer de ud til mange katte samlere... Er altid nakken de tager dem i,for der gør kattens mindst skade.Killing eller voksen kat... Så kan da ikke lige se hvorfor det skulle være skadeligt.
    Min egen maine coon (hankat) kan også finde på at hoppe på bordet,men har dog respekt for mors stemme.... Men til gengæld,min alm huskat Rosa,hun har selektiv hørelse gg. Hjælper intet med vandpistol,høje lyde eller ordet NEJ.... Nej,man skal rejse sig op og næsten være helt henne ved hende før hun hopper ned... Ved godt mor er lidt doven hehe


  • #20   23. dec 2011 "Ligesom med en hund skal en kat vide hvem der bestemmer. Det er meget normalt for min race især og med meget dominante katte af alle racer. Hun må for alt i verden ikke tabe de kampe, de SKAL vindes af hende. Hun må ikke vise ham at hun er bange."

    Det har været forældet det sidste 10 år med hunde og burde have været forældet i endnu flere år. En hund/kat er ikke dominant og har ikke behov for at ejeren stadfæster sin autoritet.



  • #21   23. dec 2011 Først tager din veninde katten i nakken. Katten føler et klart overgreb og bliver en kende usikker. Den forsørger herefter adfærden igen for at se, hvad det var, der forårsagede reaktionen fra ejeren.

    Ejeren svarer igen med samme adfærd, der på samtlige måder er grænseoverskridende og konflikt optrappende.

    I stedet for at begynde en kamp med katten, så tag den lige så stille ned fra bordet og henled den opmærksomhed på noget andet. Simpelt ikke?

    Tro ikke at hverken katte eller hunde er ude på at dominere os og bevise at de "bestemmer". Det er bestemt ikke sådan hverken hunde eller katte tænker. De tænker mere på hvad der kan betale sig for dem, og hvad der giver bedst udbytte.

    Hvis katten elsker opmærksomhed, så vil den nyde at få selv den meget negative opmærksomhed fra ejeren og dette vil selvfølgelig eskalere i takt med at katten kræver mere og mere. Istedet for så afbryder man den dårlige adfærd med selv at lave sin adfærd om.

    Prøv selv næste gang jeres dyr laver noget de ikke må. I stedet for at reagere som I plejer, så vend jeres reaktion 180 grader rundt og vær så opmærksom på, hvordan katten reagerer.


  • #22   23. dec 2011 "Prøv selv næste gang jeres dyr laver noget de ikke må. I stedet for at reagere som I plejer, så vend jeres reaktion 180 grader rundt og vær så opmærksom på, hvordan katten reagerer"

    - Hvordan reagerer du?

    Hvis jeg skal reagere modsat af hvad jeg gør nu - ja, så ville det nok blive henad misse-mishandling smiley For jeg gør ikke andet end at få opmærksomheden og så det meget velkendte ord 'nej' smiley


  • #23   23. dec 2011 Jeg må oss sige, at jeg ikke større opdragelsesproblemer, end at det kan klares med et NEJ; vi har for længst fundet en måde så alle er rimeligt tilfredse.

    Men lige nu er vi faktisk alle temmelig utilfredse: jeg fordi Pjevsen ikke gider æde alt det dejlige andeindmad - og Pjevsen, fordi han ikke får Whiskas smiley
    Spændende hvem der må gi´sig smiley


Kommentér på:
kat der tager hævn?

Annonce