{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.352 visninger | Oprettet:

Hjælp til drægtighed og fødsel {{forumTopicSubject}}

Vores kat stak af udenfor er nu med killinger.
Men jeg vil høre hvad skal jeg som ejer gøre for og være den bedste menneske "katte mor" og for at min kat og hendes killinger vil få det bedst muligt?

Hvis nogle har en liste til hvad man skal huske og købe til killingerne ankommer er i meget velkomne til og smide sådan en (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til drægtighed og fødsel
  • #1   8. feb 2013 Det er altid en god idé at have flydende kmr modermælkserstatning i huset og druesukker. Modermælkserstatningen til killingerne, hvis noget skulle gå galt, eller til mormis hvis hun er meget afkræftet, og druesukker til mormis eller killing, hvis de får brug for lidt hurtig energi.

    Og så ville jeg sørge for at have fødekasse og kravlegård hjemkøbt i god tid smiley


  • #2   8. feb 2013 Hvad står kmr for? (:
    Druesukker i hvilken form, er det i pulverform, og hvordan skal man give dem det? (:

    Vi har fødekasse herhjemme som egentlig bare er hendes sovekurv, men den kan sagtens bruges, den har høje kanter og kan sagtens laves om.
    Kravlegårsen, skal den være til udenfor eller indenfor, eller begge dele? (:


  • #3   8. feb 2013 Druesukker i pulverform. Det blandes i afkogt vand, hvis eksempelvis en killing er for afkræftet til at sutte, så den kan få lidt hurtig energi.

    Kmr er navnet på det flydende modermælkserstatning, som man kan købe hos dyrlægen, og det er en god idé at få det hjem i god tid, da ikke alle dyrlæger har det liggende og skal først bestille det hjem.

    Her har vi haft brugt en flyttekasse som fødekasse, da mormis oftest vil ligge mørkt og huleagtigt med killingerne.

    Kravlegården er selvfølgelig til indenfor, da man ikke lukker killinger udenfor. De skal lære at bruge kattebakken, og det gør de hurtigst og lettest, når de ikke har så meget plads at gå på. Og så skal de have ikke klumpende grus den første tid.


  • #4   8. feb 2013 Super, så i en anden tråd druesukker kan købes på apoteket (:

    Vil da bare bestille Kmr modermælkserstatning hjem fra nettet så jeg er sikker på og have det når tiden er inde.
    Skal jeg bare bruge engangs sprøjter til at give det hvis det bliver nødvendigt?

    Er der noget kattegrus du vil foreslå? Vi bruger sådan noget hvidt grus med små blå klumper i, som ikke er klumpene. Det hedder Fresh & easy, fra BestFriend , kan det bruges?


  • #5   9. feb 2013 Åh jeg låner lige tråden, vi er nemlig så uheldige at stå i samme situation nok - og nu er "skaden" sket og så må man jo tage sit ansvar smiley

    Hvilket killingefoder kan I anbefale? Og hvornår skal MorMis have killingefoder?
    Hvilken form for killingegård skal man bruge - her tænker jeg om killingerne klatrer ud etc.?

    Vi har hvalpe og derfor en hvalpegård, - kan den bruges? Så har vi lækre vetbed tæpper til fødekassen osv. som jeg regner med MorMis og killinger også får og vi er ved at kigge efter fødekasse til hende smiley

    Regner med at hun får det ene værelse vi har til hundene, hvor der er en låge så vi kan lukke "halvt" af, og så selvf. en dør så der kan lukkes helt af - hvornår må de andre katte se killingerne? Bare når MorMis giver lov? Eller er der noget med man skal passe på med hankatte der vil spise killingerne? :S
    (Vi har to kasterede hankatte, to hankatte som er kastrater in spe - på torsdag ryger kuglerne, de er dog ikke far til kulde, og så en til hunkat)

    Jeg er både spændt og skrækslagen *GG* På sin vis glæder jeg mig, selvom jeg da ærligt må indrømme det ikke var planen og jeg ikke synes der mangler flere huskatte - og at der sådan set var neutralisering planlagt til den kommende MorMis.

    Findes der egentligt abort-sprøjte til katte? Ligesom til hunde?


  • #6   9. feb 2013 Mormis kan få killingefoder fra starten (medmindre hun er stærkt overvægtig), hun skal bare have alt det hun overhovedet vil have..
    Eukanuba er det killingefoder jeg har fundet der er bedst (på papiret, og det hittede også her).

    Jeg ved ikke hvordan en hvalpegård er. Jeg har en killingekravlegård af den mere fancy slags (vi har en trappe, og derfor har vi investeret i en pæn kravlegård), du kan se billeder i det album jeg har, og se om det er noget af det samme.

    Ja, lad mormis bestemme. Vær opmærksom på at nogle hunkatte kan blive meget agressive, så jeg vil ikke råde til at lade dem være alene sammen, før du er sikker på hendes reaktion.

    Jeg ved ikke om det er findes en abort sprøjte, normalt så kastrere man bare hunkatten og fjerner fostre i samme omgang, når den slags er sket.


  • #7   9. feb 2013 Ps husk også lige at spare ca 10.000 kr op så i er klar, hvis det ender med et kejsersnit hos vagtlægen i en weekend.
    Og ja så skal der jo også gives ormekur og vac. til killingerne samt sundheds tjek... og så forberede sig på at beholde killingerne i lang tid, så der skal vel også købes godt ind af mad smiley

    Og så skal mor mis vel neutraliseres, så der ikke sker flere upser!!???
    (Der gives rabat når man får alle ordnet på en gang )


  • #8   9. feb 2013 Eller køb en sygeforsikring. Agria har i hvert fald et kejsersnit med deri (og mon ikke også dyrekassen også har)

  • #9   9. feb 2013 Det vigtige med kattegrus er egentlig bare, at det ikke klumper, da det så også ville klumpe i killingernes mave, når de smager på det.

    Nogle bruger sutteflasker til killingerne, andre bruger engangssprøjter og smider et ventilgummi ude på enden, andre køber sprøjter med sutter til, som faktisk efter min erfaring er rigtig gode til de helt små killinger. De kan blandt andet købes hos Petworld. Dog skal man passe på ikke at tvangsfodre de små, så det skal foregå i små bitte slurke.


  • #10   9. feb 2013 Men skulle ts måske ikke i første omgang se om mormis selv kan give hendes killinger hvad de skal have smiley
    Hvis man begynder at håndfodre killinger, bliver mælkeproduktionen ikke stimuleret
    Så det er kun hvis moren ikke selv kan


  • #11   9. feb 2013 Jeg har sådan en hvalpegård her;
    http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/474295_306834189385872_114069979_o.jpg

    Men den er dælme smart den du har Eva, er det en I selv har lavet? smiley

    Mht. kejsersnit og andre risici der er forbundet med drægtighed, fødsel osv. - og også den risiko for at vi ikke kan komme af med killingerne og må beholde dem alle, - den er jeg helt indforstået med.
    - Nu har vi lige pt. et kuld hundehvalpe og jeg har opdræt af andre dyr, så jeg kender risikoen og sådan er det at ha' dyr og vælge at lade dem få et kuld, vi risikerer jo også at måtte tage til vagtdyrlæge af andre årsager og i sommers brugte vi noget der ligner en 30.000kr på den ene hund som bare er min hyggefis og et værre skravl i forvejen smiley Men sådan er det for mig at ha' dyr, så er der bare en vis risiko forbundet med det.

    MorMis SKAL neutraliseres, ingen tvivl om det - som sagt, det var sådan set planlagt og de tre andre vi har som skal ordnes ryger afsted på torsdag.
    - Men, hun tog desværre turen ud af et vindue på første etage og ned af taget og var væk i 3 dage tidligere i januar måned, vi var rundt og lede i hele byen, sætte sedler op osv. og var hammernervøs for at hun var kommet til skade, - jeg rendte rundt kl. 4 om natten og ledte da jeg hørte hende kravle derud og falde ned.

    Så kom hun pludselig stavrende hjem en dag som om alt var helt normalt, bare gående ligeså nonchelant op af havegangen og da vi åbnede døren gik hun ind og miavede til vi åbnede en dåse kattemad smiley
    - Så dér holdt vi selvsagt øje med de tegn vi fik af vide vi skulle mht. drægtighed etc. og der var intet at se så vi åndede lettede op og var så først nu vi kunne få ordnet alle fire katte.

    Men så den anden dag da hun lå og gjorde sig til mig for fordi hun mente hun trængte til kærlighed, så kunne jeg pludselig se maven var vokset og dievorterne stritter og er meget lyserøde - og jeg kan mærke fostre i hende.
    - Jeg havde bare ikke skænket det en tanke, det er rigtig dumt, men der var lige en hundedrægtighed m.v. der tog al opmærksomheden og gjorde at jeg ikke fik checket hende op igen, hun har bare ikke virket anderledes overhovedet.

    Nu synes jeg så det er for sent at gøre noget, - jeg har hånden på hjertet ikke meget forstand på katte og fertilitet eftersom jeg ikke har haft nogen form for planer om killinger, mine er altid blevet neutraliseret, så har aldrig haft brug for den viden!
    - Så jeg aner ikke hvor sent henne man reelt set kan fjerne dem, men jeg er så vattet i denne situation at jeg synes ikke jeg vil fjerne nogle killinger jeg kan mærke derinde selvom man måske kunne.

    Havde vi opdaget det tidligere - så var det blevet fjernet, for vi kan hurtigt blive enige om at der ikke er mangel på alm. huskatte, - bare tre af vores er hittekatte.

    Men, nu er skaden sket og så må man jo tage ansvaret - og det betyder selvfølgelig at killingerne vil få den rette opvækst efter bedste evne og de bliver ikke sendt ud til nye hjem uden jeg føler mig 100% sikker på at det er det rette hjem, - det gør ingen dyrebørn som forlader dette hus! smiley

    Bare for at komme med lidt flere nybegynder spørgsmål, - hvornår får killinger øjne? Og hvornår kan vi begynde at introducere dem til rigtig mad? Hvad er godt at starte med for killinger?
    - Kattene får LUX dåsemad, der er jo bl.a. en paté variant, kan man mose den godt op med vand og give til dem når de skal til at lære at spise? smiley

    Jeg satser stærkt på at MorMis klarer opgaven selv, men vi er klar til at skride ind om nødvendigt - da vi har marsvin- og kaninunger i ny og næ har jeg altid killingemælkerstatning, sutteflasker osv. - så lidt godt rustet føler jeg mig, nu mangler jeg bare resten *GG*


  • #12   9. feb 2013 det du skal bruge ved ankomsten har andre skrevet men husk kun af give killingerne erstatning hvis du kan se missemor ikk giver dem nok.... vej killingerne 1 gang i døgnet ( ca samme tid som de er kommet til verden) den hvalpe går du har er fin til killinger også.... smiley

  • #13   9. feb 2013 <i>Bare for at komme med lidt flere nybegynder spørgsmål, - hvornår får killinger øjne? Og hvornår kan vi begynde at introducere dem til rigtig mad? Hvad er godt at starte med for killinger?
    - Kattene får LUX dåsemad, der er jo bl.a. en paté variant, kan man mose den godt op med vand og give til dem når de skal til at lære at spise? </i>

    Killinger får øjne ved 7-10 dages alderen..
    Jeg har de gange jeg har haft killinger, introuceret dem for dåse mad med vand i når de var ca 3 uger og selv begynder at gå rundt..
    Jeg har startet med at købe sådan nogle små patepakker der hedder killinge mad, men tror faktisk at pate fra LUX er fint nok, bare fjern de store klumper til at strate med, og så når de er trygge ved det så har jeg købt baby kitten fra Royal Canin og blødt op med vand i starten og så langsomt blandet tørre piller i, så de vænnede sig til at spise tørkost..
    Mismor har fået killinge mad fra dag 1 killingerne kom, og bare alt det hun kunne spise og selvfølgelig også masser af vådmad..

    Jeg har aldrig brugt kravlegård til killingerne, og jeg har haft meget få uheld med de killinger jeg har haft, når de er begyndt at kravle ud af fødekassen og undersøger området så har jeg vist den kattebakken som selvfølgelig ikke stod for langt væk, så har de brugt den, dog havde jeg en killing som ikke tålte at se en tom papkasse uden at der skulle tisses i den, så lærte man lige at fjerne papkasser smiley

    Lise: Med hensyn til liste hvad du skal have inden killingerne kommer:

    Så skal du have en fødekasse som killingerne kan være i, det skal helst være en lukket kasse hed et hul i som mismor kan komme ind og ud af men som ´killingerne ikke kan komme ud af, Lone's forslag om en flyttekasse er rigtig god, da man kan åbne den i toppen, Jeg selv havde en banankasse, hvor låget blev sat på højkant og så et håndklæde over..
    Fødekassen skal stå et roligt sted..

    Så skal du have en kattebakke med lav kant og kattegrus der ikke klumper og tror ikke krystalgrus er anefalesværdigt..

    Så skal du have killingefoder og dåsemad
    Lidt legetøj når den tid kommer
    Skålene som killingerne skal spise af må ikke være med høj kant, en tallerken kan anbefales, det samme med vandskålen der må kanten heller ikke være for høj..
    Husk at klædet/ tæppet som killingerne bliver født på ikke må udskiftes den første uge, selv om det er ækelt, det kan gøre mismor utryg, med for megen virak omkring hende..

    De andre har nævnt noget om mælkeerstatning, har jeg ikke selv haft, men er nok ikke en dårlig ide, dog syntes jeg det er yderst sjældent hørt at det skulle være nødvendigt, i hvertfald med huskatte..


  • #14   9. feb 2013 "Husk at klædet/ tæppet som killingerne bliver født på ikke må udskiftes den første uge, selv om det er ækelt, det kan gøre mismor utryg, med for megen virak omkring hende.."
    - Uh, dét var godt du skrev det, jeg fjerner normalt tæppet/håndklædet efter fødslen og giver dem et rent et at ligge på, det vil jeg da huske at undlade smiley

    Tusind tak til trådstarter fordi jeg måtte hapse hendes tråd og tak til alle Jer der har svaret!


  • #15   9. feb 2013 Hold da op, en masse god information! Der er slet ikke så god respons uden nedladende kommentarer på hundegalleri, kan da godt være jeg skal til og bruge kattegalleri noget mere (:

    TAK FOR GOD RESPONS!!!! smiley

    Eva K - Hvad har du måtte slippe for den flotte kravlegård? (:


  • #16   9. feb 2013 Har fået skrevet mig en lille liste nu med hvad jeg skal have fat i (:

  • #17   9. feb 2013 Jeg vil lige tilføje at for førstegangsfødende katte, så er det langtfra sikkert at hun vil føde i fødekassen, den første mis jeg havde der fik killinger fødte midt på gulvet, og jeg måtte sidde ved siden af hende alt i mens, hvis jeg rejse mig og gik skreg hun efter mig..
    Men lad dem blot føde der hvor de vil og så læg dem op i fødekassen når de er rengjort og fået den første tår mælk, med mindre selvfølgelig hun vælger et ret så uhensigtsmæssigt sted, så forsøg forsigtigt af flytte hende efter første killing, men normalt så kan man tydeligt se hvor når de er på vej og man kan somregel guide mismor hen til et hensgtsmæssigt sted, måske ikke fødekassen, for muligvis vil katten være i nærheden af sit menneske..


  • #18   9. feb 2013 Rollo's dyr - nej, den er købt hos Animal nursery. Vi havde snakket om at lave en selv, da man faktisk kan lave en OK pæn med spånplader fx, og ønskener sat på enderne, og så en rundstok ned
    Hvordan kan vist liige lures i baggrunden her http://iloapp.eife.dk/data/_gallery//public/6/1280266352_resized.jpg?width=720&height=480
    Men kæresten overraskede mig med denne i fødselsdaggave i stedet smiley
    Den kravlegård du har kan ligne den en del andre opdrættere har, men den vil ikke holde killingerne inde så længe, for de begynder hurtigt at kravle.

    Lise - Jeg har givet 2000 kr for kravlegården, og 400 (eller sådan noget) for fragt hertil.




    Mht at føde - jeg synes min mormis generelt vil være hvor jeg er, så holder jeg hovedet koldt, og kalder på hende henne ved fødekassen, så plejer det at blive den der bliver valgt.

    Og ja, KMR og andet er KUN til hvis de ikke får nok hos mormis, og det gør de jo altså normalt. Tilgengæld plejer mormis at synes at KMR er noget rigtig guf, enten alene eller sammen med vådmaden smiley

    I øvrigt er verdens bedste killingegrus IMO havregryn! De klumper, de lugter ikke, da man kan fjerne klumperne og de er spiselige..
    Her får de en bakke ned med havregryn når de er en 3-4 uger (når de begynder på fast føde, hvilket jeg plejer at præsentere dem for i den alder - RC babycat i foliebakker, rørt op med lidt KMR, er hittet herhjemme), og når de så er ude over den alder hvor de spiser alting, typisk omkring de 7-8 uger, men hold mig ikke op på det, husker det ikke præcist. Men i hvert fald når de er ude over den alder, så får de en bakke eller to med alm. grus (under overvågning i starten, klumpende grus er ikke godt i en killinge-mave) udover den/de bakker med havregryn de har der. Når jeg har set alle kan hitte ud af gruset, fjerner jeg havregrynen.
    Begrænset plads og masser af bakker er måden at undgå uheld/urenlige killinger.



  • #19   9. feb 2013 Årrhh Eva

    Havregryn sikke et godt tip, havde jeg aldrig tænkt på :), men rigtig godt tip (ikke at jeg har planlagt at skulle have killinger igen, og hvis det bliver så liver det som plejemor for KV som jeg tidligere har været)..


  • #20   9. feb 2013 Wauw, det med havregryn lyder ikke som en hel dårlig idé (:


  • #21   9. feb 2013 Heidi J, nu spurgte ts om, hvad der var godt at have hjemme inden fødslen. Selvfølgeligt skal man kun supplere med kmr, hvis det bliver nødvendigt, hvilket jeg også har skrevet.

  • #22   9. feb 2013 Jeg har altid skiftet underlaget i fødekassen efter nogle timer, og det har aldrig voldt problemer.

  • #23   9. feb 2013 Lone det er jo selvfølgeligt også forskelligt fra kat til kat, men nogle katte vil flytte killingerne hvis man laver for meget uro omkring dem kort efter fødslen, og at skifte tæppet kan bestemt virke foruroligende for en nybagt kattemor.. smiley

  • #24   9. feb 2013 Heidi N., så må jeg have haft nogle usædvanligt søde og venlige missemødre, for jeg har endnu aldrig oplevet problemer i den retning.

  • #25   9. feb 2013 Skal jeg ikke kunne udtale mig om, det er blot hvad jeg selv har fået at vide.. Og jeg har de få gange jeg har haft killinger valgt ikke at gamble med det og ladet dem ha tæppet i en uge, kun hvis det var fugtigt har jeg lagt et andet håndklæde hen over uden at flytte for meget rundt..

  • #26   9. feb 2013 Jeg fjerner det altid af hygiejniske grunde, og fordi jeg har erfaring med, at hunkatte godt kan finde på at flytte killingerne, hvis fødekassen er for ulækker.

  • #27   9. feb 2013 hvis man stiller fødekassen op i god tid så hun kan vende sig til den skal hun nok bruge den (2-3 uger) før..... lagner dynbetræk er det bedste som underlag i kassen da lykkerne ikke er så store så killingerne ikk hænger fast..... smiley


  • #28   9. feb 2013 jeg bruger træpiller til mine killinger det gider de ikk smage på og det er lige til at hælde i en pose da det bliver til savsmuld når det bliver vådt..... smiley

  • #29   9. feb 2013 Jeg fjerne altid underlaget når fødslen er overstået. Jeg bruger så de små "engangsstiklagner" der har plastik på undersiden. Så glider de af i et snuptag og det er ikke engang altid missemor opdager det.
    Jeg bruger majsgryn, foder til fjerkræ i stedet for grus til killingerne. Jeg synes ikke det bliver så grødet som havregrynene. Men de har den samme gode egenskab at spiser killingerne det, så sker der ikke noget.


  • #30   9. feb 2013 Marianne - køber du de underlag hos din dyrlæge?

  • #31   9. feb 2013 Ej hvor er der mange brugbare ting! tak tak tak tak! smiley

  • #32   9. feb 2013 Sys - der kan de i hvert fald fås.. Også ofte i dyrebutikker, da de bruges som "vådligger-lagen" til hvalpe også smiley

  • #33   9. feb 2013 da min hunkat hun fik killinger lå hun i en papkasse med åben top.
    hun ville have mig ved sin side under hele fødslen som også indgik tvillinger og en dødfødt.

    min hunkat fik royal canin killingefoder under hele graviditeten og til killingerne ikke fik mælk mere.
    vi brugte heller ikke nogen kravlegård og havde ikke nogen uheld udenfor bakken.

    vi havde så desværre det problem at moren var meget syg og døde da killingerne kun var 8 uger.
    så jeg havde dem til de var 4mdr. før jeg solgte dem.

    men held og lykke med jeres killinger.


Kommentér på:
Hjælp til drægtighed og fødsel

Annonce