{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.766 visninger | Oprettet:

Maine Coon købs spørgsmål - skal forældrene være testet for HD? {{forumTopicSubject}}

Hejsa Alle sammen.

Vi er så småt begyndt at kigge efter en sød ny MCO. Killing til kæl og hygge hjemme hos os.

I den forbindelse har jeg lært en masse nye ting om at købe sådan en kat, bla. At nogle tester for hofte dysplasi og andre arvelige sygdomme imens andre ikke gør.

Vi har kig på en killing fra et opdræt jeg har fået rekommenderet, men her er forældrene ikke testet for arvelige sygdomme og killingerne har lidt øjen betændelse.

Umiddelbart tænkte jeg øv, dem må jeg hellere holde mig fra. Men er det nødvendigt?

Jeg vil for guds skyld ikke have en kat der bliver syg og skal aflives og vil hellere end gerne betale hvad det koster for en sund killing.

Men hvad SKAL der være på plads, helbreds mæssigt før man så trygt som muligt kan købe en killing, hvad kan man som køber gørefor at være sikker?

Tak for hjælpen.

Mvh
Lasse


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Maine Coon købs spørgsmål - skal forældrene være testet for HD?
  • #1   18. feb 2013 For lige maine coon så ville jeg personligt kun vælge et katteri der scannede deres avlskatte for både HD og HCM (hofteledsdysplasi og hjertesygdom), samt var opmærksomme på deres kattes tandkødsstatus.
    Det er dog langt fra alle der skriver disse ting på deres hjemmeside. Jeg gør f.eks. ikke. Så det kan være noget man skal have en snak om når man kontakter vedkommende.


    Og så lige OT - men når I får den nye, så vil jeg klart anbefale jer en sygeforsikring. Forsikres katten inden den er 4 måneder dækker det også HD (i hvert fald hos Agria, ved ikke lige med dyrekassen)



  • #2   18. feb 2013 nej det er ikk alle der tester og det er ikk et krav opdrætter gør det.... smiley at killingerne har haft øjnbetændelse er ikk et tegn på man skal holde sig fra dem og at de er syge.... det kan komme hvis du har fået træk.... køber du ved en opdrætter har du jo garanti for den er rask sund og rask på overdragelses dagen.... så længe du får en sundhedsbog med fra dyrlægen med stempel og dato på hvornår den er tilset kan du være tryg har der været noget dyrlægen har opdaget ved undersøgelsen skriver de det gerne i bogen netop så køber kan se det....

  • #3   18. feb 2013 Rikke - Arh, øjenbetændelsee får en kat altså ikke kun ved træk. Det er rigtigt at øjnene kan komme til at løbe lidt ved træk, men ikke decideret betændelse. Der skal bakteria eller virus til.




    Men en infektion kan alle få, og det betyder ikke det store. Det der betyder noget er hvordan opdrætter tager hånd om det, og den ærlighed de udviser til køber omkring det.

    Dog bør købere også sætte krav til opdrætterne, og ikke bare ukritisk købe ved en hvilken-som-helst med et stamnavn, der sætter to katte sammen bare fordi de er søde.
    Det er vigtigt at køber ser med kritiske øjne på, om stedet er et sted, hvor køber selv ville ønske at være kat, og ikke bare tage alt for gode vare fordi katten kommer med en sundhedsbog..


  • #4   18. feb 2013 Eva øhhhhh sagde heller ikk det kun var det.....

  • #5   18. feb 2013 Jeg vil altid købe MCO hos en opdrætter som tester deres avls katte, og de skal også helst registrere i pawpets, for det er jo ligesom der man kan se det også bliver gjort.

  • #6   18. feb 2013 Rikke - Nej, men du skrev det som en årsag, og jeg siger det IKKE er en årsag smiley

  • #7   18. feb 2013 Nu er jeg hverken opdrætter eller noget, men med mit kendskab til MCO så ville jeg ikke købe et sted fra hvor forældredyr ikke var testet for HD, og så må jeg sige at hvis killingerne havde øjenbetændelse ville jeg nok tænke mig om en ekstra gang og ville kræve at de var raske ved overdragelse, øjenbetændelse smitter vildt så hvis jeg havde andre katte ville jeg ikke tage en kat med øjenbetændelse med hjem..

    Øjenbetændelse alene ville ikke afholde mig fra opdrætter, men skulle behandles hos opdræter og være rask ved overdragelse, HD test på MCO ville være afgørende for mit valg af opdrætter..


  • #8   18. feb 2013 Er helt enig med Heidi!!!:)



  • #9   18. feb 2013 Test mig her og der....

    Der er ingen garantier for at levende dyr ikke kan blive syge eller få arvlige sygdomme for den sags skyld, uanset hvor meget man så måtte teste.

    Hos MCO er der efter min mening andre og oftere forekommende problemer end HD og HCM for den sags skyld.

    Jeg ser tit anbefalinger herinde - i øvrigt oftest fra ikke MCO opdrættere - om ikke at købe en maine coon et sted fra, hvor man ikke tester for HCM samt scannet for HCM og HD.

    En maine coon som er testet positiv for MYBPC3-genet har kun en forhøjet risiko for at få HCM -> Dermed ingen garanti for at katten falder død om og som kælekat ikke kan blive lige så gammel som maine coon katte testet negativ herfor.

    Når man køber en kælekat kommer man langt med følgende 5 råd:

    1) Se forældrekattene, gerne bedsteforældre også, søskende, forældres søskende osv.

    Lever de i bedste velgående og er sunde og raske, og opdrætter i øvrigt ikke har kendskab til arvlige sygdomme i kattenes baglandet eller sideordnet familie, så er man godt garderet.

    2) Ikke købe kat et sted fra, hvor man ikke selv føler sig hjemme/har lyst til at bo.

    3) Kun køber kat et sted fra, hvor man har en god kemi med og tillid til opdrætter.

    -> Og stil for guds skyld spørgsmål. Er mavefornemmelsen ikke god - så køb ikke. Killinger findes der nok af.

    4) Besøg mere end én opdrætter eller sted, hvor der sælges killinger.
    -> Et besøg hos flere opdrættere giver et større indsigt i racen samt et godt sammenligningsgrundlag for at give det helt rigtige sted og killing.

    5) Køb aldrig en killing af medlidenhed.
    -> Hold jer fra killinger ser ynkelige og sørgelige ud. En hvilken som helst ansvarlig opdrætter vil i øvrigt aldrig sælge en killing, der ikke er 100 % rask og fri for betændelse inden den flytter.

    Det er og skal ikke være videnskab at købe en maine coon.

    Der er heller ingen grund til at gøre maine coon'en sundhedsmæssig ringere, end den i virkeligheden er.

    Tests og scanninger er gode hjælpemidler for en opdrætter - ikke en endegyldig kur mod ubehagelige overraskelser - og efter min mening slet ikke noget, som skal være et krav til vidensbanken og en skræk for potentielle kælekattekøbere.


  • #10   18. feb 2013 Hvorfor købe efter utestede forældre når man kan købe efter forældre der er testede?

    Hvad skyldes øjebetændelsen? Det er jo en af de ting, afhængig af hvad det er, der kan komme igen når man stresser killingen - og det gør man flytter man den - derudover smitter det


  • #11   18. feb 2013 Glenn du har da helt ret at selv med en test for HD og HCM er den hellige grav ikke velforvaret, men omvendt så syntes jeg at lige de tests giver en vis for for sikkerhed af at det er en seriøs opdrætter, og hvorfor ikke have krav om de test, når nu der er en risiko..

    Og nej det er ikke en videnskab at købe MCO men nu har lige den race jo nogle få arvelige sygdomme som man skal være lidt obs på..

    Min søster har haft en dejlig MCO i 14 år indtil han måtte aflives pga HD


  • #12   18. feb 2013 "Hvorfor købe efter utestede forældre når man kan købe efter forældre der er testede?"

    Enig.. Min pointe er dog, at jeg synes der er en tendens herinde til, at er kattene testet, så er alting godt.

    I øvrigt sker det ofte med en understregning af, hvor ringe maine coon'en som race er rent sundhedsmæssigt - hvilket jeg ikke synes er fair eller i overensstemmelse med min erfaring.

    Derfor mine 5 råd.


  • #13   18. feb 2013 Jeg er til dels enig med dig Glenn, men har den holdning der er så meget andet der kan gå galt -. så det man medvirke til at reducere skal man gøre.

    Det er ansvarligt overfor racen og dem der køber den at kende status for det der kan testes for på det man avler på.



  • #14   18. feb 2013 Jeg har da også den tro på, at en god opdrætter, som tester, gør det med det formål, at kommende killinger kan indgå i avl og gøre noget godt for rasen, at vi så som kælekatte køber kan få glæde af det arbejde, er bare et pluds smiley

  • #15   18. feb 2013 "omvendt så syntes jeg at lige de tests giver en vis for for sikkerhed af at det er en seriøs opdrætter"

    Jeg er enig i, at tests giver en sikkerhed - vi tester også vores killinger for mutationsgenet, medmindre forældrene er testet negativ eller alle killinger skal sælges til kæl. Det fylder kun en brøkdel af det at være en seriøs opdrætter efter min mening.

    Lige netop argumentationen om, at en opdrætter er seriøs fordi vedkommende tester er i min bog ikke helt nok - man kan ikke bero på tests alene.

    For vores vedkommende fylder tests ikke meget i opdrættet.

    Det der fylder meget og er det spændende ved at have med opdræt at gøre, er for mig de uendelig studier af kattenes bagland herunder racekarakteristika, sundhed, typer gennemgang af utallige billeder og gallerier på nettet, besøg hos andre opdrættere, netværk såvel herhjemme som i udlandet.

    Erfaringsgrundlaget og kendskabet til de katte, man "arbejder" med, blandet med en god gang sund fornuftig, tålmodighed og høj moral kombineret med en version om, hvad man vil opnå med sit opdræt, og hvor man vil arbejde sig hen imod, er jeg mig grundstenen.

    Derfor reagerer jeg også, når brugere får maine coon'en til at fremstå som en race plaget af mange arvelige sygdomme, og der dermed bliver sat lighedstegn mellem det at være en seriøs opdrætter alene kræver man tester kattene.


  • #17   18. feb 2013 Nu synes jeg også det er vigtigt at teste ens alvskatte.
    Men som Glenn , ser jeg en tendens til at man tror den hellig grall er velbevaret hvis man tester.
    Men vi som opdrætter kan ikke garanter at der ikke dukker noget op, vi har med levne væsner at gør og så kan vi ellers vifte så meget med vores finde test resultater som vi vil .
    Og jeg bliver også rigtig ked af det når vores race blive mere mere syglig gjort. Nej jeg går ikke med øjenskygger jeg er også en af de opdrætter som tester for det verse.
    Jeg synes nemmelig det er vigtig at vi opdrætter ved hvad man arbejder med og det er vigtig at understøtte forskning så vi på et tidspunkt udreddet disse sygdom.
    Men vi kan jo ikke give 100 garanti for killingen ikke udvikler hcm - hd det er forskerne ikke langt nok i forskningen af de to sygdomme.
    Men vi som oodrætter kan støtte op om forskning ved at teste vores katte.
    Det var så lige mit ord før tirsdag
    Sov godt


  • #18   18. feb 2013 Glenn - Nu er jeg nysgerrig. Du skriver "Hos MCO er der efter min mening andre og oftere forekommende problemer end HD og HCM for den sags skyld."
    Hvilke er det så? smiley




  • #19   18. feb 2013 "Det er ansvarligt overfor racen og dem der køber den at kende status for det der kan testes for på det man avler på."

    Ansvarligt overfor racen og det opdrætsmæssig arbejde med at bidrage positivt til standen - ja.

    Overfor kælekatte køberen er det fløjtende ligegyldigt.

    En ansvarlig opdrætter oplyser om de nødvendige forhold vedrørende kattens sundhed, når opdrætteren har en potentiel køber på besøg, der er interesseret i en bestemt killing efter nogle bestemte katte.

    Det er ikke en viden, der er nødvendig for kælekattekøberen at have på forhånd eller for øvrigt have indtryk af skulle været det væsentligste forhold i forbindelse med et køb af en maine coon.

    Hvad skal en kælekøber eksempelvis bruge en oplysning om, at en killing i gentesten er testet hetero?


  • #21   18. feb 2013 Glenn - Nu er jeg nysgerrig. Du skriver "Hos MCO er der efter min mening andre og oftere forekommende problemer end HD og HCM for den sags skyld."
    Hvilke er det så?

    Det væsentligste problem og mest forekommende er tandkødsproblemer.


  • #22   19. feb 2013 Her kan man se hvilke helbreds undersøgelser der anbefales af Felis Danica for hvilke racer
    (link fjernet)

    Og her hvilke genetiske tests
    (link fjernet)


    Og nej, den hellige grav er ikke velforvaret ved at man hovedløst tester uden at vide hvad man tester for og hvad man skal bruge det til..
    Men det er da i hvert fald et sted at starte, og der er da ingen grund til at undlade at teste for to så relevante ting som HCM og HD.

    Som jeg så skriver tidligere oppe, så skal man som køber også være kritisk med stedet man ønsker at købe fra, og ikke bare gå ud fra at "hey registreret opdrætter, så er alt godt"..

    Og i øvrigt så er det slet ikke tilladt at overdrage en killing der har øjenbetændelse! Gør man det, så overtræder man Felis Danica's regler!

    § 16.3: "Ethvert medlem af en Felis Danica tilsluttet klub er forpligtet til kun at overdrage raske dyr til et nyt hjem.
    Afvigelse fra denne regel kan kun ske på anbefaling af og med attestation fra dyrlæge.
    Ved denne overdragelse forstås salg, udstationering, eller gave m.v. "

    Og så kan man i øvrigt også lige gå ind og lære karantæne bestemmelserne nu man er igang
    (link fjernet)


  • #23   19. feb 2013 Felis og Glenn - Ah, ja det har jeg også med i første svar til TS.
    Troede Glenn snakkede om andet og/eller mere nu der blev skrevet "andre problemer" i flertal..

    Glenn P - Så du mener altså at køber skal være ligeglad med om opdrætter tester? For det lyder da sådan når du argumenterer....
    Selvfølgelig kan køber da også godt forholde sig til hvilken type opdrætter de ønsker at købe hos, og derved støtte.. Det gør man jo blandt andet ved at orientere sig som TS gør..



  • #24   19. feb 2013 Nu skrev jeg jo ikke noget om at test af kattene var eneste måde man vudrede en seriøs opdrætter på, men det jeg mener er at alt det du fortæller om hvad du gør for racen og stolpe op og stolpe ned om ophav osv, det kan enhver stå og sige til mig, det kan jeg ikke måle, og den person som kan sælge mig sin syge farmor med sit mundgejl, kan ski snildt snyde mig ved at fortælle en masse usandheder, blot for at sælge mig sine killinger, men tests de er håndgribelige..

    og sorry at sige at fordi jeg køber en kælekat så har jeg ikke behov for at vide om den er disponibel for arvelige sygdomme er de noget fis, det har jeg vel lige så meget ret til at få at vide som den person der køber for at avle eller hva??


  • #25   19. feb 2013 Glenn P - Så du mener altså at køber skal være ligeglad med om opdrætter tester?

    Næ, det mener jeg ikke. Jeg mener bare en kælekattekøber har andre ting at fokusere på i højere grad og af højere betydning.

    Lasse måtte gerne kommer her, og spørge om vi tester for HD.

    Svaret er nej... Skal han så gå igen??

    Vi har aldrig et HD tilfælde på de katte, vi har arbejdet med, og har i øvrigt ikke kendskab til, at nogle af kattene i baglandet skulle have haft det.

    Lasse må også gerne spørge, om vores forrige kuld killinger var testet negativ for mutationsgenet.

    Svaret er nej... Skulle han så gå igen?

    De blev ikke teste - alle blev solgt til kæl. Forældrene har testet negativ og hetero, så killinger kunne være en af de to.

    Vi har ikke kendskab til problemer med HCM i baglandet på forældrene.


  • #26   19. feb 2013 Jeg ville gå igen Glenn..

  • #27   19. feb 2013 "det kan enhver stå og sige til mig, det kan jeg ikke måle, og den person som kan sælge mig sin syge farmor med sit mundgejl, kan ski snildt snyde mig ved at fortælle en masse usandheder, blot for at sælge mig sine killinger"

    Tillid er for mig stadig et dansk varemærke, og har en killingekøber ikke tillid til vores arbejde, eller de oplysninger vi giver og kan underbygge, jamen så sælger vi naturligvis ikke til vedkommende.

    Vi har aldrig haft købetvang i vores opdræt - derfor tager vi heller ikke depositum og alt sådan noget andet gejl, når kælekattekøbere henvender sig her.


    "køber en kælekat så har jeg ikke behov for at vide om den er disponibel for arvelige sygdomme"

    Det er alle levende væsener uanset, hvad de så måtte være testet for. Når nogle opdrættere skriver på deres hjemmeside, at de giver garanti mod arvlige sygdomme, fordi kattene er testet for HCM og HD, så er det bare øregas...


  • #28   19. feb 2013 "Jeg ville gå igen Glenn.."

    Det er et frit land vi lever i smiley

    Som sagt sælger vi ikke kat til folk, som ikke er sikre på, at vi er det rigtige sted for dem. Det bliver vi ikke uvenner over.


  • #29   19. feb 2013 <i>Når nogle opdrættere skriver på deres hjemmeside, at de giver garanti mod arvlige sygdomme, fordi kattene er testet for HCM og HD, så er det bare øregas... </i>

    Nu er jeg tilpas mistroisk at jeg ikke falder for noget jeg får at vide jeg vil se dokumentation..

    Korrekt tillid skal der til, jeg er blot en ret mistroisk person overfor folk jeg ikke kender, der for stoler jeg ikke på alt hvad jeg får at vide med mindre jeg kan se dokumentation på det..


  • #30   19. feb 2013 "Nu er jeg tilpas mistroisk at jeg ikke falder for noget jeg får at vide jeg vil se dokumentation.."

    Jamen disse opdrættere kan sagtens vise dig dokumentation for testene. De giver dig bare ikke den sikkerhed, som de reklamerer med.

    I øvrigt tester vi også for HCM.

    "Korrekt tillid skal der til, jeg er blot en ret mistroisk person overfor folk jeg ikke kender, der for stoler jeg ikke på alt hvad jeg får at vide..."

    Det synes jeg skam også er et godt udgangspunkt.

    Vi har eksempelvis den regel her, at ingen får en kat med herfra første gang, de er på besøg, og vi afleverer selv vores katte i deres nye hjem. Den regel er der flere grunde til bl.a.:

    - Vi ønsker også at se køberen an (Vi er jo også mistroisk overfor vores købere, og ønsker kun det bedste hjem til vores kære små)
    - Det giver os tid til at lære køberen bedre at kende, og dermed bedre at kunne hjælpe med at de får den helt rigtige killing
    - Vi undgår impulskøb og mindsker dermed efterfølgende at skulle se vores afkom sat til salg alle mulige underlige steder
    - Skabe større tryghed for vores killinger, når de skal flytte
    - Giver os mulighed for at se, om køberen lever op til sine oplysninger omkring. Eksempelvis hvis de siger, at katten ikke skal løbe frit, også de har fritløbende katte osv.


  • #31   19. feb 2013 Hold da op jeg ramte vist en årre smiley

    Det som jeg umiddelbart kan udlede af svarene, er at det bedst kan betale sig at købe en kat hvor forældrene er testet. Det er ikke en garanti på evig sundhed men en start. Jeg skal holde mig fra killinger med øjenbetændelse da det kan være en langt mere ubehagelig sygdom der ligger bag.

    Jeg skal holde øje med tandkøds problemer... hvordan ser man det på en killing?

    Pawpets et det en database eller en hjemmeside og hvordan tjekker man hvem der er derinde og hvorfor?

    Mange tak for de brugbare svar smiley


  • #32   19. feb 2013 Jeg skal holde øje med tandkøds problemer... hvordan ser man det på en killing?

    Kan du ikke...

    Du kan bede opdrætter fortælle, hvorvidt vedkommende har kendskab til tandkødsproblemer i baglandet (forældre, bedsteforældre osv.)

    Derefter kan du bede opdrætter vise tandkødet på forældrekattene og gerne nogle af de andre katte i opdrættet også.

    Tandkødet skal helst ikke være rødt og hævet og slet ikke i et omfang, hvor tandkødet er vokset ned og over tænderne. I slemme tilfælde vil katten savle en del og andre tilfælde vil katten have fået fjernet alle tænderne.

    Det er ikke unormalt at killinger i forbindelse med tandskifte får en rød rand langs tandkødet - denne forsvinder typisk igen når tandskiftet er overstået.

    Vil opdrætter ikke vise dig tandkødet eller bliver fornærmet over du spørger, så find et andet sted.

    Pawpets et det en database eller en hjemmeside og hvordan tjekker man hvem der er derinde og hvorfor?

    Det er flere ting, men mange bruger det til at registrere deres stamtavler i en database, hvor man så efterfølgende får en masse oplysninger som indavlskofficiens, andel af kloner m.v. oplyst ved de enkelte katte. Man kan også lave fiktive parringer derinde, for at se, hvor tæt beslægtet kattene er ud fra en matematisk betragtning.

    Du tage linket på en af mine katte og prøve dig frem smiley



  • jan b
    jan b Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Svar: 76
    #33   19. feb 2013 http://www.pawpeds.com/db/?p=mco&date=iso

    her kan du taste navnet på en kat - f.eks. en af forældrene til en killing du er int. i - står der et lille h ved kattens navn er den testet og du kan se resultatet ved at trykke på h'et..


  • #34   19. feb 2013 Det ER øregas og tåkrummende og falsk tryghed når opdrættere lister side op og ned på hjemmesiden med hvad deres katte er testet negative for.

    Jeg oplyser det ikke på min hjemmeside - jeg oplyser det overhovedet ikke er det ikke relevant for kælekatteejeren. Er det relevant står det i kontrakten. Men den race jeg opdrætter lider ikke af dominate lidelser - så det er helt urelevant for en killigekøber skulle killingen være bærer. Jeg har altid styr på forældredyrenes status. Jeg end ikke tester killinger til kæl efter forældre der er negativ/bærer


  • Mette P
    Mette P Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Svar: 2
    #35   24. feb 2013 Synes at det er en meget reel debat I har her. Har selv været den lykkelige ejer af to Maine Coon hankatte. Den ene måtte jeg få "ryddet munden" på da han var ca. 11 måneder gammel. Han havde kun hjørnetænder og fortænder tilbage efter det.
    Den anden skulle jævnligt have foretaget tandrensninger. Hver gang med bedøvelse og røntgen. For ca. halvanden månede siden valgte jeg så at få begge aflivet, da de begge stod overfor en stor tandoperation igen! Det havde jeg simpelthen ikke midler til. De blev desværre kun 7 år!

    Så tandproblemer er et STORT issue med den katterace, hvilket flere dyrlæger har bekræftet mig i.



  • #36   24. feb 2013 Uha jeg er glad for, at min MCO på 4 år endnu ikke har fået så meget som en tandrensning, og ingen af hans forældre har tand problemer og er testet for alt som er relevant,, at han så har allergi er en anden historie, men der er ikke nogen allergi katte i linierne.

  • #38   25. mar 2013 Jeg fanger lige denne tråd igen, min dejlige MCO, hvis forældre har klaret HD testen til en grad 0, har idag fået konstateret HD i højre hofte i den dårligste ende af skalaen smiley han har haft smerter, ikke hoppet der hvor han plejer og ned fra klædeskabet, som han plejer at tage i 2 spring, ja der bruger han hver eneste hylde på vejen ned.
    Jeg har så fået glukosaminen og Metacam til ham, han viste tydelige smerter i ryggen, overgangen fra bryst til bagkroppen, det er så heldigvis kun muskelsmerter, og det hele er nok ligesom kommet frem fordi han har været meget aktiv sammen med Røde, og når han har haft ondt er det gået ud over Birk.
    Dyrlægen håber vi kan holde ham kørende nogle år på glukosamin, og jeg skulle regne med, at han nu og da overanstrengte sig og måtte have smertestillende nogle dage.
    Jeg må sige, at jeg ikke ved om operation er noget jeg vil udsætte ham for? Jeg ved heller ikke hvor dyrt det er, men så længe han kan have det godt, uden at behøve smertestillende hver dag, så er det dejligt og han skal have lov at nyde livet.


  • #39   25. mar 2013 Nu har han ikke HD, men min MCO brækkede hoften for små 3 år siden. Han fik i den forbindelse fjernet det ene hoftehoved og lagt guld i den hofte der så ville blive ekstra belastet. Han lever som sagt på 3. år og trives og hopper og løber osv. Kommer snildt over 180 cm plankeværk, og hopper direkte over, uden at hoppe op på noget, 70 cm killingekravlegård.

    Men det er jo kun noget der virker med en god og en dårlig hofte. Så der vil hans venstre hofte afgøre om det kan være en mulighed


  • #40   25. mar 2013 Hvor meget kostede det ca og giver forsikringen noget til det?
    Jeg skal have set i betingelserne i min forsikring, lige nu håber jeg at glukosaminen virker, og har søgt og læst en del på nettet, selv om jeg tidligere har læst om HD, læser jeg med andre øjne nu.
    Jeg har også talt vældigt længe med opdrætteren, ikke for at pålægge hende noget ansvar, hun har jo gjort hvad hun kunne, i og med hun tester og forældrene har perfekte hofter, og hun vil så tale med den opdrætter hvor faren kommer fra og hvor Mannes søster nu er i avl, det er jo bare for at oplyse og de så kan tage det med i overvejelserne, og hun vil også se om hun kunne skaffe nogle gode råd rundt omkring.
    Er lidt træt af at jeg ikke har opdaget noget før, jeg var overbevist om at det var Birk den var gal med, da de begyndte at være uvenner, nu må jeg se med nye øjne og se hvordan det hele påvirker deres forhold.


  • #41   25. mar 2013 Jette - 11.000 mener jeg det blev for lige den del.
    Om forsikringen dækker afhænger af hvilket selskab det er, og alderen på katten, der blev forsikret.
    Min brors MCO var forsikret hos Agria inden den blev 4 mdr. De dækkede udredningen for kattens HD (konstateret i svær grad inden den var 10 mdr). Min bror og hans kæreste valgte ikke at operere, da det var i svær grad på begge hofter. Katten levede en kort periode efter diagnosen på smerte stillende, inden det blev for slemt og katten blev aflivet.


  • #42   26. mar 2013 Manne har været i dyrekassen fra jeg fik ham som lille killing, og han har været et dyrt bekendtskab for dem, han har også allergi,,
    Jeg ser lige hvad de siger, men har ikke talt om operation med dyrlægen endnu, da vi håber han kan klare sig med glukosamin de næste år, men jeg har det som din bror, jeg kan ikke akseptere hvis han til stadighed skal have smertestillende, perioder er ok, og der skal jo lige som tages hensyn til at det ikke er det eneste han fejler,, jeg kommer vist til at læse en hel del, og det er rart at høre andres erfaringer.


Kommentér på:
Maine Coon købs spørgsmål - skal forældrene være testet for HD?

Annonce