{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
840 visninger | Oprettet:

PetWil
PetWil
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 105

Fået killinger... MEN {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Så skete det endelig i nat. Min hunkat har fået fire søde små killinger. Ved ikke om der kommer flere? Hun fødte sin sidste kl. 04.04 i nat....
Problemet er så bare at min hunkat ikke gider ligge hos dem og hun kommer kun hvis hun hører dem "skrige" megethøjt. Hun hyperventilerer og slapper på ingen måde af. Hun kommer endda til at ligge sog på killingerne.. Uden at fjerne sig!
Nogen der har nogle råd? Eller har prøvet noget ligende?
Hun er førstegangsfødende og ret forvirret...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fået killinger... MEN
  • #3   22. jul 2013 Det sker altså indimellem, at katte kommer til at ligge killinger ihjel, især hvis det er 1. gangsfødende.

Hvor gammel er hun?

Jeg ville nok smutte forbi dyrlægen, så jeg var sikker på, at det hele var kommet ud, når nu hun er så urolig.

• #4   22. jul 2013 Ja ville også få dyrlægen til at kigge på hende, når hun opføre sig sådan efter så lang tid efter den sidste killing er kommet ud.

En kat der er færdig med, at føde skulle gerne blive rolig og slappe af, når alt er over. og ikke hyperventilere.

Og de kan sagens komme til, at lægge en killing ihjæl, og specialt en første gangs fødende der er forvirret, og måske ikke ved helt hvad hun skal.

• #5   22. jul 2013 Din hunkat er sandsynlig usikker på hvad hun skal gøre med de små nye, så brug tid på at sætte dig ved hende i fødekassen og snak beroligende med hende. Det skal nok få hende til at falde til ro på et tidspunkt.
    Hvis din hunkat ellers virker frisk og spiser, ville jeg ikke tage til dyrlægen, det stresser unødig endnu mere

• #6   22. jul 2013 Det er ikke ualmindeligt, at der bliver født endnu et par (eller en) killinger op til 1½ døgn efter.

Fødekassen står vel ikke for varmt?
    Den bør stå ret mørkt i et hjørne i et rum uden for megen trafik, og underlaget bør ikke være af kunststof.

Jeg foretrækker også en fødekasse, der er så bred og lang, at mormis kan ligge helt udstrakt.

WC-bakken bør heller ikke stå i samme rum som fødekassen, da hunkatte altid vil søge langt væk fra sine killinger, når hun skal tisse og besørge - Dette instinktivt, for at lugten ikke skal tiltrække rovdyr.

• #7   22. jul 2013 Mange tak for al jeres hjælp.
    Hun fødte en til killing omkring klokken 14 - dog dødfødt..
    Men nu er hun mere rolig og hun ligger hos dem smiley
    At hun så ikke ligger der som vi havde "aftalt" går jo nok.

• #8   22. jul 2013 God at høre at hun er blevet rolig, det er ikke unormalt at mismor flytter killingerne, men bare i finder et sted som alle kan acceptere så er det vel også fint smiley

• #9   22. jul 2013 Godt at den sidste er kommet ud.

• #10   22. jul 2013 Det var dejligt at høre, at hun har det ok igen smiley

• #11   22. jul 2013 Hvornår tror i man får lov at rykke hende?
    Mere fordi hun ligger i et så lille rum, at jeg frygter jeg får flere døde killinger...

• #12   22. jul 2013 Det vigtigste er, at killingerne ikke bliver kolde og ligger på det kolde gulv. Hvis det er meget upraktisk at have hende i det lille rum, hvad med så at finde et stille, mørkt hjørne, hvor du stiller en kasse eller hule og flytter dem derhen?

Men du skal nok lukke døren til rummet, så hun ikke flytter dem tilbage.

• #13   22. jul 2013 Jeg ville nok gøre som Lone forslår.
    Jeg lavede selv en hule til mine plejemis og killinger, hun var nemlig heller ikke tilfreds med det sted jeg havde udset mig, hun ville ligge dem i reolen og ikke i den kasse jeg havde lavet, så gjore jeg det at jeg lavede et låg til kassen så der bare var en indgang, fandt det mørkeste og mest rolige hjørne af stuen og lagde killingerne der, lukkede hullet i reolen så hun ikke kunne flytte dem der ind, og så blev vi enige om at det hjørne jeg havde sat kassen var fint nok smiley

Så prøv stille at flyte dem til en lukket kasse til et sted hvor der er ro og mørke og luk evt døren til rummet, og lad være med at gå for meget der ind den første uge..

• #14   22. jul 2013 En anden god ting at vide er, at man ikke må bruge håndklæder at ligge de små på. De lærer først sent at trække deres kløer ind, og håndklæder har løkker, og så sidder de fast. Bomuld er noget af det bedste, og ellers bruger jeg fleecetæpper. De er billige og kan skiftes ud, når de er grimme.

• #15   22. jul 2013 Jeg har så altid brugt håndklæder, men det har været sådan nogle billige nogle hvor der ikke har været noget at hænge fast i, så det har aldrig været et problem her smiley smiley

• #16   22. jul 2013 Jeg tror ikke, der er risiko for, at hun flytter dem tilbage, hvis du tager det brugte underlag med over i den nye kasse sammen med killingerne.

Du kan evt. bruge en flyttekasse af pap og skære et hul i den ene langside.
    Sæt kassen under et lille bord eller stol, så hun har "hulefornemmelse".
    En papkasse er god, for den absorberer fugten og kan kasseres efter brug.

• #17   23. jul 2013 Ok mange tak for jeres hjælp.
    Tror jeg rykker hende i en flyttekasse og lukke den, men skærer et hul hun kan komme ud af.. Problemet nu er lidt at hun bruger hulen i kradsetræet, så ikke så nemt at flytte underlaget. Men det skal også bare ud. Hun fødte en til dødfødt killing klokken 23 i går.. Desværre smiley

• #18   23. jul 2013 Kan hun ikke blive liggende i hulen i kradsetræet tænker jeg? Hvis hun passer dem fint der.
    Hvordan er hun så nu? Det har også strukket sig over lang tid den fødsel.

Håber killingerne og mismor har det fint nu smiley

• #19   23. jul 2013 Hvis hun giver dem mad, og de virker varme nok, ville jeg se tiden an og se hvordan hun klare det smiley

Skriv ned hvad killingerne vejer, og vej dem evt. hver ude for at se om de tager på som de skal smiley

• #20   23. jul 2013 "Tror jeg rykker hende i en flyttekasse og lukke den".

Hvis du lukker den (umiddelbart en god idé), bør du enten lægge en fast plade ovenpå eller sætte kassen, så hun ikke kan hoppe op på den. Du kan ellers risikere, at låget giver efter, og hun falder ned på killingerne.

• #21   23. jul 2013 De er blevet rykket og det var en succes.
    Så lige nu har vi fire sunde og raske killinger smiley
    Vi vejer dem to gange dagligt men vægten svinger lidt pt.

• #22   23. jul 2013 Det er skønt at høre smiley

• #23   23. jul 2013 Nøjes med at veje dem 1 gang om dagen, det er rigeligt smiley
    Og så gerne på nogenlunde samme tid hver dag..
    I hvert fald de første 14 dage, herefter kan du nøjes med 1 gang i ugen.

Held og lykke med de små smiley
    Og tillykke med dem smiley

• #24   23. jul 2013 Mange tak.
    Nyder hvert et øjeblik smiley
    Igen tak for jeres hjælp!
    Rart man kan spørge nogle erfarne kattemennesker i nød!

• #25   24. jul 2013 Og gå nu ikke i panik, hvis en ikke har taget på, når du vejer den.
    Hvis du sidste gang du vejede, lige når den har spist og ikke haft afføring, og næste gang vejer, før den spiser og har haft afføring, kan det se ud, som om den ikke har taget på.

Det er faktisk vigtigere end vejning (som er vejledende), at du bruger dine ører, øjne og hænder.
    Piver en killing ikke, ligger den roligt sammen med sine søskende og sover og føles den spændstig, når du holder den, er det OK.

• #26   24. jul 2013 Ok skal jeg huske smiley
    Heldigvis kan vi altid ringe til dem, hvor vi har købt hankatten.
    De har en masse erfaring. Så panik sker nok ikke smiley

Kommentér på:
Fået killinger... MEN

Annonce