1.645 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Avl på aftegn/hvidt Avl på aftegn/hvidt

Jeg har efterhånden fået rimelig styr på genetikken i grundfarverne og genetikken i den røde farve, men nu sad min far og jeg så og diskuterede i dag og det går op for mig at jeg ikke har styr på det "at avle med hvidt".. Hos heste er det svært at avle med aftegn, men hvordan ser det ud for katte?
Hvad ville der komme ud af følgende tankeeksperiment (er det overhovedet til at sige noget om)

Case 1
Rød hunkat uden aftegn/hvidt og rød hankat med hvidt?

(hvad gør sig gældende hvis begge katte er med hvidt/uden hvidt og er der også forskel på det hvide anlæg i forhold til om det er hunkatten der har hvidt og hankatten der ikke har, eller omvendt.. )

Case 2
Anden farve hunkat uden hvidt og hankat i anden farve med hvidt..

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning afdørhåndtag til altandør 1.200 kr.
  • Altandør 1.150 kr.
  • Tætning af ovenlys vinduer 1.000 kr.
  • Ophæng af stort spejl i opgang 500 kr.
  • Hænge TV op, hænge hylde op og hænge gardiner op 500 kr.
  • Hang up 4 lights 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avl på aftegn/hvidt
  • #1   1. aug 2013 Tillægsspørgsmål.. Hvordan kender man forskel på smoke og sølv? Fx. hos en sort kat?

• #2   1. aug 2013 På en sort kat kaldes det smoke.

På en sort tabby kat kaldes det sølv.

• #3   1. aug 2013 jeg tror ikke som sådan at du kan styre det hvide, enten har de det eller også har de det ikke?? af en kat med store hvide aftegn og en uden kan der komme både med hvidt og uden hvidt. og det hvide kan være alt fra en lille plet til store områder...såvidt jeg ved? men har ikke studeret det nærmere, så det er bare min logik omkring det

• #4   1. aug 2013 Hvis du parrer en med hvid med en, der ikke har hvid, så får du killinger med og uden hvid.

• #6   2. aug 2013 Så hvis man fx. har 2 forældre uden hvid så får killingerne ikke? Eller kan det ligge i generne alligevel?

• #7   2. aug 2013 Og hvordan med smoke/sølv på andre farver? Er det tabby=sølv hver gang?

• #8   2. aug 2013 Blå tabby, rød tabby og sort tabby = sølv.

Blå, rød og sort = smoke.

• #12   2. aug 2013 Det er skisme forvirrende, men det er heller ikke så aktuelt for mig at avle lige nu smiley Spørgsmålene om hvidt er af ren nysgerrighed og sølv/smoke fordi vi har et par katte som jeg ikke rigtig kan farvebestemme, så jeg håber at blive lidt klogere smiley

• #15   2. aug 2013 Jeg skal se om jeg kan få taget nogen, men er ikke sikker på at det giver så meget.. Katten har altid været meget sort og lignet sin bror (min Aslan) som uden tvivl er helt sort, men her på det sidste er jeg blevet i tvivl om der gemmer sig lidt striber eller om det bare er sølv/smoken der spiller mig et puds når han bevæger sig..

• #17   2. aug 2013 Cawani, de kan godt have "dårligt" sølv, som enten først viser sig på afkommet, eller som kan gå hen og vise sig på katten med alderen.

Jeg har selv en med dårligt sølv, som giver de smukkeste sølv killinger smiley

• #22   2. aug 2013 Jeg troede også jeg havde fået styr på det, men nu har jeg hørt flere meninger om hvad han er, så for at gøre forvirringen komplet ville jeg prøve at finde nogen retningslinjer.. Hvordan han avler er ikke til at sige, han er neutraliseret.. I bund og grund er det også lige meget, jeg synes bare det er et spændende emne smiley

• #24   3. aug 2013 Det er Aslans bror jeg er i tvivl om.. (selvom jeg egentlig også bare troede at Aslan var kun sort...) Men jeg lærer det nok en dag smiley

Det er denne kat.. ( den sorte)

profilbillede
  • #27   3. aug 2013 Ja, det ved jeg,men jeg har ikke andre billeder nu.. Men det kunne være at nogen kunne se om det i givet fald var sølv eller smoke..

• #29   3. aug 2013 Så er han smoke smiley Tak.. Han er meget tydelig hvid i det underste af pelsen.. Får taget et billede i morgen..

• #30   3. aug 2013 Cawani - Vi har W genet som giver helt hvide katte (evt. med en farvet kalot på hovedet)
    Det er dominant, og giver øget risiko for døvhed, især koblet med blå øjne. Det er ikke selve genet der gør der, men et "biprodukt" af det der sker under fostrets udvikling, som gør at katten er uden farvepigmet, altså hvid. Man parrer typisk ikke hvid med hvid.

Vi har S-genet. Det er det gen, der giver de hvide plette vi ser på de fleste katte. Det er også dominant, og man ser en vis co-dominans effekt, sådan at en typisk "smoking-kat" i mængden af hvid er heterozygot, mens en van (max mængde hvid) er homozygot for SS. Og en bicolour/harlekin kan så være enten hetero- eller homozygot.

Så har vi G-genet. Det står for Gloves. Det er det der giver birmaerne deres handsker. Det er recessivt. Det kan også give hvide medaljoner samt hvidt i "bikini-linien" på kattene. Det findes i andre racer end birma.

OG så har vi noget polygenetisk/ukendt arvegang, der engang imellem popper op og giver hvide medaljoner og hvide pletter i "bikini-linien" og nogle gange en hvid tå eller to.

Så ja og nej, med S-genet er det forholdsvis simpelt, og vi har slet ikke så mange hvid-plets gener som hestene (tobiano og de tre overo; sabino, splash, frame, samt lethal white)

Kommentér på:
Avl på aftegn/hvidt

Annonce