{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
914 visninger | Oprettet:

Ida R
Ida R
Tilmeldt:
11. mar 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

Forsvundet missemor {{forumTopicSubject}}

Kunne godt bruge lidt hjælp/indput...

Vi har på gården nogle vildkatte, og de har i år fået unger. Som vi tager os af, men nu er missemor forsvundet, måske kørt ned.. Men killingerne er kun godt 3 uger, på vej mod deres 4 uge. Hvad er det mest optimale at gøre?

Skal lige siges de drikker selv vand og får nu sødmælk.. Tænker noget killingefoder også? Eller hvad er bedst?
De er alle i super fin foderstand...

Vil man evt nu kunne finde nye hjem til dem? Der er 6 og den ene er afsat. De sidste 5 er af blandet køn, sorte med hvis plet på brystet... Og hvad er chancerne for at finde nye hjem til dem?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forsvundet missemor
  • #1   25. aug 2013 For det første må de IKKE få nye hjem før de er 12 uger. De skal blive sammen og så er der oveni mulighed for at andre voksne katte tager sig af dem.
    Jeg vil anbefale at give dem modermælkserstatning i stedet for sødmælk, da sødmælk IKKE indeholder det en killing har brug for, for at udvikle sig til en sund og rask kat. Dernæst vil jeg give dem killingefoder både som vådfoder (dåsemad) og tørkost.
    Med mindre i har fundet missemor død, så er der en lille mulighed for at hun kan vende tilbage, dog meget lille. Hun kan nemlig være ude og lede efter ny mage, eller være blevet jagtet væk af en anden kat.


  • Ida R
    Ida R Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #2   25. aug 2013 Okay smiley vil jeg lige se på... Tager ned og ser på foder imorgen....
    Skal de alligevel have snart. Tror ikke missemor kommer tilbage, hun plejer at være på gården flere gange om dagen og har fast hankat samme sted... Og nu er hun ikke set i 2 døgn, men håber da stadigvæk...

    Hvorfor skal de være 12 uger? Hvis der nu var en der ville tage dem i pleje fx?


  • #3   25. aug 2013 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=127877


    Bekendtgørelse om overdragelse af kattekillinger

    I medfør af § 11, stk. 1, og § 28, stk. 5, i dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1343 af 4. december 2007, som ændret ved lov nr. 499 og 500 af 12. juni 2009, fastsættes følgende:
    § 1. Med bøde straffes den, der sælger eller på anden måde overdrager eller køber eller på anden måde erhverver kattekillinger, hvis levering af kattekillingerne sker, inden de er 12 uger gamle. På samme måde straffes den, der fra udlandet indfører kattekillinger, der er under 12 uger gamle.
    Stk. 2. Reglen i stk. 1 finder ikke anvendelse, når der er tale om en samlet overdragelse, erhvervelse eller indførsel af moderdyr og killinger, eller når moderløse killinger indleveres til dyreinternater eller overdrages til en ammekat.
    § 2. Justitsministeriet kan meddele dispensation fra denne bekendtgørelse, hvis hensynet til moderdyrets og killingernes velfærd taler for det. Dispensationen kan gøres betinget af nærmere angivne vilkår.
    § 3. Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. november 2009.
    Justitsministeriet, den 29. oktober 2009
    Brian Mikkelsen
    / Cristina A. Gulisano


  • Ida R
    Ida R Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #4   25. aug 2013 Der står jo netop at ved samlet overdragelse... Men har læst det før, det var egentlig ikke det... Mere om de overhovedet har en fremtid, ellers...

  • Ida R
    Ida R Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #5   25. aug 2013 Og om det overhovedet er muligt at finde hjem til dem bagefter?

  • #6   25. aug 2013 Jeg ville indlevere dem på et internat, eller finde en med en ammemor (: Men skal jeg være ærlig, så ville jeg få dem aflivet. Missemor er vildkat, altså kan det blive nogle underlige killinger. I ved jo heller ikke om missemor kan bære nogle farlige sygdomme, ja der kan være så meget galt med sådan en vildkat. Desuden ville aflivning være den nemmeste løsning for jer alle. Killinger er ikke billige at have, og bestemt ikke nemme at komme af med for tiden, og killingerne lider jo ingen nød af at blive aflivet.

  • #7   25. aug 2013 Der er jo ingen garantier for at de ikke får et adfærdsproblem, men omvendt er det heller ikke sikkert at de får et adfærdsproblem..

    Men om der overhovedet kan findes nye hjem til 6 små killinger det er nok nærmere der du kan risikere at få problemer, der er rigtig mange killinger til salg lige nu og internaterne bugner at hjemløse killinger og katte, så nemt bliver det måske ikke..


  • #8   25. aug 2013 samlet overdragelse er inkl. missemor.

    Synes helt seriøst du skal aflive killingerne. Det lyder sådan lidt "hu hej, nu der killinger,missemor er væk og vi giver dem sødmælk og hvorfor skal de være 12 uger". Med andre ord har i måske været meget forhastet og mangler at sætter jer grundigt ind i katte/killingeopdragelse.
    killinger uden missemor risikere at få adfærdsproblemer, da de ikke har deres mor til at lære dem at være kat.

    Desuden er det vildkatte på en gård, altså katte der umuligt ville kunne blive indekatte. Får de overhovedet mlenneskelig kontakt flere gange dagligt?
    om lidt begynder de at fise rundt og så bliver det svært at gøre dem menneskevante
    Og det er i forvejen svært at finde hjem til huskillinger, situationen her gør det ikke nemmere.
    derimod vil i om 6 måneder have et kuld fertile ungkatte der avler flere killinger, medmindre i får hver og en neutraliseret.

    Så mit råd: Få killingerne aflivet (ingen er kede af at være døde og vi har en OVERproduktion at katte i danmark. interntaterne er fyldt op), få alle katte neutraliseret og nyd jeres gårdkatte som kastrater
    Selvom en er afsat, kan i anbefale hende at tage på internat. Der sidder mange mange killinger og venter på nyt hjem i dette øjeblik


  • Ida R
    Ida R Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #9   25. aug 2013 Slap af, vi har taget os af killingerne siden de blev født og sidder med dem når vi er der - dvs flere gange om dagen... Jeg har selv kat og har altid haft det! Modsat mange andre herinde...

    Jeg spurgte om hvad der var af muligheder ... Ikke for at få afvide den eneste vej er aflivning! Men hvad man gjorde... De er i en boks i stalden og bliver passet bedre end så mange andre katte, jeg havde bare brug for at få lidt indput men det er der åbenbart ikke plads til herinde...

    God aften til alle


  • #10   25. aug 2013 Du spørger efter indput... du får mit indput.
    At det så ikke er hvad du vil høre, er ikke mit problem, jeg skriver hvad jeg synes er bedst at gøre i situationen.
    Er i klar til at have 5 killinger rendende de næste 15 år? og fodre dem, sørger for neutralisering, vacciner mv. Neutralisering af dem alle er nødvendig, ellers har i til næste år 20 katte at fodre.
    Det er hvad man skal tage stilling til, når man får killinger.. man skal som udgangspunkt forvente, at man ikke finder nyt hjem til dem.

    jeg sætter spørgsmålstegn for kattenes skyld, ikke for din skyld. Det hele virker så ugennemtænkt


  • #11   25. aug 2013 Ida R , katte kan ikke omsætte laktosen i almindelig mælk , de får diarre af det.

    Som fremtidsudsigterne er for dine killinger vil det mest humane være en aflivning.


  • #12   25. aug 2013 Nogen gange syntes jeg nogen her inde er meget hårde i deres måde at skrive tingene på til folk der spørg om råd.
    Man bliver hurtigt dømt før der bliver spurgt ordenligt ind.
    Og man kan altså godt få en vildkat tam, jeg har selv en på 7 år som var vild kat da jeg fik ham som killing.
    Og ts fortæller jo også de er i menneske hænder flere gange om dagen.
    Det eneste jeg vil sige er, at hvis missemor ikke kommer igen skal du overveje meget om du er indstillet på det kræver noget arbejde hvis du ikke får dem til at tage modermælkserstatning fra en skål men de skal have det fra sutteflaske. For de skal have det rigtige modersmælks erstatning, alm mælk dur ikke.
    Plus du skal jo være sikker på de tager fint på, så de skal vejes. Når de er 4 uger skal de veje ca 400 g og tage 100 g på pr uge.
    Og samtidig med hvis der ikke er andre katte der kan opdrage på dem, kan de få problemer senere hen, da det jo normalt er missemor der opdrager dem.
    Men i sidste ende er det jo dig der tager den beslutning ??


  • #13   25. aug 2013 De kan begynde at spise killingefoder fra de er 4 uger gamle, så køb noget godt killingefoder til dem. Hvis de er underernærede så kan du supplere med modermælkserstatning. Kør dem over på en blanding af f.eks kmr (modermælkserstatning) og torskerogn/ babycat pate og gradvist over på tørkost. Du har større chance for at få dem afsat ved at vaccinere dem og give dem ormekur, så de har noget med i bagagen. Ikke mere sødmælk, da de sim skrevet før, ikke kan tåle lactosen. Det er surt at mormis måske er død, men killingerne har en chance, i og med de er 3 uger nu og snart kan spise mad selv. Held og lykke med det hele smiley du kan evt undersøge om nogle opdrættere har en mormis der har mistet sine killinger.

  • #15   26. aug 2013 Jeg synes nu at du har fået rigeligt med input også selv om det måske ikke er input du bryder dig om.
    Jeg har også haft katte hele mit liv og derfor er jeg nok meget realistisk i forhold til om man bør aflive eller ej, selv om det ikke er en nem beslutning. Men spørgsmålet er ikke om det er nemt for den der skal tage beslutningen, men om det, på sigt, er bedst for katten/killingerne.


  • Ida R
    Ida R Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #16   26. aug 2013 Tak for indput.... Det var dejligt der også kunne komme lidt andet end "afliv dem!"
    Det er ikke mine killinger og min gård - derfor ikke mig der skal tage beslutningen... Men har givet jeres indput videre.

    Marianne - jeg har ikke givet udtryk for at jeg ikke tog i od jeres indput... Jeg lytter, syntes bare ikke det hører til at tale sådan... Jeg har ikke nogen fornemmelse for hvordan det står til blandt andre katte, men skrev netop herinde for at høre ad... I blev bare meget ensrettede, derfor mit defensive svar.

    Men tak til alle smiley for at I havde tid til det


  • Ida R
    Ida R Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #18   26. aug 2013 Det er en gård hvor vi har lejet os ind til hestene... Så jeg syntes da jeg har et eller andet ansvar.. De er jo i en af boksene, så vi har dem i vores hverdag... Men reelt er det vel ikke vores...? Eftersom ejendommen ikke er vores

  • #20   30. aug 2013 Er missemor stadig væk?


  • Ida R
    Ida R Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #21   31. aug 2013 Ja det er hun....

  • #22   31. aug 2013 smiley

Kommentér på:
Forsvundet missemor

Annonce