{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
819 visninger | Oprettet:

Farvekyndige - kommende farver på kat {{forumTopicSubject}}

Som opfølgning på denne tråd http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=17260

Skriver Johanna til sidst kommende mulige farver på killinger i en parring mellem Phoebe og Vulcanus.

Phoebe er sorttabby og Vulcanus rødtabby - betyder det at alle tøsemisser i dette kuld vil blive en eller anden farve tortie ?......


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Farvekyndige - kommende farver på kat
  • #2   28. nov 2006 www.maine-coons.dk kan du gå ind under opdræt og finde en farveberegner.

  • #3   28. nov 2006 Kan de blive uden Tabby når begge forældre er med ? Nej vel............

  • #4   28. nov 2006 Ja jeg tror osse på Johanna
    Tænkte bare så er det da let at se hvad der er hanner og hunner - hvis alle hunner er tortie :o)


  • #5   28. nov 2006 Jepper :o)

  • #6   28. nov 2006 Undskyld, at jeg bruger din tråd til mit spørgsmål, * Poly-Cats *, men kan nogen fortælle mig, hvilke farver Perle Puf har?

  • #7   28. nov 2006 Mange tak, Lundkvist :o)

  • #8   9. dec 2006 Poly-cats

    Jo killingerne kan sagtens være uden tabby, selvom begge forældre er med. De kan bare ikke blive med tabby hvis begge forældre er uden.

    Genet for aguti (tabby) er et stort A, hvorimod genet for nonaguti (ikke tabby) er et lille a.
    En kat kan bære Genet Aa og derved bære genet for non aguti, men hvis katten er nonaguti (altså ikke tabby) bærer den 2 x aa. Dvs. at den ikke kan bære genet for tabby (aguti) som jo er et stort A.
    Store bogstaver dominerer over små bogstaver.

    Håber du kan forstå det jeg prøver at forklare *GG*

    Annette


  • #9   9. dec 2006 Annette O

    Tak for forklaringen. Det er bare så spændende med alt dette genetik....og jeg suger pænt til mig hvor jeg kan.
    Så tusind tak.


  • #10   9. dec 2006 Anette o

    Det må så betyde at for at en killing skal kunne blive non aguti, så skal begge forældre have koden Aa - og så arver killingen begge de små a´er ...?!

    Men kan en kat have kode AA ?


  • #11   9. dec 2006 * Poly-Cats *

    Det betyder ikke nødvendigvis at killingerne arver to aa efter forældre der bærer genkoden Aa.

    Jeg elsker statistik, for der kan man få tingene til at "gå op" *GG* så hvis du ser statistisk på det, vil der i et kuld på 4 (dejligt rundt tal) komme to killinger der bærer koden Aa og de vil blive tabby med bærer af ikke tabby. En killing vil bære genkoden AA og være tabby. Den vil KUN kunne give tabbygenet videre til sit afkom og den sidste killing vil bære genkoden aa og være nonaguti altså helfarvet (eller ikke tabby hvis det er nemmere) Den kan på ingen måde bære genet for tabby, da tabbygenet dominerer over ikke tabby.

    Når du parrer to tabby katte, vil du således kunne få både tabby og ikke tabby killinger.
    Hvis du derimod parrer to ikke tabby katte med hinanden, vil du KUN kunne få ikke tabby killinger, fordi ingen af forældrene bærer genet for tabby...

    Bemærk at jeg sætter det op statistisk set (i forhold til tabby altså), for i den virkelige verden vil det helt sikkert se anderledes ud. ;-))

    Annette


  • #12   9. dec 2006 Ok........ det lyder jo fornuftigt - og nemt at forstå, set statistisk. ;o)



Kommentér på:
Farvekyndige - kommende farver på kat

Annonce