{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.138 visninger | Oprettet:

Ønsker langhårs killinger - Hvordan? {{forumTopicSubject}}

Hej alle i katte-kloge mennesker smiley

Vores to katte, Mille og Malou, er født af en helt almindelig huskat, mens faderen var en rød Main Coon. Min kæreste og jeg kunne godt tænke os nogle langhårede killinger engang, hvor faderen enten skulle være en rød Main Coon (for at holde det røde i 'familien') eller en Hellig Birma, fordi vi synes, det er en fantastisk smuk kat.
Nu er mit spørgsmål så bare, - hvordan fungerer sådan noget? Altså hvordan ville vi få fat i en rød Main Coon eller en Hellig Birma hankat, vis ejere, ville gå med til at gøre vores 'helt almindelige katte' gravide. For er folk ikke meget opmærksomme på, at deres racekatte ikke kommer i kontakt med ikke rene racer, og at stamtavlerne bevares intakte. Eller er det ligemeget for folk, når det er deres hankatte?
Er der evt. nogen, der har erfaringer med så mixede katteracer, som min kæreste og jeg ville være ude i, nemlig med nogle killinger, der er halvt Hellig Birma, kvart huskat og kvart Main Coon... Håber I vil hjælpe smiley

Venlige hilsner, Mie-Lykke


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ønsker langhårs killinger - Hvordan?
  • #1   7. feb 2007 Jeg tror, at du vil opleve, at folk ikke er glade for at bruge racekatte til avl med ikke-racekatte! Men der findes jo blandingskatte, der ligner racekatte. Du kan jo prøve at lave en annonce et sted.

    Jeg har det sådan, at der i forvejen er så mange små killinger i verden, der er uønskede, at jeg ikke kan få mig selv til at få kilinger med min Perle Puf. Hun er utroligt dejlig og meget speciel, men jeg vil ikke risikere, at hendes eventuelle killinger ender på internater eller det, der er værre... Huskatte og blandinger er jo desværre ikke i så høj kurs som racekatte, og derfor smider folk dem også bare væk, hvis det passer dem... :'o(


  • #2   7. feb 2007 For det første skal i overveje meget om i skal have killinger, da det kræver meget, og der bliver født ufatteligt mange huskatte samt blandingskatte hvert år. Og jeres katte skal være min. 1 år før i skal lade dem få killinger, så planlæg parringen efter katten er et år.
    Jeg vil nok fastholde mig til en Maine Coon og ikke en Hellig Birma. Men find en der <b>ikke</b> har stamtavle. Men det er selvfølgeligt ikke sikkert at der kommer langhåret killinger.
    Men hvis i gerne vil have killinger, der er langhåret, var det måske en idé at indvistere i en racekat med stamtavle, og så få stamnavn og derefter opdrætte, så ved i også hvad i får med temperament, en ting i ikke kan vide når i blander katte. Derefter kan i også planlægge nemmere med farver.

    - Kristina


  • #3   7. feb 2007 Tak for jeres svar. Jeg vil først lige understrege, at jeg er en kæmpe dyreelsker, så for det første, ville jeg selvfølgelig overveje killinger meget grundigt, vente til mine katte er udvoksede, og sidst med ikke mindst, - så kunne jeg ALDRIG finde på at give mine killinger væk til internater eller useriøse og ukærlige købere. Jeg er af den mening, at vælger man at få killinger, og kan man ikke komme af med dem, så må man beholde dem, der er tilbage. Punktum.
    Hvorfor ville du fastholde dig til en Main Coon og ikke en Hellig Birma Kristina? Er det pga. det med temperament, eller?
    Til sidst, - jeg forstår ikke det der med, at folk ikke vil lade deres hankat 'avle' med en ikke racekat, - kan det ikke være lige meget, - deres kat er vel ligeglad. Men det er nok et ømt punkt hos mange katte-folk smiley
    Håber at få flere svar og meninger!

    - Mie


  • #4   7. feb 2007 Forresten er det virkelig en skøn kat, du har Therese, - og jeg forstår godt dine bekymringer ang. alt det 'dyreplageri', der desværre florerer. Jeg har bare fået atvide af en dyrelæge, at hunkat har bedst af at få killinger mindst en gang i deres liv.. Det gør dem ligesom mere rolige, da det ligger til deres natur at blive mor smiley

  • #5   7. feb 2007 Okay, - det anede jeg ikke.. Men tak for info smiley Men de kan vel godt få langt hår, om end ingen maske?
    Jamen jeg er bare helt vild med Hellig Birma katte, - ved ikke hvorfor?
    Er der noget galt med dem da? smiley


  • #6   7. feb 2007 Mange tak, Mie-Lykke Dine misser ser også utroligt dejlige ud! ;o)

    En kat lever jo forhåbentlig i mange år, og selvom man sikrer sig, at man sælger til gode og ærlige mennesker, kan der jo altid ske ting og sager i deres liv som gør, at de er nødt til at gå af med missen igen. Og sådan kan den alligevel ende på et internat...

    Og ofte tænker folk sig heller ikke så godt om, inden de anskaffer sig et dyr! Der findes så utroligt mange annoncer med hunde og katte (og også andre dyr for den sags skyld), hvor ejerne har opdaget, at de alligevel ikke har tid nok til dem, så de skal af med dem igen, selvom dyrene kun er få måneder gamle... :o(

    Men som Christina også siger, ville en maine coon nok passe bedst. Jeg siger det simpelthen udfra typen. Og hvis de allerede har maine coon-gener i sig, ville eventuelle killinger muligvis komme til at ligne maine coons. Men jeg er bestemt ingen ekspert, hvad avl og den slags angår, så jeg tænker bare logisk ;o)


  • #7   7. feb 2007 hej...

    Jeg tror ikke det vil være et problem at finde venlige kattekøbere til et par blandningskatte. Der af en eller anden grund et ufatteligt i salg i dem, så længe de er langhåret.

    Men problemet er begge dine er korthåret, dvs. kattekillingerne vil aldrig blive rigtig langhåret eller bare semilanghåret. En brøkdel af killingerne vil måske få noget pjusket pels, men ikke hvad der vil forståes som semi-langhåret ect. Begge forældre skal somregel være langhåret før at de giver langhårskillinger, da korthårsgenet slår for stærkt igennem.
    Dvs. du kan være uheldig, at hele kuldet kommer til at ligne admindelige huskatte og dem er der desværre absolut ingen salg i. Hårde ord, men sådan er det desværre...og folk kender mange stalde ect. hvor der er et kuld killinger, istedetfor de skal ligge og køre efter en huskat.

    Det andet er at finde en far, det er ikke et spørgsmål om at lade en hankat hoppe på en 'uren'/blandningskat der problemet. Men Fife's regler forbyder direkte at lade opdrætteres hankatte hoppe på blandningskatte, da avlen skal forblive så ren som mulig og med formål at bevare den pågældende race. Det kan medføre karantæne og meget djævelskab, hvis man bevidst går ind som opdrætter og lader ens stambogsførte kat hoppe på en anden. Det er også fåtallet af opdrættere der gør i det...

    Hellig Birma er en sjælden race, den er der, men der er ikke så meget '100% ren UDEN stamtavle'-killinger på markedet, som der er med Main Coon. Dvs. at finde en blandning Birma vil nok være svært. Igen er der huskat i Birma'en, så vil chancerne for kommende killinger vil arve noget fra racen være minimal.

    Jeg kan ikke sige det ikke kan lade sig gøre, men overvej inden at det er ikke sikkert at planen om en langhårskuld killinger kommer til at blive en realitiet når først kuldet er der. Der er allerede et hav af 'main coons uden stamtavle' på markedet, hvor det er dyr m. lukked stamtavler der bliver parret på kryds og tværs får at stille folks hunger efter langhårskatte tilfreds.

    Hvis du vil have nogle absolut sunde kattekillinger, og de skal igennem dyrelæge check ect. Så løber omkostningerne per killing hurtigt op, og folk vil desværre ikke betale hvis de kan få en 100% ægte uden stamtavle til samme pris. En sådan koster 2000 kr ca. og en blandningskat hvor der er involveret en huskat, koster somregel 500 kr.

    Der skal nok være folk der vil købe, men jo mere de ligner huskatte, jo større vil problemet nok være at afsætte dem...da huskatte killinger til en 50'er eller gratis, er der enormt mange af...



  • #8   7. feb 2007 Tak for jeres svar. Ja, men hvis de nu ikke blev langhårede, ville det nu heller ikke være jordens undergang. Og hvad angår vores egne katte, så gav vi 350 pr. stk., da de var halvt Main Coon og har prikker i stedet for striber. Jeg går ikke så højt op i alt det der med racer og den slags, - jeg kan bare bedre lide katte, der er lidt specielle end helt almindelige katte. Dermed også helt almindelige Main Coons etc.
    Derudover går jeg heller ikke så højt op i alt det med vaccine osv., - da det, efter min mening, ikke er andet end en pengemaskine. Det var dog også, hvad vi fik atvide, da vi spurgte dyreeksperten her i byen til råds.
    Det er heller ikke vigtigt for mig at få 'så og så meget' for killingerne. Jeg elsker mine katte og vil dem det bedste, - og selvfølgelig skal de også prøve at være mor smiley Og det kunne da kun være et lille pluds, hvis deres killinger blev lidt 'længere hårede' end normalt.
    Mvh. Mie


  • #9   7. feb 2007 hehe ok, ville bare sikre mig du var forberedt på at det ikke fordi at vælge en langhåret hankat, ikke er ensbetydende med langhårskillinger. :o)

  • #10   7. feb 2007 Okay, men tak Heidi H - det vidste jeg heller ikke, og er glad for, du deltager i min lille 'debat' smiley

  • #11   7. feb 2007 ---Bare lige en lille ligegyldig detalje, - hvordan er emnet på dette forum blevet lavet om? Og hvem har gjort det..hehe

  • #12   7. feb 2007 ja jeg sad også lige og studsede, da jeg kom ind i tråden.
    Men jeg ved ikke om man SKAL spørge i en overskrift...såeh, kan være derfor smiley


  • #13   7. feb 2007 nåh okay - det er da også bare helt i orden smiley

  • #14   7. feb 2007 Hej Mette.
    Tak for dit indlæg. - Det var da lidt sjovt, at der kom tro kopier af skovkatte ud af det, når både mor og far lignede huskatte. Jeg synes nu også bare, i bund og grund, at det kunne være skide-hyggeligt med killinger, og det kunne da bare være sjovt, hvis de blev lidt anderledes end bare helt almindelige huskatte...selvom de nu også er søde smiley
    Men kan godt forstå på det hele, at folk går meget højt op i det med rene racer, stamtavler osv.. Den kan jeg ikke rigtig være med på, - men skidt pyt nu med det smiley
    Tak for jeres svar i hvert fald! Jeg må prøve at spørge mig lidt frem, når den tid kommer, om der er nogen, der har lyst til at ofre deres han-mis smiley

    Venligst, Mie...


  • #15   7. feb 2007 Hmm.. Dine katte har hvis de er resultatet af en parring mellem huskat og en mco (sådan jeg forstod det?) mulighed for at få langhårede killinger med en langhåret kat.
    (Nu gør jeg det her i en simpel version, kan heller ikke selv den komplicerede :o) Men der er flere gener der spiller ind på kattens pelslænge/type)
    Men det gen der koder for korthår (kalder jeg A) er dominerende over det gen (kalder jeg a) der gør at katten bliver langhåret.
    Dvs at bliver jeres to/en af jeres parret med en mco, så har de mulighed for at få killinger med følgende gen muligheder: Aa og aa. (Aa = korthår, aa = langhår)
    Dvs., at der er ca 50 % sandsynlighed for at få langhårede killinger :o)

    (Jeg har selv en mco blanding Mea som jeg fik killinger med i 2005 med en mco han, og der var resultatet 2 langhårede killinger og tre korthårede. I kan se billeder af de tre drenge på Meas profil, og hendes langhårede datter May på Mays egen profil, hvis det har interesse. (Den ene langhårede killing døde desværre under fødslen, da den vendte forkert :o( ... Også noget i skal tage med i jeres overvejelser forresten, at det Kan gå galt)
    Og jeg vil helt sikkert også anbefale jer en mco, da det så vil være nemmere at få de racetypiskheder som jeres katte/mco'er indeholder videre i jeres killinger, plus det er nemmere at finde en som andre også skriver.
    Jeg har selv søgt en til min egen mco blanding May på dette link, det kan være i også kan finde nogle muligheder her :o)

    (link fjernet)




  • #16   7. feb 2007 Hmm, nogen af kommentarerne i det link er så forsvundet (folk har nok slettet sig selv) men der er da stadig et par stykker.. Fx røde Cirkus :o)

  • #17   7. feb 2007 Hej igen Eva smiley
    SIkke en fin kat ham Cirkus.. og tak for linket smiley
    Det kunne være lækkert med en rød main coon, da Mille og Malous far jo også var helt rød... Men der går nok lige et års tid endnu, inden de skal til at være rigtig voksne og ansvalige smiley til den tid vil jeg oprette et in dlæg ligesom dig


  • #18   7. feb 2007 Hov, det havde jeg ikke læst.. Ja, vaccinerne skal helt sikkert være i orden inden, ellers risikerer du også selv en meget høj dyrlæge regning, samt en syg/død kat, for der er mange sygdomme der kan blive overført ved parring, og folk der alligevel vil lade dig låne deres hankat til parring vil givetvis selv ikke vaccinere, hvilket jo gør risikoen for sygdomme meget højere..

    Men det er nok de færreste der vil gøre den slags uden at den/de mindst er vaccinerede, og ofte også tjekkede for FIV og FELV.


  • #19   7. feb 2007 Men da de er indekatte, er der vel ikke så stor chance for sygdomme...? Det er i hvert fald hvad jeg er blevet fortalt af den lokale dyrehandler...

  • #20   7. feb 2007 Jamen det er rigtigt... Det er vel en chance, man vælger at tage. Det er jo også mange penge at betale for vaccinationer, - og hvis man så er så uheldig, at de små prinsesser bliver smittet, så må vi jo ofre lidt ekstra smiley

  • #21   7. feb 2007 Mie - Øh, altså mange at de sygdomme kattene kan blive smittet med er 1. Meget dyrer end det nogensinde ville koste at vaccinere en kat/to katte, så slemt er det altså heller ikke med prisen, jeg tager mig da råd til det på SU.

    Og ISÆR så er nogle af dem altså uhelbredelige, så I kan risikere at skulle aflive jeres små prinsesser, plus at de self lider mens de ér syge, hvilket jo godt kan være over en længere periode..


  • #22   7. feb 2007 Kære Mie-Lykke

    Jeg er helt med på at du gerne vil prøve at have et kuld killinger. Langt de fleste katteejere/elskere vil gerne have den oplevelse. Og der er faktisk ikke noget mere dejligt end sådan et dunet kuld garnnøgler der drøner rundt med løftet hale, så de ligner små radiobiler smiley

    Men dit ønske om at blande racekat i dine planer får mig til at stå helt af og da du endda nævner Hellig Birma som muligt emne, var jeg ved at falde af kontorstolen.
    Dette har jo sin årsag, eftersom jeg jo opdrætter Hellig Birma. Jeg vil meget nødigt se min race blandet på den vis. Vi kender alle (eller de fleste af os gør) en ByBér der i forvejen gør dette, uden hensyn til racen eller racerne om man vil. Eneste må er, lige præcist som dit, at avle små langhårede killinger.
    Heldigvis er der ikke mange Hellig Birmahanner i DK og de der er bliver ikke lånt ud til andre racer, faktisk er det ikke let at få lov at låne en Birmahan i forvejen. At få lov at købe en fertil han er praktisk talt en umulighed, med mindre man har opdrættet i flere år og kan bevise man kan håndtere en territorial hankat.

    At du har fået at vide af en lokal dyrehandler, at det er penge ud af vinduet, at vaccinere, viser mere om dyrehandlerens dumhed end så meget andet.

    Undskylder dette sure opstød på forhånd.


  • #23   7. feb 2007 Godt du ikke nåede at falde ned af din stol smiley
    ALTSÅ inden I nu får et hjertestop af overraskelse alle sammen ang. mine kattes manglende vaccination, så vil jeg lige sige, at chancen for at katte bliver kørt ned, er jo langt større end at en indekat får en sygdom. Og ingen af jer vil vel påstå, at det er dårlig opførsel at lade sin kat færdes ude?
    Jeg kan forstå, at Hellig Birma-racen betyder meget for dig; 'du vil nødigt se den blandet på den vis'... det lyder jo næsten som ren rasehad overfor mine stakkels urene blandings-misser.. det lyder næsten som om, 'din rase' grænser sig til det hellige for dig... men skidt nu med det - jeg tror ikke, jeg er den rette til at tale om det her med. Hver sine interesser. Jeg kan, som sagt, ikke rigtig tage det med rene racer og så videre så vildt seriøst som så mange andre herinde. En kat er et dejligt dyr, men det er mig fuldstændig ligegyldigt om den er ægte eller ej.

    Synes dette indlæg har udviklet sig til at være noget værre negativt ordkløveri, og så højtideligt kan jeg nu heller ikke tage det ...sorry guys!


  • #24   7. feb 2007 Jamen hvis du ikke kan tage det med racer så seriøst, hvorfor i alverden har du så ønske om at bruge en racekat til at parre din kat?

    Og NEJ det er ikke racehad, det drejer sig om etiske handlinger og respekt for racernes særegenheder.

    Mon du har tænkt på at blodtypebestemme din kat + partner, så du ikke risikerer at killingerne dør pga. bloduforligelighed? Nej vel, men det ville du vide at du skulle gøre, hvis du havde vidst hvad du havde med at gøre, når det drejer sig om SBI

    Sorry i andre, men I rest my case


  • #25   7. feb 2007 Ja, men som jeg også skrev, så ville det da kun være skønt, hvis de kunne få nogle små killinger med kraftig pels.. dermed ikke sagt, at den behøver være 'ægte'.

  • #26   7. feb 2007 Øh, jo.. Det er det faktisk lidt. Dårlig opførsel at lade sin kat rende frit. Mange ikke-katteejere er ofte plaget af katte der kommer rendende og skider i deres have og lign.
    Og så er det faktisk forbudt ved lov, det er lovpligtigt at holde sine husdyr på egen matrikel. Spørg bare Lundkvist, hun plejer endda at kunne citere hvilken paragraf det er.


  • #27   7. feb 2007 Tag det nu roligt Lone J, det er jo bare katte, skal vi huske... smiley
    Altså det ville da være forfærdeligt trist, hvis ens kat eller killinger døde af det du kalder SBI og nej, du har ret, jeg har ikke sat mig så godt ind i det, som du tydeligvis har, men derfor mener jeg ikke selv, at jeg er uvidende hvad angår katte og dyr i almindelighed. Men dyr kan blive syge af mange ting og masser af katte bliver dræbt i trafikken hver dag... En kat er sin egen og man skal ikke pakke den ind i vat.


  • #28   7. feb 2007 Velkommen til denne hæftige diskussion Christina smiley
    Selvfølgelig ville jeg få mine misser tjekket i hoved og røv, hvis de skulle parres med en andens kat og have killinger, som skulle gives eller sælges videre... Det har jeg jo aldrig sagt, at jeg ikke vil. Jeg har bare sagt, at mine små misser på sølle 4 måneder ikke er vaccineret, da jeg kun har hørt fra katte-kendere, at det er en ren pengemaskine. Men til den tid, HVIS de skulle have killinger, så skulle det selvfølgelig ske under ordnede forhold, - det vil jeg godt lige understrege...


  • #29   7. feb 2007 Næææ nej, mine katte er ikke bare katte smiley Mine katte er mine børn, jeg har ansvaret for deres liv, jeg har ansvaret for deres sikkerhed og jeg elsker dem højt.
    Jeg bruger mine katte i et seriøst avslarbejde, et arbejde jeg oven i købet har sat mig visse mål for.
    Jeg har givet maaaaaaange penge for mine katte, jeg lægger maaaaaaange penge hos dyrlægen (tror skisme jeg har betalt for hendes nye bil) næsten hele min tid går med mine katte, så nej det er ikke BARE katte

    Og lige til sidst SBI er koden for racen Sacred BIrman smiley


  • #30   7. feb 2007 Mie - SBI er en forkortelst for Hellig birma. Og det med blodtype uforenlighed ér et problem hos visse racer (mere end andre)..
    Men hvis du føler sådan at dine katte kan risikere at blive syge og dø så let, så er det self. din egen sag, nu har du så hørt vores synspunkter, og fået et indblik i hvilke race hankatte du ville have mulighed for at låne, og hvad disse mennesker nok vil kræve af dig for at du kan låne dem.


  • #31   7. feb 2007 Lige om vaccinerne smiley
    Du kan, hvis du besøger folk med katte og andre dyr, der evt. er syge, risikere at slæbe noget med hjem til dine katte.

    Hvis du får vaccineret dine katte, koster det ca. 500 kr og du kan nøjes med at lægge dem 1 gang om året 8nogen dyrlæger siger hvert andet år) du vil spare en hel masse penge ved at være på forkant og forebygge sygdomme


  • #32   7. feb 2007 Lone - jeg tror også, det er derfor, vi ikke rigtig kan kommunikere smiley
    Så meget betyder katte jo slet ikke for mig. Jeg elsker også mine katte, men de ER virkelig 'bare' katte for mig. Dermed ikke sagt, at de ikke skal behandles ordenligt, og at jeg ikke ville blive ked af det, hvis der skete dem noget, - men jeg vil ikke ofre oseaner af penge og tid på dem, som du. Så det er nok som at sætte en højre og en venstre kvinde til at blive enige - det kan jo aldrig lade sig gøre smiley


  • #33   7. feb 2007 Mie-Lykke
    Vi behøver ikke være enige og det betyder jo altså slet ikke at vi er uvenner vel smiley

    Jeg ved godt, at der er forskellige grader af "måden at holde dyr på" og det forsøger jeg at respektere, men jeg HAR altså meget svært ved at man har lyst at blande racer og jeg HAR meget svært ved, at man vil kalde sin kat for en race, hvis man ikke kan bevise det. Med andre ord, en racekat er en kat med stamtavle smiley

    jeg har INTET imod huskatte, har ejet den smukkeste i verden, men hun var neutraliseret da jeg købte hende som killing, for jeg har ingen intentioner om at opdrætte huskatte. Men jeg har STOR respekt for Nikie her på forum, som opdrætter huskatte, hun forsøger at fastholde huskatten særpræg, samtidig er hun super seriøs.


  • #34   7. feb 2007 Ja, - det er rigtigt. Og tak for jeres 'råd' Eva K smiley

  • #35   7. feb 2007 Hmm.. Jeg ved ikke lige hvor du vil hen med det, du skriver Christina... Det er da klart, at I som virkelig har mange katte og er opdrettere er nødt til at have styr på sagerne?!?

    - Tak for dit stille og rolige indlæg Lone smiley Deligt, vi ikke er uvenner...


  • #36   7. feb 2007 Jo, Christina - det forstår jeg skam godt.. helt dum er jeg ikke, selvom du nok har svært ved at tro det.

    Nu har jeg lige læst et andet indlæg fra en bruger, der har spurgt om nogenlunde det samme som jeg. Jeg synes, det er dybt frustrerende, at man bliver mødt med sådan nogle negative kommentarer.
    Det minder mig om, at der også er ALT for mange børn i forhold til forældre her i verden. Prøv at tænk på hvor mange børn, der sidder på børnehjem uden en mor og far der elsker dem. ALLIGEVEL får alle verdens mennesker masser af børn og vil nok til stadighed fortsætte med dette, hvadenten det er tragisk eller ej. Det er jo nu engang sådan, at det er sjovest at få sine egne. Jeg kan godt se jeres pointe faktisk - men har I så heller ikke nogen børn selv? Men blot valgt at adoptere? Det er præcis det samme... Man kan ikke bestemme på denne måde over liv, hvadenten det er kattes eller menneskers. Det svarer til det kinesiske system, hvor man udlovliggørerer det at føde mere end ét barn - det er jo det rene kommunisme!!


  • #37   7. feb 2007 Mie-Lykke
    Nej ikke kommunisme men; ansvar, interesse, hobby, arbejde og kærlighed.
    Det gælder nu ikke kun i katteopdræt, prøv at spøge hundeopdrættere, hesteopdrættere, marsvineopdrættere, kaninavlere, fugleopdrættere you name it smiley
    Det drejer sig i bund og grund om idealisme smiley


  • #38   7. feb 2007 Ville du så ikke råde forelskede par til at adoptere i stedet for at føde endnu et barn, som senere kan ende som et uønsket skilsmissebarn og i værste fald ville komme på børnehjem??

  • #39   7. feb 2007 Bortset fra det, så synes jeg, det er et underligt argument I brugte i mod Belinda i det indlæg jeg læste...- At hun ikke var gammel og moden nok til at komme ud i livets skole...altså - come on - hvad er det for noget at skrive? Vi har jo alle sammen stærke og svage sider og ved noget indenfor forskellige områder... I har så valgt at vie jeres liv til katte, - så kan det være, at Belinda eller jeg selv er klogere end jer på visse andre punkter.. Det har vel ikke noget med alder at gøre. Jeg er selv kun 20, men kender da mange voksne mennesker, der ikke ligefrem er den hurtigste knallerter på havnen... Det er ikke altid alder og fornuft følges ad smiley

  • #40   7. feb 2007 Mie-Lykke
    Når man bliver så gammel som mig, har man oplevet begge kategorier, som du nævner og du har da ret, der findes unge fornuftige intelligente mennesker og gamle ufornuftige knapt så intelligente mennesker smiley

    Jeg tror ærlig talt, at lige på et forum, hvor alt roterer om emnet katte, ja så må "nye og ubrugte" smiley kattejere/opdrættere lære at tage ved lære af de der har erfaringen og lære at sortere fra.
    Man skal jo lige have i mente, at langt de fleste mennesker der opdrætter katte, bruger oceaner af tid med næsen i bøger, roder rundt på internettet for at finde svar på ubesvarede spørgsmål, deltager i oceaner af seminarer blot for at dygtiggøre sig på området, samt tilbringer mega-meget tid sammen med andre katteejere og på diverse fora for at udveksle erfaringer og viden.
    Vi brænder for vores "sag" og kan argumentere i timevis. Men vi er ikke overmennesker, så vores temparement løber også af med os en gang i mellem, mest når vi er frustrerede over, at vi ikke kan "komme igennem" til dem vi vil give råd og vejledning og især overfor dem der med næb og kløer vil "bekæmpe" os.


  • #41   7. feb 2007 Det har du nu nok ret i, - altså at man ikke bare er født med viden om katte - selvfølgelig skal man lytte til dem, der ved noget om deres sag. Men jeg vil bare lige sige, og håber du, og andre, vil tænke over det, at I bruger en forkert tone, hvis I vil nå os 'uvidende' unge mennesker og belære os om katteavl, eller opdræt, om du vil. Du startede i dit første indlæg med at understrege, at du "var ved at falde af kontorstolen", da du læste mit indlæg. Altså allerede dér går jeg jo i forsvarsposition, når jeg læser dit svar. Allerede her er der jo noget i mig, der siger 'hvad bilder hun sig egentlig ind at tale sådan til mig', ergo slår jeg på ingen måder lytteklapperne ud og lytter til dig, men går derimod i gang med at modargumentere..Det samme synes jeg at kunne se i Belindas tilfælde. Det er helt okay, at I som vil kattene det bedste og oveni købet også ved noget, om det I taler om, vil give jeres viden videre, og forhåbentlig er jeres hensigt blot at hælpe de stakkels katte og ikke at såre de stakkels uvidende katteejere. Håber du forstår min pointe smiley

    Når alt dette nu er sagt, vil jeg slutte med at spørge, om jeg har forstået JERES pointe korrekt. Altså, I mener ikke, at det er godt at blande racerne, da man aldrig kan vide, hvor de små katte ender, grundet, at de nærmest bliver smidt i nakken på folk til ingen penge, man har ikke de samme 'kontrakt' lignende ting, der gør, at man får kattene tilbage, hvis de nye ejere ombestemmer sig, sikkerheden er ikke på samme måde i orden, hvad angår blodtype-tjek, vacciner etc. Derudover kan der være 'gener' (af mangel på andet udtryk) i de forskellige katteracer, som ikke passer sammen og derved kan gøre kattene skøre i bolden? (For man kan vel aldrig være sikker på, hvordan ens kats temperament bliver).

    Der er masser af katte at tage af, så i princippet kunne man vel sige, at der ingen katte burde føles i nogle år, men at alle der ønsker sig en kat burde købe en hjemløs.. Dette ville løse det forfærdelige problem med de mange katte, hunde og dyr generelt på de mange dyreinternater... Men som i mit ekstreme eksempel med adoptivbørnene, så er det vel nu engang bare sådan, at folk helst vil prøve at få deres egne børn, ligeså vel som at katteejere helst vil have killinger med deres egen kat, og ikke bare købe en 'brugt' (undskyld mig udtrykket) kat på et par år fra et dyreinternat. Sørgeligt, men sandt.

    Det var så min konklusion smiley Dejligt folk har forskellige holdninger og gider at diskutere, - vi skal bare passe på, og huske at tale ordentligt til hinanden hvadenten det er på skrift eller ej smiley

    - Mie


  • #42   7. feb 2007 Mie lykke- De andre har faktisk forklarret dig meget pænt, hvorfor deres meninger er sådanne.
    Jeg respektere dine holdninger, men jeg syntes din respekt for opdrættet af kattene kan ligge på et lille sted.
    Prøv at forstå, at folk virkelig har brugt oceaner af tid og penge på deres opdræt. Jeg ville personligt blive temmelig skuffet ( nedtonet ord for rasende) hvis jeg opdagede mine solgte katte parrede til højere og venstre, dette ville ikke være respekt for det arbjede jeg har lagt i mine katte, og hvis jeg lånte mine katte ud, var det ikke respekt for mine egne opdrætteres arbejde.
    Og hvorfor skal alle racer partout blandes og halvt ligne hinanden? hvorfor ikke bevare hver sin races ynde, og lade dem ligne den race de endnu engang er?
    Jeg vil også sige, at skal man have killinger, så vælg uden stamtavle.....


  • #43   7. feb 2007 Katja V - nu er denne samtale faktisk ved at tone lidt ned, og jeg synes, at Lone og jeg taler stille og roligt sammen, og at jeg gerne vil lære af hende.. Så synes ærligt talt, du skal blande dig udenom med udtalelser som 'jeg synes din respekt for opdrættet af kattene kan ligge på et lille sted', hvis du kun har negativt at tilføje... For jeg er ærlig talt ligeglad med, hvad du mener om mig og om jeg har respekt for katteopdrættere eller ej...

  • #44   7. feb 2007 Ehmmm mie... nu er der nok en forskel på at få børn og få killinger, så den sammenligning syntes jeg ligger langt ude i hampen.... folk beholder som regl deres børn resten aflivet, hvor killinger som regl bliver afhændet efter 12 ugers.
    Hvad skal du bruge de resterende killinger som du ikke selv kan beholde, dem kan du jo ikke komme af med hvis folk kun vil have deres egne killinger?
    Dårlig sammenligning.....
    HVis jeg skal ud at købe en kat, er det så ikke lige meegt om jeg redder en "brugt som du siger! fra et internat, eller jeg køber en af dig?


  • #45   7. feb 2007 Stop nu den tone for syv søren da! Det kan jeg ikke snuppe... kan vi ikke tale sammen stille og roligt? Katja, - du er vel ikke hævet over mig og skal belære mig om, hvad jeg skal og ikke skal?
    Og hvad angår din kommentar, så har du overhovedet ikke fattet min pointe..


  • #46   7. feb 2007 Mie Jeg kan faktisk godt diskutere på et meget høfligt niveau ( og tager hatten af for lone, for hendes yderst høflige og konstruktive indlæg)
    Men når man ligger ud med et indlæg, hvor i man skriver, at vi med racerene katte, er bange for at blande med jeres, og at det er vores ømme punkt, at vi indirekte siger at jeres katte ikke er gode nok til jeres osv... Så viser det ikke mig, at du er villig til at lære, og føre en konstruktiv debat, det viser en masse fordomme.
    Og jeg er nu heller ikke uvenner med folk, selv om jeg er dybt enig, men jeg bestemmer selv hvorvidt jeg vil blande mig i en offentlig tråd;0)


  • #47   7. feb 2007 Ja, det gør du, - så kan jeg bare ikke kommentere på din kommentar.

  • #48   7. feb 2007 JAmen om jeg fatter hvorfor folks børn og deres killinger skal blandes sammen?


  • #49   7. feb 2007 JAmen hvis du da absolut vil have det forklaret, så er det så ganske enkelt fordi, at der bor så ufatteligt mange børn på børnehjem, fordi deres forældre enten er døde af f.eks. aids i Afrika, syge eller, i vores vestlige del af verden, ikke har haft kompetancerne til at beholde dem... Masser af børn lever et liv på børnehjem, i slumkvarterer - i containere ligesom kattene, som der er blevet talt om før her i debatten. Det er præcis det samme - hvis man vælger at adoptere reder man et liv, som allerede ER sat i verden i modsætning til at få et barn selv, som blot er endnu en lille verdensborger, som kan kun kan krydse fingre for, får en god opvækst. Også alle disse huskatte og eller blandingskatte er blevet sat i verden uden grund - de ender også i hobetal på 'katte-børnehjem', nemlig katte internater, fordi deres 'forældre' (og dermed mener jeg de mennesker, som ellers skulle tage sig af dem) ikke kunne leve op til det ansvar, de fra starten tog på dig....

  • #50   7. feb 2007 Og nej jeg er på ingen måde hævet over dig, eller bestemmer hvad du skal og ikke skal ( hvilket jeg heller ikke kan se jeg har skrevet nogen steder)
    Men når man mener man ikke skal vaccinere, fordi ens lokale dyrehandler har sagt det og stædigt holder ved omkring det, i stedet for at spørge folk, hvad er jeres mening om dette... både lundkvist og andre spørger pænt hvad nu hvis din kat skal parres, hvor du på ny svare at du har hørt det er en pengemaskine, der står jeg af.


  • #51   7. feb 2007 Det er også helt i orden, at du står af. Sådan er vi jo forskellige med hvor meget vi går op i vores katte og deres ve og vel...

  • #52   7. feb 2007 Det tyder ikke på dine kommentarer på, at du har læst alle indlægene, for du har tydeligvis ikke læst, at jtg ville sørge for ordentlige omstændigheder, hvis mine katte skulle pares med en fremmed kat.

  • #53   7. feb 2007 Mie- og igen vil jeg gerne forklare at der er en forskel på killinger og børn....
    Mange folk venter i dag på at adoptere børn og står på ventelister, Og så vil jeg godt rette lidt i dit indlæg omkring at det er forældrene der har fejlet i fx afrika... Nej det har staten!
    Og du kan ikke referer til sultne børn i afrika, som vi ikke en gang har mulighed for at adoptere, med at lave et kuld killinger ( jeg siger ikke du ikke må)


  • #54   7. feb 2007 Hehe, you don't get the point.. Er lidt træt af denne diskussion, så vil trække mig tilbare nu... Jeg kan ikke rigtig tage dine belærende kommentarer seriøst...sorry

  • #55   7. feb 2007 Jeg har skam læst det hele mie.... christina nævner de gængse test før parringer, som du siger du selvfølgelig vil sørge for... hvis jeg nu forklare det på en andne måde.... du har en blanding af mco og birma... det er alene 2 test for hcm og blodtype (ret mig andre folk, hvis det ikke r de rigtige sygdomme, er mest inde i mine egne) netop fordi du avler blandinger, har du muligheden for begge sygdomme. samtidig har du ikke vaccineret, så du kan have en masse vira liggende, det skal også testes, i sidste åndedrag siger du at du ikke vil bruge ret mange penge på dine katte.... prøv at regne sammen;0)


  • #56   7. feb 2007 Mie-Lykke
    Jeg kan ikke følge sammenligningen om at adoptere børn og killinger osv.
    Du har ret i, at der i Afrika er børn der trænger til hjælp og i Kina er der uønskede børn. Men denne debat drejer sig jo om katte. Selv om vi (nogen af os) betragter kattene som vores børn, så tåler det dog ingen sammenligning, med folks egen børn, der er og skal være forskel.

    Jeg prøver lige at give dig et eksempel, for at belyse min næste påstand smiley
    Det er facts, at der på internaterne rundt omkring, sidder rigtigt mange katte. Hvis man kigger fremlysningerne igennem, kan man se annoncer om ca. 60%huskatte, 39% blandingskatte og 1%racekatte.
    Hvis man ser dette i perspektiv, kan man konkludere, at folk der ejer huskatte ofte lader dem gå frit og mange er helt og aldeles ligeglade med deres ansvar for kattene, kattene er fertile og ikke øremærkede. Disse huskatte får killinger, som folk så enten giver væk eller sælger for 50 kr igennem markeder eller lignende. Disse killinger ender op med at bo hos folk, der også er helt ligeglade med deres ansvar osv osv
    Hvis man så tager blandingskattene, som jo er blevet til, fordi der lige er nogen der har lyst at lave et kuld killinger mellem deres egen huskat og naboens racekat ( eller blandingskat) disse killinger sælges for et meget lille beløb til folk der er ligeglade med deres ansvar osv osv osv.
    De racekatte der sidder på internaterne, sidder der fordi de er solgt til folk, der ganske vist har givet mange penge for dem, men som er ligeglade med deres ansvar og kattene kan for den sags skyld være skyld i, at der sidder blandingskatte samme sted, de kan simpelthen være den ene af forældrene til dem.

    Hvis alle, der gerne vil have killinger, gjorde et grundigt stykke arbejde, viste ansvarsfuldhed overfor repektive racer (huskatten er også en race) og brugte deres etiske sans, ville der til sidst ikke være brug for internater.
    Samtlige opdrættere skulle så neutralisere og chipmærke killinger inden de rejste hjemmefra. Dette ville sikre, at der ikke blev lavet blandingskillinger og katte der blev væk fra hjemmet, ville have stor mulighed for at komme tilbage pga.chipmærkningen.

    Jeg siger ikke at alle der ejer blandingskatte er uansvarlige, for sådan er det ikke. Men jeg betragter det som uansvarligt at blande racer.
    Nu har vi jo berørt det arvelige aspekt og jeg vil gerne lige pointere; at du KAN risikere at få opdrættet et kuld killinger, der ikke alene har cystenyrer (PKD) hjertefejl (HCM) hofteledsdysplasi (HD), men også et dårligt imumforsvar, hvorved katten i værste fald kan dø af FIP.
    Uanset du er opdrætter eller ej, så vil du af køber blive betragtet som en sådan og blive behandlet som en sådan. Køber vil forvente at du lever op til dit ansvar som sælger og i ovenstående tilfælde kan det blive en meget dyr fornøjelse for dig.
    Mit bedste råd til dig smiley
    Neutraliser dine dejlige katte, giv dem et lykkeligt liv uden frustrationer som fertile. Bliv her på forum og lær noget af os alle, måske kunne du få lyst til en dag, at opdrætte "the real thing" smiley


  • #57   7. feb 2007 ihhhhhhhh lone du må altså være frisk lige nu;0)
    Fint indlæg

    Nat nat


  • #58   7. feb 2007 Godnat Katja
    Nix er ikke frisk, men har ondt over det hele (kroniske smerter) og kan ikke falde til ro før de smertestillende virker.
    Har derudover 3 hunkatte i løb, de vræææææææææler *LOL*


  • #59   8. feb 2007 Okay - det vil så kun sige, at JA - jeg HAVDE forstået jeres pointe korrekt... Det kunne du såmænd bare have nøjes med at skrive smiley

  • #60   8. feb 2007 Mie-Lykke
    Ja, men jeg elsker at udfolde mig smiley


  • #61   8. feb 2007 hehe, - det er også bare helt i orden smiley
    Skulle vi ikke sige, at det var dén debat.. Tror vi har forstået hinanden smiley


  • #62   8. feb 2007 Hehe, meget interessant at læse.. Og rigtig rart at læse folk der giver sig god tid til at komme med deres mening, begrunde den, give eksempler og lign. Tænker her især på Lone, dejligt at læse (og oplysende også :o)

Kommentér på:
Ønsker langhårs killinger - Hvordan?

Annonce