1.136 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Chloe blotched, istedetfor adm tabby? Chloe blotched, istedetfor adm tabby?

Hejsa...

Som ovenstående spørgsmål lyder, er hun det!?

Jeg aner personligt selv ikke meget om farver, og det var først da jeg fik rodet mig ind i følgende tråd;

http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=19538

At nogen gjorde opmærksom på det.

Iflg. hendes stamtavle hedder hun; iflg. hendes stamtavle hedder det; sort tortie makrel tabby med hvid (f0923)

Jeg tog nogle (farve-fokuseret) billeder af hende og smed i fotoalbum, da der kom snak om hun ikke lignede en admindelig tabby, som kan ses her:
http://www.kattegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=1160

især billed 5, hvor hun er bred stribet på lårskanken spreder tvivl eller skulle eftersigende være blotched...jeg er desværre ingen farve ekspert, men derfor så håber jeg flere herinde vil komme med deres mening om hun er blotched eller ej?

Og hvis hun er, har det så nogen betydning? skal hun så farvebedømmes på en udstilling? (nu tænker jeg på avl ect.)

Der var også nogle der skrev at det ikke var en 'normal' makrel tabby og jeg undre mig stadig over, hvad der er en 'normal' makrel tabby?...eller hvad er en normal: sort tortie makrel tabby (m. hvid) ?

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Slå græs 400 kr.
  • montering af senge og kommode 1.967 kr.
  • Havemand til havearbejde. 2.256 kr.
  • Udskiftning af tagplade 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chloe blotched, istedetfor adm tabby?
  • #1   27. feb 2007 Det er fordi hun også er tortie... så er det svært ar se...

• #2   27. feb 2007 Wooohooo så er jeg ikke ene om at tænke det Heidi GGGG

sort tortie blotched tabby med hvid - NFO f 09 22 - som Vibeke (så smukt ;-))) ) skriver

Hi hi hi hi hi hi hi hi hi

• #3   27. feb 2007 hmm.. den er svær... for mig ser hun ud til at være sort totie blotched tabby... men det er ski... svært

• #4   27. feb 2007 ups... med hvid...
    Prøv at kikke på min lree

• #5   27. feb 2007 Kazandra H og heidi H

Hun vil være i farvegr. 6 da der også er hvid smiley

Ligesom Rita som er f 09 22

• #6   27. feb 2007 <B>ang bagland:</B> Chloe har en blotched bag sig, hendes farmor (S* Oxikullars Atlanta) er efter havd jeg kan se blotched.
    Farfaren admindelig tabby, og Chloes far er efter hvad jeg kan se admindelig tabby også (m. hvid)

Chloes mor var rød adm. (hvis) tabby.
    Og morfaren er også rød m hvid, men jeg har ikke kunne finde billeder af mormoren. (Lærkevangens Ronja)

Det er uden farvekoder, så kan godt være at det egentlig er en anden når jeg hiver farvekoderne frem, men ihvertdald Atlanta, er ren sort/blå m. blotched smiley

• #7   27. feb 2007 Ja, jeg holder jo også på blotched tabby.. Du må tage hende med på udstilling og få hende farve bedømt også :o)

• #8   27. feb 2007 Og blotched kan jo sagtens ligge gemt i flere generationer af makrel tabby..

• #9   27. feb 2007 Hanne smiley P: Jeg har kikket lidt på Lree (lækker blis hun har smiley ) og syntes det billed hvor hun står i sneen, med rumpen lidt vendt til, der kan man godt ane noget 'blotched' i hende...

Hvis jeg forstår blotched korrekt...hehe smiley

Men (nu håber jeg nogle vil rette, hvis jeg er ude i skoven) er så:

tabby: ligsom admindelig huskatte stribet.
    Blotched; tiger/bred - stribet

men spottet er det så når katten er hvid/sort ect. med pletter af stiber/tabby?
    hvis så det ikke er 'huskatte striber' kan det så være en; " spotted blotched tabby x " ?
    Ticked? (aner jeg ikke hvad er, eller kan gætte mig til)
    en uspecificeret, er det så eksempelvis hvis Chloe KUN havde 'tabby M'et' i panden og var multifarvet ellers...ala hendes ryg?

• #10   27. feb 2007 Eva K: ja jeg burde tage hende på udstilling, hehe, SNART, men er bare så bange for hun går i panik eller dommeren ikke kan holde hendes koncentration fanget, så hun pisker afsted. Ved godt det er lidt langt ude, men er så frygtelig bange for at miste min lille fedemis *S*

Men jeg ved godt at man bare skal råbe højt, hvis mislingen skulle stikke af, eller melde ud, hvis katten ikke kan holde til at være i et bur.

Men *suk* dumme bekymringer smiley
    Men hun skal på udstilling, også må jeg presse alle de 'latterlige' tanker i baghovedet *ss*

Mvh Heidi - pylremor af første karat *g*

• #11   27. feb 2007 Nu har jeg uploadet et nyt foto i mit fotoalbum kaldet: "Chloes farver" det er det sidste...(endnu mere forvirring) For de ringe slutter i cremefarvet på maven, er hun så uspecificeret ?

• #13   28. feb 2007 Heidi - Ja, jeg kan godt forstå det. Men jeg vil nu sige at folk plejer at være rigtig søde og hjælpsomme hvis man bare fortælle at det er ens første udstilling og man er lidt forvirret, etc. Var de i hvert fald mod mig :o)

Og så kan du jo træne i at holde katten i udstillings position derhjemme.
    Med en hånd under/lige bag/ved forbenene og en lige foran/ved bagbenene. Det hjælper altså også at katten er vant til at blive holdt sådan derhjemme når man så skal afsted. Jeg har efterhånden fået øvet det så meget med dem begge to, at især May bare kan hænge der til jeg bliver så træt i armene at jeg må sætte hende ned :oD

Og jeg vil råde dig til at tage hende med første gang så und som mulig, dvs snart! Unge katte klare jo generelt bedre at prøve nye ting :o)

Ja, for når du så tilmelder dig en udstilling i hendes alm. klasse, så kan du også få hendes farvebedømt som noget ekstra. Det er jonødtvendigt at have det rigtige mønster på stamtavlen hvis du fx (som du jo har lyst til) vil have killinger på hende :o)

Og de fleste katte bliver altså bare stående på bordene/hængende hos deres ejer, du er jo noget trygt for katten :o)

• #14   28. feb 2007 Og ticked er fx som de vildt farvede abbysinier herinde er :o) du kan jo evt. kigge på en af dem :o)

• #15   28. feb 2007 Hejsa

Ville lige sige rigtig mange tak for jeres svar smiley

Fik ihvertfald redt en masse ud med alle der forskellige tabby farver, og ja, så er Chloe nok blotched istedetfor.

Så må snart tage på udstilling, og få hende farvebedømt, så det også står på 'papirene'... smiley
    (men kan godt se det er svært at få fundet de rigtige farver, som bette hehe, puha...håber alle mine killinger bliver creme røde, så de meeeeeget lettere at farvebedømme *g*)

igen tak for jeres mange gode svar.
    - og godt link du fandt frem Kazandra smiley

Mvh Heidi

• #16   28. feb 2007 Hehe.. Om de bliver rød tabby, creme tabby, blå tabby eller sort tabby (eller er blå/sorte uden tabby) er det nok forholdsvis nemt. Det er først når de går hen og bliver tortie tabby at det kan give problemer, hehe..
    Creme og rød er forresten altid med tabby..

• #17   1. mar 2007 Kazandra - Ja, det ved jeg.. Tænkte bare det var nemmere at jeg ikke rodede mig for meget ud i det med generne her..

Men okay, rød vil så altid se tabby ud, selvom der er forskel på hvordan farverne er alt efter om den faktisk er med eller uden tabby :o)

• #18   6. mar 2007 Hej, jeg syntes også hun ligner meget blotched tabby, men som de andre også skriver er det lidt svært at se smiley
    På min hjemmeside www.mafian.dk har jeg lavet en side, der hedder "Hjælp til farver og mønstre". Jeg lavede den da jeg selv var ved at rive hårene ud af hovedet, med hensyn til de forskellige mønstre og farver.
    Så jeg håber det måske kan hjælpe lidt smiley

• #19   6. mar 2007 Kazandra

Der har jeg så lige lært at Rød er altid vedhæftet et dominant gen for tabby, så en rød mis er rødtabby.
    Med genet O følger et dominant tabbygen, derfor er en rød (og creme for det er den ressicive farve for rød) ALTID tabby

Grunden til jeg lærte det, er min Garfield står på stamtavlen som smoke - altså nonaguti - men det kan han ikke være........!
    Det undrer mig så bare, at "fejlen" ikke stoppes inden den kommer i tavlen?!

• #20   6. mar 2007 Poly - Er han farve bestemt på udstillingen eller? (Hvis det nu er en uerfan opdrætter kan der jo godt snige sig fejl ind, som fx på Cloe)

• #21   7. mar 2007 Kazandra

Det var opdrætteren fra Kamikaze der havde studeret Garfilds stamtavle, og gjorde mig opmærksom på at han ikke kunne være nonaguti.

Derfor prøvede jeg at finde noget om det rundt omkring. ( Brita forklarede det osse ) Men jeg blev faktisk noget forvirret, for jeg kunne jo nemt finde andre nonagutirødekatte, rundt på nettet.

Skulle du forresten ikke melde dig ind i vores genetikklub ??
    http://www.kattegalleri.dk/html/grp_vis.asp?GroupID=57

• #22   7. mar 2007 Hmm......
    Så det du siger er at katten kan være aa og alligevel T ?
    Og derfor vil den være nonaguti men alligevel have synligt tabbymønster? Eller er jeg helt galt i byen :o)

• #23   7. mar 2007 Poly - Det er lige det hun siger (Tror jeg da, hehe)
    I hvert fald sådan som jeg har forstået det efterhånden..

Og Garfield kan jo godt have forældre der har non-aguti liggende reccisivt i mange generationer uden af det kan ses (kan det jo måske på noget af deres afkom, men ikke lige det i Garfields stamtavle). Det kan self også godt være en fejl :o)

• #24   7. mar 2007 Jo begge Garfields forældre er nonaguti på deres stamtavler.

• #25   7. mar 2007 Poly - Men hvorfor siger opdrætteren fra Kami... så at han ikke kan være det? Hvis begge forældre er det?For hvis de begge er nonaguti, så kan han da ikke være andet genotypemæssigt? (selvom han ikke fænotypisk ser sådan ud)

• #26   7. mar 2007 Hun siger det ere n fejl, fordi røde katte ikke kan være nonaguti...heller ikke genotypemæssigt.
    Hun siger: Rød er altid vedhæftet et dominant gen for tabby, så en rød mis er rødtabby. En smoke mis er det der hedder non agouti og så er tabbygenet resesivt.
    Med genet O følger et dominant tabbygen...sådan er det bare.
    I Perserverdenen prøvede man gennem flere generationer at selekterer på en måde så man prøvede at opdrætte O genet til noget der ville ende med at være ressisivt, men man måtte opgive.
    En rød (og creme for det er den ressicive farve for rød) er ALTID tabby. Citat slut.....

• #27   8. mar 2007 Brita har læst vores tråd :o)
    Hun siger:
    katten ER tabby på fænotyben, men altafhængig af hvad farmis og mirmis er den både givende nonagouti OG agouti til dens killinger.
    Kasandra's forklaring 3/4 henne i tråden er faktisk lige præcist dèt jeg mente (og forhåbenlig skrev) til dig.
    En rød/creme kar ER altoid tabby at se på, men den kan sagtens give ikke-tabby mislinger.
    Har forresten et godt eksempel der fortæller godt hvordan det er i virkeligheden.
    Min Beloki er SORT og han blev i efteråret parret med en sorttortie med hvidt NON agouti missepige.
    De fik en rød dreng....OG jeg har set ham, og kan forsikre dig for han har det flotteste blotched tabby mønster, man kan ønske sig. Men han bærer non agouti...det er 100 % sikkert for det er dèt han har arvet både fra farmis og mormis

Og hils Kasandra....hun er både en dygtig og sød pige
    Hilsen Brita
    ..........................................................................................
    Ok - Nu er det så lige for at selv jeg forstår det *GMH*
    JUHUU.....

• #28   8. mar 2007 Jubii, så er den sat på plads.. Hehe.. Godt at få det sat på plads..

Kommentér på:
Chloe blotched, istedetfor adm tabby?

Annonce