Chloe blotched, istedetfor adm tabby? Chloe blotched, istedetfor adm tabby?
Hejsa...
Som ovenstående spørgsmål lyder, er hun det!?
Jeg aner personligt selv ikke meget om farver, og det var først da jeg fik rodet mig ind i følgende tråd;
http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=19538
At nogen gjorde opmærksom på det.
Iflg. hendes stamtavle hedder hun; iflg. hendes stamtavle hedder det; sort tortie makrel tabby med hvid (f0923)
Jeg tog nogle (farve-fokuseret) billeder af hende og smed i fotoalbum, da der kom snak om hun ikke lignede en admindelig tabby, som kan ses her:
http://www.kattegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=1160
især billed 5, hvor hun er bred stribet på lårskanken spreder tvivl eller skulle eftersigende være blotched...jeg er desværre ingen farve ekspert, men derfor så håber jeg flere herinde vil komme med deres mening om hun er blotched eller ej?
Og hvis hun er, har det så nogen betydning? skal hun så farvebedømmes på en udstilling? (nu tænker jeg på avl ect.)
Der var også nogle der skrev at det ikke var en 'normal' makrel tabby og jeg undre mig stadig over, hvad der er en 'normal' makrel tabby?...eller hvad er en normal: sort tortie makrel tabby (m. hvid) ?
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
sort tortie blotched tabby med hvid - NFO f 09 22 - som Vibeke (så smukt ;-))) ) skriver
Hi hi hi hi hi hi hi hi hi
dec 2006
dec 2006
Prøv at kikke på min lree
aug 2005
Følger: 28 Følgere: 27 Katte: 8 Emner: 75 Svar: 531
Hun vil være i farvegr. 6 da der også er hvid
Ligesom Rita som er f 09 22
okt 2006
Følger: 6 Følgere: 4 Katte: 2 Emner: 44 Svar: 298
Farfaren admindelig tabby, og Chloes far er efter hvad jeg kan se admindelig tabby også (m. hvid)
Chloes mor var rød adm. (hvis) tabby.
Og morfaren er også rød m hvid, men jeg har ikke kunne finde billeder af mormoren. (Lærkevangens Ronja)
Det er uden farvekoder, så kan godt være at det egentlig er en anden når jeg hiver farvekoderne frem, men ihvertdald Atlanta, er ren sort/blå m. blotched
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
jun 2006
okt 2006
Hvis jeg forstår blotched korrekt...hehe
Men (nu håber jeg nogle vil rette, hvis jeg er ude i skoven) er så:
tabby: ligsom admindelig huskatte stribet.
Blotched; tiger/bred - stribet
men spottet er det så når katten er hvid/sort ect. med pletter af stiber/tabby?
hvis så det ikke er 'huskatte striber' kan det så være en; " spotted blotched tabby x " ?
Ticked? (aner jeg ikke hvad er, eller kan gætte mig til)
en uspecificeret, er det så eksempelvis hvis Chloe KUN havde 'tabby M'et' i panden og var multifarvet ellers...ala hendes ryg?
okt 2006
Men jeg ved godt at man bare skal råbe højt, hvis mislingen skulle stikke af, eller melde ud, hvis katten ikke kan holde til at være i et bur.
Men *suk* dumme bekymringer
Men hun skal på udstilling, også må jeg presse alle de 'latterlige' tanker i baghovedet *ss*
Mvh Heidi - pylremor af første karat *g*
okt 2006
jun 2006
Og så kan du jo træne i at holde katten i udstillings position derhjemme.
Med en hånd under/lige bag/ved forbenene og en lige foran/ved bagbenene. Det hjælper altså også at katten er vant til at blive holdt sådan derhjemme når man så skal afsted. Jeg har efterhånden fået øvet det så meget med dem begge to, at især May bare kan hænge der til jeg bliver så træt i armene at jeg må sætte hende ned :oD
Og jeg vil råde dig til at tage hende med første gang så und som mulig, dvs snart! Unge katte klare jo generelt bedre at prøve nye ting :o)
Ja, for når du så tilmelder dig en udstilling i hendes alm. klasse, så kan du også få hendes farvebedømt som noget ekstra. Det er jonødtvendigt at have det rigtige mønster på stamtavlen hvis du fx (som du jo har lyst til) vil have killinger på hende :o)
Og de fleste katte bliver altså bare stående på bordene/hængende hos deres ejer, du er jo noget trygt for katten :o)
jun 2006
okt 2006
Ville lige sige rigtig mange tak for jeres svar
Fik ihvertfald redt en masse ud med alle der forskellige tabby farver, og ja, så er Chloe nok blotched istedetfor.
Så må snart tage på udstilling, og få hende farvebedømt, så det også står på 'papirene'...
(men kan godt se det er svært at få fundet de rigtige farver, som bette hehe, puha...håber alle mine killinger bliver creme røde, så de meeeeeget lettere at farvebedømme *g*)
igen tak for jeres mange gode svar.
- og godt link du fandt frem Kazandra
Mvh Heidi
jun 2006
Creme og rød er forresten altid med tabby..
jun 2006
Men okay, rød vil så altid se tabby ud, selvom der er forskel på hvordan farverne er alt efter om den faktisk er med eller uden tabby :o)
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 26 Emner: 24 Svar: 1.698
På min hjemmeside www.mafian.dk har jeg lavet en side, der hedder "Hjælp til farver og mønstre". Jeg lavede den da jeg selv var ved at rive hårene ud af hovedet, med hensyn til de forskellige mønstre og farver.
Så jeg håber det måske kan hjælpe lidt
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.220
Der har jeg så lige lært at Rød er altid vedhæftet et dominant gen for tabby, så en rød mis er rødtabby.
Med genet O følger et dominant tabbygen, derfor er en rød (og creme for det er den ressicive farve for rød) ALTID tabby
Grunden til jeg lærte det, er min Garfield står på stamtavlen som smoke - altså nonaguti - men det kan han ikke være........!
Det undrer mig så bare, at "fejlen" ikke stoppes inden den kommer i tavlen?!
jun 2006
okt 2005
Det var opdrætteren fra Kamikaze der havde studeret Garfilds stamtavle, og gjorde mig opmærksom på at han ikke kunne være nonaguti.
Derfor prøvede jeg at finde noget om det rundt omkring. ( Brita forklarede det osse ) Men jeg blev faktisk noget forvirret, for jeg kunne jo nemt finde andre nonagutirødekatte, rundt på nettet.
Skulle du forresten ikke melde dig ind i vores genetikklub ??
http://www.kattegalleri.dk/html/grp_vis.asp?GroupID=57
okt 2005
Så det du siger er at katten kan være aa og alligevel T ?
Og derfor vil den være nonaguti men alligevel have synligt tabbymønster? Eller er jeg helt galt i byen :o)
jun 2006
I hvert fald sådan som jeg har forstået det efterhånden..
Og Garfield kan jo godt have forældre der har non-aguti liggende reccisivt i mange generationer uden af det kan ses (kan det jo måske på noget af deres afkom, men ikke lige det i Garfields stamtavle). Det kan self også godt være en fejl :o)
okt 2005
jun 2006
okt 2005
Hun siger: Rød er altid vedhæftet et dominant gen for tabby, så en rød mis er rødtabby. En smoke mis er det der hedder non agouti og så er tabbygenet resesivt.
Med genet O følger et dominant tabbygen...sådan er det bare.
I Perserverdenen prøvede man gennem flere generationer at selekterer på en måde så man prøvede at opdrætte O genet til noget der ville ende med at være ressisivt, men man måtte opgive.
En rød (og creme for det er den ressicive farve for rød) er ALTID tabby. Citat slut.....
okt 2005
Hun siger:
katten ER tabby på fænotyben, men altafhængig af hvad farmis og mirmis er den både givende nonagouti OG agouti til dens killinger.
Kasandra's forklaring 3/4 henne i tråden er faktisk lige præcist dèt jeg mente (og forhåbenlig skrev) til dig.
En rød/creme kar ER altoid tabby at se på, men den kan sagtens give ikke-tabby mislinger.
Har forresten et godt eksempel der fortæller godt hvordan det er i virkeligheden.
Min Beloki er SORT og han blev i efteråret parret med en sorttortie med hvidt NON agouti missepige.
De fik en rød dreng....OG jeg har set ham, og kan forsikre dig for han har det flotteste blotched tabby mønster, man kan ønske sig. Men han bærer non agouti...det er 100 % sikkert for det er dèt han har arvet både fra farmis og mormis
Og hils Kasandra....hun er både en dygtig og sød pige
Hilsen Brita
..........................................................................................
Ok - Nu er det så lige for at selv jeg forstår det *GMH*
JUHUU.....
jun 2006
Chloe blotched, istedetfor adm tabby?