{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
794 visninger | Oprettet:

Morten M
Morten M
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 60

beholde sønner samt far {{forumTopicSubject}}

Lige et hurtigt spørgsmål her, hvad sker der hvis man beholder 2 drenge fra et kuld, samtidig med man både har mor og far til kuldet? Bliver der problemer når de to hankillinger bliver store? Eller er det ok, fordi de er vokset op med deres far???

- Morten

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  beholde sønner samt far
  • #1   26. jul 2007 tjaaaa til at starte med er det ikke noget problem men hvis de ikke bliver neutraliseret så kan der komme en del problemer *S*

• Morten M
    Morten M Tilmeldt:
    maj 2007

#2   27. jul 2007 ökay. men det behøves der ikke at komme eller?

• #3   27. jul 2007 Når hankatte bliver kønsmodne, og der evt er en hunkat der går i løb, kan de ikke enes om hvem der skal have lov, om det så er far eller sønner.

• #4   27. jul 2007 du kan ikke ungå probler det er meget meget sjældent at den gamle hankat vil finde sig i at de unge bliver kønsmoden

• #5   27. jul 2007 Morten M: For mig lyder det til, at du gerne vil slippe for at få hankattene kastreret. Er det korrekt forstået?
    Men hvis du vil holde tre hankatte sammen i samme hus, så er der altså ingen vej udenom!

• Morten M
    Morten M Tilmeldt:
    maj 2007

#6   27. jul 2007 nej de skal helst ikke kastereres da de skal bruges til avl smiley så det går 110 galt når de 2 drenge blir kønsmodne?

Der kommer ingen piger i løb, da de blir styret med ppiller. så hvis man så tager en pige af pillen, og vælger en af de 3 hanner (til den tid når de er gamle nok) og lukker dem i et rum, burde der vel ikke blive problemer eller?

• #7   27. jul 2007 Jeg kender det godt Morten...man står med nogle killinger som altså bare er dejlige og man kan ikke overskue at skulle af med dem......man begynder at tænke avl versa kælekat.

De andre har allerede fortalt dig, hvilke problemer du kan rende ind i, så det vil jeg ikke ind på, jeg vil hellere spørge dig om du har tænkt på hankattenes fremtid smiley ?
    Har du hunkatte nok, så de kan få arbejde flere gange om året. Det er jo altså ret vigtigt, ellers ender du med at stå med 3 hanner der opfører sig stereotypt, fordi de keder sig og får adfærdsvanskeligheder, fordi deres hormoner drøner der ud af og de får ikke afløb for dem.

Kan du i det hele taget bruge dem i dit fremtidige avlsarbejde? Hvad med stamtavlerne.?

Lige nu har jeg en bimsedreng til at ligge i det nye kuld...uhhh han er dejlig, så jeg er nødt til at finde mit mantra frem...."ikke flere hanner, ikke flere hanner"

• #9   28. jul 2007 Jeg undrer mig over, at du ønsker at beholde flere hanner fra samme kuld til avl. Hvad er årsagen til det?

Og hvilken race taler vi om?
    Hvor gammel er faderen nu?

Det er meget at have 3 avlshanner - især, når de er så tæt beslægtede. Har du tænkt på fremtiden? Og de begrænsninger, det giver dig at få kuld efter de tre hankatte?

Jeg vil - som minimum - sige, at du skal have muligheden for at holde hankattene adskilt, hvis der bliver problemer. Det er ikke kun slåskampe, du skal være opmærksom på, men også de mindre synlige tegn på mistrivsel. Stressniveauet hæves betragteligt, når man har fertile katte, og det er ikke alle katte lige gode til at håndtere. Det er ikke sjældent, at den/de, der havner nederst i hierakiet bliver et moppeoffer.

Hvis det er nyt for dig med egen avlshan, vil jeg foreslå dig at læse denne artikel.

http://www.kattehandel.dk/avlshan.htm

• Morten M
    Morten M Tilmeldt:
    maj 2007

#10   28. jul 2007 Hey folkens, tak for besvarelserne. vi snakker racen MCO. Jeg har rigeligt med hunner, Og ja de er alle med stamtavle. Nåh men jeg må skille mig af med den ene dreng så, beholde den anden, og så må jeg når den bliver kønsmoden enten adskille dem, eller kasterere den "dårligste" han (avlsmæssigt) Er det så muligt at beholde en dreng fra kuldet? Så kan de vel enes eller?

Mvh. Morten

• Morten M
    Morten M Tilmeldt:
    maj 2007

#11   28. jul 2007 og faderen er i øvrigt af alderen 2 smiley

• #12   28. jul 2007 Hmmm Morten ;o) har selv opdrætte siden 1992 ( NFO ) og har stået mange gange og blevet smask forelsket i en af "drengene" fnis

Morten du skal holde dig for øje at katte IKKE er flok dyr, det er solitære dyr, derfor er det ikke hensigts mæssig at have en stor flok katte. Ikke kun fordi hannerne ikke kan sammen, eller hunnerne for den sags skyld, men også fordi at katte i flok stresser hinanden, og derved opstår sygdomme... bla. fip mfl. og det er noget som du absolut ikke ønsker i dit katteri.

Rent temperaments mæssig ønsker du heller ikke en stor flok ( flok er over 3-4 )

MHT P-piller så er der visse hunner som skal have p-piller 2 gange ugentligt for at holde dem fri for "løb"

Og så er der strinteriet ----- FYYYY FØJ det kan du ikke leve i fnis neutralisere du din "gamle" han så er der stadig risiko for at han strinter.

Har du ikke mulighed for at lave en dejlig løbegård ? ved godt at mange ikke bryder sig om at have sine dyr i løbegård, men mine nyder nu deres ;o)

Nå det var bare lige et par råd fra en gammel rotte ;o) fnis på 36 ha ha

• Morten M
    Morten M Tilmeldt:
    maj 2007

#13   28. jul 2007 jeg har en strinte fri linie, og min han strinter ikke, og har aldrig gjort det. Mine piger har været på piller i snart 6 måneder, og ingen af dem går i løb. heldigvis. Nåh, men jeg udvælger en af mine drenge og så ser vi når han blir kønsmoden. tak for alle de gode indlæg-

Morten
    (charlotte b, er nu selv en gammel rotte snart hehe) er bare uvandt med flere drenge i opdrættet)

• #14   28. jul 2007 Morten M skrev: *nej de skal helst ikke kastereres da de skal bruges til avl smiley så det går 110 galt når de 2 drenge blir kønsmodne? *

Ja, det skal du absolut regne med! Og det er synd for de katte!

Morten M skrev: *Der kommer ingen piger i løb, da de blir styret med ppiller så hvis man så tager en pige af pillen, og vælger en af de 3 hanner (til den tid når de er gamle nok) og lukker dem i et rum, burde der vel ikke blive problemer eller?*

Hvor længe skal hvem lukkes i et rum? Nå, uanset hvem det er du vil lukke inde, så giver det problemer for KATTENE. Er deres velbefindende dig ligegyldig?

Jeg undrer mig i øvrigt såre over, at du avler katte, når du ikke engang kender til den mest elementære katteadfærd.

• Morten M
    Morten M Tilmeldt:
    maj 2007

#15   29. jul 2007 Tinka D. Sikke uhøfligt. Jeg kender til katte adfærd, er dog som JEG SKREV: ubekendt med flere avlshanner, hvorfor tror du jeg oprettede det her indlæg??? Netop for at blive klogere. Nå men hvis man også får på hatpulen ved at sprøge til råds, tror jeg ikke jeg lyster at spørge mere herinde. tak for de gode svar, og mindre tak til de dårlige ankalger mv.

Morten.

ps. jeg har løbegårde, hvor den ene han ku være mens den anden parrer, der er ingen der skal "lukkes inde" Men mere så man ved hvem faderen er

• Morten M
    Morten M Tilmeldt:
    maj 2007

#16   3. aug 2007 hej hej folknes. Jamen jeg beholder en enkelt dreng, og når han blir lønsmoden (og hvis han stadig er bedre typet end hans far) så ´kommer farmand på pension. altså han blir kastereret. Og så går det vel at have begge 2? Er han ikke bedre end hans far, blir han nok omplaceret. Tak for alle de lange svar, havde ikke lige regnet med folk herinde er sådan om sig, Man skal vist lige lære det at kende herinde.

MM

• #17   3. aug 2007 Tja, jeg er så IKKE helt enig med flertallet med hensyn til HANKATTE..

Jeg har et par gange haft to fertile hanner til at gå sammen med resten af flokken helt uden problemer.
    Men alfa og omega er, at de "tror", de er brødre, altså er vokset op sammen. De har tilmed holdt sammen i en slags "mandeklub", ligget sammen og vasket hinanden, og når en af pigerne var i løbetid, var de såmænd også parate til at "dele hende" uden vrøvl (det fik de selvfølgelig ikke lov til).

Man ser det tilsvarende i naturen blandt løver, hvor et par unge hanner kan slå sig sammen om en flok hunner. Det det gælder om, er nemlig at videreføre generne, og som brødre er det lige meget, hvem der parrer.

Det er bare en klar forudsætning, at hannerne IKKE separeres indbyrdes mere end en times tid ad gangen. Bliver de det, er idyllen brudt, og så begynder fjendskabet.

Nu er det bare ikke "naturen" hos dig, men styret opdræt, og som andre skriver, skal man kunne tilbyde sine hanner at parre af og til. Andet vil være synd.

En anden ting er, at det slet ikke er sikkert, de unge hanner overhovedet vil parre, når der er en ældre og garvet hankat i huset.

To hankatte af samme kombination er også "fråds" og spild af både plads og tid, for selvom man har plads, skal man også have TID til at have ALLE sine katte i hænder daglig (ud over børstning m.m.) med hyggelig kontakt og kæl. Du skriver også, at du har RIGELIGT med hunkatte. Det samme gælder for dem, så et forsigtigt råd fra mig skal være at slå bremserne i.
    Man ser desværre tit, at et opdræt løber løbsk med mange problemer til følge.

Og nu har jeg kigget i din profil!
    Du har slet ingen katte derinde ???

• Morten M
    Morten M Tilmeldt:
    maj 2007

#18   4. aug 2007 Mega: Takker for dit svar. Det gav mere mening. Mht. til oprettede katte, har jeg ikke fået det gjort endnu, da jeg bare sku herinde og spørge om et par småting, (fik det anbefalet af en ven af mig) Men synes nu meget godt om sitet og måden folk svarer herinde, så blev hængende lidt længere end planlagt. Så det kan være når jeg får tid en dag jeg får oprettet løverne.

Nå, skal ud og nyde sommervejret, god dag til alle

MM

Kommentér på:
beholde sønner samt far

Annonce