{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.037 visninger | Oprettet:

Annette K
Annette K
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Avl på hellig birma {{forumTopicSubject}}

Jeg er ny bruger herinde, men har oprettet mig, fordi det ser ud til, at her er en del seriøse opdrættere, som måske kan besvare nogle af mine spørgsmål.

Vi købte en hellig birma for 1½ år siden, som er avls- men ikke udstillingsegnet. Hun har stamtavle og er blå tortie tabby masket. Vi synes, hun har et dejligt temperament og er usædvanlig køn, så vi vil gerne have killinger på hende, selvom vi meget vel beslutter at beholde dem, hvis hun ikke får så mange.

Er der nogen her, der har erfaringer med, hvad man så gør? Jeg kan læse mig til, at man skal have fastslået blodtypen og så er der en Fiv/Felv attest, som jeg ikke aner hvad er? Og så skal man melde sig ind i en racekatteunion.

Men hvad ellers? Hvordan kommer man i kontakt med egnede hankatteejere, og hvad bør man kigge efter? Bør man tænke over farvesammensætningen på hannen og hunnen? Og hvad er den mest normale pris for at låne hankatten? Eller rettere - låner vi den, eller skal vi aflevere vores kat til hankatteejerne?

Hvis vi beslutter at sælge killingerne, er det så noget med, at man skal have en ud for at bedømme farven og hvorvidt de er udstillings- eller avlsegnet? Og er det så fra raceunionen? Hvad koster det evt.? Er det så dem, der sætter prisen, eller bestemmer man den selv?

Nu skal det lige slås fast, at det ikke er for at tjene på det her, men bare for at prøve det, men jeg vil da godt lige vide, hvor meget det så vil koste, at lade hende få killinger.

Puha, det var mange spørgsmål, men håber der er nogen, der kan hjælpe mig videre.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avl på hellig birma
  • #1   5. okt 2007 Ja eller du kunne finde en god ven/mentor i den opdrætter hvor din pige kommer fra.. de ville ihvertfald kunne svarer på dine spørgsmål og når det så kommer til fødsel så er det os rart og kunne ringe til opdrætten og hører er dette nu normalt osv..

• #2   5. okt 2007 (link fjernet)

På denne side kan du se en del avlshanner, som er til rådighed.

Mvh Sabrina

• Annette K
    Annette K Tilmeldt:
    okt 2007

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #3   5. okt 2007 Vivi F: Jeg kender godt specialklubben for Hellig Birma, og jeg har kigget på hjemmesiden, men der var alligevel masser af ting, jeg stadigvæk er i tvivl om.

Sabrina S: Jeg har set oversigten med avlshanner, men jeg ville meget gerne høre fra andre, der allerede har prøvet det, så jeg kunne høre mere om, hvordan det praktisk foregår.

>>angelce<<: Opdrætteren skulle flytte, sidst jeg snakkede med hende, og jeg har kun hendes ene datters mail adresse, men selvfølgelig prøver jeg at skrive alligevel på et tidspunkt, selvom jeg ikke har fået svar de sidste par gange, jeg skrev om, hvordan det gik med vores kat. Det var kun et enkelt stueavl, så jeg tror heller ikke, opdrætteren er voldsomt inde i hvordan og hvorledes, hvilket er derfor jeg forsøgte at finde svar her.

Jeg vil stadigvæk meget gerne høre fra nogen, der har prøvet at avle på deres hellige birmaer.

• #4   5. okt 2007 Hej Anette
    Tillykke med din bimse!

Jeg kan anbefale dig at tage en god lang snak med en af birmaklubbens konsulenter : (link fjernet)
    Det er alle garvede opdrættere, som hjertens gerne deler ud af deres erfaring.
    Ellers....gå på udstillinger, også uden kat, så du lærer racens standard at kende, og dermed ved hvilke stærke sider en kommende avlshan skal have, for at supplere din pige på bedst mulig måde.

Kh
    Camilla

• #5   6. okt 2007 Hej Anette.

Først og fremmest synes jeg du skal finde dig en mentor. Langt de fleste opdrættere står til rådighed med gode råd og hjælp, når man ønsker det.

Der er rigtigt mange sider på nettet, hvor du kan høste erfaring og du kan som Camilla skriver henvende dig hos konsulenterne, både hos Birma.dk men også i hovedklubberne.
    I Birmaringen er der også mange opdrættere og også her kan du få den fornødne hjælp. www.birmaringen.dk

Kommentér på:
Avl på hellig birma

Annonce