{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.093 visninger | Oprettet:

Forarget over priser {{forumTopicSubject}}

Hej KG'er,

forleden fik vi vores første racekatte - 2 gudeskønne cornish rex drenge.

Må indrømme at jeg er imponeret nærmest forarget over priserne på katte generelt. Nu så jeg også indlægget om killingebudgettet under mit, men stadig er jeg dybt forundret.


I markedet herinde så jeg killinger - det skulle efter sigende være maine coon, men til en pris af knap 4000 for en killing uden tavle! Imponerende!

Nu er jeg meget på HG, og en hest uden tavle = ingen garanti, og det gælder så vidt også katte. Det kan jeg så undre mig over - på dba.dk mm er der også maine coon blandinger til 2000 dkr og opefter. Uden tavle ingen udstillinger, ingen værdi (læs: kun som kælekat) og det må jeg sige imponerer.

Det handler selvfølgelig om udbud og efterspørgsmål - hvilket jeg bliver mere forundret over.

Der må sandelig være gang i kattesalget, såfremt man kan skrive der er en elelr anden form fr racekat i killingen, der er til salg.

God jul folkens!
Venlig hilsen Louise


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forarget over priser
  • #1   24. dec 2007 ka nu ikke se nogen grund til at være forarget over priser på katte, som regel er der alverdens dyrlæge tjeck, den rigtige kost og pleje osv osv bag sådannne priser, det er skam ikke billigt at avle katte, og om killingen er ægte el ej er prisen den samme hos dyrlægen og for den kost den får.
    samtiddig betyder en høj pris osse en sikkerhed for opdrætteren, dvs hun/han ka regne med at betaler man flere 1000 kr for en kat er det fordi man ønsker at gi den et godt og blivende hjem med masser af kærlighed osv osv


  • #2   24. dec 2007 Det er jo lidt noget fis at sige. En ikke race-ren kat har man ikke brugt penge på til som fx udstillinger, parring mm.

    Muligt at prisen ved dyrlægen er den samme, men så er det vist også det. Blandingerne ses nu ofte til salg som ikke-neutraliseret, og uden chip, så det er ikke her prisn kommer op.

    Desuden - prisen er abslut ingen garanti. Jeg har fået mine racekatte til en formidabel pris - faktisk til en pris under en blandingskat - og det er til blivende og særdeles kærligt hjem! (Diskussionen om indekatte som racekatte oftest er, kan så endvidere diskuteres).


  • #3   24. dec 2007 louise: tror du misforstår mit indlæg lidt*S*
    vi ka vel godt bleve enige om at prisen og arbejdet med at få lavet sunde og raske killinger er den samme uanset om de er ægte el ej og jeg syntes personligt ikke 2000 kr for en uægte kat er dyrt , en ægte mco el skovkat ka jo nemt koste 5-6000 kr


  • #4   24. dec 2007 Præcis, vi er nok bae uenige om hvorvidt det er en handelsvare som nogen tjener penge på fremfor så meget andet.

    En blanding uden chip, vacc og neutralisation - det er sku kun noget nogen tjener penge på, når prisen er 2000 og opefter.

    Ville aldrig betale så mange penge for en blanding uden nogen form for dyrlæge-kontrol mm.


  • #5   24. dec 2007 Altså hvis folk kan få 4000,- for en MCO uden stamtavle, så fred med det.

    Man kan da spørge sig selv hvem den "dumme" er.....sælger eller køber....

    Go Jul


  • #6   24. dec 2007 Louise - Hvis du tror opdrætter tjener noget på disse katte kan du godt glemme alt om det.. mange gange står vi med et underskud som er fra egen lomme..

  • #7   25. dec 2007 Så synes jeg måske at man bør holde sig fra opdræt, hvis man mener, at det ikke er nogen form for indkomst - for hvorfor i alverden er det så lige man opdrætter? Der er jo katte og killinger nok - sunde og raske katte, som fåes til langt billigere penge.

    En alm huskat-killing (gratis eller deromkring) kan blive neutraliseret, vacc mm hos dyrlægen til et formidabelt tilbud hos dyrlægen - og må da indrømme at når der ses så stor en fokus på at få antallet af killinger ned, så er det kun rimeligt at opdrættere og privatfolk må betale den pris det koster - ellers ville det jo blive omvendt pædagogik?!

    •((¯`angelce´¯))• : Med al respekt så synes jeg måske du skulle gøre en tjeneste, og lade vær med at avle på dem - hvis det står til som du påstår.

    I får det til at lyde som om I næsten gør køberne en tjeneste ved at bruge jeres avlsdyr - men det er vist en generel ting for avlere.


  • #8   25. dec 2007
    Anne-Ragkillinger og Papillonhvalpe R : Se i markedet - det kan jo lade sig gøre - og det er åbenbart ikke et enkeltstående tilfælde.

    iøvrigt - en MCO er ikke en MCO hvis ikke den har tavle.


  • #9   25. dec 2007 De fleste opdrættere er IKKE opdrættere for at TJENE PENGE, men fordi vi dyrker vores store lidenskab. De fleste hobby's koster mange penge, giver sjældent overskud. Hvis man har katte/dyr for at tjene på dem, skal man ikke starte.

  • #10   25. dec 2007 Der er da overskud når man opdrætter....................hvis alt går efter planen*S*

    Men når der endelig er overskud, så fiser man ud og køber en ny avlskat fra Canada, eller et nyt kradsetræ. Det hele blir i opdrættet.

    Og det er lidt svært at regne overskud ud. Jeg startede med at købe 2 avlspiger som jeg hentede i England. Katte samt rejse kostede 16.000,- Da hunkattene var et år, der rejste jeg atter til England for at hente en hankat, pris for kat og rejse 14.000 Det er så allerede 30.000,- bare for at starte op. Alle de "små" udgifter som kattemad, grus, transfer til danske stambøger, dyrlægetjek osv, dem har jeg ikke med. Endelig er kattene klar til at blive parret op, den ene hunkat klarer det fint og får..... 1 killing - jubiii, den anden hunkat aflives, da div komplikationer indtræder. Køber ny hunkilling i Holland, hvor sælger er så sød at møde mig ved den tyske grænse, da de alligevel skulle på ferie. Pris på hunkat 12.000 som er klar om godt 1 år

    Nu har jeg købt avlskatte for 42.000,- . fået 1 killing og den ene hunkat er aflivet - stadig regner jeg ikke foder, grus, dyrlæge, udstillinger osv ind i regnskabet...

    HVIS nu alt går som smurt fra nu af, hvor mange killinger med det "overskud" på de 1500,- som jeg har beregnet på mine kælekillinger, skal jeg lave, før det jeg har investeret er betalt???


  • #11   25. dec 2007 ....og med lidt hovedregning, så kan man se, at de 2 hunkatte jeg har ikke i deres tid når at betale sig ind, da de skal pensioneres ved 4 - 5 års alderen, så ny hunkat skal købes, samt jeg beholder en hunkat af egen avl. Hankatten skal ligeledes skiftes ud, da jeg ikke har fertile drenge gående i for lang tid (1 - 2 sæson), da de stresser dem selv og de andre katte.

    Det er disse former for regenskaber man som opdrætter bare ikke ORKER at stille op, for det virker en kende retarderet at indrømme...

    Opdræt er en hobby, og hobbyer har ALTID været dyre men dejlige*S*


  • #12   25. dec 2007 Nåå ja....det var hvad der skete da jeg startede med Ragdolls. Jeg er her stadig, opdrætter Rags på snart 11. år. Men overskud/underskud - DET gider jeg ik regne på*S*

  • #13   25. dec 2007 Godt sagt Lis og Anne.. kunne ikk have sagt det bedre selv..

    Louise og hvis jeg nogensinde ender i underskud kan det da kun være min og KUN min hovedpine om jeg vil forsætte mig opdræt eller ej.. Det er en hobby som jeg har tid til samt har lyst til at beskæfte mig med..


  • #14   25. dec 2007 Karen P snart med killinger . : Godt at se der er et enkelt hovede med en smule fornuft .-)

    Nu er der tale om fine katte her, Karen - men en killing uden tavle, skal du ikke prøve at overbevise mig om står i de samme penge. Du har brugt en formue på dine avlsdyr, men bag en blandingskat ligger der jo slet ikke samme avlsarbejde og det er jo det der giver forskellen.



    Skrevet: 25-12-2007 15:28:18

    Nåå ja....det var hvad der skete da jeg startede med Ragdolls. Jeg er her stadig, opdrætter Rags på snart 11. år. Men overskud/underskud - DET gider jeg ik regne på*S*



    •((¯`angelce´¯))• Det gjorde du så heller ikke. Jeg siger egentlig bar at det er forkert, når du får det til at lyde som en tjeneste du gør ved opdræt af dine killinger.

    Uanset hvad man opdrætter, så er der en rimelig stor risiko for at få underskud ; hunde, katte svel som heste. Men et føl uden papirer vil aldrig have værdi som et med papirer det samme gælder hunde og katte. Fordi der er nogle opdrættere, som prøver at sætte deres udgifter op - så vil deres huskattekilling aldrig bluve så meget værd som den MCO med tavle - selvom de er tjekket v dyrlæge mm - på trods af de samme udgifter. Faktum.
    Hvis man er uenig i det - ja - så håber jeg sku de er glade for deres blandingskat - som forhåbentlig spinder guld en dag!



  • #15   25. dec 2007 Vi kan aldrig blive enige om nogle bestemte emner, men det er også lidt ligemeget, da vi alle gør det på hver vores måde og ikke tænker ens.Og godt det samme, det ville blive kedeligt, hvis alle skulle gøre, sige og tænke ens.

  • #16   25. dec 2007 du kan os få en huskat med stamtavle..

  • #18   25. dec 2007 (link fjernet)

    DK Thunderstones - de opdrætter huskatte med tavle og der er os nogle her på kg der har kat der fra feks.
    http://kattegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=5988


  • #19   26. dec 2007 det hele handler om sælger sætter prisen så højt fordivis man nu regner på det
    "2-3 * 179 baby milk, modermælkserstatning"
    fodert RC 278 for 4 kg killinge foder der holder måske 3 uger alt efter hvor mange killinger man har,
    grus af 14 liter golden grey 110 kr i 3 uger op til 12 uger løber det hurtigt op alene der, så kommer orme kur loppe kur, dyrelæge tjek og vacc oven i , neutralision alene er oppe omkring 1200 mange steder.
    inkl alle de timer man bruger på at socalisere killingerne. give dem kærlighed af 3 verdner.
    vis man skla have stamtavle koster de også.

    blanding race eller ægte så er det dyrt at opdrætte om der er prof eller amatør.

    derved kan køber være garanteret de er sunde og raske.
    en seriøs sælger finder derved en serøs køber.


  • #21   26. dec 2007 Europé er jo rigtige huskatte med stamtavler, der er på ingen måde blandet racer ind i og den har jo en standard at følge.

    Huskatte kan desuden udstilles.


  • #22   26. dec 2007 Altså en Europé er en Europé og en huskat, er en kat uden stamtavle....

  • #24   30. dec 2007 Pernille H : lige præcis.

    Mener bare at hvis man vil have en garanti, så må man købe med stamtavle, og besøge opdrætter, men en kat uden tavle giver ingen garanti for hvorvidt den er raceren eller ej. En MCO uden stamtavle er ikke en MCO - ifølge foreningerne. Sådan er det jo bare.

    Og så synes jeg det er mange penge for en kat uden tavle (uden garanti). De fleste vælger jo en raceren kat netop pga. de egenskaber, der så følger med. Det må man betale for. Men at betale flere penge for en blandingskat (alle katte uden tavler) end en raceren kat med diverse vacc. chip, mm - det er da hul i hovedet - der hvor jeg kommer fra.


  • #25   30. dec 2007 lundkvist : Ved rigtigt opdræt får man jo så også hvad man betaler for - held og lykke med avlen smiley Det blir spændende at se dine kuld.


  • #26   30. dec 2007 Jamen, held og lykke - er sikker på du opdaterer med tiden? smiley

  • #27   2. jan 2008 "iøvrigt - en MCO er ikke en MCO hvis ikke den har tavle."

    Dette synes jeg der er noget vrøvl at sige, hvorfor kan en Maine Coon uden samtavle ikke være en ren maine coon, det kan godt være at der er en slags garanti når man køber katte med stamtavle. Men en maine coon uden stamtavle kan da være lige så raceren som en maine coon med stamtavle.


  • #28   2. jan 2008 Hvordan kan den være det når du ikk kender anerne bag katten og dens olde forældre..?

  • #29   2. jan 2008
    Lotte Mourier O : Jeg vil da ikke tro på at din kat uden tavle er ægte - det er derfor man betaler for tavlen. Alle dyr kan være racerene, men uden tavle bør ingen tro på det. Hvilket foreniger og forbund heller ikke gør. Ellers kunen alle jo komme og spille fandango med deres såkaldte racekatte.


  • #30   2. jan 2008 Man kan da tydeligt se på en Hellig birma om det er en hellig birma. Og mine katte er lige så ægte som andre katte med tavler. Nu koster en stamtavle kun 175 kr. så det er ikke det man betaler for. jeg kan selv 5000 kr. for mine katte plus dyrlæge på 3500 kr. så de har skam ikke været billige. Jeg så både moren og faren inden jeg købte dem, og de var skam hellige birma'er

  • #31   2. jan 2008 Nej, men hvorfor er dr så ikke papirer på dem? Det er jo -som du selv siger - ikke pga. de 175 dkr, vel. Nej, dete r nok fordi at kattene ikke har været udstillet, og ikke har været gode nok - det er så måske de katte du har købt!

    Mine racekatte har ikke været dyrere end mange blandinger (jeg var heldig), men foreningerne vil ikke optage dyr uden tavle, hvis det er fordi man har brugt ikke godkendte dyr - ja, så vil de ikke optage dem som racerene, og egentlig forståeligt.

    Det kan godt være at mor og far er hellig birma, men uden det skide stykke papir (tavlen), så kan du ikke bevise din kat er ren.


  • #32   2. jan 2008 Iøvrigt - for de penge kunne du mere eller mindre have fået en renracet, så i mine øjne er du blevet snydt. Kender selv en som har givet 2 tusind for en hellig birma uden tavle -og selv dét synes jeg er dyrt, da en hver race uden papir ikke er en race.

    Ingen papir, ingen garanti, ingen, der tror på dig.

    En killing med og uden papir er jo heller ikke det samme værd - og forståeligt.


  • #33   2. jan 2008 Lotte: ok, hvad hed dine kattes Mor og Far så ??? Det er sådan en oplysning der aldrig er til at vride ud af jer med "race"katte uden stamtavler. Underligt nok....

    Der blev stjålet 2 birma killinger på kun 5 uger fra en opdrætter under et indbrud sidste år. En dreng og en pige, begge chokolade. De vil, hvis de altså stadig lever, være samme alder som dine. Tænk hvis det var dem du havde købt ? Det ville ikke være rart vel ? Der stjæles masser af racekatte hvert år. Køber man på denne måde, hvem man i bund og grund ikke hvad man muligvis støtter. Du ved ikke om dine kattes forældre er udelukket fra avl på grund af arvelige sygdomme osv. Heller ikke en rar tanke vel?


  • #34   2. jan 2008 En ting mere. De kan sagtens være halv Birma og halv Ragdoll, uden du kan se det. ragoll mitted varianten, ligner birmaen næsten til forveksling......... De kan også sagtens være halv birma, halv coloupoint uden du kan se det....

  • #35   2. jan 2008 Link til de stjålne Birma killinger:

    http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=26820



  • #36   3. jan 2008 Nu ved jeg med sikkerhed at de begge 2 er 100% ægte hellig birma'er, og det er nok for mig at vide, er ligeglad med hvad i tro.. Faren til mine katte hedder Dusty og moren marie, nu er mine brunmaskede, og der var flere i kuldet, så de er ikke stålnet eller noget. så fik vi det på plads. Hvis nogle ikke tror mig kan i sende en privat besked hvor jeg kan sende linket til deres hjemmeside.

    Ved godt at der ikke er garanti på dem jeg har købt, og det ikke er muligt for mig at udstille unden papirer, men for mig er det ikke det der tæller. Det var lige præcis dem jeg faldt for og derfor var det dem jeg købte. Og ved godt at jeg måske kunne have givet et par 100 kr mere, og så fået 2 katte med stamtavle. Men det er ikke det der tæller hos mig.


  • #37   3. jan 2008 Ja ved godt det er sådan i ser på det:) men det er også mig lige meget om de er race katte, blandingskatte eller huskatte, Jeg elsker dem alligevel:)

  • #38   3. jan 2008 Så er vi enige:)

  • #39   8. apr 2008 louise så er det da dig der er godt dum hivs du har købt dem til den pris . sådan noget under søger man først. og du brokker deig på dyrenes bekostning. du skal lige tænke på at dem der avler dyr bruger meget tid på det. så kunne du ligeså godt købe en kat ved dem der ikke behanlder deres dyr pænt mht. pasning og vacination osv. når du har sådan en holdning

  • #40   10. apr 2008
    nettie O : Hm, du må hellere lige forklare med at du synes jeg er godt dum?

    At påstå der er rent underskud - jamen, så gør I udelukket en dårlig forretning. Det er jo ikke for dyrenes skyld I avler - det er åbenbart heler ikke for jeres egen, så I er åbenbart helgener - avler kun for køber skyld - som så skal betale en formue.

    Ak ja.


  • #41   10. apr 2008 Vi opdrætter ik for købers skyld. Vi opdrætter for racens og egen skyld smiley

  • #42   15. apr 2008

    Lis D : Jeg tror ikke, du både læser og forstår hvad jeg skriver. 800 kr er jo ingen penge, men flere tusind for en kat u. papirer - det er vanvittigt.

    Nu er jeg primær i hesteverdenen, men principperne er i bund og grund de samme. Man betaler for et dyr med papirer, og et større avlsarbejde bag - faktum. Men at betale den samme pris for noget, som kunne være fundet udenfor u. diverse papirer, vacc, mm, det er godtnok hul i hovedet.

    Al opstart med avl er dyrt, men på længere sigt, skulle det jo gerne køre rundt. Jeg vil påstå, at med et kuld på (tja) 6 killinger a 5000,- i hvert fald ikke har kostet mere end 30.000 at lave - inkl dyrlæge, udstilling mm. Hvis ikke andet, så vil uld 2 i hvert fald indtjene sig.


Kommentér på:
Forarget over priser

Annonce