{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.267 visninger | Oprettet:

Teste for Felv - FIV {{forumTopicSubject}}

Hejsa...håber der er nogle som kan hjælpe mig med at besvarer følgende spørgsmål.

Jeg har tænkt meget over testen for FIV og Felv (specielt FelV da det er en snyder) og har i den forbindelse snakket med min dyrelæge om den, set i forhold til flere forskellige hypotetiske forhold.

1) En opdrætter har en fx. alm. huskat. Denne kat får lov til, at løbe frit uden for. Opdrætterens avlskatte kommer kun i en løbegård. Men kattene færdes sammen indenfor.
Den omtalte huskat kommer en aften hjem ude fra. Den har været oppe at slås og har fået et par grimme rifter.

Ejeren tager efter et par dage katten med til dyrelæge for at få kikket på sårene da der er gået infektion i. I den forbindelse får vedkommende taget en Fiv og FelV test som viser sig negativ.

Mit spørgsmål er så....hvornår skal der tages en test igen, får at vedkommende kan være sikker på at den ikke er smittet og derved kan smitte de øvrige katte???

Spørgsmålet er som sagt hypotetisk og kunne lige så vel dreje sig om hankatte som har haft besøg af hunkat ude fra....eller det kunne dreje som om den nye killing som kommer i huset...ect.

Min dyrelæge siger der skal gå 8 uger fra 1. test til test nr. 2...i den mellemliggende periode skal katten i karantæne....specielt hvis katten kommer fra områder hvor fx. Felv er udbredt.

Ser frem til et elelr flere svar *S*
anna


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Teste for Felv - FIV
  • #1   18. feb 2008 jeg får testet min avlskat, lige før evt parring af fremmed hunkat, FIV/Felv er ikke ret udbredt i mit område, men vælger alligevel at teste da jeg har huskatte der går ude, jeg har haft kat i 13 år her (og jeg har mange) og har endnu ikke mistet en til hverken FIV eller Felv

  • #2   18. feb 2008 Jeg testet mine... Mine bliver ikke lånt ud og jeg har ikke tænkt mig at selv låne, men hvis, så vil jeg gen teste, plus at jeg vil have hankatten testet, min huskat kommer ikke ud.. så jeg har ikke mulighed for at få smitte ind..



  • #3   19. feb 2008 Hejsa Og tak for Jeres svar....

    Jeg kontaktede i går aftes Jyraks sygdoms konsulent som ligeledes fortalte at Felv'en var snu....og ikke kunne spores i den første tid efter smitten....derfor skal der gå op til 8 uger fra at katten evt. er blevet smittet for at den kan testes med et bæredygtigt og validt resultat....Ligeledes fortalte hun også at Felven i sjældne tilfælde kunne forlade blodbanerne og "gemme" sig i generne og derfor ikke kunne påvises i den almindelige test som dyrelægen tager. ect. ect.
    Det undre mig blot at der ikke findes mere materiale hvor man kan læse om det.....
    Tak Anna


  • #4   20. feb 2008 Hejsa Lis

    Mit tysk er nok ikke godt til at forstå det...men send mig gerne linket alligevel....Lige præcist det du nævner om at flere har Felv end hvad den umidelbare test viser - har jeg også hørt....

    Det er jo lidt interessant...og skræmmende...
    tak anna


Kommentér på:
Teste for Felv - FIV

Annonce