2.742 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
16 Svar
Indavl - hvornår? Indavl - hvornår?
Hej!
En opdrætter, jeg kender lidt til, vil krydse nevø og tante... Er det ikke lidt for risky i forhold til indavl? nevøens mor og tanten er godt nok halvsøskende, men alligevel? For at gøre det mere klart (forhåbentlig!!), så er nevøens mormor også tantens mor...
0 synes godt om
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Katte: 14 Emner: 14 Svar: 1.395
Jeg har 2 katte, med samme morfar - når de skal parres vil de "kun" give en indavlsprocent på ca. 5,25 % fordelt på 9 generationer. Så dit eksempel er absolut ikke grelt ;0)
jan 2007
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 8 Svar: 46
Men hvor går grænsen? Hvor langt skal man ud for at risikoen for decideret indavl mindskes?
Havde det været mennesker, havde det jo for så vidt været tilladt og ikke at betegne som incest, men kan det overføres direkte til katte?
jan 2007
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
jul 2007
Følger: 24 Følgere: 27 Katte: 8 Emner: 72 Svar: 573
Jeg skal ikke gøre mig klog på området - jeg rådspørger mig gerne med mere erfarrende opdrættere hvis jeg parre tæt....
Da min mand var på genitik kursus sidst blev emnet faktisk berørt....Jeg ved at Pil R. som ofte skriver herinde kan komme med en rigtigt god forklaring....hvilket hun også gjorde da hun holdt seminaret sidst...
Men hver sin smag....og hver sin mening om området..:-)
anna
dec 2004
Følger: 33 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 107 Svar: 1.385
Til det kan jeg kun svare,; der hvor man selv sætter den.
Jeg kender til dygtige seriøse opdrættere der parrer far/datter eller mor/søn........................og jeg kender dygtige seriøse opdrættere der aldrig kunne finde på at parre så tæt.
Jeg tilslutter mig Anna, idet jeg også har hørt Pils forklaring og hun kan virkelig sætte det sort på hvidt, så man kan forstå det.
Lad os håbe hun ser tråden
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
mor/søn, far/datter, bror/søster (Nogle tager vidst også bedste forældrene med, altså farfar/barnebar)
linie avl: Længere ude samt fætter og kusine parring samt onkel/niece og moste(elelr faster/nevø
Personligt syntes jeg det kommer meget an på linierne om man skal lave det
jul 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 7 Svar: 40
Nu syntes jeg altså ikke der bare er sort og hvidt mht. indavl/linje avl.
Mange kigger kun på de 4 første led i stamtavlen, og nå det er tilforladeligt ud der så er alt nok godt... men Alle/mange har altså en 20- 25 led mere på. Og disse led glemmer mange.
Hvad der kan se ud som en tæt pakning kan faktisk være/give en lav indavls procent. Hvis ex. hankatten kommer fra andre linjer.
Så det er ikke altid man skal falde på bagdelen, over en fætter/kusine parring. El. havl søskende parring..
Måske man skaulle spørge opdrætteren om tankerne bag denne parring, istedet for at dømme.
Bare min morgen tnaker.
Hilsen Pia
jul 2007
Følger: 24 Følgere: 27 Katte: 8 Emner: 72 Svar: 573
anna
aug 2006
Et godt eksempel.
Min Wild Thing har på faderens side samme hankat som farfar og morfar...det giver en indavlskoeficient på 0,7 over 4 generationer og 4,71 over 9. Kigger man KUN på tavlen, vil man gætte på at han var rigtig høj i procenten.
Til jer der ikke kender dette værktøj, så findes der en database www.pawpeds.com hvor man kan beregne procenter og lave testparringer, når bare ens stamtavler ligger i systemet.
aug 2006
Man kan ikke "nøjes" med at kigge på stamtavlen altid, og så sige at der ikke er familære bånd som ligger tæt bagved de 4 generatiober :0)
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 178
Indavlsprocenten beskriver sandsynligheden for at få to helt identiske gener fra både mor og far, der oprindeligt stammer fra den samme kat.
Indavl er et værktøj i opdræt som der er mange myter om. Det kan være uhensigtsmæssigt at bruge hvis procenterne er meget høje, fordi vi har brug for en vis diversitet i vores gener, for bla. at bevare et sundt imunforsvar.
De høje provcenter fås kun ved indavl generation på generation , på generation og ikke ved en enkelt tæt parring.
Jeg læste en dag en god beskrivelse af indavl:
Linjeavl er når man selv gør det. indavl er når andre gør det
jan 2007
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Katte: 4 Emner: 20 Svar: 216
"Min Wild Thing har på faderens side samme hankat som farfar og morfar...det giver en indavlskoeficient på 0,7 over 4 generationer og 4,71 over 9. Kigger man KUN på tavlen, vil man gætte på at han var rigtig høj i procenten."
Uønskede effekter af indavl er nemme at håndtere, da én udavlsparring er nok til at "nulstille" effekten af indavlen. Parringen mellem din kats far og mor er en udavlsparring, og derfor får du en lav indavvlskoefficient. Men på faderen, som er resultatet af en halvsøskendeparring, ligger den højere koefficient. Med andre ord: Hvis man vil kigge efter beslægtede katte i stamtavlen, skal de ligge *på hver sin side*, hvis man skal være bekymret for indavl. Indavl. som ligger *enten* på morsiden *eller* på farsiden er ikke noget at bekymre sig om for den individuelle kat.
"Hvad der kan se ud som en tæt pakning kan faktisk være/give en lav indavls procent. Hvis ex. hankatten kommer fra andre linjer."
Jeg forstår ikke, hvordan man skulle kunne have en høj indavlskoefficient i 4 generationer, som blivere *lavere*, hvis man regner flere generationer med? Eller hvordan skal det forstås?
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 1.641
Indavl - hvornår?