{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.487 visninger | Oprettet:

Tilbagekøb af egen opdrættet killing ? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har lige et spørgsmål som jeg gerne vil ha jeres synspunkt/holdning/erfaring om.

Jeg står overfor at skulle købe et af mine afkom tilbage, da hende som købte den, vil sælge.

Da jeg er opdrætter af katten, laver jeg en tilbage-købs kontrakt i henhold til den originale kontrakt, som så skal underskrives af begge parter.
(Der er tale om et tilbagekøb af katten til X-antal kr ifgl kontrakten)

Men min killinge-køber påstår jeg skal skrive under på hendes salgskontrakt, da det er hende der sælger katten.
Kan det være rigtigt, når katten blev født hos mig.
Det er mig der er opdrætter af katten, og der er tale om tilbagekøb i henhold til den originale salgskontrakt ?

Hva mener du ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilbagekøb af egen opdrættet killing ?
  • #1   25. mar 2008 Jeg syntes ikke at du skal skrive under på noget. Men nu har jeg heller ikke forstand på sådan noget. Men syntes bare at det lyder mærkeligt for i har jo skrevet under på engang at du har ret til at købe katten tilbage, så skal du vel ikke skrive under på at du køber den tilbage.

• #2   25. mar 2008 Hmm.. jeg mener ikke at du skal underskrive nogen salgskontrakt, da det er et tilbage køb..
    der skal da bare skrives på den kontrakt der er på katten, at den er tilbage købt..
    det var min mening

• #3   25. mar 2008 hvis der står i den øfrste kontrakt du lavede, da hun købte killingen, at du har første ret til at købe den til x antal kroner hvis hun ikke kan have den længere, af den ene eller den anden grund. hvis det er nævnt i den købs kontrakt du lavede først, så kan hun ikke bare gå hen og lave sin egen sags kontrakt.. for så har hun allrede skrevet under på noget jo, så kan hun ikke bare lave sin egen..

det kan hun kun tillade sig hvis det ikke har været nævnt

• #4   25. mar 2008 vi køre osse med tilbage køb i vores krontrakt, og hvis dette skete ville vi bede om kontrakten, så man kunne skrive på den, at katten er købt tilbage , og så en underskreft der.. hvis det var hos en avler.... hvis det var en almindelig kælekat, ville vi be om alle parpirne.. da hun jo så ikke skal bruge dette til noget..

• #5   25. mar 2008 Hej.
    Det står ordret i den originale kontrakt (punkt 4) :

Jeg vil beholde katten resten af dens liv, med mindre uforudsete hændelser gør det umuligt og vil i da fald underrette sælger(opdrætter) og evt bede om dennes assistance i at finde et nyt og passende hjem.
    Katten må ikke vidersælges, bortgives, anbringes eller udstationeres uden sælgers skriftlige accept af dette, og sælger forbeholder sig i disse tilfælde retten til tilbagekøb af katten for "X antal kr".

Køberen er opdrætter i dag (men var det ikke dengang hun købte min kat), og nu mener hun jeg skal skrive under på hendes salgskontrakt, da det jo er hende der sælger katten.

Jeg mener ikke det er korrekt at jeg skal skrive under på hendes salgskontrakt, da der er tale om tilbagekøb af min eget opdræt. Hvad har det egentlig med hendes opdræt at gøre ?

I hendes kontrakt vil der formentlig stå (som i alle standart kontrakter), at jeg fx ikke må vidersælge katten uden hendes accept.

I mine øjne kan hun da ikke bestemme om jeg må vidersælge min egen (hjemmeavlet) afkom eller ej. Og jeg skal da heller ikke spørge hende om lov.
    Det er mig der avlede katten i tidernes morgen, og så er det vel også kun mig der kan sætte klausuler på missen ? Eller er det ?

• #6   25. mar 2008 tror jeg ikke er korrekt .
    hun ejer jo katten nu .....men som avler og med den kontrakt du har skal hun informere dig om et videresalg og du har første ret til at købe katten tilbage ...men vælger du at lade være kan hun jo sælge den til anden side på sine primisser og klausuler ...hun skal bare informere dig om hvem katten er solgt til så.

• #7   25. mar 2008 jeg ville ikke skrive under.. for hun er ikke avleren til katten og i har i forvejen en krontrakt på din (hjemmeavlet) kat.. sådan er det bare min mening.. ellers hvis du er i meget tvivl om hun må, ville jeg da kontekte den jeg er medlem i, og høre dem...

• #8   25. mar 2008 ups konekte = kontakte

• #9   25. mar 2008 Hej ninna nu med killinger.
    Jeg glemte at svare på dit spørgsmål om (kontrakterne var/er ens) :

Det kan de ikke være, da jeg har fået lavet en personlig kontrakt til mit katteri, med mit logo på. Så hendes kontrakt vil aldrig blive magens til.

Iøvrigt er jeg ikke killinge-køber af hende, men tilbage-køber af mit eget avl/opdræt. Så fortæl mig lige 1 god grund til at jeg skal underskrive hendes salgs-kontrakt (og dermed underlægge mig fx hendes klausuler PÅ KATTEN SOM ER FØDT HOS MIG).
    Det kan sq da ikke være rigtigt

• #10   25. mar 2008 Lis D
    jeg ville gøre som lis d skriver .
    gammel kontrakt skriv købere ikke kunne have katten mere sælger har derfor købt katten tilbage som er skrevet i salgs kontrakten en dato beløbet og to underskrifter

• #11   25. mar 2008 Hej Linda.
    Jeg vil købe katten tilbage. Det er der ingen tvivl om.
    Jeg har lige haft en anden episode med samme dame, hvor mit andet afkom (med enslydende kontrakt) hos hende var blevet solgt videre 2 gange uden mit vidne og skriftlig accept, og var nu til salg hos den tredie ejer (alle gangene inden for 1 år og 2 mdr)..
    Heldigvis fandt jeg katten i tide, og fik hende hentet hjem. Fyldt med lopper og en go omgang mundhule & tandkødsbetændelse.
    Iøvrigt var katten ikke vaccineret som 1-års.Det står også i min kontrakt at killinge-køberne skal overholde. Hun solgte katten som ca 1 år & 7 mdr, uden at vaccinerer.
    Men det er jo en anden sag, det holder vi lige udenfor.

Jeg ønsker altså tilbagekøb. Og spørgsmålet lød, om jeg skal underskrive hendes kontrakt, når jeg tilbagekøber mit eget afkom.

• #12   25. mar 2008 Hun er helt 100 på, at jeg skal skrive under på hendes kontrakt (da det jo er hende der har katten og vil sælge).
    Jeg er ikke enige med hende.

Jeg vil tage kontakt med "de højere personer i min klub", og høre dem hvordan tingene bliver gjort korrekt, når det skal gøres korrekt.

Tak for snak, bud og meninger

• #13   25. mar 2008 Hej Ninna.
    Jeg ved ikke hvorfor hun vil af med katten. Hun bad bare om skriftlig accept til at sælge katten. Hvilket hun ikke fik, da jeg ønsker tilbagekøb.

Det er også sagen lige meget hvilken grund der ligger bag. Jeg køber katten tilbage uanset hvad og hvorfor (hvis katten skal sælges).

• #14   25. mar 2008 Altså, du skal ikke skrive under på andet end det Lis skriver... Det andet er noget fis, for det er jo som sagt ikke hende, som har opdrættet katten.

• #15   25. mar 2008 Hej Karin.
    et mener jeg jo heller ikke. Men killingekøberen mener jo hun er sælger af katten, så derfor skal jeg skrive under på hendes kontrakt.

Hva gør jeg pludselig, hvis hun ikke vil afleverer katten uden jeg skriver under på hendes kontrakt ?
    Tjaaa, ja så har hun jo åbenbart tilskrevet sig en kat for livet (eller hvad) ?

Min tanke var at lave en tilbagekøbs kontrakt (som kunne klipses ved den originale) med følgende :
    - Mit logo (som er på alle mine kontrakter).
    - Kattens data. (navn, født, farve, forældre, kendetegn osv....)
    - At killingekøberen ikke kunne beholde katten, og at jeg (opdrætter af katten) tilbagekøber katten til X-antal kroner.
    - Dato og underskrift af begge parter.

Det var hvad jeg havde tænkt mig. Men det er muligvis ikke den bedste løsning. Jeg ved det ikke. Men så har jeg da forsøgt at gøre det på en pæn måde.

• #17   25. mar 2008 Dorthe - Ja, jeg ville heller ikke synes at du skulle underskrifte en slagskontrakt fra hende, men at der derimod skulle tilføjes til den opr. kontrakt.
    Du kunne evt. skrive en mail til JYRAK eller hvilken klub du nu tilhører, og spørge dem ad? Så har du da noget at bakke det op med overfor hende? (Mener de burde da vide det, udover alle os her som tror vi mener noget :o)

• #18   25. mar 2008 Nå, det er så to-tre timer siden jeg gik ind i tråden, så kan se du allerede har fået de råd fra andre siden, hehe..

• #19   25. mar 2008 Der skal laves en påtegning på originalkontrakten i retning af:
    Sælger har pr. (dato) tilbagekøbt omhandlede kat i henhold til punktet om tilbagekøbsret.

• #20   25. mar 2008 Hej.
    Jeg har taget kontakt til en klub. Formanden der var dog helt tavs (vedkommende kendte ikke til andre lignende sager/tilfælde, og kunne derfor ikke sige noget konkret om hvordan jeg skal forholde mig i denne situation). Vedkommende kendte selvfølgelig godt sin personlige holdning, men vi blev hurtigt enige om at den kunne jeg ikke bruge til så meget i denne sammenhæng.

Jeg er blevet sendt videre til "den juridiske side af sagen". Så nu afventer jeg svar fra denne person. Og jeg venter spændt, kan I tro.
    Puha. Det var da godt jeg var ude i "lidt god tid". Skal nemlig først hente katten på næste fredag. Så jeg har lidt tid at løbe på endnu.

P.S. Det er med fuld overlæg jeg holder mine "skriverrier" total navne-neutral. Så kan jeg ihvertfald ikke komme til at hænge nogen eller noget ud, pga min skrivelse. Hvilket jeg heller ikke ønsker med mine indlæg

• #21   25. mar 2008 Dorthe - Det lyder fornuftigt, og det gør det også nemmere at tage stilling til når der ikke blvier hængt nogen ud.
    Men du må da lige skrive hvad den juridiske person så siger? :o)

• #22   25. mar 2008 Hej Eva.
    Jeg skal nok lægge (de vigtigste dele af besvarelsen ud), så er vi pludselig mange der kender svaret (hvis andre sku komme ud for noget lignende).

• #24   25. mar 2008 Dorthe - det er jo lige det :o)

• #25   25. mar 2008 Hej Karen.
    Det er også sådan jeg tolker denne sag. Men min killingekøber er åbenbart ikke enig med mig.
    Det var også derfor jeg ville høre hvad andre syntes og mente.
    Og så er det jo kun rart at høre, at de fleste er enige i min holdning (så kan jeg da ikke været helt forkert på den, trods alt).

Men jeg er spændt på hvad der kommer ud på papirer fra "den juridiske side".
    Men det skal jeg nok dele med jer herinde.

• #26   25. mar 2008 Hej Lotte.

Hvis hendes salgskontrakt er et rent stykke papir, hvorpå der står XXX sælger til YYY, ZZZkat for XXX kroner. Dato og begges underskrift påføres. Så har jeg ingen problemer med at skrive under.
    D
    et er rigtigt nok, at juridisk set så er katten hendes ejendom i øjeblikket.
    - Det kan godt være hun er sælger. For hvis ikke hun ville sælge - kunne der jo ikke blive tale om tilbagekøb. MEN jeg ser stor forskel på vidersalg & tilbagekøb !!! Det er 2 vidt forskellige ting i mine øjne.

Jeg ved at vedkommende har solgt en anden af mine katte videre (på en standard kontrakt fra FelisDanica). Og på denne står fx at katten bør ikke omplaceres, sælges, eller aflives uden sælger informeres. bla bla...bla... bla - at katten bør mindst én gang årligt tilses af dyrlægen. Og der kan tilføjes mere på bagsiden, står det.
    Men denne kontrakt mener jeg ikke hun kan kræve jeg skriver under på. Og jeg vil heller ikke gøre det, hvis der står andet end jeg nævnte "helt oppe for oven i min tråd til dig).

- Skal hun som sælger, bestemme om jeg taget mine egne (hjemmeavlet) dyr til dyrlægen eller ej. Eller for den sagsskyld hvor tit ?
    - Hæfter hun så også for fx arvelige sygdomme ? Det ville da være rart at vide, skulle jeg mene.

• #27   25. mar 2008 Dorthe, i din salgskontrakt skriver du bl.a.

"... og sælger forbeholder sig i disse tilfælde retten til tilbagekøb af katten for "X antal kr".

Måske skulle du (og andre) fremover tilføje

"... retten til tilbagekøb af katten for "X antal kr <b>og uden betingelser</b>

• #28   25. mar 2008 Hej Hanne.
    Vi lærer så lenge vi lever.
    Og ja. I fremtiden står der i mine kontrakter at katten ikke må sælges overhoveder, men kun må/kan tilbagekøbes af mig (som har opdrættet katten) til X-antal kroner, uden nogen form for betingelser.

Jo længere man har været opdrætter, jo mere lærer man.
    (Og jo længere bliver ens kontrakt, kan jeg se på min kontrakt, som efterhånden er redigeret et par gange undervejs).

• #29   25. mar 2008 Mine er efterhånden også ret lange.. Betingelserne fylder 2 sider, nu skal det lige siges at, det er med halvstore bokstaver..

Plus at nu står der, hvad der sker hvis de sælger videre..

• #30   25. mar 2008 Ja, det vi lærte på opdrætter seminar var også at hvis kontrakten skal holde i retten, så skal man huske at skrive en "straf" ind, f.eks. XXXX antal kroner skal betales hvis den og den klausul brydes..

• #31   25. mar 2008 Yepper.
    Jeg var også på opdrætter seminar. Og jeg kommer også igen, på nr 2.

"Boden/straffen" vil også blive påført mine kontrakter i fremtiden, da det åbenbart gør sagen mere gangbar.
    Men hvem skal sørge for de betaler boden ved kontraktbrud, og hvem betaler de eventuelle sagsomkostninger, og hva nu hvis vedkommende ingen penge har ?

Ja spørgsmålene er mange.
    Men jeg er nu også kun interesseret i at mine dyr/afkom har det godt. Ikke i at straffe folk eller hænge dem ud pga en enkelt fejl eller to.

• #32   25. mar 2008 Dorthe - Det gør jeg også :o) Du snakker om JYRAK's seminar, ikk? :o)
    Jeg mener at når det var sådan skulle man henvende sig til sin klub, som så førte/hjalp en med at føre sag, og var det en reg. opdrætter, så er jeg i tvivl om det var via klubberne eller via retten.
    Men ellers så vist der hvor man fører sådan nogle sager almindeligvis, i retten? :o) (og hvilken ret aner jeg ikke, heh)

• #33   25. mar 2008 Jo jo. Det var jyrak´s opdrætter seminar jeg mente.

P.S. Det er iøvrigt ikke denne klub jeg har haft kontakt med i dag. Men en klub som har en initaitivrig (stavet forkert, men du ved sikkert hvad der sku stå) person med ben i næsen i forrest række.

• #34   25. mar 2008 initiativ-rig, haha.. Måtte lige stave det selv, for at se hvordan..

Nå, ja.. Jamen så håber jeg da du får noget ud af den klub ;o)

• #35   25. mar 2008 Haa haa. Det kan vel udtales på begge måder, kan det ik ? Og forståelsen er da vist nok den samme ;O)

• #36   25. mar 2008 Dorthe - hehe, jo det tror jeg vist den er ;o)

• #38   26. mar 2008 Mange af os "gamle" husker Missuli-sagen, hvor salg af en kat med kontrakt endte i retten, da kontraktens betingelser om videresalg/tilbagekøbsret ikke blev overholdt af køber.
    Vi fulgte sagens forløb med spænding, da afgørelsen ville danne præcedens.

Kattens opdrætter vandt sagen.

Racekatten nr.2 April 1995 bragte følgende:

**Retten skal udtale:
    Efter bevisførelsen og parternes egne forklaringer lægger retten til grund, at sagsøgte i henhold til overdragelseskontrakt af 26 juli 1992 købte en abyssinerkat af sagsøgeren på de i kontrakten nævnte vilkår og med deraf følgende forpligtelser for begge parter.

Retten lægger endvidere til grund, at aftalens nærmere indhold blev gennemgået og uddybet med sagsøgte, forinden kontrakten blev underskrevet, og at sagsøgte ikke fandt anledning til at gøre indsigelser mod de i kontrakten nævnte vilkår**

Det er kun et lille "pluk" af artikel og dom.

• #39   26. mar 2008 Hej Krista "Babette" N.

Nu har jeg nu aldrig mødt en møbelfabrik, der forbeholde sig retten til tilbagekøb af en sofa, hvis køber vil sælge. Og jeg har ej heller hørt at nogen møbelfabrikker laver købskontrakter pålydende ovenstående.

Der forekægger en kontrakt på katten, hvori der står at jeg forbeholder mig retten til at købe katten tilbage, hvis den skal sælges.
    Så jeg kan ikke helt se at de 2 ting kan sammenlignes.

Men det kan da godt være du har ret. Jeg ved det ikke. Jeg er jo ikke jurist eller noget i den retning. Det var jo netop derfor jeg spurgte herinde, om nogen anede noget om emnet.

• #41   26. mar 2008 Mega - Var det den kat der kom tilbage i en sort sæk, egentlig?

• #42   26. mar 2008 Ja, det var det desværre, for ejeren lod den aflive, før hun afleverede den. Jeg ved, opdrætteren efterfølgende rejste en ny sag på grund af det, men hvordan det faldt ud, ved jeg ikke.

• #43   26. mar 2008 Ja, så er man i mine øjne en tarvelig XXXX, for at lade et uskyldigt dyr lade livet fordi man er en dårlig taber.

• #44   7. apr 2008 ja, nu har jeg så fået min kat hjem igen. Og rigtigt nok forlangte killingekøberen (som nu er opdrætter) at jeg skrev under på hendes salgskontrakt. Hvori der stod fx :
    - at jeg ikke måtte sælge, omplacerer, aflive ect ect uden sælgers skriftlige accept.
    - at jeg ville sørge for årlige vacc, trods vedkommende ikke har vaccineret katten ( som nu er 2 år og 8 mdr) før 2 dage efter aftalen om at katten skulle gå retur var indgået.
    - at jeg vil sørge for den efter sælger anbefalet kost gives (trods jeg ikke fik anbefalet noget foder). Spurgte da vi sku hjem, hvad katten fik at spise - og fik svaret ½Killingefoder og ½ mainecoon. (og vi snakker om en halv buttet mco-pige på 8 kg).
    - at jeg til enhver tid vil lade denne kontrakts ordlyd følge katten *hendes salgskontrakt*.

Er jeg den eneste som syntes det er en fuldstændig absur måde at blive behandlet på (ved tilbagekøb af eget *kød og blod*) ??

(Nå men jeg skrev under alligevel, for at få min kat hjem. Men syntes absolut ikke det kan være rigtigt at katten pludselig har 2 kontrakter som skal overholdes). Det bliver sku ikke nem at være omplaceringshjem i fremtiden.

Nå, men jeg overvejer at sende den i klubben, da jeg syntes kontraktens ordlyd er ganske forringet (i forhold til hvad den oprindelig var). Og er der ikke noget om at det må den ikke være ?
    Men ellers oz lige meget, da jeg har fået katten hjem i go behold.

• #45   7. apr 2008 Dorthe - Nej, jeg synes det virker meget underligt. Videresalg og tilbagekøb er i mine øjne IKKE det samme..

• #46   8. apr 2008 Det glæder mig at du fik katten hjem....

-men at du måtte underskrive en ny kontrakt fatter jeg ikke,,, kaan godt forstår at du tager den op med klubben..
    Da der er en stor forskel på køb oh tilbagekøb

• #47   8. apr 2008 Jeg er også glad for at ha fået katten hjem igen (i god stand).
    Den omtalte opdrætter var tydeligvis ikke interesseret i at det skulle foregå i ordentlighed. Heldigvis havde jeg taget en "katte erfaren" neutral *tredie part med derned* som vidne på at alt foregik stille og roligt (set ud fra både min/opdrætter og killingekøber/sælgers side).
    Så vi nåede heldigvis til enighen, men kun med hjælp fra tredie part.

Venter svar på mail (fra klubben) - men i *tale* pr telefon med klubben, så skulle jeg nok sende den i klagenævnet. Så jeg venter spændt på svar.

P.S. Det er selvsamme opdrætter der er tale om i min tråd *MORAL & ETIK*, så jeg føler mig forpligtet som opdrætter til at gå videre med det jeg ved og kan bevise. For begge *sager* er altså ikke hverken fair eller korrekt i min verden.

Kommentér på:
Tilbagekøb af egen opdrættet killing ?

Annonce