gravid kat stjæler killinger.. gravid kat stjæler killinger..
Hejsa..
Jeg har lige rodet forum igennem for at se, om jeg kunne finde svar på det her nogle steder..
Min højgravide hunkat, stjæler mine killinger fra den anden hunkat. Nu har jeg skilt dem af, da hun både lader dem die osv..
Er det normalt og bør jeg være bekymret?
Og så lige et andet spørgsmål, tæller man termin fra første eller sidste dag i løbetiden?
Og et tredje spørgsmål, i tilfælde af at en kat ender med døde killinger i maven, hvad sker der så? Føder hun altid de døde killinger? Bliver hun syg? Eller hvordan opdager man, at hun går med døde killinger?
Håber nogle kan svare på mine spørgsmål..
jan 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Katte: 10 Emner: 4 Svar: 21
Men lige et spørgsmål mere. Tager de nuværende killinger så ikke hendes råmælk til de små?
Og hun havde så termin i onsdags kan jeg regne ud, hvor længe må hun gå over?
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Det er ikke helt korrekt Felis!
Killingerne ligger i en fostersæk, og alt efter, hvornår de er døde, enten absorberes de gradvis eller udstødes.
Dette kan ske som abbort men også i forbindelse med en ellers normal fødsel samtidig af levende killinger. Den (de) døde killing(er) vil da være enten "stenfoster" eller massereret (opløst) foster.
Skulle der gå hul på en opløst killings fostersæk, vil de andre killinger ligge godt beskyttede i deres egne fostersække.
Det er forresten også set, at en hunkat på et tidspunkt i drægtigheden har aborteret en død killing, men ellers gået tiden ud og født levende killinger.
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 1 Emner: 93 Svar: 600
Råmælken kan optages til killingerne er 2 døgn . Det 3 døgn kan de ikke optage mere . Og så går der 3-4 uger og så virker råmælken ikke mere og så begynder killingernes imunforsvar at virke . Så tit omkring 3-4 ugers alderen ser man at killinger får dårlig mave mm. fordi så er de ikke dækket ind .
jan 2008
I onsdags havde hun gået præcis 63 dage, så det må jo blive67 dage nu..
nov 2007
Ved mink sker det som Felis siger . Altså at fosterne går i forrådnelse og så dør moren som regl. Men skal ikke sige om det er det samme ved katte .
maj 2007
"Tager de nuværende killinger så ikke hendes råmælk til de små?"
SVAR: Det sker der ikke noget ved.
Det er ikke hunkattens mælk, der forandrer sig væsentligt, men tarmene i de nyfødte killinger.
(Prøv at se tråden herom for nylig).
"Og hun havde så termin i onsdags kan jeg regne ud, hvor længe må hun gå over?"
SVAR: Det er inden for normalgrænsen, at en hunkat kan gå drægtig i 72 dage.
maj 2007
SVAR: Næh, ca. 24 timer kun.
"Det 3 døgn kan de ikke optage mere . Og så går der 3-4 uger og så virker råmælken ikke mere og så begynder killingernes imunforsvar at virke."
SVAR: Det er ikke råmælken, der ikke virker.
Killingerne har fra moderens mælk modtaget hendes antistoffer, kaldes maternelle antistoffer, og det er dem, der beskytter killingerne.
Killingernes eget immumforsvar "vågner" først, når killingerne er ca. 10-11 uger gamle, og der er derfor, det er "spild" af vaccine at vaccinere dem før. Så i tiden fra de matternelle antistoffer klinger af, og til killingens eget immumforsvar "vågner" er de ret sårbare over for virusinfektioner.
"Så tit omkring 3-4 ugers alderen ser man at killinger får dårlig mave mm. fordi så er de ikke dækket ind"
SVAR: De får nu ikke dårlig mave af deres mors mælk, men når de begynder at spise selv. Det skyldes, at deres tarmflora endnu ikke indeholder de bakterier, der skal til for at kunne fordøje anden føde.
Det er derfor, killinger instinktivt spiser grus. Normalt ville de spise jord for at få tilført de bakterier, der skal til, men det er en helt anden snak.
nov 2007
Det var heller ikke det jeg mente at de bliver dårlige af mælken . Men at de er mere modtaglige for sygdomme i den alder
apr 2007
Følger: 70 Følgere: 62 Katte: 9 Emner: 27 Svar: 1.456
Hvor er der mange gode svar...
Men jeg kan desvære også nævne killingere der gik i forrådnelse ... Og Hun var meget syg, og det kunne vores ene kat mærke ved hun vågede over hende på sådan en måde, at vi kunne se der var noget galt..
Lige en lille svar fra mig... Held og lykke med katten..
jan 2008
Mega mange tak for svaret ang råmælk...
gravid kat stjæler killinger..