386 visninger
|
Oprettet:
kuld-alder hvordan {{forumTopicSubject}}
jeg har læst lidt forskellige steder, ang avl, hvor mange kuld en kat må får og indenfor en hvis alder.
nogen siger at man kan bruge katten i mange år hvis bare der er lang pause mellem hvert kuld, nogen siger max 3 år men så kan man så trække nogle kuld hurtigt efter hinanden.
men hvordan gør i det? er nysgerrig for at vide hvordan andre gør og hvorfor de gør som de gør :o)
dec 2007
Følger: 19 Følgere: 19 Katte: 3 Emner: 5 Svar: 500
Vores tidligere avlspige havde en uges løbetid og en uges pause, og det var helt umuligt. Skulle hun have været fortsat i avl, så tror jeg vi havde fået nogle hurtige kuld og så neutraliserede hende, for hun havde meget voldsomme løbetid og *mange*, så hun ville have fået brug for p-piller.
Det hele handler om at se på sin kat og vurdere om den er kondition til at blive parret og sørge for at hun får nogle pauser mellem kuldene, så man holder sig inden for reglen.
Det er meget forskelligt hvor hurtigt de starter med løbetiderne og ikke mindst, hvor mange og kraftige der er, så man bliver nødt til at finde en individuel løsning som passer til den enkelte hunkat.
Vores hunkat Hallie, hende regner jeg med vi trækker et enkelt kuld på, hvert år, indtil vi har fået en beholder eller hun når en alder/kondition hvor hun skal pensioneres.
kuld-alder hvordan