{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.885 visninger | Oprettet:

Kommende seriøs katteavler? {{forumTopicSubject}}

Hvordan bærer man sig ad, hvis man som kommende katteavler gerne vil vise sælger at man er seriøs, og ikke tænker i kroner og ører?
I dag synes jeg det er blevet pokkers svært at købe en god killing, med åben stamtavle. Og det skal det nok være. Mange steder læser jeg det som om at opdrætteren gerne ser man køber en kælekilling og prøver at udstille den først. Men hvis nu man ved med sig selv, at man ikke primært ønsker at udstille, og i hvert fald i starten, har begrænset plads til katte-2-3 stykker, skal man så "bide i det sure æble" og købe en sød og lækker kælekat, velvidende at det måske ikke rigtigt var det man ønskede?

For mit vedkommende, så kan en kat, købt til avl og show, ligeså nemt ende med en tur til dyrlægen tfor at blive neutraliseret, og så ende på sofaen resten af livet
smiley . For jeg tror også det er hårdt, men super spændende arbejde at være opdrætter. Jeg vil bare gerne have muligheden når jeg køber en killing?

Hvordan henvender man sig? Tager man ud til udstillinger og fedter sig ind;-) prøver at falde i snak?

Inviterer en opdrætter af lækre katte på besøg til at inspicere forholdende hvor killingen/katten skal bo samt efterfølgende kaffe og valrhona chokolade;-)?

Hvad gjorde i? Alle er vel startet et sted?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kommende seriøs katteavler?
  • #1   29. jun 2008 hej johanne.
    jeg har overhovedet ikke haft problemer med at få katte til avl - og har heller ikke set problemet nogen steder. men man tænker bestemt over hvem man sælger til.


  • #2   29. jun 2008 Jeg vil altid synes at man skal få en kælekat først, men det er af andre grunde end du bskriver...

    Kastrater er de bedste babysitter man kan finde. Min mormis kan ikke undvære min kastrat. han var der da hun skulle føde og han har været som en far for killingerne..

    Derudover kan det være vigtigt at udstille, da du får en bedre viden om hvilke fejl dine katte har (og derved hvad du skal forbedre gennem dine kuld). Jeg tager ikke på udstilling for at vinde, men for at få et netværk og for at vide hvordan mine katte er i forhold til standarten.

    Man skal være helt naturlig når man køber avlskat, men noget som er vigtigt er at opdrætteren kender dig og føler sig tryg ved at du skal være opdrætter..

    Vil for din skyld anbefale dig at tage et opdrætter kursus før du starter for at vide hvad man skal kigge efter ved en komende avls kat


  • #3   29. jun 2008 Jeg købte en kælekat hvorefter (1år) at jeg blev spurgt til om jeg ikke vil få et kuld killinger på en hunkat hjemme ved mig..

    Så jeg blev på en måde opfordret.. men jeg må sige at jeg ringer næsten hver uge til en af mine mentorer og i min ferie fik jeg besøgt 2 og den sidste ser jeg meget jævnligt


  • #4   29. jun 2008 Line R- det lyder spændende med et opdrætterkursus, hvor kan man komme på sådan et?
    Jeg har også fået at vide at man virker mere seriøs hvis man har et stamnavn, så det vil jeg prøve at ansøge om. Hvis bare man betaler kontingent kan det vel godt ligge i skuffen i nogle år til man skal registrere killinger?

    Jeg kommer fra heste og hundeverdenen, og der skal alle forældre jo kåres/avlsgodkendes før de kan lave registrerede afkom, så det synes jeg lyder som en god ide, at bruge udstillingerne til. Hvis ikke man blir bidt af det. Jeg elsker udstillinger, men som besøgende;-) har aldrig været på en med kat endnu.


  • #5   29. jun 2008 Hejsa -
    Hmmm....i bund og grund er det ikke så sværet at få fingerne i en avlskat....men en jungle af finde frem til hvor de gode er...samt hvor man også kan få gode råd og support til sit opdrægt i fremtiden...
    Hvilken race søger du og hvilken erfarring har du...??
    Under alle omstændigheder er det godt at tage på div. kurser om genitik, opdræt og sygdomme ect. Ligeledes syntes jeg detg er vigtigt at gøre sig klart præcist hvilken "type" inden for racen som man best kan lide og det kan man kun ved at gå på udstilling og kikke ect. Her er det også muligt at lære forskellige opdrætttere at kende...:-)
    anna


  • #6   29. jun 2008 Min første, og hidtil eneste racekat, var en skøn bicolor perser, og mit hjerte banker stadig for perseren, og ikke de mere moderne racer, i hvert fald ikke så meget endnu da.
    Så det jeg vælger efter, er nok bicolor katte, gerne i ckoko eller lilla farver(ambitiøst, jeg ved det godt;-)) , eller de mere almindelige bi og tricoler. Specielt de sidste er jeg pjattede med, jeg har aldrig kunne stå for en tortie. Men jeg ved også at det er bedst at vælge efter type, så hellere en god solid blå, end en knap så god bicoler blå.
    Katten på mit profil billede nåede at blive 18½, og hende fik vi fra 8 uger af(den gang man troede det var det rigtige;-). Der var jeg 6 så vi voksede op sammen, og jeg synes jeg altid har haft kat
    Og vi har også haft killinger, flere endda, men de sidste par år har alle vores katte været sterilliserede, og Frida, som jeg har nu, er det da også. Hun skal dog blive ved mine forældre, de kan ikke undvære hende efter at vores allesammens Sussi døde. Og jeg har så fået hund i stedet, som er fin sammen med katte.


  • #7   29. jun 2008 Hejsa igen...
    taj...jeg er fuldstændigt blank - når det kommer til den type af kat....:-)

    Men det er en udfordring at starte et katteri op....der støder ofte andre problematikker til - end hvis man kun har en enkelt fertil som får parringer udefra smiley
    anna


  • #8   30. jun 2008 jamen hvis det er perseren dit hjerte banker for synes jeg du skulle besøge nogle perseropdrættere:-)

    Uanset race skal du meldes ind i en hovedklub under Felis Danica. Der er fire: Racekatten, Dansk Racekatteklub, Katteklubben og Jydsk Racekatteklub. Du bør kigge på alles hjemmesider og se hvilken kunne passe til dig. Der er forskel på område i landet, hvad der tilbydes medlemmer osv. Men ens for dem alle er at der er konsulenter som kan hjælpe og svare på spørgsmål.

    Derudover vil jeg anbefale dig at melde dig ind i racens klub eks hvis det er perseren så mener jeg det er siamenser og orientaler ring eller siameser og orientalerklubben eks. eller hvis du vælger anden race så har den en klub- det har de fleste.

    Når du nu ønsker at opdrætte så skal du have et stamnavn. Det skal søges igennem den af hovedklubberne du vælger. Alt foregår igennem den aldrig direkte til Felis Danica.

    Du skrev om en bestemt farve chokolade eller?? Jeg ved at perseropdrættere gør meget ud af farver. Jeg synes de er meget smukke dem jeg har set på udstillinger., Derfor er der måske nogle opdrættere som kan hjælpe dig til at finde lige den racekat du ønsker.

    Jeg vil anbefale dig at udstille dine katte- der sker meget i katteverdenen og man lærer meget på udstillingerne om hvad der rør sig og så videre. Desuden ved du hvor god din kat er i forhold til den racestanard som er udformet. Det er meget vigtigt især hvis ønsker at opdrætte racetypiske katte så er du nød til at kende stanarden og vide hvad der er godt eller dårligt om din kat. Dette er meget anvendeligt når du engang skal vælge en hankat så bør hankatten være stærkere der hvor hunnen er svag og evt styrke de strker som hunnen har. osv.

    Held og lykke

    Mvh Annette


  • #9   30. jun 2008 vil ligekommentere at du skriver :For mit vedkommende, så kan en kat, købt til avl og show, ligeså nemt ende med en tur til dyrlægen tfor at blive neutraliseret, og så ende på sofaen resten af livet
    smiley . For jeg tror også det er hårdt, men super spændende arbejde at være opdrætter. Jeg vil bare gerne have muligheden når jeg køber en killing?


    Når du skal købe en kat til avl hjælpe det ikke at du køber en kælekat fordi en kælekat er ikke købt til avl!! En avlskat skal købes som en avlskat og sådan er det. Du skal være ærlig overfor opdrætteren og sige du skal købe en avlskat fordi normalt skal kælekatte neutraliseres fordi de er købt til kæl. Katte til opdræt er lidt dyrere- men der kan være flere forskelle. Eks. Kan det være at det er ikke alle killinger- opdrætter mener der skal til avl og derfor ikke er gode nok til opdræt eller de kan have fejl af en art osv osv.


    så igen meget vigtigt at du siger hvad du ønsker at bruge katten til:-)


  • #10   2. jul 2008 En avlskat skal ikke købes med muligheden om at man kan få killinger på den... Det skal man kun købe hvis man er sikker på det er det man vil og har nogle erfarne dygtige opdrættere til at hjælpe en.

    Det er ikke ligetil at købe en avlskat, og gud ske tak og lov for det! ... Jeg vil råde dig til at kontakte nogle opdrættere personligt som du synes arbejder med de ting du vil arbejde med . Og du skal regne med at det forventes, før du kontakter nogen og planlægger et opdræt, at du har styr på forskellige ting i forvejen. Racen du har valgt og hvorfor, racens standard, typer, racetypiske sygdomme og forebyggelse/hvordan man tester, genetik,smitsomme sygdomme og forebyggelse af disse, stamtavler osv osv osv... Der er et hav af ting.... Og det er enormt vigtigt at du ved helt præcis hvad du vil arbejde med!

    Når du så har læst og undersøgt så meget som du kan kan du prøve at få dig nogle mentors som kan lære dig det du ikke kunne lære selv ved at læse osv. Derudover findes der opdrætskurser, genetikskurser osv. Det er en god ide at deltage, det vil vise opdrætteren at du er seriøs....


Kommentér på:
Kommende seriøs katteavler?

Annonce