{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.205 visninger | Oprettet:

avlere hjælp mig lige ud af det her..? {{forumTopicSubject}}

altså, har søgt efter køb af hunkat der er fertil, og med tavle... så bliver jeg kontaktet af en avler der har en hunkat på 14 mrd, med tavle smuk lille hunkat, men meget lill, kun ca 2,5 kilo.. lidt sky over for mnnesker og og får "tæsk" af avlers andre katte.. for det første hvad bør sådan en hunkat ligg på i pris???

og ville det være uriligt og vil have en "prøvetid" med den lille kat, både for vores men så sanlig oss for kattens skyld..??

dernæst er det så et nomalt træk for en avler at sige depositum nu og her eller hun bliver aflivet??

så tænker jeg bare var det ikke katten der skulle hjælpes til et nyt hjem hvor den kan trives, ??

håber nogle der har forstand på diss ting, er søde og hjælpe mig...

mvh manja


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  avlere hjælp mig lige ud af det her..?
  • #1   15. aug 2008 ang vægt...Det kommer jo lidt an på racen, men jo det lyder som en lille kat... Prisen for sådan en, det kommer gen an på racen.. og jeg vil nu ikke ligge en pris ud på åbent forum..

    Det med en prøvetid, ville da være rimligt, det ville jeg tilbyde, især når det drejer sig om en voksen kat..

    og nope det er ikke et nomalt træk, ikke her hos mig, men resavations gebyr, hvis nogen vil resaverer en kat..


  • #2   15. aug 2008 nårhh ja.. racen er norsk skovkat... og ja sys jo osse en prøvetid ville være rimligt, for alle parters skyld..

  • #3   15. aug 2008 og hvad krav ville du som avler og sælge af en voksen kat stille ved en prøvetid??

  • #4   15. aug 2008 ja det er lige præsis det jeg tænker.. jeg synes jo at når hun i forevejn har lidt problemer ville være bedst for hende og kunne komme tilbage til det hun er vant til, hvis ikke det skulle kunne gå..

    ville være synd at hun så skulle vidre igen igen..


  • #5   15. aug 2008 ja det jo det... men forstår bare ikke hun nærmest "truger" med en aflivning af den stakkels kat... havde jeg haft en kat jeg skulle finde et nyt hjem til af den grund.. havde intet andet end hjemmet haft betydning.. om jeg så skulle forære hende væk, for at undgå aflivning så havde det været mit træk. men der nok stor foreskel på hvordan avlere og kæledyrs ejer ser på de ting.. ihvertfald nogle avlere..

  • #6   15. aug 2008 hvis bare jeg viste hvad jeg skulle stille op.. os mange penge og give for en kat der måske ikke trives i flokken, og som heller ikke har den "nomae" størrelse

  • #7   15. aug 2008 Tja...jeg fatter nada....

    Hvis jeg havde en kat som var sky og fik tæsk af de andre mv......
    Så ville jeg nok ikke sælge den som avlskat...men søge et godt hjem til den som kastrat....
    En kastrat hun - ville få ro på sine hormoner og sansynligvis falde til ro - i de rigtige omgivelser....
    Personligt syntes jeg at det er helt galt at sælge en kat til avl - hvor valget ellers er aflivning....
    Blot min mening - set ud fra de informationer som er givet her ...

    Personligt ville jeg heller ikke selv købe en kat ind til avl som udviser en adfærd som den nævnte....det ville aldrig gå i min flot - men sikkert kun skabe uro....
    anna


  • #8   15. aug 2008 Det der med prøvetid, det er sgu da synd.

    Havde du forestillet dig at katten flytter med det stress det nu medfører.

    Så efter prøvetiden finder du måske ud af du ikke vil have den, og så kan den forresten komme tilbage til opdrætteren, hvor den igen så skal have tæsk af de andre?
    Og højst sandsynligt endnu flere tæsk, for nu er det en "ny" der kommer ind i flokken.

    Og sælger kan så finde endnu et nyt hjem, så katten 3 gange på kort tid, kan opleve den stress der er ved at flytte?


    Jeg ville aldrig i livet gå med til det.

    Der er jo også det at katten kommer ud til jer, og bliver udsat for jeres bakterier, som den så kan slæbe med hjem igen, hvis du ikke vil have den.

    Prøvetid, det er simpelthen uanstændigt overfor dyr.

    Hilsen Dorte, der nu nok kan beslutte om en kat skal bo her eller ej, uden at den skal flytte frem og tilbage.


  • #9   15. aug 2008 manja J: synes du skal finde en anden opdrætter. man avler ikke på sådan en kat. man kan godt, men det er meget usmart. man skal avle på det bedste. ikke omvendt. synes det er vigtigt at holde en race sund, og det gør man kun ved at vælge de bedste til avlskatte.

  • #10   15. aug 2008 Det med prøvetid... Jeg kunne ikke finde på at lade en blive i et nyt hjem, hvis den ikke havde det godt...
    Alt andet ville være synd..


  • #11   15. aug 2008 dorthe ja ok der må jeg så give dig ret.. nok os et pungt jeg lige havde overset... tak for fornuften.. *s*

    malene.. jeg er ikke opdrætter.. blot kæledyrsejer er ønsker en hunkat der fertil så jeg kan få et enkelt kuld, overvejer kraftigt og blive registrede opdrætter men kræver jo en kat der egner sig og opfylder kraver.. *s*


  • #12   15. aug 2008 Hanne, det er da klart man ikke lader den blive i et hjem hvor den ikke har det godt.

    Men derfra og så til at AFTALE en prøvetid, der er da også langt.

    Må jeg foreksempel ikke lige købe en kat på prøvetid hos dig?

    Den skal være fertil, og jeg vil gerne have den i skal vi sige 6 mdr. så lang tid kan det jo tage før de er faldet helt og aldeles til.

    Jeg kan så nå at trække mig et lille hyggekuld på den, og så gider jeg forresten ikke have den alligevel. Så skal du tage den tilbage, for jeg har jo prøvetid.

    På den måde kan jeg godt nok ikke se der er nogensom helst grund til at hente en kat.

    Hvis jeg har brug for prøvetid, må det jo være fordi jeg er i tvivl om, om mine katte kan acceptere en ny ind i flokken, og så må jeg da hellere lade være.

    Men det er selvfølgelig også nemt nok for mig at sige, for dyr kommer ikke videre herfra, før den dag de skal i graven.

    Hilsen Dorte, der stadig ikke på nogen måde jkan se noget fornuftigt i en prøvetid, og da specielt ikke med en fertil kat.


  • #13   15. aug 2008 Dorte.. dejligt med et lille smil...

    Eji ikke i 6 mrd højst 14 dage...


  • #14   15. aug 2008 dorte

    sys måske du strammer den lidt rigeligt nu.. tror du helt seriøst jeg mens jeg havde en kat på "prøve" ville lade hnde få et kuld.. en kat som hende.. ville skulle være klar til det først. og det ville hun ikke blive på så kort tid..
    kan godt se det ville være synd for katten på en måde.. og jeg ville ikke være i tvivl om at hun ville blive taget godt imod herfra med mine egne katte.. men det os et spørgsmål om hun kan falde til... og kan hun ikke det, og trives hun ikke,.. ville det så os være synd og lade hende blive boende..

    du ville vel hellere ikke bryde dig om at bo et sted du ikke kunne lig at være.. eller??

    jeg bad ikke om nogle skulle svine mig til. og opstille tingen som du gør.. bad blot om lidt hjælp.. men sys ærligt du skulle holde dig væk fra denne tråd..

    mvh manja


  • #15   15. aug 2008 og desuden er en "prøvetid" på ingen måder rimlig hvis den gælder et halvt år,....

  • #16   15. aug 2008 Manja, læs lige mit indlæg igen.

    Det er skrevet TIL Hanne, som så ganske forstår hvad jeg mener, og det har INTET med dig at gøre.

    Jeg opstiller en tænkt situation, og jeg nævner overhovedet ikke dig.

    Hvis du føler dig truffet, er det så sandeligt ikke mit problem.

    Hvis nogen skriver at de kender én med mange katte der er en røv, føler jeg mig heller ikke truffen selvom jeg har mange katte, for jeg ved det ikke er mig.

    Så hvis ikke du havde tænkt dig noget af det jeg nævner, hvorfor bliver du så fornærmet?

    Og så skal du ikke be mig om at holde mig væk fra nogensom helst tråde, medmindre du pludseligt har fået HA status, for de er vidst de eneste der kan bestemme om hvad og hvor jeg må skrive.

    Hilsen Dorte, der er pisse træt af folk der læser det de tror der står, istedet for det der faktisk står.


  • #18   15. aug 2008 manja: jeg er også kun kæledyrsejer, og ikke opdrætter. jeg kan sagtens følge dig i at du ønsker et enkelt kuld, men er ikke enig med dig i at det kan blive på den kat du kigger på. min hunkats blanding er ½ år gammel og vejer 3,3 kg. en sky underkuet hunkat på 2,5 kg er absolut ikke noget at avle på. den burde steriliseres på stedet, og komme et blivende sted hen.
    synes du skal kigge dig om efter noget andet at avle på, hvor det vil være en fordel at videregive gener på.
    blot min mening smiley


  • #20   15. aug 2008 lotte: super indlæg. rigtigt godt formuleret. præcis det det handler om.

  • #27   15. aug 2008 Fels - At avle = Holde dyr for at de kan parre sig og få unger.

    At opdrætte = Avle, udvikle og pleje dyr, især erhvervsmæssigt.

    (fra nudansk ordbog)

    Altså er avler og opdrætter ikke det samme, tydeligvis er det er opdrætte mere positivt end det at avle.

    Mit eneste pip i den her tråd. smiley


  • #29   15. aug 2008 Jeg ville absolut sige helt nej til katten. Det er ikke sådan du skal starte dit opdræt. Hvis katten ikke er mere værd i hendes øjne end at hvis den ikke kan sælges bliver den aflivet er det ikke den kat du skal starte med. Katten synes ikke at være stabil, om det er pga. det liv den har eller bare dens sind vil det påvirke event. killinger. Og hvis hun ikke synes den er mere værd er den måske heller ikke avlskvalitet overhovedet. Du skal tænke på hvilke killinger den vil bringe ud i verden men også lidt egoistisk at hvad så hvis det er noget du vil seriøst? Hvis du starter med en rigtig dårlig kat er chancen for at du bliver givet en ny chance i opdrætsverdenen minimal.

    Lad vær med at købe katten. Så for hun bare en ide om at hun kan blive ved med at være sådan ved dyrene og bare true uvidende folk om at aflive så køber de katten.

    Vent du hellere og kontakt nogle seriøse opdrættere som kan hjælpe dig med at finde den rigtige mis enten hos dem eller andre steder. Og mellemtiden kan du jo bruge på at lære en helt masse om det at opdrætte, få stamnavn osv osv smiley


  • #30   15. aug 2008 Avler og opdrætter er delvist det samme, hvor opdrætter går det videre, og udvikler og plejer katten/racen.

    Min pointe var bare, at ifølge nudansk ordbog, er avler mere negativt ladet end opdrætter, det kan enhver jo se..

    For lige at holde mig helt til emnet, du skal ikke købe den kat.
    Du skal føle en god kemi mellem dig og opdrætteren du køber kat af, og have det godt helt ind til benet over din beslutning om at købe kat der.


Kommentér på:
avlere hjælp mig lige ud af det her..?

Annonce