588 visninger
|
Oprettet:
Rød + rød = ? {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige fået en rød han til min røde hun, begge er maine coon. Spørgsmålet er så, om der kan komme andre farver i deres fremtidige kuld? Hans far er sort og hans mor fler farvet. hendes far er rød og hendes mor også fler farvet.
Jeg har ikke noget imod hvis der kommer forskellige farvet blandt deres killinger, er bare nysgerig om det kan lade sig gøre, når de begge er røde?
dec 2006
Følger: 10 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 89 Svar: 1.393
dec 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 5 Emner: 7 Svar: 37
dec 2007
Men det gør heller ikke noget, er helt tosset med Røde katte, derfor jeg fik både en han og en hun i rød:)
dec 2007
dec 2007
dec 2007
Ja det kræver nok en god gang læsing før det hele er banket på plads, med alt det der farve værk:)
Det du siger med en rød han og en tortie hun ikk kan få røde hunner forstår jeg ikk, for som du selv gav mig ret i før, at en rød hun ikk kan få røde hanner, så må en rød han vel godt kunne få røde hunner?
Eller er jeg heæt gaæt på den?
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 7 Svar: 75
Jeg prøver lige om jeg kan gøre det lidt pædagogisk
Farven rød sidder på kønskromosomet X
<b>Hunkatte</b> har to X'er altså XX
<b>Hankatte</b> har kun ét X og et Y og er altså XY
Hvis vi kalder det røde gen "o" og det ikke røde for "-"
Så vil en rød <b>hankat</b> have XoY
En rød <b>hunkat</b> vil have XoXo
En tortie <b>hunkat</b> vil have XoX-
En hankat giver altid sit X til hun-killinger og sit Y til han-killinger. Det er altså hankatten der bestemmer kønnet.
Da Y ikke kan bære rød farve, vil en rød hankat ikke have indflydelse på om hans han-killinger bliver røde. Tilgengæld vil en rød hankat <b>altid</b> give et Xo til sine døtre.
En rød hunkat har som sagt XoXo og giver derfor <b>altid</b> Xo til både sønner og døtre.
Hvis en han-killing har fået Xo fra sin mor bliver han rød.
Hvis en hun-killing har fået Xo fra både far og mor, bliver hun rød.
En tortie hunkat kan enten give Xo <b>eller</b> X- til sine killinger. Giver hun X- til en søn vil han blive "ikke-rød".
Giver hun X- til en datter som får Xo af faderen bliver datteren tortie.
Ovenstående gælder selvfølgelig kun hvis der ikke er kromosomfejl.
dec 2007
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 7 Svar: 75
Genetik er ikke altid lige nemt.. Og da slet ikke når det drejer sig om gener der sidder på kønskromosomerne..
Rød + rød = ?