{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
588 visninger | Oprettet:

Rød + rød = ? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige fået en rød han til min røde hun, begge er maine coon. Spørgsmålet er så, om der kan komme andre farver i deres fremtidige kuld? Hans far er sort og hans mor fler farvet. hendes far er rød og hendes mor også fler farvet.

Jeg har ikke noget imod hvis der kommer forskellige farvet blandt deres killinger, er bare nysgerig om det kan lade sig gøre, når de begge er røde?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rød + rød = ?
  • #1   14. okt 2008 du får kun røde killinger, da hunkatten er dobbelt disponeret som rød. der er en lille chance for creme killinger hvis begge forældre er bærere af fortyndinggenet.

• #2   14. okt 2008 Okay. Jeg spurgte nemlig hende som jeg har købt hankatten hos, men hun vidste et ikke da hun ikke havde prøvet med to røde. men hun fortalte mig så at hun kun kan få røde hanner fordi hendes han er sort, og hunnen rød. er det rigtig?

• #5   14. okt 2008 Okay, der lyder lidt forvirende, men forstår hvad du mener:)
    Men det gør heller ikke noget, er helt tosset med Røde katte, derfor jeg fik både en han og en hun i rød:)

• #7   14. okt 2008 Hmm, det forstår jeg ikk lige helt. Hvis man får en rød han, da man kun har katte i andre farver, giver det vel også større udvalg ikk?

• #8   14. okt 2008 Men Nu når hverken hans far eller mor var rød, men han er, er det så fordi en af dem har båret det røde gen?

• #10   14. okt 2008 Altså jo moren var det du nok vil kalde tortie, som jeg kalder fler farvet. hun var sort, grå og rødbun, mener jeg. Så det er det røde fra hende der har gjort min han helt rød?

Ja det kræver nok en god gang læsing før det hele er banket på plads, med alt det der farve værk:)

Det du siger med en rød han og en tortie hun ikk kan få røde hunner forstår jeg ikk, for som du selv gav mig ret i før, at en rød hun ikk kan få røde hanner, så må en rød han vel godt kunne få røde hunner?
    Eller er jeg heæt gaæt på den? smiley

• #11   14. okt 2008 Øhm..

Jeg prøver lige om jeg kan gøre det lidt pædagogisk smiley

Farven rød sidder på kønskromosomet X

<b>Hunkatte</b> har to X'er altså XX
    <b>Hankatte</b> har kun ét X og et Y og er altså XY

Hvis vi kalder det røde gen "o" og det ikke røde for "-"

Så vil en rød <b>hankat</b> have XoY

En rød <b>hunkat</b> vil have XoXo

En tortie <b>hunkat</b> vil have XoX-

En hankat giver altid sit X til hun-killinger og sit Y til han-killinger. Det er altså hankatten der bestemmer kønnet.
    Da Y ikke kan bære rød farve, vil en rød hankat ikke have indflydelse på om hans han-killinger bliver røde. Tilgengæld vil en rød hankat <b>altid</b> give et Xo til sine døtre.

En rød hunkat har som sagt XoXo og giver derfor <b>altid</b> Xo til både sønner og døtre.

Hvis en han-killing har fået Xo fra sin mor bliver han rød.

Hvis en hun-killing har fået Xo fra både far og mor, bliver hun rød.

En tortie hunkat kan enten give Xo <b>eller</b> X- til sine killinger. Giver hun X- til en søn vil han blive "ikke-rød".
    Giver hun X- til en datter som får Xo af faderen bliver datteren tortie.

Ovenstående gælder selvfølgelig kun hvis der ikke er kromosomfejl.

• #12   14. okt 2008 Tror lige det skal gennemgåes et par gange:) Men er blevet lidt klogere:)

• #13   14. okt 2008 Ja.. Det tog også mig et "par" dage at få styr på nedarvningen af rød..
    Genetik er ikke altid lige nemt.. Og da slet ikke når det drejer sig om gener der sidder på kønskromosomerne..

Kommentér på:
Rød + rød = ?

Annonce