904 visninger
|
Oprettet:
6. nov 2008 Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Hvad er der får sælger til {{forumTopicSubject}}
at sælge en stambogsført kat til avl til mennesker der har fertil huskat - eller for sin sags skyld blanding?
Fløjtede lidt rundt da et billede fangede mit øje, hold da op der er mange herinde - og hovsa så kom der sørme blandinger ud af det:-(
Måske jeg er for sart - men racerne gavner det blanderi kke det mindste. Og er man opdrætter er racens fremme der man sætter aller højest, eller?
Nu sælger jer ikke til avl - men gjorde jeg ville jeg nok kræve det fertile ikke stambsførte blev neutraliseret - eller?
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Jo, jo Susanne, jeg ved godt hvad du hr i huset - men du fortalte ikke hvad din holdning er - atså når du nu laver noget der er racerent?
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Penge og mangel på respekt for den race, man opdrætter.
Det giver som regel mere profit at sælge en fertil kat til ikke-opdrættere end en neutraliseret kat til kæl.
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 18 Svar: 1.347
dec 2007
Følger: 19 Følgere: 19 Katte: 3 Emner: 5 Svar: 500
Der er brådne kar alle steder, og det gælder om at vide præcist hvad man søger, og så ikke stille sig tilfreds med mindre end det.
Til det opdrindelige spørgsmål i tråden, så ville jeg ikke sælge en avlskat til nogen der havde en fertil huskat, for så tror jeg umiddelbart ikke vi vil være enige nok, til et køb kunne komme på tale.
dec 2007
Jeg undersøge helst alt hvad jeg kan om familien bag katten, hører andre opdrættere om temperament ,hvis det fx. er i udlandet. Jeg spørger til meget omkring kattens baggrund og hvad der ligger i dens bagland af fejl og defekter, for mig er det vigtige arbejdsredskaber.
Herhjemme vil jeg besøge killingen inden jeg beslutter om den er den rette til mit opdræt, men det ved du så til en anden gang, at der vil være ting som du ville gøre anderledes. :o)
nov 2008
"Med alle de brådne kar jeg hører om herinde, så er jeg stået af."
VIl det sige du ikke laver flere killinger?
Du bærer nu også selv en del af skylden, man letter r*ven og besøger det katteri man køber kat i - så nemt er det faktisk. Man kan faktisk sige nej tak og gå igen.
dec 2007
Jeg tror ikke der er flere brådne kar, end de gode opdrættere som elsker deres katte er langt i overtal, man hører naturligvis bare meget mere om de tilfældem hvor det går galt.
Men igen, 50% af at få den rette kat er, at gøre sit forarbejde godt og ikke at have for travlt. Men jeg er da ked af at høre du har haft sådan en dårlig oplevelse.
jul 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 227
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 1.641
jeg har selvfølgelig taget mit ansvar, killingerne er neutraliserede og har RIEX tavler med avlsforbud. de 2 har vores søn får og den sidste bliver her. Så det blev en dyr fornøjelse.
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 1.641
nov 2008
Mine killinger vokser op i mit soveværelse, og der er de indtil de er vaccineret - dem der flytter ud af huset flytter direkte fra soveværelset. Sunde, raske, harmoniske killinger med godt temperament.
Noget syntes det er helt forkert og er sikker på mine killinger ikke er solcialieret - det er der faktisk mange der kan skrive under på de er.
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 414
nov 2008
Jeg er ansvarlig overfor de opdrættere der har solgt mig avlsmateriale via en kontrakt. Oveholder jeg ikke den - så er jeg ude i kulden.
"Mine" katte er "lavet" for at forbedre racen - ikke for at producere bastarder - hvis nogen ikke kan tåle det ord, så siger vi producere hybrider.
Præcis af den årsag er alt der sælges til kæl neutraliseret.
De få avlskatte der går herfra går til ligestillede opdrættere jeg kender godt - opdrættere der vil forbedre racen og som ved hvad avl og opdræt er - og det er mere end tilsyneladende sundt og rask afkom.
jul 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 19 Svar: 697
Jeg må give Lis ret, jeg forstår ikke opdrætterne sælger til folk der har fertile katte uden tavle. Det burde være et krav, at de får dem neutraliseret, inden de kan købe en fertil avlskat med tavle.
Hvis i havde spurgt mig for få år tilbage, havde min holdning til dette emne været anderledes. Men man lærer jo heldigvis hver dag og det har jeg tænkt mig at blive ved med.
Min kærlighed er faldet på main coon katten, jeg er vild med dens sind, der passer utrolig godt til mig og min mand. Lige præcis denne race er utrolig populær lige i øjeblikket og jeg bliver nødt til at sige DESVÆRRE.
Derfor støtter jeg fuldt ud de opdrættere der gør alt for at bevare main coon katten som en sund, racetypisk harmonisk kat. Altså opdrættere der er kritiske i deres valg af avlskatte og får dem testet for diverse sygdomme.
Jeg synes meget ofte at man hører om alt for mange tilfældige parringer "min kat er smuk og rar, den skal da have killinger."
Det synes jeg er utrolig ærgeligt.
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 414
Er enig med jer i at det er sørgeligt at der er så mange overskudskillinger, men jeg syns stadig det er ok at avle en renracet kat med en huskat, hvis man har købere til killingerne. Mange mennesker gir da hellere 300 for en blanding end 5000 for en renracet.............og ja der er selvfølgelig også mange der hellere vil have en renracet, men igen. der skal være plads til alle rene som urene.
nov 2008
-den holdning har du lov til at have.
Jeg har en anden - og det giver såmen ingen problemer salgsmæssigt. Men jeg sælger heller ikke til alle og enhver der er villig til at betale prisen
nov 2008
Hvad er der får sælger til