{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
836 visninger | Oprettet:

Killinger? :S {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley

Ja vi havde desværre en meget uheldig oplevelse i går..
Missemor fødte.. Hun fødte 3 killinger, desværre 3 døde killinger smiley

I kan læse her hvis i ønsker at vide mere
http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=68033

Nu er mit spørgsmål så..
Hvad så med de døde killinger?
Skal de inberettes til Jyrak eller lignende?
Måske den tidlige ejer af missemor og missefar som vi har købt dem af? :S
- Aner ikke gode råd mht. de stamtavler der og sådan :S


Hvornår må hun få et nyt kuld?
(hvis vi tør igen)

Håber i kan hjælpe smiley
Tak..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Killinger? :S
  • #1   30. nov 2009 Jeg ville, hvis det var mig, grave lidt i hvorfor killingerne blev født døde.

    Hvad dag er de født på?

    Jyrak skal ikke have besked - men jeg ville informere opdrætteren af både han og hunkat - måske de kan hjælpe dig med at finde årsagen.

    Hun kan parres når hun er i kondition igen


  • #2   30. nov 2009 Det skal registreres at katten har født et kuld killinger pga 24 mdr reglen..Kan ikke forestille mig at det er noget der skal betales for. men er du i tvivl så kontakt Lisbeth Ryggård der er stambogs sekratær i jyrak,hun er der for det samme.


  • #3   30. nov 2009 Dette er reglerme, sakset fra Jyraks hjemmeside

    "Information om:
    3 kuld på 24 måneder.

    Vær som opdrætter meget opmærksom på FIFes regler om Avl og registrering § 2.3:

    2.3 Avlshunner

    Avlshunner må ikke få flere end tre kuld i løbet af 24 måneder med mindre der foreligger en på forhånd udfærdiget skriftlig godkendelse fra en dyrlæge og/eller det nationale avlsråd.

    En hunkat der har behov for gentagne kejsersnit må ikke bruges i videre avl.

    En hunkat må ikke tillades at blive parret af en anden hankat inden for 3 uger efter den tidligere parring.


    Desuden er ovennævnte paragraf nævnt i Felis Danicas Stabogsføringsregler:


    Felis Danicas nationale stambogføringsregler

    1 Registrering af kuld

    Ved registrering af kuld gælder følgende regler:

    ………..

    i) Ved ansøgning om stamtavler påser FD’s stambogsfører at bestemmelserne i FIFe’s Avls og registreringsregler §2.3 vedrørende kuldhyppighed (pt. 3 kuld per 24 mdr.) overholdes.
    Opdrætterens første overtrædelse heraf medfører at stamtavlerne udfærdiges til dobbelt takst. Yderligere tilfælde medfører at stamtavlerne udfærdiges til femdobbelt takst. Yderligere overtrædelser vil desuden medføre at sagen vil blive forelagt FU til individuel vurdering.

    .........


    Disse paragraffer skal tages meget bogstaveligt!

    Hvis der ikke på forhånd er søgt om tilladelse til en parring til det 4. kuld inden for 24 måneder - enten med en dyrlægeattest fra FØR parringstidspunktet eller en godkendelse fra avlsrådet FØR parringen bliver stamtavler første gang udfærdiget til dobbelt takst.

    I yderste konsekvens vil man nå op på 5 dobbelt takst!!! ( 625 kr./stam) og risikere at blive nægtet serviceydelse fra Felis Danica.

    En afgørelse i Felis Danicas Forretningsudvalg har netop afvist at give dispensation til en sådant 4. klud til normal pris.
    I den omtalte sag forelå der en dyrlægeattest, der var udfærdiget EFTER fødslen af killinger.

    Pas på det kan nemt smutte med et par dage, så vær opmærksom på denne regel. Der er lige nu et stigende antal opdrættere der ”går i fælden” og ikke er opmærksom på denne regel."

    Så kan vi jo diskutere om dødfødte killinger er et kuld - og om det forhold hunkatten ikke skal opfostre killingerne (det tærer på hende)




  • #4   30. nov 2009 Jeg siger ikke at der skal trækkes stamtavler på dødfødte killinger,men det skal registreres at katten har fået et kuld..


  • #5   30. nov 2009 Anita, eg har forstået hvad du skriver - men ikke forstået hvor du har det fra?
    Det står der altså ikke - så nogen tolker noget der ikke er beskrevet.


  • #6   30. nov 2009 Lis

    jeg tror simpelthen de er druknet i fostervand..
    Kan lige finde et link fra i går af..
    2 sek..

    De er født i går..




    Er faktisk lidt i tvivl om jeg stadig er medlem af Jyrak..
    Hvis vi ikke er det.. Skal vi så stadig overholde den der 24mdrs regel?


  • #8   30. nov 2009 Vi skal da ikke have stamtavler på de døde katte? :S

  • #9   30. nov 2009 24 måneders reglen er en Felis Danica regel - gælder for alle fire hovedklubber. Som det står kan jeg ikke se du skal gøre mere - og det der tærer hårdt på en hunkat er opfostringen af killingerne.

    Nej du skal ikke habe stamtavler på dødfødte killinger.

    Der lyder fiír mig helt usansynligt tre killinger skulle drukne i fostervand.


  • #10   30. nov 2009 Jeg er enig med de andre, men vil lige sige til dig at en anden gang er det en god ide at slynge døde killinger, for det er en måde at få foster vand ud af lungerne.Du kan faktisk genoplive dem..

    Jeg kan se på den tråd at du er urolig for missemor og hvis du har behov, så skal jeg i dag til Herning og så kunne jeg komme til at køre en smut til Ikast hvis du har behov. Jeg sender dig en pb med mit mobil nr.

    Jeg køre nok fra holstebro om 15-20 min


  • #11   20. dec 2009 Det er forfærdeligt i har mistet 3 killinger. var du der til fødslen? Jeg synes det er underligt hele kuldet dør... men de kan måske være døde inden fødslen startede?

    Før din kat kommer til parring igen skal hun både være i kondition fysisk.

    selvom i ikke er medlem af de fire hovedklubber er reglen lavet for at beskytte avlskatten. dødsfødte killinger er et kuld. det er hårdt for morkat er være drægtig i 9 uger og føde killinger.



Kommentér på:
Killinger? :S

Annonce