{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er en hunkat klar ?
  • #2   4. feb 2010 Det kommer an på race. For nogle er 1½ år for tidligt. Katten skal være parat til det, ikke bare fysisk, men også mentalt.

  • #3   4. feb 2010 Jamen tak Ulla...

  • #4   4. feb 2010 Hvordan ved jeg om katten er i løbetid? De bløder da ik vel? smiley husker jeg ik fra vores gamle hunkatte..


    Tina M . i gamle dage fik man da børn da man var klar gjorde man ik? smiley haha smiley


  • #5   4. feb 2010 Okay, jeg finder vel ud af det med min nye hunkat, nu hvor hun skal gå sammen med en ikke fertil hankat smiley

  • #6   4. feb 2010 Du hører ikke løbetiden når den går sammen med en fertil han kat. Han er den der opdager den først og så er det for sent, for så parrer de. Hvor gammel er hun nu ??

  • #8   4. feb 2010 Ja, det her f.eks er helt normalt i andre lande: (link fjernet)
    :-S

    Men heldigvis, siger jeg da bare, er det ikke herhjemme. For selvom det fysisk kan lade sig gøre, er pigen næppe mentalt parat.

    Det samme med en killing på 6 måneder - den er stadig en killing og jeg ville aldrig byde en hunkat at den skulle have killinger i den alder. Men sådan er vi jo så forskellige...


  • #9   4. feb 2010 Min ene MCO fik killinger da hun var ca 1 år og hun var bestemt ikke klar.

  • #12   4. feb 2010 *GG* Et indgreb i naturens orden ligefrem. Jamen fint, så er vi mange opdrættere der konstant griber ind i naturens orden og forulemper kattens natur. Uha uha..

  • #13   4. feb 2010 Jamen det er altsammen meget fint ulla.. Men nu tror jeg bare vi har et ret forskelligt syn på katten. Jeg bilder mig skam ikke andet ind, end at mine katte er 100% produkt af menneskelig selektion og avl. Hvis det ikke var for menneskers indblanden, ville racekattene slet ikke eksistere. Og der er stor forskel, på en kat som er fremavlet og en kat som er "vild" - for ja, i naturen ville katten da parre sig og sikkert være klar til det, fordi den er født vild og har sine instinkter i behold. Det er noget andet med katte som er fremavlede, for de har det ikke på samme måde. Det kan sagtens være for tidligt for en hunkat at blive parret, selvom den rent fysisk er i stand til det. Det tror jeg du kan spørge en del opdrættere om - men nå nej, de har selvfølgelig ikke forstand på katte som du har :-S

  • #14   4. feb 2010 Tror nu ikke opdrættere har større forstand på kattens natur end de der har haft/studeret katte i mange mange år........

    Hvordan finder du ud af om en kat er mentalt klar ?? Laver en test på den ? smiley
    Jeg synes vi overføre for mange menneskelige værdier overpå vores katte, de er dyr med instinkter og har ikke menneskelige følser... Personligt synes jeg at 1 års alderen er en fin alder til det første kuld. Min gik i løb som 11 mdr, og blev parret i anden løbetid..


  • #15   5. feb 2010 Jeg vil da mene at Alle herinde bryder ind i naturens orden på en eller anden måde bare ved at holde kat som kæledyr, der er forskel på en vildkat og en tamkat, hvorfor mon??? vi tar vores dyr til dyrlæge, de blir vaccineret osv.. det er da heller ikke naturens gang.. vi gør mange ting for at forbedre vores dyrs liv og sådan er det da bare.

  • #16   5. feb 2010 Altså, nu er det jo en IKKE fertil hankat hun skal gå med... Som jeg også skrev smiley

    Ang., den anden diskussion der er startet, så er jeg egentlig enig med Felis smiley


  • #18   5. feb 2010 Det varierer fra race til race og fra individ til individ, hvornår en hunkat er klar. Her i huset er det tidligste, vi nogensinde har parret 10,5 måned, og det seneste er 20 måneder - vi har haft Maine Coon i 15 år.

    Jeg er enig med dem, som siger at det er noget antropomorfisk fis at tale om, hvornår en hunkat er "mentalt klar". Men jeg vil gerne tilføje til debatten, at det er vigtigt, at din hunkat er i TIPTOP fysisk form, når hun skal parres. Hun skal altså hverken være for tyk eller for tynd, hun skal ikke døje med parasitter, virus eller andet, som får hende til at skrante, hun skal være strukturelt i orden, dvs. korrekt bid, korrekt benstilling, korrekt knoglestruktur, veludviklet muskulatur, korrekt størrelse osv. Det samme gælder hankatten.

    Det burde altsammen være selvfølgeligt, men det er det desværre ikke. Alt for mange mennesker kan ikke identificere en ukorrekt benstilling, eller er ikke i stand til at vurdere deres kats fysiske form, eller bagatelliserer små-sygdomssymptomer, eller, eller, eller...

    Og alfa og omega for at få sunde og velfungerende killinger er altså, at man starter med at selektere ordentligt, og kun bruger sunde og velfungerende forældre. smiley


  • #19   6. feb 2010 Det drejer sig også om hvorvidt man vil tage ansvar for sin hunkats totale liv, eller om man vælger den lette løsning og siger "naturen må gå sin gang".

    Ikke alt hvad der kan lade sig gøre ren fysisk (det nogen her i tråden kalder naturligt) er gavnligt for hunkattens (eller pigebarnets) helbred.

    Ofte bliver hunpattedyr kønsmodne før de er fysisk eller strukturelt modne. Dvs de muligvis kan gennemføre en normal graviditet men kan få komplikationer i forbindelse med fødslen. Under alle omstændigheder vil en graviditet og fødsel være en enorm og usund belastning for hundyrets krop hvis ikke hun fysisk er fuldt udviklet og i optimal fysisk form.

    Og i glemmer i jeres naturromantisering at mange af de 13-årige piger dør i barselseng eller er lemlæstet for livet fordi deres krop ikke er fysisk i stand til at bære eller føde et barn.

    Så min pointe er - det er for let købt og fatalistisk at sige: det er naturligt og naturen skal have lov at gå sin gang. Vi har valgt at holde katten som kæledyr, vi har påtaget os ansvaret for dens ve og vel, derfor må vi også tage ansvaret for dens reproduktion og afkom.

    Jeg har haft en hunkilling som kom i løbetid først gang 4 mdr og 1 uge. Og det var med numsen i vejret og lange kald på Raoul. Hun blev ikke parret før hun var 10 mdr. Måske havde hun kunne gennemføre en graviditet, måske kunne hun have gennemført en fødsel og måske havde hun været mental klar til at passe et kuld killinger...men måske ikke. Jeg var bare ikke parat til at tage ansvaret for alle de måske'er. Hvad nu hvis hun ikke kunne føde killingerne, hvad hvis hun fik varige fysiske skader af en svær fødsel, hvad nu hvis hun stadig havde været så umoden at hun hellere ville lege end ligge 24-7 hos sine nyfødte killinger?


  • #20   6. feb 2010 Jeg mener bestemt ikke man skal lade dem parre som 4 mdr. synes måske også 10 mdr er lidt tideligt... Min pointe var bare at vi ikke skal give kattene menneskelige føelser, for det har de ikke. Min hun kat var som sagt 1 år da hun blev parret og det var anden løbetid, så det passede jo bare perfekt..

Kommentér på:
Hvornår er en hunkat klar ?

Annonce