1.015 visninger
|
Oprettet:
6. nov 2008 Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
avl på gamle katte {{forumTopicSubject}}
- er det i orden?
- hvior tit?
- og hvad er gammel?
Man ved at både han og hunkatte giver flere defekter efter de er fyldt 7 år.
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Katte: 4 Emner: 35 Svar: 306
Syns en hunkat max skal have 4 kuld i sit liv ca et om året...
en hankat syns jeg måske det er lidt anderledes med, men han laver jo så også lidt flere end et kuld om året...
Men jeg villle senest lade en hunkat få sit første kuld som 3-4 årig...
mar 2008
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.218
mar 2008
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Hurtig udskiftning er godt for dyret - giver bedre genpulje - og dermed bedre arbejdsbetingelser ved ikke at avle sig hen i et hjørne.
Kender man de linierne man arbejder med og dem man tager ind behøver man ikke flere år til at vurdere dem type og sundhedsmæssigt.
At bruge de samme dyr meget - kan ende med der springer en bombe - har man kun brugt dyrene kort tid - så er en evt. skade ikke uoprettelig.
Måske der er kulturforskelle på odrætterne afhængig af pelslængde?
nov 2008
Tror du virkelig - ja, sådan er vi så forskellige - jeg tror vi intet har tilbage.
Sund fornuft det kommen man langt med - moder natur driller ind imellem - det lærer vi af.
Hvad der er et rigtig avlsdyr for dig - behøver ikke være det for mig - man kommer langt ved man hvad man laver og hvad man er opimod.
Der er faktisk nogen sygdomme der holder andre nede.
Tænk hvis humæn racen gjorde sig så mange anstrengelser inden de parrede sig.
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.523
Jeg har kun fået snart 5 kuld, på 2 hunkatte og har kun haft en hankat. Min ældste hunkat bliver steriliseret på torsdag, jeg vil ikke udsætte hende for mere nu, og jeg har fået nogle fine killinger ud af hende, som jeg vil arbejde videre med. Min anden hunkat har et kuld på vej i weekenden, og nu må vi se hvor mange flere hun skal have. Min hankat har fået snart 2 kuld, og jeg venter på han kan parre min 3. hunkat (som så skal være første gangsfødende), derefter bliver han kastreret. Han er skam 2 år, strinter ikke, ingen særlige hankatte nykker eller andet, er sød ved at alle andre, også min hankastrat, han kalder lidt, men synes ikke han skal gå fertil mere nu.
nov 2008
Jeg har sagt har vi en total DNA på katten - skal vi stadig bruge sund fornuft - altså hvis vi ikke er rendt skrigende væk ...
avl på gamle katte