{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  avl på gamle katte
  • #1   27. apr 2010 Altså jeg ville ikke avle på katte der er ældre end 5-6 år... måske endda yngre... det kommer meget anpå katten syns jeg...

Syns en hunkat max skal have 4 kuld i sit liv ca et om året...
    en hankat syns jeg måske det er lidt anderledes med, men han laver jo så også lidt flere end et kuld om året...

Men jeg villle senest lade en hunkat få sit første kuld som 3-4 årig...

• #2   27. apr 2010 gammel er et vidt begreb... men soim avlskat vil jeg mene at 6 år er gammelt... kan godt være jeg tager fejl, men det er mit syn på det... men som kælekat er det bestemt ikke gammelt at være 6 år smiley

• #3   27. apr 2010 Jeg ville ikke vente med første kuld når den er 3-4 år. Men hvis en hunkat har fået et kuld om året, kan man da godt få sidste kuld som 6-7 årig. Hankatten bør efter min mening heller ikke være ældre end 6-7 årig. Jeg synes at efter den alder bør de neutraliseres.

• #4   27. apr 2010 det var heller ikke sådan ment, jeg vil normalt lade en hunkat få sit første kuld ved 1-1½ år gammel... men hvis det skulle være ville det alder senest blive ved 3-4 tiden...

• #6   27. apr 2010 Jeg er stor tilhænger af brugen af mange hanner i kort tid istedet for få i lang tid.

Hurtig udskiftning er godt for dyret - giver bedre genpulje - og dermed bedre arbejdsbetingelser ved ikke at avle sig hen i et hjørne.

Kender man de linierne man arbejder med og dem man tager ind behøver man ikke flere år til at vurdere dem type og sundhedsmæssigt.

At bruge de samme dyr meget - kan ende med der springer en bombe - har man kun brugt dyrene kort tid - så er en evt. skade ikke uoprettelig.

Måske der er kulturforskelle på odrætterne afhængig af pelslængde?

• #8   27. apr 2010 "Med et fuldt afdækket genom vil meget avlsarbejde blive meget lettere."

Tror du virkelig - ja, sådan er vi så forskellige - jeg tror vi intet har tilbage.

Sund fornuft det kommen man langt med - moder natur driller ind imellem - det lærer vi af.

Hvad der er et rigtig avlsdyr for dig - behøver ikke være det for mig - man kommer langt ved man hvad man laver og hvad man er opimod.

Der er faktisk nogen sygdomme der holder andre nede.

Tænk hvis humæn racen gjorde sig så mange anstrengelser inden de parrede sig.

• #10   27. apr 2010 jeg er ikke tilhænger af at opdrætte for længe på den enkelte kat. Det er der flere grunde til, men først og fremmest for kattens skyld. Synes ikke de skal gå fertile for længe, derfor trækker jeg nogle kuld, og steriliserer/kastrerer derefter.
    Jeg har kun fået snart 5 kuld, på 2 hunkatte og har kun haft en hankat. Min ældste hunkat bliver steriliseret på torsdag, jeg vil ikke udsætte hende for mere nu, og jeg har fået nogle fine killinger ud af hende, som jeg vil arbejde videre med. Min anden hunkat har et kuld på vej i weekenden, og nu må vi se hvor mange flere hun skal have. Min hankat har fået snart 2 kuld, og jeg venter på han kan parre min 3. hunkat (som så skal være første gangsfødende), derefter bliver han kastreret. Han er skam 2 år, strinter ikke, ingen særlige hankatte nykker eller andet, er sød ved at alle andre, også min hankastrat, han kalder lidt, men synes ikke han skal gå fertil mere nu.

• #11   27. apr 2010 Jeg har da aldrig sagt hvad skal vi med gentest når vi ved hvad der er i familierne.

Jeg har sagt har vi en total DNA på katten - skal vi stadig bruge sund fornuft - altså hvis vi ikke er rendt skrigende væk ...

Kommentér på:
avl på gamle katte

Annonce