{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.175 visninger | Oprettet:

Killingedød pga. pulver-erstatning ?? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg indtil flere gange været med i diskutionen i forskellige tråde om at nogen påstår pulver-mælke-erstatning til killinger er farligt og at killinger dør af det pga. forstoppelse eller diarré...

Jeg har selv brugt det til tre kuld og har ingen problemer haft, men der skulle være nogen herinde på KG som skulle have haft problemer.. Jeg har hver gang, jeg har været med i diskutionen spurgt til beviser for dette udsagn, men har endnu ikke fået nogen.. Jeg tror det er et rygte der er kommet igang uden hold i virkeligheden, derfor denne tråd...

Jeg kunne godt tænke mig, at dem som har oplevet, at deres killinger er død af det kommer på banen nu smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Killingedød pga. pulver-erstatning ??
  • #1   12. maj 2010 Der mangler den der "syntes-godt-om" knap, som der er inde på facebook, godt du startede den debat, ville selv have gjort det..

    Følger lige med smiley


  • #2   12. maj 2010 Til Trine P... Den var god, den med knappen :-))

    Vil lige for god orden skyld sige, at jeg har brugt Royal Canin pulver smiley


  • #3   12. maj 2010 Yvonne rigtig godt emne du bringer på banen:)

  • #4   12. maj 2010 Og vær lige lidt hurtige med svaret, tror Duchesse så småt er ved at gå i fødsel, hehe smiley

    Og jeg står klar med Royal canin pulver:-)


  • #5   12. maj 2010 Handlede det ikke om pulver erstatning til nyfødte killinger, når de er over 14-21 dage er det vist ok,

  • #6   12. maj 2010 Har osse kun brugt RC pulver. osse til helt nyfødte, ingen problemer. Senere gik jeg over til flydende KMR pga dovenskab.

  • Catstuff
    Catstuff Tilmeldt:
    aug 2007

    Følgere: 18 Emner: 23 Svar: 282
    #7   12. maj 2010 Har brugt RC pulver, købt ved dyrlægen som iøvrigt anbefalede det.
    Jeg har mistet alle 3 store flotte killinger, 150 gr og derover, i første leveuge.
    Har også prøvet med KMR flydede og aldrig oplevet problemer.
    Fra nu af bruger jeg kun KMR flydende.


  • #8   12. maj 2010 Jeg ved jo ikke om jeg tør kommentere - tråden igår blev slettet, men jeg kan da sagtens igen sige jeg er 100% enig (ikke egen, bruger ikke pulvermælk, men flere andres meget kedelige opleveser) Steensborgs udlægning:

    Almindeligvis vil vi anbefale KMR., men det er ikke ligegyldigt, om man vælger pulver eller den flydende form.

    Pulverformen giver ofte enten diarrhoe eller alvorlig forstoppelse. Årsagen er, at uanset hvor meget man anstrenger sig og følger brugsanvisninger, så er det uhyre svært at ramme en konsistens og sammensætning af bl.a. salte, der svarer til ”vor mors”.

    Den flydende form af KMR er derimod fremstillet så både konsistens og sammensætning svarer til mælken fra en god gennemsnits moderkat.
    Der er en lille prisforskel, men den burde ikke betyde alverden. Specielt ikke da tilskuddet oftest kun er kortvarigt.



  • #9   12. maj 2010 Ulla,
    det hedder princippet det er bedre at forebygge end helbrede. Skal det ikke bruges - så har mormis godt af det.

    Iøvrigt er det altid gedemælk der ligger i køleskabet her - det kan sagtens bruges som det er i et par dage indtil man kan få fat i andet.


  • #10   12. maj 2010 Nej Ulla, jeg var bare så uheldig at min min missemor blev livstruende syg, så jeg måtte tage over. Men jeg må tilstå at jeg altid er garderet hvis der nu skulle ske noget. Desværre kan jeg ikke heromkring finde nogen der kan leverer gedemælk, som Lis skriver om. For så ville jeg helt sikkert vælge at have det i fryseren i passende portioner. Om ikke andet, så kan det jo smides ud, hvis man ikke får brug for det. Men Pulveret havde jeg ikke problemer med, om jeg så har været meget heldig eller hvad, skal jeg ikke kunne sige.

  • #11   12. maj 2010 Marianne,

    Der er vist ingen Irma i Jylland - flere af dem har gedemælk. Det er langidsholdbar - et par måneder

    Prøv at høre om Matas kan skaffe det - eller måske Helsekost?


  • #12   12. maj 2010 Ulla,

    Beklager - jeg kan intet forkert se i at være på forkant. Kald mig hvad du vil og men hvad du vil.

    Det er ikke unormalt (for mig) at se killinger er helt frustrede og cirkler rundt ved patterne uden af finde dem. Sådanne killinger skal bare ha' een kvikstarter - så får de ro på og finder melodien i baren.

    Jeg er ikke tilhænger af opfostring med erstatning af den ene eller anden slags - men her huset får alle en chance - vil de er det fint - vil de ikke så tages der også affære.

    Og nej - jeg er intet ødt ved suttesflaske - bruger iøvrigt heller ikke en sådan


  • #13   12. maj 2010 Mange tak Lis, det vil jeg da prøve.

  • Catstuff
    Catstuff Tilmeldt:
    aug 2007

    Følgere: 18 Emner: 23 Svar: 282
    #14   12. maj 2010 Ulla P
    Min hunkat ville ikke passe killingerne, derfor gav jeg flaske.
    Synes ikke der er tale om surrogatbabyer, på den måde, men havde det været bedre at stiltiende se til at killingerne sygnede hen, fordi de ike fik mad og væske????

    Jeg mener at alle har fortjent en chance, hvis de ellers er sunde og raske.


  • #15   12. maj 2010 Til Sanni*

    Jeg mangler stadigvæk beviser for, at det er pulveret der er skyld i killingernes død. Hvem siger, at det var pulveret der var skyld i dine killinger døde ?

    Og til Lis.
    Inde på den side du linkede til igår, står der netop, at man ikke skal give Gedemælk smiley

    Tråden blev ikke oprettet for, at diskutionen skulle fortsætte for eller imod.. Den blev oprettet fordi jeg søger beviser på, at killinger dør af pulver erstatning... an nogen give mig det eller er det bare rygter ?


  • #16   12. maj 2010 Man kan jo faktisk stresse kattemor så meget, med alt sit pyller og nussen, at hunkatten ikke får lov til at finde melodien sammen med killingerne.

    En nybagt mor skal have FRED og ro, uanset om det er en nybagt menneskemor eller en nybagt kattemor...

    Jeg mener også at der er mange der er ALT for hurtige på aftrækkeren, mht mme og sutteflasker.


  • #17   12. maj 2010 Til Yvonne *amorsen.org/katte.html* *

    Sådan er det jo med en debat, den udvikler sig og får sit eget liv, det er jo noget af charmen ved et offentligt debatforum smiley


  • #18   12. maj 2010 Ulla: kan du ikke lade være med at læse de her debater, ved godt det er et frit forum, men folk herinde beder altså ikke om din mening om det hele.
    Ligesom du var meget "barsk" i din kommentar inde på min debat om temperatur tagning.

    Læs spørgsmålet, svar på det, og så hold dog en pæn tone!


  • #19   12. maj 2010 Trine P

    Jeg undrer mig MEGET om din kommentar til Ulla, hun skriver da i en pæn og ordentlig tone, og fidusen ved et offentligt forum er jo netop, at man frit kan skrive sin mening smiley

    Jeg synes faktisk, at det er dig der er lidt giftig i din tone smiley


  • #20   12. maj 2010 Lise: Jeg er ikke giftig, syntes jeg formulerede mig meget pænt.

    Og nej, Ulla's tone har bestemt ikke været pæn og ordenlig hele tiden.

    Jeg har ved et uheld en meget ung gravid hunkat, og har læst flere steder at fødslen kan gå galt, og at jeg skal have nogle ting parat, så syntes jeg at det er træls at ting jeg gør i en god mening, bliver blæst op til at være hønemor og at jeg stresser min kat.

    Jeg skriver på ingen måde det her fordi jeg vil igang med en diskussion, men fordi jeg er ked af at der skal peges fingre, når folk stiller et ganske almindeligt spørgsmål.



  • #21   12. maj 2010 Ulla har sin mening og det skal hun have lov til. Debat er jo nettop at man ytrer sine meninger og vi er da heldigvis ikke enige grundet de erfarringer vi gennem tiden har gjort os. Ellers ville forum være dødt. Jeg er for så vidt enig med Ulla, men jeg er garderet. Grunden til at jeg endte op med at flaske var at mormis fik nekrose i sine bryster efter at være smittet med staff, som beskrevet i seneste nummer af kattemagasinet. 5 killinger døde, og jeg valgte altsa at redde livet på de 3 sidste, som i dag, efter utallige check er sunde og raske, lige som resten af husets katte.

  • #22   12. maj 2010 Nyfødte killinger der ikke lige kan finde melodien ved baren dehydrer - det er livstruende.

    Om man vælger at give dem electrolyte, gedemælk (der er jeg ikke enig med Steensborg, gedemælk er i kort periode meget bedre for helt nyfødte killinger) flydende KMR er en smagas sag - men væske er faktisk mere vigtigt end mad.

    Man kan agten vælge at lade dem være - de dør af sult.

    Jeg er også helt med på en hunkat med killinger skal have ro - det kan være hende og hendes killinger isoleret. Jeg er ikke med på at avle på hunner der stresser over jeg håndterer hendes killinger.

    Men sådan er vi så forskellige.


  • #23   12. maj 2010 Glemte - jeg personligt kender tre erfarne opdrættere der har mistet killinger pga af pulvermælk.

  • #24   12. maj 2010 Hvordan kan man være sikker på, at killingerne ikke ville have været døde, hvis de havde fået en anden form for mme?

  • #25   12. maj 2010 Hmmm ja jeg er jo så en af dem som har haft gode erfaringer med KMR pulver, nu er det så godt nok herrens mange år siden jeg har haft en killing til opflaskning, ( har også haft egern til opflaskning ) men nope har aldrig haft en killing som er død af det, tværtimod. Er så heller i en der garderede mig, men nu havde jeg så også let adgang til KMR, eller andet.

    Mht. den anden side af denne debat, så må jeg jo sige at man ikke skal holde liv i alt, men det er så noget som jeg har betalt dyre lærepenge for at finde ud af, dengang var der ikke noget der hed at gå på nettet og søge oplysninger klokken midt om natten. Men er mormis af den ene eller anden årsag sat ud af spillet, mener jeg dog at man må træde ind.

    Og mht scanning og temp. så slå lige koldt vand i blodet, det er naturens små vidundere vi har med at gøre, og for det meste kan naturen godt selv finde ud af tingene, vi behøver ikke komplicere det, eller forstyrre og stresse, og ofte kan man stresse mormis så meget at det vil gå galt.

    I mine 20 år som opdrætter har jeg aldrig fået scannet, eller taget temp. på en drægtig kat, og jeg har siddet med engangs sprøjten med cykelgummi 3-4 gange, med mine egne katte, pga for lidt mælk, og som Lis til en kickstart - pga af et kejsersnit. ( har så opfostret på indleveret killinger men det er en anden historie )

    Gi dyrene ro og balance, så skal de nok vise os hvordan man klare tingene.

    Meeeen jeg har en erkendelse..... da min Mille skulle have sit første kuld, måtte jeg ( og jeg drikker aldrig ) sgu tage en sjus, for jeg var sikker på at hun var ved at dø sådan som hun skreg, meeen næææh nej 1, 2, 3, 4 killinger i løbet af 40 min. Bum Bummelum så fik hun vist mig hvordan man håndterer en fødsel ;o) alle killinger over 120g og ingen problemer.
    Så jeg kan sagtens sætte mig ind i at man bekymre sig, men som sagt det er nogle af naturens bedste fødere vi har med at gøre.


  • #26   12. maj 2010 det er vel ikke så svært når det der kommer ud i den anden ende er ufordøjet hvidt pulver?

    Igen - der er tale om tre erfrane opdrættere!


  • #27   12. maj 2010 Måske dumt spørgsmål: skriger katten når den føder? smiley

  • #28   12. maj 2010 jeg har ingen skrigere:-) et par har forsøgt at bide mig

  • #29   12. maj 2010 Min missepige er ca 63 dage henne, så må jo være forberedt på alt:-)

  • #30   12. maj 2010 Trine - har haft 2 skrigere, ingen bidere *gg* og resten har været stille som en Ninja fnis

  • #31   12. maj 2010 Ninja-fis?
    Tusind tak, er overtræt, så nu kommer jeg til at grine i evigheder af den der, den har jeg godt nok aldrig hørt, haha smiley


  • #32   12. maj 2010 Jeg har gennem de sidste 4 år flasket mere end 100 killinger med pulvermælk, Royal Canin og Gimpet.
    Enkelte gange har jeg oplevet en smule hård mave omkring 2 ugers alderen.

    Så herfra pil opad for pulvermælken smiley


  • #33   12. maj 2010 I rest my case.....

  • #34   12. maj 2010 Ingen bidere, men haft et par skrigere ved 1. killing, der har været store/el .sædefødsler.

  • #35   12. maj 2010 Jeg vil nu give Ulla ret, der er meget pylren om de missemødre... De er dyr med instinkter og ikke mennesker med følser.......... Men mht til mælk, jeg har ikke givet erstatning, de har klaret det selv, første gang 4 killinger og anden gang 7 killinger.

    Self kan der være situationer hvor det kan være nødvændigt, men generelt synes jeg mødrene for alt for få chancer...


  • #36   12. maj 2010 Ulla P og Marie P

    Min støtte får I bestemt også, jeg er ikke altid sikker på at alle herinde er vokset fra Barbiedukkerne .

    Jeg får faktisk en del killinger ind hvor mennesker har leget surogatbabyer med killingerne. Killinger som er halvdøde af sult, for det er jo ikke så sjovt at skulle op hver nat flere gange :-((


  • #37   12. maj 2010 Min dyrlæge (katte som speciale) anbefaler altid flydende KMR-mælk til opflaskninng af nyfødte killinger - IKKE pulver.

    Uanset hvor godt man blander, vil der - når det har stået et stykke tid - dannes bundfald af pulver, og det samme sker i killingernes tarme.

    Killingerne er ofte i væskeunderskud og tarmene optager derfor vandet hurtigt, og så påhobes pulveret..

    Hun har selv ved obduktion set tarme, der var tilstoppede af pulver.

    Når jeg selv har enten modtaget finde-killinger eller skulle give mine egne tilskud, bruger jeg kun flydende KMR.


  • #38   12. maj 2010 Nu spørger jeg dumt, da jeg endnu ikke selv har børn...

    Men er noget modermælks erstatning til børn ikke også pulver?

    Er moster 6 gange (7 om et par uger ) og mindes da at have set mine søstre bruge pulver.


  • #39   12. maj 2010 Hellere være forberedt end at ærge sig!

  • #40   12. maj 2010 Ulla P

    Du kan tro jeg mener det, så meget at jeg flere gange har overvejet at anmelde for dyremishandling.

    I flere af de tilfælde jeg har oplevet har der muligvis ikke været nogen mor, men intet kan overraske mig mere når det drejer sig om killinger.

    Hvis en killing som har sin mor taber sig er der god grund til at gribe ind med støttefodring.

    Men bare det at påbegynde en daglig vejning er i nogen tilfælde nok til at stresse en missemor.

    Derfor er mit råd, ser alt tilforladeligt ud , så hold dog fingrene fra de killinger og lad missemor klare det ...det er HENDES børn.


  • #41   12. maj 2010 Jeg syntes godt nok det er groteske svar og vil nærmet anse det for idioti ikke at gardere sig og have det hjemme.

    Jeg ved ikke hvad det er du har opdrættet Ulla - men de killinger jeg har kickstartet har aldrig skreget når jeg tog dem - jeg kunne ikke drømme om at lade dem dø af sult - men kald det bare ond skrue.

    Jeg ved alt om hunkattens mælkeproduktion, killingernes aftagen, colostrum osv.- jeg ved også at en enkelt støttemadning kan gøre en verden til forskel og på ingen måde påvirker andet end killingen.

    Støttemadning fra fødsel rem til der kan spises fast føde - det er et skråplan- men det er jo slet ikke den her tråd handler om


  • #42   12. maj 2010 Nemlig Lis, jeg vil da heller ikke give dem flaske hvis hun klarer det fint selv....

  • #43   12. maj 2010 Der er ingen som siger man ikke skal være forberedt , men tendensen viser at mange nærmest ønsker at støttefodre , hvilket sjældent er nødvendigt

  • #44   12. maj 2010 Jeg ønsker skam ikke at støttefodre, vil da helst have at hun klare det selv.


  • #45   12. maj 2010 jeg har ikke LÆST forestående indlæg.....
    jeg bruger kun KMR....RC pulver ville jeg først bruge hvis killingerne var over 2 uger

    Tror meget det er et holdningsspørgsmål......og et erfarings?...
    .jeg kender flere der udelukkende bruger RC pulver uden problemer



  • #46   12. maj 2010 Ingen ved deres fulde fem ønsker at støttemade - det er jo fuldtidsarbejde og hammer dyrt.

    Ikke jeg føler det hører hjemme i den her tråd - men er der noget jeg er modstander af, så er det killinger der flaskes op fra de er født. De føde med en dårlig start - den varer hele livet.


  • #47   12. maj 2010 Lis
    " men er der noget jeg er modstander af, så er det killinger der flaskes op fra de er født. De føde med en dårlig start - den varer hele livet."

    Jeg mener bestemt også at en killing har bedst af at have sin mor.

    Men når det så er sagt , så er der altså killinger som mister deres mor og dem mener jeg har fortjent en chance .

    At du så mener de fødes med en dårlig start , som varer hele livet .
    Du generaliserer, hvilket gør din mening til vrøvl i mine øjne .

    jeg har set rigtig mange "rigtige og sunde katte " trods det de er blevet flasket, har man sat sig ind i deres behov og formår at opfylde dem er der intet galt i at flaske.

    ( Har selv et par stykker som er sunde , raske , muse / fuglefangere, som kan give naboen hankat nogen på hatten hvis den vil slås.)

    (Børn som starter deres liv med flere måneder i kuvøse bliver vel ikke til unormale børn , eller hva ?)



  • #49   12. maj 2010 Nu mener jeg ikke man kan sammenligne børn som forældrene normalt tager sig af - med kattekillinger der har fået en dårlig start med hvad det dermed medfører.

    Min holdning er der er katte nok - min holdning er også at den dårlige omtale af katten er en never ending story - en af årsagerne er der for enhver skal holdes liv i dårlige liv

    Jeg vil ikke diskutere emnet yderligere - det er ikke det den her tråd handler om. Men for mit eget vedkommende vurderer jeg altid om jeg selv ville have "den der er tvivl om" er den ikke god nok til det - så skal andre ikke belemres med kræet og få en dårlig oplevelse.

    Tusind af ting kan gå galt - det er dumt at bede om dem på forhånd


  • #50   12. maj 2010 Mine killinger skal du ikke bekymre dig om - endelig ikke - de klarer ig så ganske udemærket.

    Også selvom du mener jer er end dem (på en nedlandende måde se'fø'li): godt hjulpet på vej af folk ,der helst skal gå med livrem, seler og sikkerhedsnet og som mener, at en hver fødsel er dømt til at gå gruelig gal..

    Jeg har i huset hvad jeg måske får brug for - får jeg ikke brug for det er det jo bare fint og til god gavn for missemor. Andet er stadig idioti i min ordbog - er godt klar over vi ikke bruger den samme.


  • #51   13. maj 2010 Tusind tak alle sammen fordi har deltaget i debatten.. Jeg har da fået det ud af det, at mange, mange killinger har overlevet fint på pulver-erstatning… Så det er nok ikke så farligt, som nogen mener 

    Vil da lige sige, at mine killinger heller ikke skriger når jeg tager dem fra hunkatten 

    Det jeg søgte, var om der var noget nogen steder, man kan læse om, at killinger dør af det.. Hvis de er i væskeunderskud, så putter man vel bare lidt ekstra vand i.

    Vil lige sige, at jeg bestemt ikke blander mig, hvis missemor selv kan klare det, men hvis du kan se hun har problemer, så er du da nødt til, at gribe ind, hvis det er mælken der ikke er nok af… Jeg har ikke fuldfoderet, kun støttefoderet til der kom ordentlig gang i mælken, hvilket hun havde problemer med. Efter en uges tid klarede hun det selv … Hos min datter blev der fuldfoderet, da missemor fik brystbetændelse og trods behandling og smertestillende, så afviste hun killingerne.. De fik udelukkende pulvermælk.. Både RC og KMR.

    Jeg har i hvert fald ikke fået det jeg oprettede tråden for… Beviser… Kun for, at det er gået godt og derfor synes jeg ikke man kan være bekendt i en anden tråd, når nogen spørger til råds om pulver eller flydende, at man så tillader sig, at skræmme nogen ved, at sige, at det er farligt…
    Det kan blive farligt, hvis man ikke blander det rigtigt… Hvem kan bevise, at de tilfælde, hvor der har været en mistanke til pulveret, at det måske var blandet forkert… For lidt vand og for meget pulver… Det er det jeg mener med, at det er rygter som er sat i gang pga af mistanker, men intet er bevist  Og det skal man passe på med 


  • #52   13. maj 2010 Yvonne, jg vil gerne have mig frabedt du kalder det jeg skriver rygter - du kan gøre som du vil og mene som du vil - men var lige din mund, tak!

    http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=22846


    Fodring med en koncentreret mælkeerstatning er sværere for killingen at omsætte i mavesækken og kan medføre forstoppelse og dehydrering. ...
    (link fjernet)



  • #53   13. maj 2010 Lis
    "Min holdning er der er katte nok - min holdning er også at den dårlige omtale af katten er en never ending story - en af årsagerne er der for enhver skal holdes liv i dårlige liv
    "

    Her er vi absolut fuldstændig enige. Jeg tror også at der "reddes" alt for mange killinger som afvises af deres mor pga. årsager som vi ikke kan se, de killinger er jeg ret sikker på ofte reddes til et dårligt liv

    Jeg opfattede bare dine indlæg som du mente at opflaskning ALTID er af det onde ??

    Jeg mener til gengæld, at mister et kuld killinger på f.eks. 2 uger deres mor, så skal de ikke nødvendigvis dø af den grund.


  • #54   13. maj 2010 Lis du tager alt personligt.. Hvorfor skal jeg vare min mund smiley Jeg siger hvad jeg mener lige såvel, som du gør, forskellen på dig og mig er bare, at jeg skriver at det er min personlige mening og dig du skriver det som om det er videnskabeligt bevist.. Og det kan vi jo så nu konstatere, at det er det ikke...

    Det første link du lægger ind, blev jeg ikke klogere af, kun bekræftede det som jeg også siger, at man skal være omhyggelig når man blander pulver og vand..

    Det andet link er så langt, at hvis jeg skal læse det for, at finde det du mener beviser noget om dine påstande, så blir det ikke idag jeg læser det... Måske i løbet af de næste dage smiley


  • #55   13. maj 2010 En ting kan med sikkerhed konkluderes.

    At give sine killinger modermælkserstatning er noget man så vidt muligt bør undgå, de har bedst af deres mors. Giv hunkattene optimal foder, så kan de i langt de fleste tilfælde sagtens klare deres killinger selv.

    Modermælkserstatning, flydende eller pulver er ikke så let at fordøje som den ægte vare .


  • #56   13. maj 2010 Det er så forskelligt hvad man får ud af det man læser - ok - det er stadig ikke mine katte det kommer til at går ud over, jeg hylder det princip:

    enhver tvivl kommer mine dyr tilgode - og især efter tre opdrættere jeg arbejder sammen med ... - og det vil jeg godt have lov at påstå.

    Men egentlig er det ikke andlerlede end det plejer - det skal gøre ondt, rigtig ondt før man ændrer mening.

    Og helt ærlig hvad er det vi snakker om et produkt der er måske 20 kr. billigere om ugen - eller hvad er det der gør det er så vigtigt med det fordømte pulver?

    en måleske er og bliver ikke omhyggelig når vi snakker pulver - end ikke en vægt er det - pulveret kan være lettere eller tundere afhængig af luftfutigheden.



  • #57   13. maj 2010 Lis du har da lov at være modstander af pulver, men vi er så åbenbart andre som har flasket flere killinger end du nogensinde kommer til , der har et betydeligt større bedømmelsesgrundlag , som viser at pulver er okay.

  • #58   13. maj 2010 Lis...
    Så kunne jeg godt tænke mig, at vide om de tre opdrætter du arbejder sammen med, opdrætter den samme race, som dig selv... Kan det være racebestemt, hvor godt de kan tåle pulveret eller ej ?

    Du må jo give mig ret i, at der er mange killinger der har klaret det fint på pulveret, ikk' ? Det fortæler tråden jo både her og i den anden, som jeg også oprettede smiley


  • #59   13. maj 2010 Enhver tvivl vil også komme mine dyr tilgode... Men mine erfaringer og mange andres siger jo netop, at pulveret er udemærket smiley

    Jeg tror når alt kommer til alt, så vil vi alle herinde (næsten) kun vores katte/killinger det bedste og jeg håber da aldrig, at det kommer til at gøre ondt, rigtig ondt og at du får ret.. Ikke fordi jeg ikke vil give dig ret, fordi hvis jeg mener du har ret, så ville du også få det og hvis jeg med tiden kommer til, at ændre mening omkring det her spørgsmål, skal du være den første, der får det, at vide smiley


  • #61   13. maj 2010 Mon ikke det er et temperamentsspørgsmål om man vil bruge pulver eller ej?? Der er jo ikke noget galt i at bruge det og i de fleste tilfælde lyder det da også til at det går ganske fint og uden nogen problemer. Men når flere har oplevet at det går galt, så ville jeg nu også tage det til efterretning og lade tvivlen komme killingerne til gode og bruge flydende. Andre gør noget andet. Sådan er vi så forskellige og sådan er det smiley

  • #62   13. maj 2010 Jeg finder det dybt bekymrende at man ikke kan få lov til at være uenig, uden at få nedladende kommentarer . Hvis vi alle var enige var det jo ikke nogen debat.
    Jeg vil altid give mine killinger en chance for at overleve. Mine 3 små var næsten 2 uger, da missemor fik 10% chance for at overleve natten. Så ja, jeg var lykkelig over at jeg havde det hjemme jeg skulle bruge. Det tog missemor lidt over 4 uger før hun igen var i stand til at være sammen med killingerne, så i den tid fik de flaske. Først med pulver og senere med flydende. Jeg gav dem så osse et par dråber vand ind imellem, det er der osse nogen der er for og andre der er imod.
    Med pulveret tror jeg osse der er nogen der tror at hvis de laver det lidt tykkere, så gør de killingen en tjeneste, men det er meget forkert, det er faktisk bedre at lave det en anelse tyndere. Og det er ML (dråber) vi snakker om, det skal man osse huske.
    Jeg håber aldrig jeg kommer ud for at flaske igen, det var ufatteligt hårdt arbejde, 24 timer i døgnet og jeg kan da slet ikke forstå hvis nogen gør det af fri vilje, med mindre man snakker sygdom eller hittekatte.
    Så selv om jeg ikke altid er enig med Lis, så vil jeg hellere forebygge end fortryde. Jeg har osse hovedpinepiller og plaster på lager hvis jeg nu skulle få hovedpine eller skærer mig.
    At jeg så aldrig har haft problemer med pulver, kan være rent held eller osse har jeg bare gjort det rigtigt ved at komme et par dråber ekstra vand ved.


  • #63   13. maj 2010 Marianne N.
    Lige præcis smiley


  • #64   13. maj 2010 Har selv opflasket 3 kuld killinger, da moder kattene blev kørt ned, og nogle af de mindste i andre kuld, og har aldrig haft problemer med det !!? Bare man huske at sørge for killingerne bliver stimuleret til at komme af med afføring og urin smiley

  • #65   1. jan 2011 Nu skal jeg ikke gøre mig klog på dette mælke erstatnings pulver. Men jeg har f.eks altid råmælkeerstatning til lam liggende. Det har jeg som kickstarter, hvis det har været en hård fødsel og lammet er svagt.

    Jeg prøver såvidt muligt at undgå flaskelam - og nogengange når jeg er endt op med flaskelam, kan jeg da godt tænke at det var dumt, da der selvfølgelig er en grund til, at lammet blev afvist.

    Så jeg kan heller ikke se noget forkert i at være forberedt, hvis katte/killingen skulle trænge en håndsrækning, af den ene eller anden grund. Det vil jo altid være en vudering sag, fra den ene situation til den anden.


  • #66   1. jan 2011 Der er HIMMEVID forskel på en enkelt kickstarter og fodring.

    Iøvrigt er både lam og ged meget bedre end ko.

    Men lad de ligge - jeg bliver så upoplær - det kan vente til senere på året ...


Kommentér på:
Killingedød pga. pulver-erstatning ??

Annonce