indalv på norsk skovkat :( {{forumTopicSubject}}
min veninde har lige købt en norsk skovkat på 4 år.... den har gået sammen med sin søn...
min veninde har haft den i nu 3 dage.. og syntes den ser ret så gravid ud... men hævet bryster hvor hårene også er faldet af... så chancen er ret stor...
men hva gør hun med de killinger... skal de aflives eller ??
hun har snakket med en dyrlæge der har sagt at hvis der ikke var nogle misdanelser så behøvede hun ikke... og at da man begynte at lave racen var det også indavl de brugte...
men self ikke noget der er en ret smart ting men nu hvor det var sket og hvis hun er gravid og killingerne ikke fejler noget behøver de IKKE at blive aflivet...
hva siger o gmener i ???
nov 2009
Følger: 3 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 145
Ingen grund til og aflive dem men som du siger er det ikk smart jeg ville evt sælge dem steriliseret..
nov 2009
Følger: 3 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 8 Svar: 17
nov 2009
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
I Norsk Skovkat er der IKKE brugt indval i tidernes morgen. Der var til gengæld mange novice katte hentet i Norge, der blev godkendt og brugt i avl. Killingerne efter disse fik også novice-stamtavler indtil stamtavlen var fyldt op. Jeg har selv haft flere NFO med novice stamtavler.
Håber alt er ok med killingerne, held og lykke med dem
Pia
nov 2009
Mente også alle dyr og ikk racer hehe men jah
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
nov 2009
Følger: 3 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 8 Svar: 17
ved godt det med indavl og linieavl..
det er der rigtig meget af i hesteverdnen og næsten umuligt at undgå... men der må det ikek være tættere end 3 led ud og under 8; ? % for så er det indavl...
men mor og søn er så tæt at jeg bestemt vil kalde det for indavl og ikke linieavl :O)
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
feb 2007
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 8 Emner: 57 Svar: 678
Min holdning til om avl hedder linier eller indavl er for mig ligefedt. Jeg har lavet "begge" dele - smiler.....nogle kalder en så tæt parring for tilbageparring også...
Hilsen Heidi
nov 2009
men er noget man skal have forstand på men er jo også ligemeget dette er jo ikk meningen
nov 2008
Følger: 82 Følgere: 90 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.088
Vil så sige, at der er rigtig meget forskel på, at man får et "ups-kuld" på mor og søn og så planlægger og ved hvad man har med at gøre når man vælger at lave sådan et kuld.
Men er killingerne i maven, så skal de da have en chance - en tur til dr. dyr efter de er født og klar til det, så de kan få et sundhedstjek. Er ikke sikkert at man skal sælge 2 killinger til samme køber medmindre begge er neutraliserede. For at undgå at det sker igen.
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Men at mor og søn har parret sig er ingen katastrofe. Få missemor kasteret og abortér killingerne, eller lad hende få dem og kastrér hele bundtet inden I sælger dem. Men afliv dem ikke bare fordi det er sønnen der nok er far
indalv på norsk skovkat :(