{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
821 visninger | Oprettet:

indalv på norsk skovkat :( {{forumTopicSubject}}

min veninde har lige købt en norsk skovkat på 4 år.... den har gået sammen med sin søn...

min veninde har haft den i nu 3 dage.. og syntes den ser ret så gravid ud... men hævet bryster hvor hårene også er faldet af... så chancen er ret stor...

men hva gør hun med de killinger... skal de aflives eller ??

hun har snakket med en dyrlæge der har sagt at hvis der ikke var nogle misdanelser så behøvede hun ikke... og at da man begynte at lave racen var det også indavl de brugte...

men self ikke noget der er en ret smart ting men nu hvor det var sket og hvis hun er gravid og killingerne ikke fejler noget behøver de IKKE at blive aflivet...

hva siger o gmener i ???

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  indalv på norsk skovkat :(
  • #1   19. maj 2010 Altså skaden er sket jeg ville ikk aflive dem hvis de intet fejler..

Ingen grund til og aflive dem men som du siger er det ikk smart jeg ville evt sælge dem steriliseret..

• #2   19. maj 2010 ok... det var da rigtig dejligt at høre :O)

• #3   19. maj 2010 Indavl bliver lavet inde for alle racer faktisk.. der kalder man det bare linie avl istedet

• #5   19. maj 2010 Hvis killingerne er ok OG sælges neutraliseret, så de ikke kommer til at indgå i videre avl, er der ingen grund til at aflive dem.

I Norsk Skovkat er der IKKE brugt indval i tidernes morgen. Der var til gengæld mange novice katte hentet i Norge, der blev godkendt og brugt i avl. Killingerne efter disse fik også novice-stamtavler indtil stamtavlen var fyldt op. Jeg har selv haft flere NFO med novice stamtavler.
    Håber alt er ok med killingerne, held og lykke med dem
    smiley
    Pia

• #6   19. maj 2010 Jah er jo lige det man skal bare ikk blive ved..

Mente også alle dyr og ikk racer hehe men jah

• #7   19. maj 2010 Få dem neutraliseret, så sker der i hvert fald ikke noget senere.

• #8   19. maj 2010 det siger jeg videre... og beder hende kontakte sælger engang til for at høre om det er 100% det kun er sønnen hun har gået med...

ved godt det med indavl og linieavl..

det er der rigtig meget af i hesteverdnen og næsten umuligt at undgå... men der må det ikek være tættere end 3 led ud og under 8; ? % for så er det indavl...

men mor og søn er så tæt at jeg bestemt vil kalde det for indavl og ikke linieavl :O)

• #9   19. maj 2010 tja, det kan vi jo så diskuterer hvad det kaldes. Personligt synes jeg der er forskel på indavl og linieavl. Med linieavl bør man i hvert fald have en plan med og vide 100% hvad man har gang i. Jeg ville ikke selv turde på nuværende tidspunkt og sikkert heller ikke senere. Min holdning er at man selvfølgelig kan være heldig at forstærke de gode egeskaber MEN man forstærker osse de dårlige lige så meget.

• #10   19. maj 2010 Anbefal din veninde, at melde sig i en hovedklub, og få stamtavler på børnene efter denne parring, og sælge dem til fornuftige mennesker neutraliseret.

Min holdning til om avl hedder linier eller indavl er for mig ligefedt. Jeg har lavet "begge" dele - smiler.....nogle kalder en så tæt parring for tilbageparring også...

Hilsen Heidi

• #11   19. maj 2010 Linie avl der må de faktisk godt være 2 selvsøstene som bliver sat på hinanden og anden der er ved der er i min hest stamtavle...

men er noget man skal have forstand på men er jo også ligemeget dette er jo ikk meningen

• #13   20. maj 2010 Synes bestemt heller ikke at killingerne skal aflives - det er slet ikke sikkert at de fejler noget.

Vil så sige, at der er rigtig meget forskel på, at man får et "ups-kuld" på mor og søn og så planlægger og ved hvad man har med at gøre når man vælger at lave sådan et kuld.

Men er killingerne i maven, så skal de da have en chance - en tur til dr. dyr efter de er født og klar til det, så de kan få et sundhedstjek. Er ikke sikkert at man skal sælge 2 killinger til samme køber medmindre begge er neutraliserede. For at undgå at det sker igen.

• #14   20. maj 2010 Linieavl eller indavl. Det er helt det samme - der er bare en del der bruger linie avl fordi det lyder pænere ;o)

Men at mor og søn har parret sig er ingen katastrofe. Få missemor kasteret og abortér killingerne, eller lad hende få dem og kastrér hele bundtet inden I sælger dem. Men afliv dem ikke bare fordi det er sønnen der nok er far smiley

Kommentér på:
indalv på norsk skovkat :(

Annonce