{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Manx vs Huskat
  • #1   27. maj 2010 Manxs er ofte Haleløse smiley

• #2   27. maj 2010 Nogle gange har de bare en stump hale smiley

• #3   27. maj 2010 Manx racen er haleløs. De fås i tre variationer: rumpy der er helt haleløs og med fordybning hvor halen skulle være, rumpy rinser er haleløs men uden fordybning. Stumpy har en lille smule hale, må max være 3 cm.
    Derudover er det en kompakt og muskuløs race. Det er jo ikke alle huskatte der er det.

Kigger du under manx herinde finder du sikker 3/4 der er alm huskatte som folk har placeret forkert. Sådan er det i hvert fald for européen.

• #4   27. maj 2010 http://www.kattegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=33898 <- den der er f.eks. ikke en manx og har ikke noget med en manx at gøre.

http://www.kattegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=30073 <- det der er en rigtig fin manx

begge står under racen manx, den første burde, nr 2 burde ikke :o)

• #5   27. maj 2010 Eva - Så vidt jeg har læst mig til, må man ikke parre en haleløs manx til en anden haleløs. Så risikerer man fejl på rygsøjlen. Derfor parrer man med en der har hale, hvilket resulterer i 50/50 med og uden hale.

Folk med bedre forstand på manx er velkomne til at rette mig, da det som skrevet er noget jeg har læst mig til på et katteforum :o)

• #6   27. maj 2010 Tanja - Okay, de Cymric jeg har set på show har haft hale som Kurilean Bobtails?

• #7   27. maj 2010 Det er denne opdrætter som jeg har set på en del shows efterhånden: http://www.manx.dk/

Lækre katte i øvrigt :o)

• #9   28. maj 2010 Annie - Ja, det ved jeg godt. Men de står bare ikke beskrevet i FIFe´s standard? Men fandt noget om det under deres ems koder

"Breed Specific Codes
    These codes have been developed for breeds that have particular charatersistics.

Tail Codes
    Codes that apply to only the Manx and its longhaired counterpart, the Cymric to indicate the amount of tail.

&#9632;51 = rumpy - no tail
    &#9632;52 = rumpy riser - a tiny rise in the bone at the end of the spine
    &#9632;53 = stumpy - a rudimentary tail not longer than 3-4 cm (1.2 to 1.6 inches)
    &#9632;54 = longie - a regular or near regular tail (these cats are used for breeding but may not be shown)"

• #10   28. maj 2010 Felis - Det står i øvrigt i manx standard at de skal have det med benene, så det trækker ned hvis det ikke er der. Men klart, genetisk variation er at foretrække fremfor lige det træk (men nu mener jeg så at manx og cymric ikke burde avles)

• #11   28. maj 2010 Tak Felis, jeg mente nok de (mener det er 3 stykker) Cymric jeg har set på show havde "stump" hale :o)

• mathilde G
    mathilde G Tilmeldt:
    maj 2010

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #12   28. maj 2010 1000-tak for jeres godt beskrevet svar.

Grunden til jeg spørger... Jeg er blevet den heldig ejer af en "alm huskat", fra kattens værn i herning. Her kender man meget sjællent kattens tidligere oprindelse.

På mit arbejde faldt jeg over en royal canin plakat som lignede min fundstændig, vi jokede lidt med at jeg i virkeligheden havde fået en Manx istedet for denne helt "alm huskat". Da jeg så gik ind på kattegalleriet, fandt jeg nogen der lignede til forveksling de andre katte på internatet... fx som EVA K forslog. Måtte jeg da lige høre hvor forskellen lå

PS. Og her snakkede vi selvfølgelig de med hale.

• #13   28. maj 2010 Sætningen her "begge står under racen manx, den første burde, nr 2 burde ikke :o)" er så forkert, hehe. Nr 1 burde stå under huskat, og nr. 2 står fint som den er under manx :o)

Mathilde - det er lidt sjovt når man kan genkende racer i ens kat. Jeg har en blanding mellem en huskat og en maine coon (May) og hun ligner alt andet end en maine coon eller klassisk huskat, men kunne godt minde om en sibirisk skovkat eller en hellig birma uden maske :o) Men derfor er hun stadig en huskat, hehe

• #15   28. maj 2010 Felis - Pfht, du ved jo ikke hvad der er i huskatte.
    En huskat er alt der ikke har en stamtavle. Ellers er det en racekat.
    Der er racekatte og huskatte.

• #16   28. maj 2010 Eva - Den på første billede kan da sagtens være en Manx, som det lige er blevet forklaret fødes 50% med hale ;o)

• #17   28. maj 2010 Felis og Eva - Hvis i skal tage stamtavle debatten igen, så vær søde at oprette en tråd til det :o)

Kommentér på:
Manx vs Huskat

Annonce